Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92607

Pár dolog nem kerek, az ABS anyagok akkor 40-50 év mulva is miért forma és alak tartóak, na meg nem igazán kopnak..lásd lego pl.

Na meg akkor ezek szerint a gyógyászati 3d nyomtatás is csak felesleges , vagy ott jobban értenek hozzá mit miből?

Konkluzio vagy utána nézek minden felé mi micsoda vagy nem alkotok véleményt elsőre.Kinek a papné kinek a paplány vagy a pap..))

Előzmény: Törölt nick (92603)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92606

Szerintem nem is olyan egyszerü a válasz, mint az első pillanatban látszik...

 

Ha a modell festve van, nagyon óvatosan kell hozzálátni, mert a legtöbb rozsdamaró megtámadja a festést! Az egyszerü rozsdamarók úgy tudom, valamilyen higítású foszforsavat tartalmaznak. Eddig ahányszor próbálkoztam vele, ahova odacseppent, ott kifakult a festék (még Zsigulival kezdtem sok-sok évvel ezelőtt :-))

 

Ha óvatosan egy iskolai ecsettel viszed fel és ha lecseppen, azonnal feltörlöd, akkor müködhet. De a helyén foszfát marad (fehéres bevonat), azt le lehet kaparni. De egy modell esetében szinte ugyanannyi munka a rozsdát lekaparni (lecsiszolni) :-(( Kivéve persze, ha valami eldugott helyen van.

Előzmény: Emperor_ (92594)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92605

Hajrá!

Előzmény: Váltógyártó (92597)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92604

Csináltál is már ilyet, vagy csak az elméleti levezetéseidet mutatod be?

 

Ha készítettél ilyet, láthatnánk egy-két fényképet róla? Esetleg a tézisek illusztrációit?

 

Előzmény: Törölt nick (92603)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92603

Pár gondolat a 3D-nyomtatásról.

 

Az utóbbi időkben nem tudtam figyelmen kívül hagyni a fórumokon terjedő 3D-láz áldozatainak munkáit. Ezek az emberek a rapid prototypingra, mint megváltóra tekintenek. Elérkezni látszik ugyanis az az idő, amikor már nem kell kézügyesség, tapasztalat és látásmód modellek megalkotásához. Mondhatnám úgy, hogy Gipsz Jakab Iklód-Bördőcéről is képes lesz reprodukálni egy Micrometakit-mozdonyt, kizárólag azért, mert elfogadható 3D-rajzokat készít és a technika ezt lehetővé teszi számára.

 

Azonban amit Gipsz Jakab nem tud, az az, hogy a 3D-nyomtatást miért is hívják rapid prototypingnak. A nevében benne foglaltatik minden, amire ki fogok térni.

 

Rapid. Gyors, azonnali. Ez a fele az egységsugarú felhasználót nem foglalkoztatja, annyi csak, hogy nem kell heteket-hónapokat várni.

 

Prototyping. Ez már egy súlyosabb kifejezés. Prototípusról, egy sorozat első, a későbbiek során mintául szolgáló darabjáról van szó. Itt le is szögezhetjük, hogy a rapid prototyping nem alkalmas gyártásra. Az eljárással egy, a későbbiek során mintául szolgáló alkatrész készíthető. De semmiképp nem tekinthetjük a 3D-nyomtatással készült alkatrészt véglegesnek, használhatónak.

 

A technológia alapjainak ki-ki igényeinek megfelelően utánanézhet az Interneten. Ami engem aggaszt a folyamatban, az a technológia nyújtotta lehetőségek félreértelmezése. Az elmúlt pár hónapban többször találkoztam olyanokkal, akik kis szériában gyártott/átalakított modelljükre 3D-nyomtatott alkatrészeket szeretnének/fognak szerelni. Amit ezeknek a modellezőknek a fejébe még kalapáccsal sem lehet beleverni (pedig ajj, de szerettem volna!), az a 3D-nyomtatás mindennemű hátránya.

 

Előnye ugyanis csak egy van, amit az elején írtam, hogy Gipsz Jakabnak is lehet Micrometakit mozdonya, ha meg tudja rajzolni.

 

Térjünk már a lényegre! A hátrányai! Az egyszerűbb megértés végett kilistáznám:

 

1. Felületi minőség. A 3D-nyomtatott alkatrészek felülete meg sem közelítő a réz- vagy műanyaglemezekből, esztergált és mart testekből összeállított modellekét. Ha ezen segíteni szeretnénk, jól fel kell szerelkezni csiszolópapírokkal és glettanyagokkal, mert kemény kör következik. Ráadásul a felület kivitele sok esetben lehetővé sem teszi a megmunkálást (lásd szegecselt/csavarozott, vagy éppen hűtőlamellákkal teletűzdelt járművek).

 

2. Hőállóság. Az csapnivaló. A gyártókkal történt egyeztetéseim során egyesek jóindulatúan 50oC-ot mondtak, mások a reálisabb 40 fele tendáltak. Negyven Celsius-fok. Érezzük? Az ember 36oC környékén üzemel. Ha kicsit megcsiszolod, meglágyul a kezedben! Nagyobb sebességű megmunkálására (pl. Dremel) esély nincsen, azonnal megolvad és eltömi a megmunkáló eszközöket. Az ilyet én teljesen egyszerűen szarnak szoktam hívni.

