Ez a topik csak a kerékpárosok MÁV-os élményeinek leírására szolgál. Hátha egyszer kedve támad a MÁV-nak egyben elolvasni, vagy valamelyik érdekvédelmi szervezet fel tudja használni egy tárgyaláson. Van jó és rossz tapasztalat, segítőkész és tapló kalauz, százezer forintért kínált és egyetlen telefonhívásra felcsatolt kerékpároskocsi, kényelmes kerékpárszállító és fél lábon utazás a bagós peron vécéajtajában... Sok mindenfélét olvasunk a túrabeszámolókban, ide velük! Nem kell az egész túraleírás, csak a vonatozás, hogy áttekinthető maradjon. Ha lehet, adatokkal.
asszed olyan fasz vagyok hogy csak úgy feltettem? Már csak a váz festése és egyéb káros behatásoktól való óvása érdekében is aláteszem a pulóverem, a kereket meg be szoktam olyankor csomagolni ágylepedővel.
Elég jól ismerem a MÁV mindenféle menetjegy és akármilyen kedvezményeit, onnan tanulmányoztam ki ezt a féle kerékpár szállítási lehetőséget is. Alapból nekem bérletem van (BKSZ és MÁV kombinálva), így a még igazságtalanabbul magas BKV jegyárak sem érintenek, diákbérlettel nagyjából értékarányos (habár amilyen szolgáltatást kapok érte még így is kétséges de ez nem ide tartozik).
A MKK tagsági lehetőséget is megnéztem, ki is számoltam mikortól érné ez meg nekem, de annyiszor meg nem szállítok kerékpárt, az egyéb kedvezmények meg nem igazán érintenek (pl szervíz terén saját magam javítom a bicót amikor szükséges, az évek során megtanultam ezt is mert a kerékpár szerelők is horribilis áron dolgoznak, pl egy racsni csere 400 ft, három mozdulatért...)
A bringás havijegy lehetőségét is megvizsgáltam, így havi 2000 ft pluszköltség jönne ki még úgyis ha a bksz bérletet elhagyom és a keletiig mávosat veszek csak, tehát ha minden alkalommal megvenném becsülettel a kerékpár jegyet még akkor is olcsóbb (heti 3 alkalommal szállítok kerékpár szorgalmi időszakban általában, de van hogy ennyiszer se).
A menetjegyemen nem tudok többet spórolni mint amit ad a diákkedvezmény, de még így is sokszor sokallom a jegyárat főleg rövidtávon. Pl ha diákjegyel átakarok menni a szomszéd városba oda vissza az már 500 ft körüli 7 km-erért, ha ugyanezt autóval tenném meg olcsóbb lenne, de kerékpárral nullára esik az összeg így ezért ezt választom (ráadásul még élvezem is a tekerést)
Tény, hogy drága a vasút, és ha valahogy díjmentesen tudod vinni a bringát, akkor annak az ár-érték aránya vitathatatlanul a legjobb... de azért tegyük hozzá, hogy egy villamosjegy ára Budapesten jelenleg 320 Ft...
Az is igaz, hogy ha Ha ez valami oknál fogva nem műxik a díjmentes utazás, lehet és kell is élni más kedvezményekkel
pl. a Magyar Kerékpárosklub tagság---kb 25 %-os kedvezmény jelent a bringajegynél --és ugye a tagsággal felelősségbiztosítás is jár, meg egy rakás kedvezmény mindenféle más helyen (pl szervizekben is)
De ha mindennap viszed a bringát, meg kell nézni azt is, hogy bringás havijeggyel nem-e olcsóbban jössz-e ki...
A menetjegyen is lehet sokat spórolni (teljesáron tényleg kegyetlenül drága vonatozni) pl Budapest környékén a BKSZ bérlettel szépen lehet spórolni, de ha sokat utazik valaki, érdemes tovább számolgatni, hátha megéri használni a START kártya 50-os kedvezményét is. Ez különösen akkor hasznos, ha akad egy állandó túratárs, hiszen szombatonként még valaki utazhat az 50%-os jeggyel..
És persze ott vannak az alkalmi menettérti kedvezmények is..
Ha nagytávolságra viszem és csomagok is vannak rajta akkor nálam se kérdés a kerékpár jegy megvétele, de ahhoz hogy beugorjak pestre nem fogok 230 ft-t fizetni érte irányonként, miközben a saját jegyem ennek az összegnek a felét teszi ki és mégis én vagyok a nagyobb:). Amikor van időm és tehetek akkor a saját kerekein betekerek vele, de ez nem mindig lehetséges.
