Nekem is Makita vastagolóm van, de az egyengetőm tengelye sem éppen monstrum, az 1,5 kW-os (szerintem nem nagy indítónyomatékú) motor pikk-pakk felpörgeti.
Ráadásul ahogy múltkor írtam, a csuklós konzol a hirtelen rántást is kisimítja valamennyire induláskor.
De előtte igaz csak 1,1 kW-os, viszont kifejezetten nagy nyomatékú, ún. csúszógyűrűs motor volt rajta, az sem erőlködött semmit induláskor, mégis megsült benne egy tekercs.
Közel 20 kg a tengely. 255 mm széles és 103 mm átmérőjű és 2x-es gyorsító áttétellel megy. Ide azért kell a kraft. Az, hogy 5-6 mp-ig küzdi fel magát a motor a csúcsra, az biztosan nem árt neki. Onnantól meg már van rendes hűtése. Még langyosnak sem volt mondható néhány perc után.
A Makita vastagoló gyalum 305 mm széles, 1750W-os, az úgy indul mint a lórúgás. De az nem indukciós, hanem szénkefés motorral megy, alapon 7500-as fordulattal. Ott nem kell áttétel, de a késtengelye sem vastagabb 60-70 mm-nél. Itt mások a feltételek. Az indukciós motor kicsit lomhább, de az idők végezetéig elforog, csendesen, kitartóan.
Csak találgatok, egyáltalán nem értek hozzá, de nekem 5-6 mp. kicsit soknak tűnik.
Bár ahogy írtad, elég termetes a tengely, de akkor is az a sejtésem, hogy ilyen hosszú felpörgés alatt lehet, hogy annyit erőlködik a motor, ami hosszú távon kárára lehet.
Menet közben már belép az üzemi fordulat miatti hűtés, de amíg csak gyorsul, a jelentős többletterhelés nem jár együtt elégséges hőleadással.
Nem tudom, ezen mennyire segít egy indítókondi, mennyivel növeli a kezdő nyomatékot, ezzel mennyire rövidíti a kritikus időszakot, de szakértők majd csak hozzászólnak.
Na, eddig tartott a hülye okoskodása, most jöhetnek a hülyéskedők.
Akkor elmondom, én hogyan faragtam a felső kereket.
Először is a durvázáshoz valami 40-60-as csiszolólappal, kiszerelt állapotban ráküldtem az excentercsiszolót.
Befogtam a tengelyt, a csiszoló pedig megfelelő tartás mellett forgatta a kereket.
Amikor kialakult egy közelítőleg megfelelő ív, beszereltem a helyére, széles gatyagumit végtelenítettem akkorára, hogy éppen rá tudjam feszíteni a két kerékre, így már rizikómentesen tudtam meghajtani, és egy megfelelő ponton megtámasztott vésővel borotváltam a végleges alakra.
Ezzel a módszerrel a helyén történt meg a felszabályozás is, az addig durván rezgő gép egyszeriben megjuhászodott.
Én sem vetettem el végleg a nyomógombos indítókondit, de ha anélkül is működik, akkor nem bonyolítanám. 5-6 mp-et kibírok tétlenül, amíg felpörög :-) A motor, a csapágyak éppen csak langyosak voltak a futópróba során, tehát nem hinném, hogy lennének üzemi gondjaim. Ráadásul a csapágyak még nagyon nyersek, minden rövid járatás után, érezhetően könnyebben forognak.
Továbbá nem tudom, hogy az indítókondi beiktatása járna-e plusz áramfelvétellel az indításkor. Mert már így is feszegetem a határokat. 36A van az óránál, az vastagon elég lenne, de a garázs az ingatlan másik végén van és ahogy vizslattam a rendszert, a garázsig csak 1.5-ös rézkábel megy a falban. Erre nem hinném, hogy illene 16A-nál combosabb megszakítót akasztani. Bypass-t nem tudnék csinálni, mert össze vagyunk építve a szomszédokkal (sorház).
Most már tárgytalan, a parafa biztos kitart egy darabig, de talán legközelebbi cserénél érdemes lehet uretán bandázst kipróbálni, állítólag nagyon tartósak, már nem emlékszem, a kék vagy a piros az újabbik, az még hosszabb életű.
(Az enyémen felemás megoldás van, alul a vásárláskor rajta lévő gumi, felül meg az ideiglenesnek szánt, szükségmegoldásból ráapplikált kifordított hosszbordás szíj (!!!). Azóta megjött a rendelt végtelenített gumi, de talán nálam már fel se kerül rá.)
Amíg agyaltam, hogyan oldjam meg a bandázs kérdést, még az is felmerült bennem, hogy nem is a gumit, hanem a kerekeket domborítom, aluval nem lett volna lehetetlen próbálkozás, de aztán mégse vágtam bele, ha mégis félre sikerül, nagyobb gebasz, mint ha a gumit kukázom.
