ha a nútot is szakival vágatod, akkor inkább vágatsd a homloklapot a szakival. felrakod a lépcsőket kompletten, és utánna minden homloklapot megmérsz balról, jobbról hogy mekkora kell legyen.
ha nincs sok festék rajta, akkor excenter csiszót vennék hozzá. a rezgő az finom melókhoz való inkább. a szalag az brutál, ha sok régi festék lenne, akkor azt mondanám, de méginkább a spaklit, hőlégfúvót. de most nem ez a helyzet.
a lényeg hogy ne félj durva papírral kezdeni. 80, vagy akár 60.
Egy lengőkar végen van a tengely, alul meg egy fogasív van rajta, azt tolja a tekerő csigával. Így mozog az ékszíjtárcsa, hogy ezt kiegyenlítse a motor kint messze van egy hintán, a saját súja feszíti a szíjat. Ahogy emeled a lapot, a motor is mozog a hintán.
Valamelyik Ezermesterben (ha jól emlékszem, a '80-as évekből) van egy ötletes, univerzális munkaasztal. Természetesen "s.k." gyártmány, kifejezetten a helytakarékosság jegyében. No és persze fából, rétegelt lemezből van.
Az a lényege, hogy a párhuzam-vezetőkkel felszerelt asztallapban van egy szabályos hatszögletű nyílás. Ebbe lehet behelyezni a beleillő hatszögletű talppal felszerelt körfűrészt, marót, dekopírt, vagy bármi mást. A gépcsere egy pillanat alatt megvan, a hatszögletű illesztés precíz iránytartást biztosít, és mellékesen (ha éppen erre van szükség) 60°-os vágási szögbe állítást tesz lehetőve.
Szeretnék tanácsot kérni egy, talán a számotokra egyszerű, kérdésben. Van egy fa kerti asztalom, talán fenyőből van. Barnára van festve, és szeretném felújítani. Első lépés lenne a csiszolás, de itt megakadtam a gép megvételével kapcsolatban. Fogalmam sincs, hogy rezgő, vagy szalagcsiszolót vegyek e ehhez a művelethez. Tudnotok kell, hogy 0 napos "hobbiasztalos" vagyok, de hosszútávra tervezek, mivel a famunkák mindig is érdekeltek, viszont a tudásomat az előbb említett nulláról kell felépítenem. Tegnap szinte egész nap olvasgattam a kétféle csiszlóról pro, és kontra de nem lettem okosabb,ezért gondoltam, hogy megkérdezlek titeket. Annyit még elmondanék, hogy a festés nem "vastag", a fa beszívta valamelyest, és kb 2-3 éves lehet. A célom az lenne, hogy ha lehet, hogy szinte natúr állapotba hozzam, és utána lepácoljam.
A nútot meg tudod csinálni akár felsőmaróval, akár kézi körfűrésszel is. Kis gyakorlás valami hulladék fenyődeszkán, és hajrá.
Viszont ha jól értem, nemhogy fel akarod ültetni a lépcsőlapot a homloklapra, de kicsit bele is akarod csapolni/ereszteni. Én nem javaslom. Egyrészt a homloklap nem szerkezeti elem, nem kellene terhelést vinni rá semmiképpen. Másrészt ha a két fát nem rögzíted/ragasztod atombiztosan egymáshoz, akkor mozogni fognak egymáson, és nyikorogni fog. Én ott inkább direkt hagynék 1-2mm rést, a homloklapokat csak akkor szabnám be, amikor az összes lépcsőlap már véglegesen a helyén van. A rés nem látszik, nem feltűnő, de ha zavar akkor tehetsz bele filcet.
Én maró helyett inkább körfűrészen csinálnám. Többször kell ugyan végigtolni a gépen, mindig másik vonalon, de akkor is gyorsabb és pontosabb megoldás. Ezt akárki meg tudja csinálni, akinek van körfűrésze.
Vegyél egy tábla 10mm-es bakelitet, jó drága lesz, de marha tartós, sima, és kisíkolható.
Én a körfűrészasztalomat csináltam úgy, hogy zártszelvény váz, közbülső merevítőkkel, majd erre felcsavarozva a lap, élvonalzóval keresztbe-kasul ráfektetve/átnézve a szorítócsavarok alá hézaglemezt téve 0,05mm alá hoztam ki a 80x120-as asztalt. Ennek vagy öt éve, és még pont ugyanolyan sík, pedig kint van az udvaron.
Ennyi pontosság neked túlzottan is sok, nemhogy elég.
Ez a lumberjocks.com oldal valamiféle fórumként működik, nem jellemző, hogy nagyon részletezik, amiket feltettek, inkább csak megmutatják, hogy mit csináltak. Amit felraktam, tulajdonképpen nem nagy durranás, ezzel a módszerrel egy amatőr is össze tud rakni asztalt, csak a méretekre kell figyelni. Inkább azért volt érdekes, mert egy Workzone fűrész van benne (vagy annak másolata). Azt hiszem, ahhoz is érdemes másik stellert készíteni. Én is agyalok ezen már régóta, már ezer változatot megnéztem.
Zártszelvényből egy egyszerű keretet kell hegeszteni, a varratokat le kell csiszolni, hogy ne álljanak ki, 4 db vascső lábat alá heftelni, a lábak alsó végére 1-1 M12 anyát heftelsz, majd oda mehet bele az állító csavar.
Az asztallap sima 18 mm-es bútorlap átmenő süllyesztett csavarokkal rögzítve. Bármikor cserélhető az asztallap ha elkopott vagy sérült, könnyű beállítani az asztalt síkba, vízszintesbe. Nekem egy 6m*1.2m ilyen asztalom van, ez a munkapadom immár vagy 10 éve és tökéletesen megfelel a célra.
Az asszony valahogy nem bír megbarátkozni a lépcső élén levő fémprofillal, így most a bükk lépcső- és homloklapokból álló lépcső áll "nyerésre".
Kérdésem, hogy a lépcsőlap aljába egy 8mm mély és 15mm széles hornyot lehet-e házilag belemarni a lépcsőlap aljába az élétől 25mm-re, vagy ehhez már ipari felszerelés kell?
Illetve Budapesten merre találok olyan szakit, aki ezt a bemarást nekem megcsinálja?
(a húzottfokú lapokat meg majd kiegerészem én....)
Na most gonosz leszek! Ezen az oldalon szerintem csak képek vannak, de a gugli nevű barátod segítségével találhatsz erről az asztalról videót is:
https://www.youtube.com/watch?v=kaw1xjJJjeQ
A gonoszság az, hogy ezen a videón is csak ezek a képek vannak egymás után, némi zenével. Illetve itt van a bejegyzés 1. része is: http://lumberjocks.com/projects/75844
Azért mégsem jöttem üres kézzel: ez az ürge hivatkozik egy Curt Filipowski nevű tagra, akinek az asztalát koppintja. Ez viszont fent van a youtube-on 5 részben, Sketchup tervezéssel ez az első, a többit meg meg leeht találni:
https://www.youtube.com/watch?v=N0DyTzc2sxo
Alapvetően ezek a képek remek ötleteket tudnak adni, amit aztán tovább lehet gondolni, adaptálni a saját lehetőségeinkre. Sokszor ez éppen elég.
Ha ikeásan akarod: besüllyesztett hosszú facsavar ledugózva, vagy 2-3 centi átmérőjű "tipli". Esetleg ácskapocs :-)
Ha én csinálnám magamnak, akkor biztosan csap, csapfészek, rejtett ékelés. De nem csinálok ilyet, mert ha csapolnám, targonca kellene a mozgatásához, az meg nincs :-)