Somogy, Tolna és Baranya megye közlekedése, beleértve Pécs, Kaposvár, Szekszárd és a többi város helyi közlekedését és a helyközi járatokat is, legyen szó buszról, vagy vasútról.
A pécsi vezér urak, a keletis időszakomban a 9. bakhoz szokták rendelni a kávét érkezésre.:-)
A pékséget kár kihagyni a kedves hölgyek miatt, bár az udvarlásra sem marad sok idő, pedig kiváló alkalom a nyelvgyakorlásra. Már a horvátra, mielőtt még valaki rosszra gondol.:-)
Jön a konkurencia, és elviszi azt a rengeteg utast a busz elől.:-) (Lehetne egy picit több tartózkodása a Bz-nek, mert elég szűken lehet majd megfordulni a pékségből, a bureket már hazaúton kell megenni.)
Értesítjük a Tisztelt Utazóközönséget, hogy a 638 Pécs-Udvar/Dubosevica-Osijek autóbuszvonal járatai 2014. december 21-én közlekednek utoljára, az autóbuszvonal 2014. december 22-től megszűnik.
"a fenti példák is azt mutatják, hogy nagyvárosok között, ahol legalább 25-30 fizető utas utazik átlagosan, autóbusszal (akár piaci alapon is) az itthoni közszolgáltatási tarifánál olcsóbban is lehet szolgáltatatni."
De hisz' magad is megállapítottad, hogy ez városok között igaz. Ha ugyanezen cégek vinnék a zsákfalu napi három járatpárját havi 1200 utassal, akkor nem ennyibe kerülne az a távolsági jegy.
Az ÁFA tartalma szinten minden jegynek eltérő mértékű, de nem számottevően. A német és osztrák példánál a jegy ára a járat foglaltságával együtt emelkedik, és nincsen egyéb kedvezmény, de aki időben foglal, az az itthoni 50%-os kedvezményűvel megegyező áron tud utazni. A cseh példánál a menetjegy ára fix.
És persze nem 15-20 éves szakadt E95-össsel, vagy éppen túlszékezett regionális közlekedésre alkalmas autóbusszal nyújtják a szolgáltatást, amit olykor utaskísérő, és fedélzeti szolgáltatással is kiegészítenek.
Mindezt persze csak azokban a viszonylatokban, ahol a jegyárbevételből tudják fedezni a működési költségeket.
Az itthoni regionális és távolsági autóbuszjáratok egy része mindezzel nyilván nem összehasonlítható, de a fenti példák is azt mutatják, hogy nagyvárosok között, ahol legalább 25-30 fizető utas utazik átlagosan, autóbusszal (akár piaci alapon is) az itthoni közszolgáltatási tarifánál olcsóbban is lehet szolgáltatatni.
Szerintem egyébként létezne egy olyan réteg, amelyik mondjuk 15 pár utazás áráért megvenné azt a bérletet, amit most 20 pár áráért nem vesz meg.
Biztos. Csakhogy ~33%-os bérletesutas-növekedés kellene ahhoz, hogy egy 25%-os bérletárcsökkentést bevételoldalon kompenzáljon. (És akkor most naivan feltételeztük, hogy nem kell többleteszközt beállítani.)
Inkább a kedvezményrendszert kellene átkalapálni, a teljes árú utasok (és bérletesek) arányaiban nagyon sokat fizetnek a kedvezményeket kapó utasokhoz képest (akik sokan vannak, és nagy kedvezményeket kapnak).
Nézd meg,hogy oda vagy azon keresztül milyen buszok járnak távolságin(ismerek jó pár zalait is:nekik már az E95-el való utazás is derogál.Csak a Setra,MB,MAN a busz nekik)
Esküszöm, gyorsan néznék Egerszegről valamit Győrbe, de mennék és beülnék a jobb első kerékdobra :)
---
Vasárnap 15:30-35-kor ugye két busz jön Fehérvárról, amiből a győri non-stop Pécsig. Gondolom akkor a másodrész a tatabányainak van, mert az a mindenholmegállós, de akkor az hogy van, hogy 5-10 perccel korábban jön, mint a másik kettő? :)
A zalaegerszegieknek mindenki fényesre nyalja a feneküket:megnézném a képüket,amikor megjelenne ott a JOB-440,hogy na most ezzel kellene Pécsig utazni. :))))
Szerintem egyébként létezne egy olyan réteg, amelyik mondjuk 15 pár utazás áráért megvenné azt a bérletet, amit most 20 pár áráért nem vesz meg. Mert ha egy dolgozónak nem fizeti a munkáltatója az utazását, úgy kalkulál, hogy a szabadságok, gyerek betegsége, a kolléga autóval hazavisz-potyaalkalmak miatt fix, h. nem fog 40-szer buszra szállni a 22 munkanapos hónapban, inkább veszegeti a jegyeket.
Amíg meg nem unja, s átül autóba.
Szerintem egyértelmű, hogy a bérletes utas kevésbé csábul el, őt jobban meg tudja kötni utasként a cég. Ahhoz viszont ennél komolyabb kedvezményt kellene biztosítani. Szóval szerintem igenis lenne felhajtó ereje egy kedvezményesebb felnőtt bérletnek. (Más kérdés, hogy a reggeli csúcsban jól jönnének-e ezek a plusz utasok a cégnek...)
