Ahány berozsdásodott csavar annyi történet. minden elképzelés annyit ér amennyit megvalósítunk belőle. Jártam én már úgy is ,hogy meglazitottam az anyát 2-3 fordulatot tekertem is rajta és ekkor tört el a csavar ( m8 ) nem azért mert valaki elkalapálta a csavar végét. A vágó helyett én a fűrészt használtam . egyszerüen lefürészeltem az anyát ( nem a csavart ) 2 párhuzamos vágás és így a csavar menet nem szokott érdemben sérülni. nekem általában mindíg volt hozzáférésem.
Ha csak tisztan csavarast szamolok, egy sima acel 8-as csavart az 1 meteres karu kulcsal 1 kg huzoerovel lehet eltorni, egy 12-est 3.5 kg nak megfelelovel,, 20-ast 16 kg nak megfelovel.
Kezdjük a csavar méretével, anyagával és a csavar letekeréséhez szükséges erővel.
Ha az összegyógyult anyagok oldási ereje nagyobb mint a csavar szakítószilárdsága akkor a csavar fog eltörni. Ez jellemzően kicsi, 4-5-6 csavaroknál fordul elő, a 8-10-12 vagy még nagyobb csavarokat eleve nem is nagyon tudod kézzel eltörni. Illetve ezeknél már a csavar megindításához szükséges erő is valószínűleg kisebb mint a szakítószilárdság. Minél jobb a csavar anyaga annál kisebb az esély arra hogy törjön, és inkább a menet indul meg. Mondjuk egy hatos csavar esetén 5.6 -os és/vagy erősen rozsdás csavar esetén szinte biztos hogy törni fog, 8.8 kétesélyes, 10.9 és 12.9 nél pedig az anya és a szerszám lesz a meghatározó.
Itt lép be az anya anyaga. Az is minél keményebb annál kisebb az esély hogy lenyalódik. Egy normál anya és a tescós villáskulcs a létező legrosszabb kombináció. A villa nyílik mert szar a szerszám anyaga, a csavar kenődik mert szar az anyaga, így lesz szép kör a hatlapból. Minél pontatlanabb a szerszám, annál jobb eséllyel nyalja körbe. Itt a rozsda megszakításához szükséges erő magasabb mint a annak a kis saroknak a hidegalakításához szükséges erő. Egy hatlapfejű csillagkulcs vagy egy hatlapfejű dugókulcs ami pont méret rá, akár meg is indíthatja (vagy ekkor lépi túl az erő a csavarét, és az törik el. :P )
És akkor nézzük mit is tehetünk. A beépített csavar és anya anyagára nincs ráhatásunk. Arra sincs már utólag, hogy az összegyógyulás sokszor meggátolható lett volna.
Mi marad? Egyrészt megpróbálhatjuk csökkenteni az oldáshoz szükséges erőt, másrészt megpróbálhatjuk az erőhatásokat azon a ponton koncentrálni amit anno a hatlapfejű anya kitalálója megtervezett. Az első pont lehetőségei a rozsdaoldó bejuttatása a menetek közé, jó kúszóképességű folyadék (alias wd40) bejuttatása hogy majd azon siklik egy kicsit, Shock spray (a fagyasztás megroppantja a rozsdát) melegítéssel az anyát megpróbálni egy kicsit tágítani, stb, az utóbbié pedig a méretpontos, nagy mechanikai szilárdságú szerszámok használata.
Ahogy Mr.Gabson is írja nem szeretnék a csövekkel vacakolni. A gépek zöme be lenne kötve fixen. Így csak bekapcsolom a gépet és használom. Az elszívó meg tenné a dolgát. Jelenleg hiába van rádugva pl a kis szalagfűrészre a porszívó ha azt rendszeresen elfelejtem bekapcsolni, főleg ha csak pár cm-es vágásokra van használva. Vagy ha a porszívó hiába van szinkron indításra kapcsolva ha nem az a gép van rádugva amit éppen elszívni kellene. Ha menet közben sokszor kell váltani a gépek között, akkor nagyon macerás. Ezért is szeretném majd az új műhelyben ezt automatizálni. Tudom, hogy a plusz elektronika plusz hibalehetőség, de nélküle meg magamat ismerve rendszeresen elfelejteném bekapcsolni.
