Az LHDC-LHBP helyzet rosszabb, mint gondoltam. Téli szünetről volt szó már az induláskor is, de a szerződést 3 évre kötötték. Most az OLT az egész hároméves szerződést felmondta a rossz kihasználás alapján. Nem tudom, hogy van pontosan a pénzügyi konstrukció, eddig azt hittem, hogy ez a MALÉV baja, ő fix (szerény) összeget fizet az OLT-nak. Most a reptér kft. nagyon fogadkozik, hogy szerez másik társaságot, gépet és legkésőbb december elején újra indul a járat.
A tiszta dolog az lenne, ha a Civis Airnak lenne egy saját gépe, de akkor ő viselné a veszteséget, ami nem lehet kevés.
Ki tudja, egy még kisebb gépnél, pl. egy L-410nél, hogy alakulna a kötség? Az egy ülésre jutó költség nyilván a kisebb gépnél nagyobb. De vajon ezt nem ellensúlyozza a kevesebb üres űlés? Mert mondjuk egy 10 személyesre ülésezett, a többi csomagtároló L-410 vagy hasonló nyugati gép kihasználtsága reálisabb lenne. Ha lehet ilyen hibrid megoldást egyáltalán csinálni.
Az, hogy október 15-én megszönik, az ismert volt. Arról senki sem nyilatkozik, hogy jövőre nem lesz, ez, mint már többször feltételeztem, attól függ, hogy az OLT-nak mennyiért éri meg itt tartani a gépet és odaadni a MALÉV-nak.
Az AUA teljesen más szitu, mert azzal már a MALÉV utasforgalmából akar(hat) kiharapni egy darabot, ha láncolt jegyet ad a saját, a MALÉV-nál sokkal kiterjedtebb hálózatára. És neki (leányvállalatának) van saját kisebb méretű ráhordó gépe, nem függ az OLT pillanatnyi gépháztartásától.
Amúgy kiváncsiságból írtam egy e-mailt az AUA-nak, hogy véletlenül nem-e akarnak-e indítani-e egy Bécs-Debrecen járatot. Azt válaszolták, hogy 2006-ban nem tervezik, de 2007-ben újra megvizsgálják a lehetőséget. Hát meglátjuk.
Az a tűzoltóautó előírás miatt kell, ugyanis azt, hogy az adott légikikötőt mely légijárművek vehetik igénybe a fizikai korlátokon (futópálya, hossz teherbírás, szélesség, felület, gurulóút hálózat, műszaki és forgalmi előterek méret) túl egy sor egyéb tényezőtől is függ: ezek közül az egyik a kényszerhelyzeti szolgálatok felszereltsége/képzettsége: ennek egyik nélkülözhetetlen eszköze a megfelelő oltó alkalmatosság. Mivel igen szigorú kötelmek szabályozzák ezt a kérdés - beavatkozás megkezdése három percen belül, tűzoltóautók száma, oltóanyag összetétele, a kispriccelt oltóanyag összmennyisége, az oltóanyag- sugár "erőssége" (tömegárama) - ezért ezek a beruházások megkerülhetetlenek.
Nem a badajoziaknak kell olyan fenemód gazdagoknak lenni, mint a dánoknak, hanem az odajáróknak. Ha barcelonai nagymenőnek Extramaduriában van a villája, neki is kell a repcsi, hogy hétfőn reggel beérjen a Ramblán levő irodájába :-)
A 110 milkás tűzoltóautó a legkisebb tétel a világon jegyzett városok klubjában fizetendő tagsági díjnak :-(
Repülőtér kell, ezzel én is egyetértek, csak kérdés, hogy a 11x milliós tűzoltóautó fog rajta rohangálni unalmában, vagy várható bármilyen számottevő üzleti/turista forgalom. Az álmom nekem is az, hogy pénteken meló után kimegyek a helyijárattal a reptérre, elugrok Milánóba hétvégére, hétfőn reggel meg "odaszólok a pilótának", hogy "lépjen oda" mert 8-ra be kell érnem melóba... :)
Azért tegyük hozzád, hogy Badajoz, Spanyolország legszegényebb régiójának a legnagyobb városa. A régiónak GDP-je 2003-ban 13.871 Euro/fő volt, az EU átlagának 63,8%-a. Ugyanekkor Magyarországon a leggazdagabb magyar régió értéke, Közép Magyarország, 20.627 Euro/fő volt (94,9%-a az EU átlagnak), míg az Északalföldi régiónak (Debrecen) 8.768 Euro/fő (kb 40%), szóval ez inkább közelebb áll Extramadurához, mint Dánia (26.315 Euro/fő, 121%).
Ha a környéknek nincs nagyszámú vastagpénzű turistát vagy üzletembert vonzó ereje, ez is kinlódni fog, mint a többi regionális reptér. (Spanyolországban vagy Skandináviában nem olyan utasritkitó kivánalom a vastag pénztárca.
kivánalom ) De akkor is csinálni kell, mert amelyik városnak nincs nemzetközi forgalomban használható reptere, az nincs a világtérképen :-)
Ti jobban otthon vagytoka témában. Elkészült papíron a szegedi reptér is, láttam van szép piros tűzoltóautó meg ilyenek :)
Repülőknek még se híre se hamva, de gondolom nagy PR esemény keretében csak leszáll itt vki ünnepélyesen, egyszer....aztán sokáig semmi.
A helyi lapban volt korábban arról is, hogy - hihi:) - fapadossal is tárgyalnak (Wizz) aki venne ide egy kisgépet és onnantól minden hepi. Ez gondolom elég távoli és alapból irreális, de azért jó lenne, ha itt is megmozdulna valami. (ha más nem, majd a kajak-kenusok repcsivel jönnek, mert kb 200 m a pálya:)
Ti, hogyan látjátok a szegedi reptér lehetőségeit?
