Az ötlet jó, nem is kell csavarbehajtó. A keresztmerevítő alá középre betolni egy ilyen emelőt:
Egyszerre 2 lábat megemel. A kerekeket meg egy akkora befenekelt zártszelvény darabra kell felszerelni, amit alulról rá lehet húzni a lábra. Aztán emelő leereszt, és máris keréken van egy oldal. Ugyanezt eljátszani a másik felén is, és lehet tologatni. Ha tényleg évente 5x kell arrébbtenni, nem nagy pluszmunka, és tuti nem bicsaklik ki alóla, csk ha az asztalláb is kitörik.
Szerintem jó az a kerék. Az én garázspadlómnál göröngyösebb senkinek sincs Közép-Európában. Az Atacama kősivatag egy fényes márványpadló az enyémhez képest. Ennek ellenére 80-100-as fekete gumis ipari kerekeken gördül a géppark. Rázza, de simán mozgatható. Inkább arra kellene figyelni, hogy egy kátyúnál vissza ne forduljon az aláhajtott kerék. Ezért lenne hasznos legalább annyira kitolni a forgócsap tengelyvonalát, amennyire a rajzomon látható. Az biztosan nem bicsaklik hátra, mert hosszabb az erőkar.
vagy egy vízszintes gerenda segédalváz a kerekekkel, és két majdnem függőleges "lengőkar" rögzíti az asztalhoz. a gerenda oldalra megnyomása (ékkel, csavarral) felemeli az asztalt.
Tovább gondolva. Minden lábhoz egy 50cm-es pótláb, amin alul és felül van két hosszfurat. Nagy alátéttel hozzácsavarozva a lábhoz lazán, a tetejére meg mehet az excenter.
... bár így jobban elnézve az arányokat, és belegondolva abba, hogy elég göröngyös a műhelyed padlója, célszerűbb lenne nagyobb átmérőjű és kicsit puhább/rugalmasabb borítású kerekekben gondolkodni (mint gyakorló apuka van némi tapasztalatom a terepbabakocsizás területén).
Most így kapásból gyerekbicaj kerék jutott eszembe, bár az már olyan otromba, hogy a bolygósított mozgásról le kellene mondanod.
és még egy ötlet (jókor szólok, mi?) :))):
Ez meg független lenne az asztal lábától, és az asztal alá kerülne a rögzítése. Ezzel mondjuk fel kell adnod a szerszámtárolást ezen a fertályon, de ezt lehet nagy kerékkel és bolygósítottra is csinálni.
Én is ilyen megoldást választanék, szerintem ez a leg1xűbb, bár a hátránya valóban az asztal megemelése amikor kerekekre akarja tenni az ember. De hát ez valóban megoldható a leg1xűbb tesós olajemelővel pl.
A fixen ráépített fékezhető kerék esetleg nem jöhetne szóba? Vagy ott stabilitási gondok lennének?
Azta ... így megmozgatta a csapatot? És ennyi jó tanácsot! o.O
Egyelőre csak egy gyors köszönet mindenkinek! Nap közben válaszolok , csak most mindjárt keződik a napi standup műsorszám (elmondjuk mit csináltunk/csinálunk tegnap/ma)
Marha jó volt a videó, jót szórakoztam :-) Bírom a csupasz néniket:-)
Úgy látom, nem vagyok a véleményemmel, de nekem ez az asztalemelő mechanika kicsit zsákutcának tűnik. Szerintem úgy kellene, (kellett volna) megoldani, hogy a futómű aláfordítható legyen, így a terhelés az asztal lábán keresztül, minél kisebb erőkarral, közvetlenül a kerekek tengelyére vigye. Kicsit túl bonyolult és aránytalanul sok terhet rak a futómű deszkájára és a zsanérokra.
Bocs, hogy így utólag okoskodom, de rajzoltam valamit. Én így oldanám meg. Megemelni az asztalt, majd rugóerő ellenében, cipőorral előrehúzni, helyére tolni, majd ismét megemelni és a tengelyt lábbal hátratolni. A holtpont után a rugó már felrántaná a padlószintről, innentől a saját lábán áll.
Torony kolléga megoldása még ennél is egyszerűbb, de a lényege ugyanez lenne.
Na, gyorsan meg is találtam Házkötő Pisti táblázatát:
Ebből látszik, hogy a 8.8 szilárdsági csoportban már egy M8as csavar esetén is a megengedett maximális "emelő erő" 16000 N (1600 kg) és ehhez 20-25 Nm nyomaték kell.