 

3. Alaktartóság. El lehet felejteni. Láttam jószándékú próbálkozásokat MÁV vízdarura, meg váltójelzőre, de amit a felhasználó még csak nem is sejt, hogy ezek a nyomtatások 1, azaz egyetlen éven belül olyan maradandó alakváltozásokat szenvednek, hogy lehet őket a kukába dobni. Ezzel szembeállítanám a réz- és műanyagmodelleket, ahol ilyen probléma fel sem merülhet.

 

4. Időtállóság. A legbőkezűbb ajánlat 2, azaz kettő év garancia volt. Ez több, mint nevetséges. Beleölöm az energiát egy modell megrajzolásába, kifizetem a nyomtatást, dolgozom vele heteket-hónapokat és három év múlva elporlad az egész?

 

Konklúzió következik. Arra kérem a T. Modellező társakat, hogy gondolják át párszor, mennyire szeretnének 3D-nyomtatott modellekkel foglalkozni. Amire a technika számunkra alkalmas: komoly, átgondolt utómunkálás után réz- és műgyantaöntő mesterminták készítésére. A többit – egyelőre – élből el is felejthetjük.

Váltógyártó Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92602

Nyugtával dícsérd a napot! A Tillig profil sokkal vékonyabb, mint a CODE 100, könnyebb ugyan megmunkálni, de elrontani is sokkal könnyebb. És ha egy egyenes részt véletlenül meghajlítasz, az már kuka, mert egyenesre vissza nem hozod, at tuti!

Előzmény: tomcat#01 (92600)
Váltógyártó Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92601

Persze, itt az EW1 váltóra gondoltam, csak rosszul írtam.

Előzmény: Váltógyártó (92597)
tomcat#01 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92600
Az enyém után rutinmunka lesz :-)
Előzmény: Váltógyártó (92597)
Emperor_ Creative Commons License 2013.01.27 0 0 92599

Köszi szépen!

Ez teljesen jó :-) !

A lilás, barnás árnyalat meg csak dob rajta.

Előzmény: Törölt nick (92598)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92598
Előzmény: Emperor_ (92595)
Váltógyártó Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92597

Nekiugrottam egy sima H0 hózentrógernek. Tillig profilból, Tillig geometriába készül, vágánytengely-távolsága 59mm, a hossza 2 db EW2-nek felel meg. Az EW2 15 fokos kitérésű átmenőköríves váltó (rézgaras kedvence :-), de abból elég nehéz lenne hózentrógert faragni, ezért ez hosszban megegyező, de 12 fokos egyenes váltókból lesz.

 

    

alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92596

Belefúrni egy új modellbe? Én biztos a mozdonytól távol végezhető műveletet, vagyis a kurtítást választanám.

Előzmény: V63-017 (92589)
Emperor_ Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92595

Persze, kérek. Ha nem fáradtság.

Előzmény: Törölt nick (92593)
Emperor_ Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92594

Lenne egy olyan kérdésem, hogy ha egy régebbi modellen rozsdásodás van, akkor mi a követendő eljárás?

 

Szicsoljam le és olajozzam be? Vagy rá leket kenni rozsdaoldót?

 

Régi Märklin vagy PéVé kocsikra gondolok.

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92593

Azokat értelemszerűen leszedtem róla, de ha gondolod, teszek fel képet. :)

Előzmény: Emperor_ (92592)
Emperor_ Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92592

A tüskék nem okoznak gondot?

Előzmény: Törölt nick (92579)
V63-017 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92591

A másik öltel az volt, hogy lámpatest kivesz, kapaszkodók be, egy kis ragasztó, felesleg lecsíp, kis reszelés, aztán lámpatest vissza. Csak nálam a technikai feltételek nem nagyon adottak, ezért nagy az esélye annak, hogy egy ügyes kezű emberre bízom a dolgot.

Amúgy szerencsére az enyém áramvezető kuplungos, ezért a szétszedése sokkal könnyebb, mint sima verziónál a kis pálcika két fecskefarokkal.

Előzmény: Hernyofan (92590)
Hernyofan Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92590

Hát, ha rajtam múlna, én biztos, hogy inkább a kapaszkodót próbálnám kicsit megrövidíteni, majd egy lehelletfinomaprókicsitűhegynyimindezzárójelbenperkettő adag ragasztóval próbálnám azt a helyén tartani.

 

Ez a Roco railjet az elcseszés mintapéldánya - bár én a kupplungkinematikákat tartom katasztrófálisnak. Semmi se szabványos benne: se a magassága, se a kettő közti távolság, nehogy sima Kurzkupplungot tehess bele, és esetleg könnyű legyen szétkapcsolni a vonatot. De ha már így van, legalább a végkocsi lehetett volna Kurzkupplung kinematikás, szabványos kulisszamagassággal - de ott se az, hogy csak azzal a bepattintós kiegészítőelemmel kapcsolhasd össze a vonatot a mozdonnyal, amit szétszedni pokol, és így a mozdonyt se tudod egyszerűen lekapcsolni, és felhasználni máshol. Tehát amellett, hogy abszolúte nem praktikus, nehezen kezelhető, még a játékélményt is minimalizálják.

