a számolgatáson tényleg van mit cizellálni. teljesen igazad van abban, hogy a motorblokkból kilépő kipufogógáz hőmérsékletét kell számításba venni, amikor a motorblokkban maradő hőteljesítményt akarom megbecsülni.
alapjáraton ez sem túl forró, a hattyúnyak igazából csak extrém teljesítményeken van nagyon megterhelve.
a katalizátort részben valóban a kipufogógáz fűti, de részben az elégetlen üzemanyag katalitikus égése, nomen est omen, ugye.
tehát az első becslésem arra, miszerint hideg motor 50-nel 25 kW hőteljesítményt produkálna annyiban változik, hogy 2kW veszteséget elvisz a nem kondenzált vízgőz, de jó sokat magával visz a blokkból még forrón kilépő kipufogógáz is.
Nincs 100 fok a kilépő gáz? Hát akkor hogy fűti a kipufogógáz a katalizátort 5-600 fokra? Szerinted miért öntöttvas a kipufogó leömlő és nem egyszerű acélcső, mint majd lejjebb?
Csináltam neked egy képet egy könyvből, hátha annak elhiszed, hogy mi hogy van. :)
az teljesen jogos, hogy a hulladékhő nem csak a vizet fűti, tekintsük úgy, hogy ez az ÖSSZES hulladékhő, aminek egy része a blokk fémtömegét fűti (az is van fél mázsa vagy több), és csak ezen keresztül a vizet (a kipufogógáz szerintem nem túl sok: nincs 100 fok a kilépő gáz, bár a hatásfokot közel 10%-kal rontja a kipufogógázban levő a kondenzálatlan vízgőz is).
Azt ugye tudod, hogy az a 60% hulladékhő nem csak a vizet fűti? Rengeteg hő megy el a kipufogón is. Ha csak a víznek adná át az összes hulladékhőt, akkor a kipufogó hideg lenne, mivel oda nem jutna semmi. Sőt az olaj is melegszik, az meg a környezetnek adja át a hűt, tehát az sem a vizet fűti. Az összes hőnek kb 30%-a melegíti a vizet, a többi az egyéb helyeken megy el.
Azért ezek az adatok kicsit érdekesek voltak. Ha 20kW-al fűtenéd az a szerencsétlen kis radiátort, az eléggé felforrósodna. Nekünk a házban van 20kW-os gázkazán és az egész házat befűti!
Hogy azért ne legyen ennyire off. Nekem a műhelyben egy 4,6kW-os állófűtésből kialakított fűtésem van egy autóhűtővel összekötve, amin van még egy hűtőventi is, fordulatszám szabályzással. Ha a venti megy kb fél teljesítménnyel, akkor kb 60 fokos víz kering a rendszerben. Ahhoz, hogy a kazán lekapcsoljon kis fokozatra (70-75 foknál) le kell vennem a fordulatot annyira, hogy szinte nem is nagyon megy a venti.
ezt kicsit korrigálnom kell, hideg (dízel)motor 50-nel szüttyügve több, mint 20 kW körüli hőt termel.
számolgatás (vessetek a mókusok elé, ha valamit eltévesztettem):
a dízel égéshője valamivel több, mint 40 MJ per liter, tehát 1 liter/óra fogyasztás kb 12 kW teljesítménynek felel meg. indítás után néhány másodperccel az autó 1.5 liter per óra fogyasztást mond: ez bizony 18 kW, ami egy perc alatt lecsökken 1 liter/órára, vagyis kb 12 kW-ra. nem vártam ki, mennyi idő alatt éri el a 60 fokot a mutató... üzemmeleg állapotban 0.4-0.5 liter per óra, vagyis 5-6 kW az üresjárati (hő)teljesítmény.
menet közben 50-nel haladva hideg motornál 5 liter/100km vagyis 2.5 liter/óra a fogyasztás, üzemmeleg motornál kevesebb mint 3 liter/100km vagyis 1.5 liter/óra. a modern dízelek hatásfoka elég jó, közel 40%: üzemmeleg motornál az üzemanyag elégetéséből származó 16 kW-ból mondjuk 6 kW hajtja az autót ötvennel, 10kW pedig fűt. hideg motornál 50-nel haladva az üzemanyag elégetéséből még 30 kW származik, ebből a mechanikai teljesítmény ugyanúgy 6kW, tehát a motort akár 24 kW melegíti (a menetszél pedig hűti).
szóval egyelőre talán a SAAB járt jó nyomon: volt olyan motorjuk, amiben egy nagyobb víztömegű puffertartállyal és a motorblokk hőszigetelésével elérték, hogy reggelente még mindig "félmeleg" állapotú az autó (80 fok körül). ezt utólag sajnos nehéz beépíteni...
hát, városi forgalomban 50-nel szüttyögve maga a motor sem sokkal több, mint 5kW-on dolgozik (hőteljesítményre gondolok), és még a menetszél is hűti, és nem kell neki egy óra, hogy üzemmeleg legyen...