Ha ezt a normál csavaranyagokra (5.8) vetítjük vissza, akkor a megengedett maximális terhelő erő 1000 kiló körül lehet (1600*5/8) ami hozzávetőlegesen 12-16 Nm nyomatékot fog jelenteni ( 20-25*5/8 - ugyanis az összefüggés lineáris, minden az előfeszítőerővel arányos). Miután az 1000 kiló legalább akétszerese (de inkább 3 szorosa) az asztal becsült "mindenes tömegének" így bőven jók a 16 NM-es csavarbehajtók.
Ha nem M8, hanem M12, vagy nagyobb csavart veszünk, a fentiek akkor is igazak, csak kevésbé kell "maximális terhelésre" méretezni.
Tapasztalat: mert az nem elég srtabil egy folyton lökögető (például gyalulás) munkához.
Ezek a kerekek arra lettek kitalálva, hogy mozog megáll, de a fékezés nem lökdösés - ráadásul az sem jó, ha a kerék egy oldalon marad nyomva - nekem volt olyan, ikeá-s fortelről leszerelt kerekem, amivel egy nagy katonaládát mozgattam és úgy hagytam egy évig. A kerék a felfekvő felületen sík lett, értsd "belapult". Inne kedve gurítani már tudod tisztességesen.
Megtartja ha gyalulsz kezzel valami izmosabb darabot? Vagy akar egy 80-100kg uriember nekitamaszkodik?
Akarhogy rogzited egy kerek kis helyen erintkezik a felulettel amin gurul - nincs tapasztalatom ezzel de en arra tippelnek, hogy mozdulna egy keveset ...
Es ha akkor mozdul be amikor eppen a aztalba szerelt Triton marogepen dolgozik valamit az gaz ...
Nem olyan vészes a dolog: gondolj bele, hogy egy kocsiemelő (igaz, az nem metrikus, hanem speciális menetű, de a régi trabant-wartburg és zsiga emelők trapézmenetűek voltak) egy tonnás szerkezetet emel. Igen, csak a felét-harmadát, de itt is az asztal egy-egy lábát kell emelni és saccra a fele, harmada a tömeg (megpakolva).
Ha minden kötél szakad, ki lehet számolni, nem egy ördöngősség.
Pacman kollégának meg nagyon jó csavarbehajtói vannak... :-)
Volt itt ötlet több is, no még egy: lehet, hogy hülye a kérdés, de miért nem lehet a lábak alá közvetlen olyan kereket szerelni, ami fékezhető. Fék kiold, asztal mozgat, lefékez.
Pajaci-nak egyrészt nagyon igaza van: ha nem is olyan vastagra, de legalább kintebb teszed az excentert, kevésbé feszegeti a zsanérokat (legalább a kerekek tengelyének forgáspontjába kéne kerülnie).
Másrészt, lehet, hogy csak optikai csalódás, de úgy tűnt, hogy maga aaz excenter is hajlítgatja a deszkádat - ha tudod, tedd valamelyik zsanérra, vagy közvetlen közelébe.
A harmadik, amit itt javasolt torony kolléga, pedig mindenre gyógyír! - még ki kell találni, hogy a kiálló zsanér részen hogyan fog szintben állni az asztal, de ez már sokadrangú kérdés: pld ha közvetlenül a láb mellé és nem alá teszed, akkor állhat a lábán és gurulhat a lábakat összekötő "fél-fogópáron" (nem tudom, asztalosilag mi a neve nekije...)
Ha majd 200 kilót is üti az asztal, akkor már bitang akkus csavarozó fog kelleni - de ez csak megérzés, lehet hogy gond nélkül dolgozik ilyen tömeg ellen.
én fejben híresen képes vagyok elbonyolítani dolgokat. pl mi lenne ha minden láb oldalára egy sín, amin megy le-fel egy kocka amin van a kerék. felette meg egy nagy csavar, amivel ki lehet tolni. körbemész egy akkus csavarhúzóval, és pikk pakk fel van liftezve a cajg.
Így a teherviseléskor nincs a zsanérokon forgatónyomaték. Ehhez mondjuk be kell süllyeszteni a zsanért a lábba, ami az összeragasztott asztalnál már elég macerás, de azt is lehet, hogy kap egy-egy hasáb "patkót" minden láb és ahová kereket akarsz, ott már a patkóra rá van applikálva ez a kerék. Az átbillentéskor az asztalt meg kell emelni persze, de ahhoz pont jó egy akármilyen emelő.
Mivel nem akarod napi szinten billegetni, szerintem sem érdemes vesződni az excenterezéssel.