"ne vegyük ide azon munkáltatói intézményeket, akik tesznek rá"
Ne is! Még véletlenül se! Miért? Ni:
"a jelenlegi szint fenntartásához többet kell a nagy kasszából adni. Honnan, miből, kitől elvonva?"
Nyilván a képlet nem egyszerű és az arányosság nem fordított. De ha utazási igény van, akkor a fizetőképesség és a kényelem függvénye lesz, mennyien vesznek bérletet. Ha csökkented a bérlet árát, többen és többen adnak fel a kényelmi igényeikből anyagi megfontolás okán. És hogy jön ide az első reakcióm? A 86%-os, Munka Törvénykönyve által biztosított munkába járási adómentes támogatást bizony nagyon sokan nem adják dolgozóik részére. Miért? Mert a helyi dolgozónak ilyen nem jár és a munkahelyek többségére tíz-tizenöt másik áll sorban. Ha vidékiként kinyitod a szádat, máris egy helyi megy holnap helyetted dolgozni. Aki maradéktalanul megfizeti a 86%-ot, az az állami és önkormányzati szektor. Röhej a kimutatás, miszerint tizennéhány százalék a távolsági közlekedésben teljesárú jegyvásárlók aránya. Én is köztük voltam négy és fél évig. ÁFÁ-s számlát kértem mindről. Eleinte a BKV nevére, majd a BKK nevére... Nesze neked teljesárú jegy, ugyanúgy közvetve adóforintból ment el a 86%-a. Tehát igenis ide kell venni ezen munkáltatókat, akik tesznek rá, mert zömében az állami / önkormányzati cégek nem tesznek rá, így ezen előny ugyanúgy a költségvetést terheli.
"Ha hirtelen 20%-al olcsóbb lenne a teljes áru helyközi bérlet, vajon mindenki rohanna bérletet venni, aki eddig nem tette, mert eddig túl drága volt? Nem hiszem."
Ez a jó megközelítés, itt kell meghajolnom, hogy végülis igazad van. Mert Romonyából nem lesz ötödével több bérletes, az biztos. De mondjuk Szigetvárról? Mohácsról? Vannak relációk, melyeken betegre keresik magukat a volánok, csak hát abból kell finanszírozni az erősen szociális alapszolgáltatást is, ami meg marhára ráfizetős.
Egy hónapban februárt nem számítva 30-31 nap van. Minden hónapban van legalább 4 hétvége, a nemzeti ünnepek, munkanap áthelyezések és azok a hónapok, melyekben 5 hétvége van adnak ettől eltérő munkanap számokat, de jellemzően 20 nap feletti egy hónapban a munkanapok száma.
Tehát pl. 70 km-es bérletnél most 49.800 / 1.300=38,3 utazás adódik, tehát 19,15 utazáspárt ad egy bérlet megváltása.
Ha minden egyes nap teljes áru jegyet veszel oda-vissza, akkor a bérlet jobban megéri.
Nem szólva arról, hogy létezik idehaza olyan dolog is, hogy aki teljes áru dolgozói bérletet vesz, annak vélhetően a munkáltató téríti a bérletet 86%-ban (ne vegyük ide azon munkáltatói intézményeket, akik tesznek rá), így az utasnak 14%-ot kell megtéríteni.
Ha csökkented a bérlet árat, - ami igen dicséretes dolog a lakosság és munkáltató szemszögéből- , akkor kevesebb folyik be a kasszába a pénztárnál a szolgáltatókhoz és így a jelenlegi szint fenntartásához többet kell a nagy kasszából adni. Honnan, miből, kitől elvonva?
A diákbérlet ráadásul 90%-os kedvezményt jelent, így 50%-os jegyhez képest 7,66-szoros a különbség, tehát egy hónapban minden héten oda-vissza utazással a bérlet már jobban megéri.
Az, hogy a pécsi önkormányzat így állapítja meg az árakat, az saját hatásköre. Hasára csapott és ezt tartotta jónak, az éves veszteségpótlást meg majd perkálja/nem perkálja teljes körűen a szolgáltatójának. Ez már az ő sara.
Lehetne ingyen is a teljes pécsi közlekedés, de akkor a teljes költséget a város büdzséjéből kell állni. legyen így? :)
Ha hirtelen 20%-al olcsóbb lenne a teljes áru helyközi bérlet, vajon mindenki rohanna bérletet venni, aki eddig nem tette, mert eddig túl drága volt? Nem hiszem.
Arra tud valaki valami okosat írni hogy miért van hogy a Volán társaságoknál a teljes árú bérlet az miért kb. 40 utazás ára?
Ha szeretnénk hogy több legyen a bérletes utas akkor ezt kicsit csökkenteni kellene hisz így aki minden nap nem jár dolgozni vagy iskolába hétvégén meg esetleg nem is utazik vagy nem busszal teszi annak nem éri meg megvenni a bérletet.
Pécsett a helyi járaton ez 24 db jegy ára most egy bérlet és ha valóban nem változik a bérlet ár akkor valamivel több mint 22 db jegy ára lesz jövőre.