Ilyet még nem, viszont egy másik fajtát igen, szerencsére nem kellet sokszor. Persze ennek is egyszer csavarlazító, meg kopogtatás esetleg melegítés után és csak négy méretet tud lecsavarni úgy hogy a hatlapfejű anyát, csavart nem a sarkainál hanem a lapok közepénél fogja meg. Ha a nyél szöge állítható akkor a nehezebben hozzáférhető helyeken is elvileg kéne működjön .
Ennél sokkal egyszerűbb, ha minden csőcsatlakozásnál egy lengőfedeled van a lukon, egy gumitömítéssel és egy rugóval.
Ahol dolgozni akarsz, ott felemeled a lengőlapot, ezzel kinyílik a csővég, oda bedugod a csövedet, ezen lenne a fémgyűrű, ami rövidre zárná a motorindító kisfeszültségű relét, és elindulna az elszívó.
De csak ott szívna, ahová éppen most bedugtad a csövedet, a többi helyen a rugó meg a vákum szépen leszorítja a fedlapot a csővégre.
Ez nem is rossz ötlet. Én arra gondoltam, hogy egy elektronika segítségével figyelem a gép áramát (egy kicsi pl 5-9V-os transzformátor fordítva bekötve. A szekunder tekercse lenne sorba kötve a géppel, a primer tekercsén indukálódott feszültséget pedig érzékelné a pices áramkör), ha van áram akkor az adott léptető motort (ebayről filléres tétel, még régebben rendeltem vagy 10db-ot, kicsi, mindössze 9g) vezérelve kinyitom a szelepet, mellette indítom az elszívó motorját, ha a gépet kikapcsoltam akkor meg visszazárom mondjuk egy fél perces késleltetéssel, meg kikapcsolom az elszívót. Ezzel a megoldással nem kellene kézzel nyitogatni az aktuális szelepet, hanem a gép automatikusan indítani az egész történetet, és a késleltetett kikapcsolás is megoldott lenne. Még nagyon képlékeny az egész, minden ötletet megvizsgálok. Egyelőre még a pincét kellene rendbe tenni ahova a műhely kerülne, kb 50nm. Lebetonozni az alját és rendbe tenni a falakt. Remélem idén sikerül eljutni idáig.
Egy bedugott cső rövidrezárja a párhuzamos körök egyikét, relével indul a motor. Ha minden kihúzva, kikapcsol, ha 1 bedugva, bekapcsol. Ugyanezt az elszívónál egy elzárólap is kapcsolgathatja, ha nyitva valahol egy, akkor szív, ha zárva mind, akkor motor leáll.
Köszönöm a videókat is. Van rendesen légszállítása annak a szélkeréknek. Láttam távirányítós konnektorral indítod. Milyen típus és hol beszerezhető? Sajnos ismeretségi körben rossz tapasztalat van az ilyen távirányítós konnektorral. Sorra halnak el. Nem érzékelik a távirányító jelét, vagy teljesen elhalnak. Jellemzően kis teljesítményű fogyasztókhoz használják, pár száz watt, nem 1-2kw-os gépekhez.
Ebből kifolyólag én szinkron indítást tervezek majd a sajátomhoz. Minden olyan gép, ami fixen be lesz csövezve annak figyelve lesz az áramfelvétele és ha a gép indul elindul majd az elszívó is és nyitja az aktuális géphez tartozó lezáró szelepet. Plusz lenne majd több helyen üres csatlakozás, aminek a szelepének kézi nyitása, vagy a szelep melletti konnektor terhelésének a figyelésével, ez a része még képlékeny. Sok vezeték de a kényelem miatt megéri majd. Ha már új műhelyt építek szeretném szinte tökéletesre alkotni. Remélem a jövő évben már lesz lehetőségem neki kezdeni.
