Jajj, majd elfelejtettem a polikarbonátnál az 1 cm-esel kísérleteztem. (a 4mm-es az szívás igen..)
A boltban néztem egy táblát... egész jó tartása volt neki. Vannak vastagabbak is (2-3cm) ezekben még több a kereszt irányú merevítő szál (az 1 cm-ben is van). Önmagában nem elég stabil az 1 cm-es, de valamihez hozzáragasztva, vagy léckereten egész jó lehet :)
És ugye nem vetetemedik, nem érzékeny nedvességre, könnyű!!!
Használt már valaki esetleg polikarbonátot alapnak? :)
A polikarbonát lemeznek vízszintesen semmi tartása - volt otthon maradék 4 mm-est próbáltam, tapasztalatból mondom (vízszintes kitöltésnek gondoltam, aztán a sokkal praktikusabb habkarton lett helyette). Szabni rettenetes, a merevítő bordák ellenállnak. És ha épp a bordánál kéne belefúrni, csavart belehajtani, ott félremegy mindkettő. Úgyhogy terepasztalépítéshez szerintem nem való.
TÉVEDSZ!!! Csupán egy felírat kell ill. piktogram (dötűvetés hiánya!) Munkaeszköz máris mesziről elkerülik a tűcskök, bár azok zenélnek inkább a másik fajta a veszélyes a (fémezök).
Ehhez az alternatív terepasztalnak való dologgal kapcsolatban és is beleszólnék, ha lehet.
Munkahelyem szigetelése során kicsit körüljártam a hőszigetelős cuccok lehetőségeit, némi modellezésbe áttehető lehetőségeket is szem előtt tartva :))) Nem vagyok szigeteléstechnikai szakember!
Amikkel én találkoztam:
hungarocell (golyós, expandált) rendszerek fehér lapok. Eps 30-tól 200-ig (keménység). A 100-as a legelterjedtebb, ezt lépésállónak is titulálják. Nagy méretben nem túl alaktartó, sok réteg kellene belőle átlapolva. Úgy már elég erős öntartó lehet.
Extudált polisztirol hab. EPS ezek álatlában 200-as erősségűek (praktikerben zöld, baumaxban sárga, és van a roofmate, styrofoam ezek kékek a DOW-tól). Előnyük, hogy jóval keményebbek, mint a hungarocell. erősebbek, öntartók is. Viszont kb 2,5ször drágábbak (4-5 cm-es már jó lehet)
Ragsztásuk nem egyszerű. Vannak pur hab ragasztók (dow, tytan stb). Ezek úgy néznek ki mint a purhab, de összenyomva ragasztók lesznek, és iszonyat erősek, miközben hőszigetelnek, és minden rést kitöltenek...
Ezen hőszigetelő felületekre nem lehet dolgozni. Sem csavar, sem szög nem marad meg bennük. Valami ráragasztott habosított pvc, vagy valami kell, amihez lehet a terepdolgokat, síneket csavarozni, ragasztani.
Ami itt nem fordult elő, az a cellás polikarbonát lemezek. Ennek felülete erős, csavarozni, ragasztani közvetlenül lehet rá, és a pur ragasztó is fogja szépen.
(Egy léckeretbe foglalt polikarbonát lemez hihetetlenül könnyű, és szerintem stabil is - ezt csak gondolom).
Amit kicsiben kipróbáltam, az a polikarbonát hungarocellel összeragasztva pur ragasztóval. Ez kis területen nagy stabilitást adott. Kérdés hogy egy 3-4 m hosszú terepasztalnál mennyire stabil. Viszont erre is egy léckeret szerintem elegendő lenne, viszont könnyű maradna, ha a hordozhatóság is szempont...
Még egy kérésem lenne. Ha valakinek van a Fleischmann 6380-as DB ICE 1-es start szethez kis leírása,és eltudná juttatni a részemre valamilyen formában(pdf,fénymásolat),azt megköszönném.
A keretnek és az alatta lévő tartósínnek azért kell rézből lennie, hogy a mozdony kerekéhez oda tudja vezetni az áramot. A keret alul keresztben persze szigetelő, hogy ne zárja rövidre. Azért kell a tartósín, hogy a kereteket hosszában el lehessen tolni a mozdony keréktávolságának megfelelően.
A csapágyak külső átmérője 6mm. Ez egy kompromisszum eredménye. Így a legkisebb tengelytávolság kb. 13mm (2 csapágy átmérője plusz 1mm). Ha ennél nagyobbak a csapágyak, kis mozdonyokat nem lehet tesztelni. Ha nagyon kicsik a csapágyak, rosszul gurul.