Mivel a kerékpár viteldíj majdnem kétszerese az én jegyemnek, amit én igazságtalannak tartok, így nem kérdés, hogy nekem megéri, amúgy is imádok szerelni:)
Nekem eszembe se jutna, mert lusta vagyok, és mert általában rajta van még a pakk is, attól meg beteg vagyok, ha a felszerelésem 15 különböző darabra esik szét, és úgy érzem, hogy ettől nem tudok rendesen vigyázni rá, és nem vagyok "hadrafogható állapotban". Ezért nem szedem le a hátsó táskát olyankor, amikor a túratársaim igen, mert mondjuk még a tetejére van gumizva a hálózsák, a matrac, a sátor és egy palack, és ezek mind külön darabbá változnának, és ott állnék egy kirakodóvásárral.
De ha mégis eszembe jutna ez a szétszerelősdi, akkor gyorsan kiszámolnám, hogy mekkora órabérért csinálom ezt, nyaralásom /pihenőnapom keretében, és letennék róla.
Az ilyen szét és összeszerelgetősdiben szvsz nem az a legnagyobb rizikó. hogy kifizettetik vele majd a pótdíjat, hanem az, hogy egyszer majd egy lépés kimarad az összerakás folyamán. Egy nem összeakasztott fék, egy kihagyott gyorszár igen csúnya zűrt tud ám okozni...
Hupsz most nézem hogy júli 1-es módosítással már kéne utána fizetni, de nem baj a kalauzok ezt még nem tudták akkor. Semmi gond erre is van megoldás, kicsit többet kell szerelni (2 csavarral):)
Nagyon szép levezetés volt, magam is így értem, és kíváncsian várom, melyik az a pont, amely szerint elfogadható a díjmentes szállítás. Szerintem egyébként nem a kerékpárjegy a drága, hanem az alap vonatjegy, illetve esetenként relatíve drága a kerékpárjegy ahhoz képest, hogy egy dohányzó peronon a vécéajtóban állva kell négy órát utazni. Szerencsére lassan azért javul ez a helyzet. Talán. Lassan.
Bár nem vagyok a díjszabás felkent tudora, de a véleményem továbbra is az, hogy ezzel a trükkel gonosz és álnok módon előre megfontolt szándékkal fuvardíjmegrövidíted a szegény árva kis START-ot. :o)))
Mert ha a képen látható masina nem kerékpár (az egy pár kerék végül is ott van mellette...), akkor felmerül a kérdés, hogy milyen alapon is akarod a díjmentesen fuvarozható kategóriába besorolni.
Mert ugye, az Üzletszabályzat szerint (06.01-én változott) díjmentesen fuvarozható az összecsukható kerékpár és a kis méretű gyermekkerékpár.
Na most, ez a masina láthatóan nincs összecsukva, hiszen a váza egyben van, az összecsukhatóságnak meg a vázra is illene kiterjednie. Kis méretű gyermekkerékpárnak meg nehezen lehet nevezni a szerkezetet, főleg mert késő van már, és az igazak álmát szeretnénk az éjjel aludni…
Mivel a képen bemutatott valami nehezen sorolható be a gyerekkocsi, facsemete, betokozott hangszer vagy a síléc kategóriájába, legjobb, hogy a szerkentyűt az általános „kézipoggyász” néven nevezzük a továbbiakban.
Csakhogy, a díjmentesen fuvarozható kézipoggyász megengedett maximális mérete nem haladhatja meg a 30x50x80 centimétert. A képen látható kézipoggyász láthatóan hosszabb, mint egy méter, hiszen 3 ülés a FLIRT esetében még testvérek között is inkább van közelebb a másfél méterhez, mint a kerek méterhez. Egy szó mint száz, ezt a herkentyűt csak útipoggyász-viteldíj megfizetése mellett szabad személykocsiban fuvarozni. Namost, ha a T Utas nem tud egy, az útipoggyász-viteldíj megfizetését igazoló bizonylatot a kütyü mellé bemutatni, akkor én bizony úgy megpótdíjaznám a nyavalyást, hogy belezöldülne a feje. Még szerencse, hogy nem vagyok vasutas… :o)))
Kedvem lenne kicsit meglengetni a témát a Díjszabás topikban, kíváncsi lennék, hogy mit szólnának hozzá a szakértő olvtársak odaát. De inkább nem teszem, mert félek, hogy esetleg túlságosan ráirányítanánk a témára a figyelmet, és a végén még akadna olyan vasutas, aki addig bújná az Üzletszabályzatot, hogy tényleg találna valamilyen passzust, ami alapján fizetni kellene a masina után. És akkor vége is lenne rögtön a jó világnak… :o)