Csak azért kérdeztem, mert ha nincs persely, akkor megeshet, hogy a szokásos alu-vas "összenövésről" van szó. Az alu képes a vashoz erősebben tapadni, mint a saját szakítási szilárdsága. Ha ez történt, akkor hiába áztatja, melegíti, ezektől nem fog megindulni. Ezen csak a nyers erőszak segít. Hogy a végén túléli-e, vagy sem, az a kérdés.
Hát, ezzel inkább megijesztettél :) A tengely lenne az utolsó, amit megsemmisítenék :) akkor már inkább az alumínium házon keresnék valami "fogást", pl. menetet fúrok bele és megpróbálom csavarokkal "lehajtani" az ellen-oldali darabról.
Kicsit későn reagálok, de talán érdemes. Én vettem már a Praktikerben kicsi asztalos szorítókat. Úgy néznek ki, mint a nagyok, gondoltam, kisebb munkákhoz jó lesz. Hát ezekkel egy lepke két szárnyát lehet maximum összefogni, azonnal elhajlanak valamerre, és gyakorlatilag használhatatlanok. Úgyhogy óvatosan vegyetek szorítókat, különösen webshopból.
Győrben meg jártam olyan boltban, ahol az első vásárláskor mondták, hogy immár törzsvásárló vagyok, és kaptam 10% kedvezményt a kiírt árból.Legközelebb viszont más eladó volt, neki szólni kellett, hogy már VIP vagyok, de elhitte. :)
A tengelyvágást, vagy szétfúrást nem javasolnám semmiképp. A robbantott rajz szerint a tengely nem cserélhető, valószínűleg az állórész öntvényének öntőformájába tették gyártáskor, és úgy öntötték ki aluminiummal. ha elvágja, tutira nem fogja összerakni többet ezt a gépet.
Pedig a nyers erőn kívül van még megoldás, de az a tengely cseréjével jár. A kiálló részt le kell vágni, majd nagyon pontosan a tengely tengely vonalába bele kell fúrni állványos fúrógépen, satuba befogva a szerkezetet. Gyakorlatilag ki kell fúrni a tengelyt a perselyből. Ez nagyon hasonló mint amikor egy szegecset fúrunk ki. Arra kell figyelni, hogy nem egy lépésben kell kifúrni a tengelyt, hanem egyre nagyobb fúróval. Az is előfordulhat, hogy a perselyt is cserélni kell majd. Egy új tengely és persely elkészítése vagy készen megvásárlása nem olyan eget verő összeg. Elég kockázatos az eljárás, ezt hagynám legutolsó variációnak. Ehhez nagy méretű ipari állványos fúrógép jó csak amibe nagyon fixen lehet rögzíteni a nem kis méretű gépet.
Van ennél is finomabb próbálkozás. Nagy valószínűséggel a tengelyen lévő két öntvény közé tudott bejutni a por, és emiatt rágódott össze. Ezért be kell áztatni nagyon ezt a részt ahol a két öntvény összeér. Ha fa por van közte, akkor megdagad idővel, és talán szét tudja magától feszíteni egy kicsit a rést, mint ahogyan régen a sziklát is repesztették fa ékekkel. Persze a pornak kisebb a feszítő ereje, mint a fa éknek, de talán segít, ártani nem fog a helyzeten az biztos, ha nagyon sok híg olajat kap. A tengely végére rá lehet kocogtatni kalapáccsal, néha, 1-2 óránként kicsit megkocogtatva. persze tengely vég toldót kell felrakni, hogy az sérüljön az ütögetéstől. Nem szabad nagyot ütni, inkább sok kicsit. Én így szoktam kiszedni berohadt csavarokat.
Azt is meg lehet próbálni, hogy a gérvágó lengőkarját kell befogni satuba, a menetre egy zsákfuratos menetes tengely toldót kell tenni, és golyós préssel megnyomatni finoman, nem odacsapva. Sajnos benne van a pakliban, hogy az öntvény fog eltörni nyakban. A toldó azért kell rá, hogy ne a tengely véges lapuljon szét.
Az is megoldás lehet, hogy a két öntvény találkozásánál vékony fűrészlappal át kell fűrészelni a csatlakozási részt. Én lombfűrésszel csinálnám. Persze sérülni fog az öntvény a fűrészeléstől, nyoma marad, de ez nem fogja befolyásolni a későbbi működését. Ha sikerült a tengelyt is elvágni a két rész között, akkor szét fog esni két darabra a gép, így már sokkal jobban hozzá lehet majd férni, meg lehet majd támasztani A tengely cseréje itt értelem szerűen befigyel.
Én csak feltételezem, hogy van benne fűrészpor. Mint ahogy azt is, hogy a WD40-től esetleg megdagadt ez a por és ezért szorul??? (a Metabo szervizes javasolta, hogy próbáljak belefújni...)
Amit a kedvezményekről írtál tök igaz. Én sokszor vásárolok a szögkernél. Tudom, hogy drágák, de szinte minden van náluk ( csavar, szerelvény, szerszám) , kb. utba is esnek.. és általában csak kistételben vásárolok. Szóval egyszer rákérdeztem az eladó srárnál, hogy
" figyi nincs nálatok valami törzsvásárlóii kedvezmény? Mert jósokat vásárolok nálatok."
"De van, törzsvásárlóknak adunk 10 %-ot."
"és honnan tudjátok, hogy én törzsvásárló vagyok?"