Hát, majd ha mi is elérjük Spanyolország gazdasági színvonalát (pedig az még a rosszabbak közül való az EU-15-ből)... A skandinávról már nem is beszélve:
Dánia: Koppenhága-Aarhus (~200.000 lakos), ~300 km: napi 8(!) járatpár. Hja, és MD-80-assal - legalábbis 2001-ben. Most nem tudom, hogy mi jár.
Utánanéztem egyébként egy hasonló járatnak, hogy hogyan fejlődött. A spanyolországi Badajoz (140.000 lakos) és Madrid (távolság 400 km). 2001 októberében indult járat.
2002-ben 24.879 utas utazott, 43%-os LF-fel, 2005-ben 31.250, 57%-kal.
Air Nostrum, az Iberia leányvállalata működteti, heti 11 járatpárral és Dash 8-300 repüli.
Nem kell a pápának telfonálni, hogy intézkedjen a csodatétellé nyilvánítás ügyében :-)
Ma van az utcaifutó-világbajnokság Debrecenben, valószínüleg a résztvevők egy kis hányada repcsivel jön-megy. Sok ilyen alkalom kellene.
A fiam kedvéért megnéztük vasárnap délutánra a jegyet csak Pestre, 17 200-tól indul, gondolom lesz 5-6 utas, ahogy szokott. Nem hiszem, hogyha bevezetnék az utolsó órában helyszínen váltható stand-by jegyet, mondjuk 6000-7000 forintért (miint az Óperenciás tengeren túl), el nem lehetne adni még 8-10 helyet, még ez is jobb lenne, mint üresen reptetni a gépet.
Lehet, hogy ámítás, de hétfő reggeli DEB-BUD járatra csak várólistára vettek fel...
Egyébként úgy gondolom, hogy évtizedes szokásokat pont úgy nem lehet megváltoztatni, hogy valamit elindítunk (nb. az eredetileg beharangozottnál később) és aztán 3 hónap múlva leállítjuk.
Szerintem azért lenne (kialakulhatna) az a céges és magán utazói kör, akik már tudnának egy ilyen járatot breakeven fölé tolni. De így?
Kecskemét esetleg kettős hasznosításban nem lenne jó? Tudom, hogy nincs ilyen szándék, de logikus lenne. kb. 85 km Budapesttől, autópálya, vasút van. Nem kellene futópályát építeni, az ha jól tudom elég hosszú.
Repülhetne mondjuk az AUA Bécsből Debrecenbe. Végül is, ha Pécsre repülnek... És az mégiscsak jóval kisebb hely. (Bocs, pécsiek...) Bécs amúgy is jobban útba esik Debrecen--Nyugat-Európa (továbbá Debrecen--Amerika és Debrecen-Ázsia) viszonylatban, mint a LH Münchenje vagy Frankfurtja. Na meg én Bécsben lakom, a szüleim meg Debrecenben :-) Szóval egy utasuk már lenne.
Amúgy tegnapelőtt repültem Genfből Debrecenbe, végig Malévval/Olttal. A BUD-DEB szakasz teljesen korrekt volt. Összesen 8 (megismétlem: nyolc) utas volt, és mint hallottam, ez átlag feletti szám. Továbbá a légies kis asszonyka (aki amúgy magyar volt, nem német) szerint még sosem volt tele a gép. Ez nem túl biztató, de azért remélem, később jobban beindul a biznisz. Nem tudom, mi a Malév üzletpolitikája és árképzése ezzel a járattal kapcsolatban, de remélem, nem túl eszement, és nem a BUD-DEB szakaszon akarnak extraprofitot elérni, mert akkor halálra van ítélve. Mondjuk az én jegyem (economy) 77 eFt volt illetékestül, oda-vissza, ami végül is nagyjából korrekt ár. Nem egy fapados színvonal, de egy átlagos ár. Összehasonlításképpen, pl. nemrég egy Genf-Bécs oda-vissza AUA-val 400 CHF, azaz ~65 eFt volt.
A Lufi évekig kacérkodott Debrcennel, mindenfélt igért, végül nem lett belőle semmi. Már régen jártak erre. Ha hajlandók lettek volna az OLT-ot elfogadni LH ráhordóként és láncolt jegyet adni az utasoknak, ma is menne a Debrecen-München-Bréma járat.
A napi 12 LH járatra nincs 100-150 utas? Nem tudtam, hogy ilyen pancserek. Lisszabonba csak a TAP jár és a 45e Ft jó ár lenne. Ezt az LH átszállással is tudja BUD-ról, persze csak korlátozottan. Bogotába heti egy utas is meglepő lenne Debrecenből, de persze itt az a lényeg, hogy az említett repterekről sokkal több átszállási lehetőség adódik. A frekvenciák is nagyobbak általában.
Na erre csak lenne napi 100-150 utas egy irányba!?
Húzd ki a kezed a biliből :-)
Budapestről sincs napi 100-150 Lufi utas. Mivel lenne jobb a LH átszállásos 45 000 forintos jegye a MALÉV közvetlen jegyénél. (Nem tudom mennyibe kerül, de nem hiszem, hogy többe kerülne.) Az érdekes az lenne, hogy a Lufi jár pl. (hasraütésre) Bogotába, a MALÉV nem. De hányan utaznak Magyarországról Boliviába?
Ha nem lennének a fapadosok, akkor működne még a MALÉV-re ráhordó debreceni járat is, de így kevés a magánutas, a felső tízezer szokásairól meg már beszéltünk.