Ezt az elméletet én is ismerem, láttam is róla videót, mint mászik vissza a dombra a szalag magától. Eddig úgy voltam vele, hogy 40-es szalagot használtam, annak nem kell ilyen megvezetés, saját magát megvezeti, azért nem csináltam ívesítést. Most viszont csináltattam 15-ös szalagokat is a nagy géphez, ott azért már lehet hogy jó lenne megcsinálnom az alsó keréken. A felsőn nem fogom, mert nincs kedvem sokat nyitott ajtóval hajtani a gépet miközben még az éles szalag is ott rohangál a kezem körül. Szóval kicsit fosok ettől a művelettől a felső keréknél. Alul nem probléma, mert a szalag nélkül is meg lehet csinálni.
Marómotor téren nem igazán nézelődtem, számomra az is ide tartozik, ami az amerikai stílusú hengeres, forgatva emelős felsőmarókban van, illetve ezek a kis élmarók, bár ezek a kicsik az eredeti szándék (asztalba építés) szempontjából nem jöhetnek számításba.
Most viszont néztem egy-két verziót, nem tudom, a léghűtés mit takar, mert ha nem külön rendszert jelent, hanem a motorba van beépítve, akkor ez járható út lehet, 100+ dolcsiért (hogy jön elő a jele magyar billentyűzeten?) egész izmos darabok is kaphatók.
Amikor megvettem ezt a kis fűrészt, mindenfelé szaladgált rajta a szalag, ha nem hajszálpontosan a megfelelő állásban volt, és az könnyen előállt, ha nem takkra ugyanúgy volt megfeszítve, mint a legutóbbi beállításkor.
Ezt betudtam annak is, hogy kissé lazák voltak már a csapágyak, és a döntő-feszítő mechanizmusban is volt egy kis holtjáték.
Ezeket a felújítás (és átalakítás: kb. 20 módosítást végeztem el) során kiküszöböltem, de mivel a kerekekkel is foglalkoznom kellett, biztos ami biztos alapon az eredetileg sík bandázst domborítottam.
Így teljesen stabilan fut rajta a szalag, ha jó helyen van, ha nem, ha lazábbra állítom, ha feszesebbre.
Tudom, vannak, akik a sík felületre esküsznek, de a domború sokkal toleránsabb az esetleges apróbb pontatlanságokkal, így főleg kisebb gépekhez, keskeny szalagokhoz szerintem érdemes azt választani.
Nekem is olyan szalagfűrészem van mint a Mathias 14"-os öntvény gépe. Itt a kerekek lapjának van egy válla mindkét oldalon, a közé megy a gyári gumi bandázsszalag. A két váll között gyárilag ilyen domborúra van esztergálva a kerék lapja. Én a gyári gumiszalagot parafára cseréltem, mert megnyúlott.
Azt azért ne felejtsd el, hogy ezek 50Hz-re optimalizált motorok, ezen a frekvencián adják le a névleges teljesítményt. Ha ezt jelentősen megváltoztatod, akkor csökken a teljesítmény.
Van az egyesületünkben egy nagyon jó csempekályhaépítő, saját maga készíti a csempét is, gyönyörű csempéket rak. Karcagon lakik kb. 100 km-es körzetben dolgozik.
Most rendeltem egy 4 kW-os frekvenciaváltót, ezután minden faipari gép ilyen masináról fog menni. Az abriktert is úgy építettem, hogy 50Hz-en 5000 körül forog, amit két gombnyomással fokozatmentesen akár meg is tudok duplázni. Nem 4000 Ft, de ha azt nézem, hogy minden erről megy és így a 3 fázist sem kell beköttetni, akkor szerintem nem rossz dolog.
Ezeket a kérdéseket nem szoktam érteni. Bontsd le óradíjra. Mennyire jön ki? Te nekiállnál ennyiért? Igen-nem? Ha nem a válasz, akkor biztosan megérte :-))))
Én a gérvágóval próbáltam vágni 3"-os dió pallót a napokban. Sűrű fogú Leitz lap van rajta ( 250-es ) és egy kicsit égette az anyagot, pedig lassan nyomtam neki.
Ma voltam a szerszámélezőnél. 3db 150-es gyalukést és egy 60 fogas és egy 48 fogas vídiás fűrésztárcsát éleztettem, ezért fizettem 2800 Ft-ot. Ez sok vagy kevés szerintetek?
Én ezeket ismerem, ami szóló nagy fordulatú patronos motor. Ezek víz vagy léghűtésesek. Nem olcsóak, de biztos, hogy nagyon jók. Ja és úgy tudom ezek csak frekvenciaváltóról üzemelnek, mert a mag 24 ezres körüli fordulatot 400 Hz-en tudják.