" Szólnod kell"
mint a nyuszika halállistájás viccben... de azota ezt játszuk. én szolok, és spórolok a csavarok árán :)
Természetesen aluöntvény a ház. Én nem vagyok benne biztos, hogy jól járnék a melegítéssel. Egyrészt mert van egy alkatrész ami ki-be járkál ebben a tengelyházban (ez működteti a védőlemezt a fűrészlap körül, és ezt egy gumi betét veszi körbe, hogy ne jusson be a fűrészpor a tengelyhez, másfelől a por mégis bejut, tehát ha melegítem, akkor jól rá fogom égetni az olajos fűrészporos trutyit az alkatrészekre, ami nem biztos, hogy segít nekem. Ez a melegítés fémtiszta holmiknál segítség, szerintem.
Mielőtt nekiláttam volna ennek a hobbinak "nagyban" (ezt úgy értem, hogy előtte csak apróságokat csinálgattam). Egyszer hívtam egy asztalost egy 3 méter magas elég bonyolult tömbösített fenyő polcrendszer elkészítéséhez. Én megterveztem, lerajzoltam, eljött, lemérte, lerajzolta.... mintegy 5 hónappal később elhozta bepróbálni... Na ez az ember kb 20-25 ilyen szorítóval fogta össze a művet. Végülis ilyen ideiglenes rögzítésekre akár jók is lehetnek.
Egyébként ez az eset vezetett ahhoz, hogy végül "nagyban" is nekiláttam. Komolyan szerintetek az rendben van, hogy amikor /újabb 3 hónappal később/ eljött véglegesre szerelni a cuccot kiderült, hogy a nagy sietségben nem volt ideje egyetlen élet sem lecsiszolni ( mindegyiken díszként ott maradt a körfűrész teljes fogazati térképe), és az egyik lakkozott polclapon ott díszelgett egy fekete cipőnyom ( igen, a lakk alatt!!!). Végül kifizettem neki az anyag árát, vettem egy szalagcsiszolót és befejeztem a munkát magam. Így visszagondolva buta voltam, a fejébe kellett volna húznom amit elkövetett, és nem csinálni magamnak 2 napnyi plusz munkát az egészséges csiszolással... De hát fiatal voltam és boho.
Én aluöntvénynek nézem, ami túl jól is vezeti a hőt, nemhiába a hűtőbordákat is ebből csinálják.
Nem nagyon lehet helyileg felmelegíteni, mert elvezeti a hőt a tejes felületén.
Persze azért meg lehet próbálni, bár nagy hőtágulásbeli különbség nincs az acél és az alu közt. Legalábbis párszáz fokon, annál jobban meg nem érdemes melegíteni, mert az alunál már 400 fok körül elkezd átalakulni a kristályszerkezete (rekrisztalizáció), és megváltoznak a mechanikai tulajdonságai.
Ez szar ügy, nagyon nehéz az ilyen esetekben szétszedni úgy, hogy ne sérüljön a műanyag ház. A kalapálós módszer itt nem segít, mert nagyon hamar törik a műanyag. De egy hőlégfúvóval fel tudod talán melegíteni annyira a műanyagot, hogy lecsússzon a csapágyról. Csak óvatosan, mert könnyű túlmelegíteni és akkor torzul a műanyag.
Köszi, hogy megkerested a rajzát, ezt én is megnéztem az eredeti papíroson, de sokat nem segített, legfeljebb ha rendelni szeretnék hozzá alkatrészt.
A "leütéssel" kicsit gondban vagyok, mert olyan jó "dizájnos" a kialakítás, szépen le van kerekítve minden, nehéz fogást venni rajta. De holnap megpróbálom beereszteni egy kis WD40-nel feszegetés előtt.
A WD40 nem kenőanyag, hanem nagy kúszóképességű folyadék, ami arra szolgál, hogy ideiglenesen tudj egymáshoz kötött dolgokat megmozdítani. Így azzal hogy, régebben befújtad sajnos csak rosszat tettél vele nem jót.
Viszont a szétválasztáshoz most segíthet. Természetesen utána le kell róla törölnöd és rendes zsírral megkenned.
Sajnos így képről nem lehet megmondani hogy mi szorul. Ha a tengely akkor egy ilyen ideiglenes kenés simán segíthet a szétszedésben Ha viszont a másik oldalon a rugó berágódott akkor a fel-le mozgatás nem segít csak a tengelyirányú húzás. Annak is valamilyen ideiglenes kenés kell.
Egyszer már fújtam bele WD40-et, hogy hátha könnyebben jár majd a gép fel-le, de az akció nem járt sikerrel, utána mintha még inkább megszorult volna. Nekem az az érzésem, hogy nem a tengely mentén szorul, hanem mintha bent a "rugóházban" állt volna be valami. Olyan nagyon nem merem erőltetni, mert ez az alu öntvény nem életbiztosítás, eldeformálódhat, de meg is repedhet. Középen feszíteni meg nem tudom, mert nem lehet a két forgó test közé férni.
Elkutyultam valahová a WD 40 kis piros csövecskéjét. Nincs ötletetek, hogy miből lehet kinyerni hasonlót, vagy hol lehet venni ilyet? Bosszantó...
Minél hígabb olajszármazékot csepegtetsz/fújsz a forgáspontra, annál jobban beszívódik.
Erre még rásegítenék a gép oldalra döntésével, hogy a tengely függőlegesen felfele álljon.
Az olaj lehet wd40, petróleum, vagy akár keverékbenzin, úgysem ezt fogod bennhagyni kenőanyagnak, csak az a lényeg, hogy megmozduljon.
10 percenként cseppents rá kicsit, hogy legyen utánpótlás a beszívódott folyadék helyett, amíg meg nem mozdul. Aztán óvatosan mozgatva le tudod húzni, de vigyázz a túloldalon a visszahúzórugóra.