 

És ezen ők dolgoztak!

 

Mérnökök, technikusok, stb. rengeteg munkájába került az, hogy az általuk is gyártott, tökéletesen működő egyéb ingavonatok megoldásai helyett kifejlesszenek egy ekkora baromságot!...

Előzmény: V63-017 (92589)
V63-017 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92589

A kapaszkodó fém. Viszont egyik modellező ismerősöm azt ajánlotta, hogy egy mini kézi fúróval egy 0,3 vagy 0,4mm-es fúrószárral bele kellene fúrni a lámpatestbe. Mivel csak a fényvezetőknél világít a lámpatest és a háttér eléggé sötét, valamint a tamponált fekete keret is takarná.

Előzmény: prepo (92587)
prepo Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92588

A 1216-osnál is van több változat (a Roco szerint):

 

http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/Roco_62487_1216_Europa.jpg

 

A következőn a kapaszkodó feljebb van:

 

http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/Roco_62391_1216_Detail.jpg

 

Lehet, hogy nem kéne mindenkit a furógép közelébe engedni.

Szerintem a vezérlődnél a furat jó helyen van.

Előzmény: prepo (92587)
prepo Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92587

Nem sok mindent tudsz tenni. A kapaszkodó szárát lehet megrövidíteni. Nem egyszerű.

A két képen szerintem a furatok sem ugyanott vannak. Az elefántfül (Siemens festés) közelebb van a valósághoz, bár tényleg nagyon kilóg.

A kapszkodó ugye fém?  

Előzmény: V63-017 (92586)
V63-017 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92586

Az az ütközésig, az kb. 1-1,5mm, mert annyi a kaszni vastagsága, a kapaszkodónak meg van legalább 3-4mm hosszú a szára. A képek alapján az a gyanúm, hogy nem ugyanolyan méretű kapaszkodók valók a két vezérlőkocsihoz. Ezt támasztja alá az is, hogy az egyik ismerősömnek az original festéső szerelvénye van, ő a kapaszkodót simán be tudta dugni rendesen a helyére, míg az enyémen csak ilyen elefántfülek jöttek össze, ami ormótlan és ráadásul könnyen ki is esne a helyéről. De nem leszek rest összehasonlítani két vezérlőkocsit.

Előzmény: BaTTka 1 (92585)
BaTTka 1 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92585

Miért kell a kapaszkodót olyan mélyre dugni, hogy beleütközzön? 

Előzmény: V63-017 (92584)
V63-017 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92584

Ha a 1016/1116 de legfőképp a 1216 ( mivel annak is ilyen lámpateste van ) esetén sikerült nekik hiba nélkül a lyukakat oda tervezni, ahol nem ütközik bele a kapaszkodó a lámpatestbe, akkor kicsit had legyek már morcos, hogy ezt meg sikerült igényesen elcseszniük!

Előzmény: prepo (92582)
róbertke Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92583

Bodza ágból, mert az szép egyenes és úgy néz ki a kocsin, mintha tölgyfa rakomány lenne :-))))

Előzmény: siófoki35 (92578)
prepo Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92582

Csak kérdezem. Mégis, hova kellett volna rakni? A tetőre? Ott valóban nincs útban a lámpatest. Szerintem nem ők találták ki, hogy ide kerüljön. Itt meg így tudták megoldani.

Nem kell mindenért hisztizni.

Előzmény: V63-017 (92581)
V63-017 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92581

Roco-ék elk.rták? El!

Dugjam be a kapaszkodót egy olyan lyukba, ami mögött nincsen hely, mert ott a lámpatest...normális???? Kínomban nevetek...

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92580

Benyomom ide is, mert lomtalanítok és nem szeretném sokáig őrizgetni:

 

Ha valakinek szükséges lenne egy kis színtelen, víztiszta műgyantára és térhálósítóra (pl. tavak, patakok készítéséhez):

Van fél doboz synolite 0328-A-1 műgyantám és Curox M 302 térhálósítóm (kb 12ml). Ezt így együtt 1000ft-ért odaadom valakinek, ha kéri.

Alacsony értékét tekintve a legjobb lenne a személyes átvétel Székesfehérváron.

 

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92579

Én rózsabokor ágából csináltam őket, kiválóan tartanak.

Előzmény: Emperor_ (92576)
siófoki35 Creative Commons License 2013.01.26 0 0 92578

Köszönöm szépen a tippeket mindkettőtöknek!

Úgy terveztem, hogy az Es kocsikba keresztbe teszem bele a rönköket, az kb. annyi amit mondasz. A rakoncásokba talán vastagabb és hosszabb rönkök kerülnének, olyan épületgerendának valók :)

Előzmény: vasutTOM (92575)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!