Azért kíváncsi lennék én hogy egy óra elegendő lenne-e neki ?? !! a dízel/benyás kályhák 5KW-osak ! Nekem álló helyzetben 0 külső foknál ,negyed óra kell mire megmozdítja 50-ről a mutatót ..(csak kályha üzemmel,motor nem jár) Ez az elektromos meg csak 1Kw
Jujujj! Térképezd előbb fel milyen cső hova merre honnan hová mikor. Olyan körre kell bekötni ami hülyeségbiztos. Ha az asszonyka, vagy a kölök elzár egy csapot a fűtőkörben, lesheted.
Talán te? Ha nem valami űberszuper agyon kompjúterizált csodamasinád van, aki még azt is megmondja, hogy mikor kelj fel, akkor te állítod azt a kis kezeddel, amikor beállítod melegre a fűtést. Sőt van olyan autó, ahol nincs is fűtéscsap. :)
Látom nem nagyon vagy toppon műszakilag, ezért elmagyarázom. Ezt a fűtőkörbe kell sorbakötni a radiátorral. A fűtőkőr a motorból jön. Tehát, ha ezt bekötöd a fűtőkörbe és a fűtéscsap nyitva van, akkor fűti a motort is. Szerintem indulás elött 1 óra üzemelésnél fel kell fűtse 50-60 fokosra a vizet. Én, ha otthonról indulnék mindig, biztos ilyet raknék bele garázs híján.
Sziasztok. Megrogytam egy eber d1lc 12v kályhán. Hibajelenség: a kályha szépen indul ,tökéletessen fűt de majdnem pontossan fél óra után szellőztetés nélkül leáll és a ventillátor épphogy egy picit forog. Hibakód nincs és minden érzékelő és beavatkozó értékei a megengedettek között mérhető. Újrakapcsolom és megint megy tökélettessen fél órát.
a fűtőkörben, tehát a hűtést nem érinti, de a hűtő vizet azért a motorblokkban is megforgatja?
persze, nyilván bóvli, a conradnál semmi mást nem kapni :-) még keresgélek, hogy mit rakjak az autóba, ha egyáltalán. bóvlit csak olcsóbban, ennyi pénzért pedig valami rendesebbet.
ebben igazad van, én azért eléxem meg az elektromossal, mert
1. reggel keményebbek a mínuszok
2. délutánra (8-9 óra alatt) kevésbé hűl ki a gép
3. az elektromos kb egy nagyságrenddel olcsóbb
4. sokkal kevésbé kell bántani / bontani az autót.
miven én meg tudom oldani, hogy otthon kapjon 230V-ot az autó, sőt, reggel az indulás előtt mondjuk tíz perccel be tudom kapcsolni, ezért nekem ezeket a szempontokat figyelembe véve az elektromos állófűtés jobban bejön, és talán szélesebb is lenne a piaca.
azt sem tudom, hogy a garanciát hogyan érinti egy ilyen átalakítás, akár elektromos, akár benzines.
ha csak az utasteret kéne fűteni, akkor legolcsóbb megoldás egy kis 12V-ról üzemeltethető 300W-os fűtőventillátor az utastérbe, ami a motor beindítása után azonnal melegíteni kezd, így hamarabb lesz komfortos az utastér. de a motor továbbra is -10-ről indul, én ezen (is) szeretnék segíteni...
Azzal nincs is gond, hogy reggel már meleg a vized, de elmész dolgozni, lerakod kint az autót, ugyanúgy lehűl, majd délután mikor indulsz haza jéghideg a motor, mert nincs hová bedugni a melegítőt. Ez így van minden esetben, amikor nem otthon vagy. Tehát ezért is jobb a rendes állófűtés.
a conradnál tízezerféle cikket tartanak, óriási raktárkészlet, kicsi forgási sebesség, emiatt az árszintjük olyan amilyen, de aki ezt ismeri, innen fog vásárolni... de inkább csak véxükség esetén. felveszem a kapcsolatot az úrral.
PS: természetesen nem a társasház világításáról üzemeltetném majd az elektromos vízmelegítőt :-) csak megértem, hogy miért nagyobb a benzines állófűtés népszerűsége. akinek van 230V konnektor a kertjében, annak lehetne garázsa is, ami ugyan nem 75 fokra fűti fel a vizet, de legalább nem mínusz sokról indul reggelente.