Vagy egyik sem. Ha az anyát nem tudja meghasítani semmire se jó. Ha meg belevágod, és így megfogva megtekered, qrvaisten, hogy tövénél törik el a csavar. Ez jó is lehet, de elképzelhető, hogy csak magasabb szintre emeli a szopást.
Megvan a világ legszuperebb hatlapfejű dugókulcsa, és az a csavar, ami eltört az erőfogóval tekerve a lenyalt fejű anyát. Ez a szuper kulcs lenyalja az anyát, vagy eltöri a csavart?
Előbb-utóbb mindenki eljut ehhez a gondolathoz :) Kérdés, mennyi sérülés, elcseszett idő és anyag áldozat után. Szerencsés, ha sérülés nem gyorsítja a folyamatot ... Én valamikor egy kinyúlt kulcskészlettel kezdtem, és rendesen levertem a kezeimről amit csak lehetett. Szerencsére csak a bőrfelület sérült, de az mindig :(
Jó szerszámról beszéltem, nem Betáról. :P (Nekem a Kamasa-tools a kedvencem)
Amúgy pedig a jó szerszámon pl olyat értek, hogy hatlapfejű dugókulcs. Olyat, hogy a villáskulcs villája terhelésre is tartja a párhuzamot és nem nyílik. Olyat, hogy a kulcsnyílás a névleges méret és nem egy tizeddel tágasabb. A torx vagy inbusz fej pontos méret és nem tekeredik meg. Ezek a dolgok azok amik lenyalják a csavar fejét nem az hogy keményebb a szerszám mint a csavar.
Igen, tudom. Egy jó szerszám úgy van árazva hogy termelni fog, tehát majd behozza az árát. Befektetésnek minősül, így drága. Ez ugyanolyan mint itt a fórumon, hogy parkside gépet vegyünk vagy makitát. De szerintem soha sem titkoltam, hogy én itt is a makira szavazok.
Volt már olyan berohadt csavarom, ami egy hét csavarlazítózás, melegítés után is inkább eltört, minthogy lejöjjön az anya. De ahhoz hozzáfértem egy erőfogóval.
Leginkább odafigyelés, és jó szerszám ami nem nyalja el a csavar vagy az anya fejét. Végszükségben meg ahogy mondod, csavarlazító, WD40, megmelegítés, nyers erőszak.
A legtöbb helyen nem férsz vele oda a csavarhoz. Legalábbis én az autóban nem férek. Ahol hozzáfér ott nem lehet megfogni derékszögben a megtartásához, vagy a megtekeréséhez.
Ezenkívül szinte sz összes csavarom 8.8 vagy 10.9 (néha 12.9) és már a 8.8 is necces számára. 5.6-al biztosan elboldogul, de azt maximum a kerítésen használnak.
Két videó: amikor nem megy a motor, akkor van egy jellegzetes háttérzúgás a videón. Az nem ettől van, hanem a műhelyemben üzemel harmincegynéhány számítógép, szerverek, és a azok hűtésűnek a hangja. Amúgy meg az a fűtésem. :-) Egy 60nm-es pince, szerverek által leadott hővel "fűtve" így télen ma például 22 Celsius fokra temperálja a pincémet. Kellemest a hasznossal.
Köszönöm a galéria linket! A videót kíváncsian várom!
Ezt a fém keretes szűrőpanelt hol és mennyiért lehet beszerezni? Ugyan a saját verziómhoz lesznek már autósboltban leselejtezett új légszűrők, csak egy keretet kell majd gyártanom hozzá, hogy könnyen kivehető legyen, de mást is biztos érdekelne a beszerzési forrás.
Számos módja van a berohadt vagy tönkretett anyacsavar megindításának vagy levágásának, és ezek közül nem a hidegvágóval szétverés a legjobb, hiszen van rá célszerszám. Tovább »