A vaterán néha vannak jó akciók ezért naponta kapom a spam jellegű reklám leveleket amiket egy külön gyűjtőbe rakja automatikusan a gmail. Ma belenéztem a levél áradatba szokás szerint és ezt találtam :
Jó ez a mérőórás teszt is, de néha engedd el a fűrészlapot és várd meg amíg megnyugszik az óra mutatója. Ezek az órák annyira érzékenyek, hogy azt is érzékelik ha hozzáér az újad a fűrészlaphoz és ez meghamisítja a mérést.
Ezek szerint a lapokban is lehet valami, akár minimális eltérés a teljesen síktól, vagy máshogy fekszik a tengelyen, vagy akármi más okból van kóválygás. Az biztos, hogy érdemes eljátszani azt, amit Repépítő is leírt. Türelemjáték, de megéri. Amíg van ez a kóválygás, a merőleges vágást sem lehet beállítani, hiszen ahogy a fűrészlap "dől", úgy változik a szög is. A rezonálás is megszűnik, ha tényleg jól forog a lap.
Namert elővettem én is a még sosem használt mérőórámat, és mértem egyet 2 különböző lapra (plusz toronynak csináltam lágyindítás tesztet, hogy így indul-e kb az övé is. lehet abban nincs?? lágyindítás. az fura lenne).
Na mindegy, íme egy percben a 3 teszt:
Az látszik hogy a ProLine kevésbé kóvályog mint a Bosch Optiline. Az is tuti, hogy a Bosch 100x többet vágott már mint a Proline.
De ezek szerint akárhányszor fogom be a lapot "csak úgy", sosem kapom 2x ugyanazt (?).
Éppen ezt akartam írni: nekem csak egy Freud lapom van aldis fűrésszel, de megszenvedtem, mire beállítottam, hogy ne kóvályogjon a fűrészlap vágás közben. Sőt, balga is voltam, mert annak idején beállítottam, jól megjelöltem alkoholos filccel, aztán egy fűrészlap takarításkor leszedtem a jelölést is, újra kellett kezdenem nemrégiben.
Nem lehet asztali fűrészen csak úgy fűrészlapot rögzíteni. Illetve biztosan van olyan fűrész, de annyi pénzem sosem lesz. Én is vettem egy mérőórát, hogy pontos legyen. Mikor csak úgy felraktam, nagyon komoly kóválygás volt, sokat kellett apránként forgatni, mire jó lett. Nem kellett alá ragasztani semmit a fix tányérra, csak forgatni. Most aztán nem csak tollal jelöltem meg, és több ponton is, hogy biztosan megmaradjon a jel. Most tizedmilliméter alatt van az eltérés.
Az akácról jut eszembe. A kertemben egy csomó akác sarjadék nő rendszeresen. A fűnyírásnál ezeket szinte tőbe levágjuk, de újra kihajt. Van egy félreeső hely a kertben ahova a fűnyíróval nem lehet odaférni, ott szépen megnőtt a sarjadék mellmagasságig mire észre vettem. Meglocsoltam a leveleit egy kis totális gyomirtóval, kb egy decit locsoltam rá hígítás nélkül csak úgy töményen. Pár nap alatt teljesen kipusztult az akác, lassan egy hónapja figyelem, hogy hoz e újabba sarjakat, de szerencsére nem. :)
aq kert végében nincsen sem kő, sem tégla. Viszont van rengeteg csukló vastagságú, és ettől kicsivel vékonyabb akác surjadék. Tehát mindenképp ez kellene, 25,4" belső furat átmérővel.
Tegnap sebtiben összedobtam egy képkeretcsapoló sablont (a háromszög alakú idegencsapnak vágja a csaprést a keretsarkokba). Az alapegysége pontos, a továbbépítéskor már kapkodtam és elcsesztem, csinálnom kell majd újat. De a lényeg, hogy közben rámértem a keresztvágó lapom kerfjére egy sima, fedett keresztvágás után, és 3,3mm-t mértem, holott a lap vágásszélessége papíron (de fára megadva :)) 2,8. Magán a lapon nem méregettem, mert a fogai hol jobbra néznek, hol balra.
Szóval vannak itt furcsaságok és bosszúságok. Ez vajon mitől lehet?"
Ez ismerős nekem. Amikor megvettem a freud lapjaimat én is ezt tapasztaltam. Mind a 2 lap egyformán 3.5-ös kornyot vágott, holott a lap szélessége nálam 3.2 mm. Én arra tippeltem, hogy vagy a fűrészlap a görbe, hullámos, vagy a gépem tengelye görbe. Ezért egy mérés sorozatot csináltam ami meghozta a várt eredményt.
Elkezdtem méregetni az asztal hornyától a fűrészlap távolságát miközben kézzel forgattam a fűrészlapot. Erről van is egy gyenge minőségű videóm. A fürészlapot és a tengelyt összejelöltem szesztollal majd elkezdtem sok lépésben elforgatni a fűrészlapot a jelöléstől, minden alkalommal körmérést végeztem amit egy füzetbe jegyzeteltem. Így derült ki, hogy nem a fűrészlap üt hanem a tengelyen lévő fix tányér van egy kicsit csáléra elkészítve. Ezen nem lehet állítani, ezért egy öntapadós papír fecnit ragasztottam rá, majd így tettem fel a fűrészlapot a jelöléshez állítva. A papírfecni nekem pont elég volt ahhoz, hogy kiküszöböljem a tányér csáléságát. A fűrészlap ezek után már nem 3.5-ös hornyot vágott hanem csak 3.2-est.
Én semmiképpen se használnék vídiás lapt, csak "normál" acélt, (vagy vasat).
A fűkasza esetén nem lehet kizárni, hogy egy kőbe, vagy valami keményebb göröngybe akad a vágóél, és ha ez vídia, akkor már ki is tört. Ha a normál lap akad bele, akkor csorbul, amit vissza lehet reszelni.
viszont marógépen nem kell semmire az ütköző. akkor az a tanulság, hogy egy jobb forstnert simán be lehet tenni egy felsőmaróba. csak jó nagy maró kell, a kicsihez valószínűleg túl hosszú a szára. lehet megéri egyet levágni és esztergálni?
Remélem senkinek nem lesz olyanban része, hogy ottfelejti a kezét.
A "lórugásra" inkább az indításkor adott hangja miatt emlékeztet, aztán a körmozgás az egyenletesen gyorsulónak látszik messziről. Nem szoktam közelebbről fürkészni a lapot indításkor sem és általában igyekszem, a lehető legtávolabb lenni tőle vágáskor :)
Fúróban már használtam. Most a Te kedvedért kimentem és kipróbáltam egy Casals FT2000VCE marógépben. Fordulat 10 000 - 22 500 hat fokozatban. A negyedik fokozatban lehetett elhanyagolható remegést észlelni a markolaton. Hatoson már jelentős volt. Persze rábeszélni nem akarok senkit.
Az enyém tökéletesen működik, szépen lassan pörgeti fel, öröm kézben elindítani. Próbáljátok ki legkisebb és legnagyobb fordulatnál is. Ha valaki véletlenül ottfelejtené a kezét, van 1 mp-e hogy elvegye.
A fenyővázat, ajtót és az OSB-t is lekentem 2 rétegben Carbidecorral. Ez volt a legolcsóbb OBI-s kültéri favédő lazúr. Ezt lehet, hogy megbánom, de annyiért (10 liter 2800 HUF), ha kell évente áthengerelem. Majd jelentek minden nyáron, hogy bírja.