Aukciós oldalako néha egész szépeket lehet kifogni, egész jó áron. Igaz ezek BTTB gyártmányok túlnyomó részt. Viszontáramszedés szempontjából jobbak, mint a Tillig. Bár azt hallottam, a cég orvosolta a hibát.
Igen,ilyenre gondoltam,csak nekem nem fontos,hogy rézből legyen maga a keret,a befoglaló méretek,csapágy méretek kellenének. Illetve kocsi alváz,és egyéb kiegészítők műgyantából való öntésére keresek valakit aki vállalja,vagy tanácsot tud adni az otthoni kezdéshez.
Még egy kérdésem lenne. Valaki készített már "görgö-futtató" padot? Esetleg ebben tudna segíteni? Még egy,műanyag alkatrész öntést vállal valaki,vagy magam próbálkozzam,ebben is tudna valaki segítséget adni? Előre is köszönöm szépen a válaszokat.
Én háromféle anyagot használok a modellek kenéséhez:
1.) Műszerolaj, alias varrógép olaj.
2.) Jó minőségű szilikonyzsír.
3.) Grafitpor.
A mozdonyokban a siklócsapágyakat (pl. motorcsapágyak, és minden olyan helyet, ami nagy szűk), olajozom, de nagyon ésszel. A fogaskereket a szilikonzsírral kenem, illetve ha vannak a tágabb siklócsapágyas részek (kerékpár tengelye és a forgóváztest között), akkor azt is.
A kocsik csapágyait (és a szorosabb amerikai knuckle rendszerű kapcsolók tengelyét) pedig grafitporral "kenem". Mozdonyban nem alkalmaznám.
"...egy katona, aki még ejtőernyős is, az biztos hülye..."
Ép ember, ép ésszel, ép gépet nem hagy el! Vallottuk mi, egyszerű repgép szerelők, vagy klgs műszerészek.
:-)))))
/Nem megsértődni!:-)))/
Nos a WD40-ről.
Mivel ez egy általános kenőanyag (is) sok mindenre jó. Csakhogy két baja van, az egyik adódik abból, amire kitalálták: túl "vékony", nagyon híg anyag, így nagyon hamar kiverődik a modellből, és az szépen szétkeni a pályán az egészet. Az WD40-nel kevert port meg nagyon nehéz lepucolni bárhonnan is.
A másik az, hogy spay formában van kiszerelve, így aztán - tisztelet a kivételnek - mindenki fújja ész nélkül a modell mechanikáját vele. Egy darabig szépen, és halkan is megy a modell, lehet menni a börzére, vagy a macerára nepperkedni egy öreg modellel, jó sokat kérni érte, hogy lám, milyen szépen megy. Aztán pár óra használat után a modell egyre jobban melegedik majd, aztán lassulni kezd, majd motorzárlat miatt meg is fog állni. Ugyanis a WD40-nel ész nélkül telibe fújt modellben a nagy nyomással kifújt kenőanyag szépen bejut a motorba is a kefékhez (nyitott motorok: egy-két ROCO, vagy N-es Fleischmann, Minitrix), és a szénkefeport szépen megköti, aztán bedolgozza a kommutátorok légréseibe, rövidre zárva azokat. A Bühler motorok szinterbronz tengelycsapágait meg tönkreteszi, és lehet a motort cserélni.
Én ezért a WD40 spray-t vaútmodellezési célokra nem ajánlom. Ez nem az az anyag, amire nekünk szükségünk van.
A mi szakmánkban(Hegesztő) is használjuk a WD40-et és jó tapasztalataim vannak vele kapcsolatban. A CO2 pisztolyok áram átadó(huzal vezető) részát és a gázterelőt szoktuk vele befújni, hogy jobb legyen az áram átadás a huzal és a huzal vezető között és meg gátolja a pisztoly el tömődését. Az autómata pajzsomat is be fújom vele és elég szépen meg lehet tisztítani, pedig műanyag és soha nem marta meg, sőt a fény érzékelők is jól működnek.
Tudom ez nem modell de itt is sok elektromos kütyü van.
Köszönöm. A lomb az Auhagen kemény szivacsból van. Cikkszámot nem tudok írni, egy falusi készletből maradt meg (egy templom 3 házzal és 4 fával), ott is lombanyag szerepet játszott.
A legegyszerűbb technokollal felrakni a vázra, könnyen megmarad és hamar, keményre szilárdul, tartósan rögzül.
A drót váza, azaz a fatörzs pedig több rétegben van sima makettfestékkel (revell) átkenve.