kösz mindenkinek a kommenteket, abszolute konstruktív, ezért szeretem ezt a topikot.
Beleások magamat alaposabban a témában, kezdem látni, hogy hol, és miért karcsú, amit elképzeltem.
Lesz egy kicsit több időm, le is írom részletesen, hogy mi a terv, előljáróban annyi, hogy amerikai "stringer" típusú raklapokból akarom csinálni a könnyűszerkezetes falakat, és a tető méretezésénél elakadtam, de most már azt is látom, hogy a falba is kell rakni ide-oda függőleges gerendákat, nem lesz elég (épp a tető terhelése miatt) egyszerűen összecsavarozni a raklapokat, és leburkolni.
Nekem hasonlóan lapos tetőm van hullámpalából. Láttam már egy pár csúnya beszakadást, ezért nálam a tartószerkezeten a hullámmagasságban még minden második hajlásnál lefutóléc is van, ez tartja formában a palát. A 120-as osztás igen karcsú, a pala ehez nagyon törékeny, pláne ha öregszik. Egy alig támasztott lapos palatetőt egy méretes jégeső is beszakít!
Te tudod, mit teszel. Ekkora fesztávhoz már illene - nehogy rossznéven vedd, nem erőszakolnék rád semmit. Sajnos nem találtam meg a 'Faszerkezetek' jegyzetet, de ha megtalálom, akkor néhány szerkesztési szabályt megpróbálok felkutatni, és átküldöm neked.
Ha csak éppen átkarmolod a műanyagréteget, akkor majdnem mindegy hogy húzod vagy tolod a nagyon lapos vágásszög miatt. A profi szabászgépek persze biztosra mennek, mert egyszerűen nem hibázhatnak. Hobbi körülmények között az általam említett módszer is majdnem tökéletes eredményt ad. 1-2 darab miatt nem érdemes lapszabászhoz menni, pláne ha a saját anyagodat szeretnéd leszabni. Úgy elhajtanak vele a búsba, hogy csak úgy ég a pofád...
És lehet saccolgatni. A tervezett tető igencsak karcsú, a 120 cm-es osztás nem ilyen kis keresztmetszethez szokásos. Arra is kell gondolni, hogy a szélszívás adott esetben sokkal (!!) durvább terhelést adhat, valamint irányát tekintve ellenkezőt, mint a hóteher. Emellett, ha már ilyen karcsú, hajlékony a szerkezet, akkor minden csomópont, amely bármi miatt (anyaga, kialakítása, stb.) merevebb, erőgyűjtővé válik, azaz, repedni, törni, szakadni fog - vagy maga a csomópont, vagy a csatlakozó, karcsú szerkezeti elem. És ekkor még nem beszéltünk a talpszelemen alátámasztásáról, illetve felszakítás elleni rögzítéséről ...
Ha pontos a vezető, akkor lehet sima körfűrészen is bútorlapot vágni. A lapot besüllyeszted annyira hogy csak 1-2 mm-t vágjon, aztán végigtolod. Aztán beállítod hogy teljesen átvágja, és az átfordított anyagot ugyanazon a nyomon tolod végig. Nem fog kipattogni, de nagyon pontos vezető kell hozzá.
Hámmostnemazéde belinkeled a wolfcraft extra kétcsavaros ütközőt, utána meg azt írod hogy:
"Valaki talált valahol olyan fúróütközőt amit a fúrószárra kell tenni. De nem azt a vacak egycsavarosat, hanem ami két félből rakja össze. Sokallta is az árát, talán 1600 lehetett. Milyen gyártmány volt?
Így van, az az 5x10-es 7 méteren a saját súlyától be fog hajolni egy idő után. Sűrűbben kell rakni, kell alá a folyófa, és 7,5x15- ből kell csinálni és van remény.
De hol lehet ilyen hosszú gerendát kapni? Általában 6 méter szokott lenni a TŰZÉP-eken a leghosszabb....
Lamellóval jobb bútorlapozni, vagy köldökcsappal? Lamellózó van kéznél, ha összefogás után kap 2 csavart oldalról, + 2 lamellót akkor az tart úgy mintha csapoztam volna? Vagy jobb mégis a köldökcsap a hosszabban benyúlás és az elnemcsúszás miatt?