ha megnézed a kültéri fabútorokat, mind rácsos. szellős, lukas. nem szabad zárt felületeket csinálni. egyrészt egymásnak feszülnek az alkatrészek amikor vizet vesz fel, és valami szakad, másrészt olyan kell legyen amiben lehetőleg sehol nem áll meg a víz, szépen ki tud száradni. az állandó mozgások miatt a ragasztást csak korlátozottan használják, a nagy dolgokat csavarok tartják egymáashoz. az olyan csapfészkek mint az első láb és a vízszintes összekötőd tuti kiindulási pontjai a rohadásnak. ha oda bemegy a víz, soha nem szárad ki.
Én kültéri hintaágyat készítek tölgyből. Az a 0,2 köb az nem annyi. Mivel szélezetlen anyagot kapsz. Szorozd meg kettővel minimum. Mivel kb annyi hulladékkal számolhatsz.
Amennyiben fedett felületen lenne én maradnék a borovinál ha fontos az ár. Vagy tölgy. Esetleg vörösfenyő. Én abból csinálnám. Nálunk (vas megye) a tölgy 270+ÁFA a vörösfenyő meg 180+Áfa.
Akácon nem gondolkodtál? Jól bírja a kültéri használatot?
Nem száraz anyag még sokat fog "mozogni" Akár készre szerelve is. Elrepedhet vetemedhet. Meggyalulod félreteszed egy napra és eltekeredik. Tapasztalat.
Ismét a segítségeteket szeretném kérni. Mint említettem, kerti padot szeretnék építeni, itt van két "sketch", hogy miről is lenne szó:
A kisebbik rész 1 méter, a nagyobbik 2 lenne.
A pad fedett helyen lenne, de oldalról ráeshet az eső. Valamint télen is szabadban tárolnám, sajnos nincs mód zárt helyre vinni. Nem földön, hanem viacolor burkolaton lesz, tervezek valami koptatót is a lábak alá, ne közvetlenül a kövön álljon a pad)
Ami még fontos, mivel macskáink vannak, így ha ráugranak, akkor ha puha az anyag könnyen megsérülhet (tapasztalat, a szaletli könyöklője lucból van csak vékonylazúrral kezelve, kénytelen voltam csónak lakkal lekenni, hogy ne sérüljön jobban).
Kétfajta keresztmetszetű anyagot gondoltam, 5x10 cm a vázhoz és karfához, 2.5x10 cm az ülőlaphoz és háttámlához. Eredetileg vörösfenyőben gondolkodtam, de ahogy nézegettem az árlistákat, még a bükk, és néhol a tölgy is olcsóbb.
Kezelésnek két réteg Milesi vékonylazúrt terveztem.
A kérdéseim:
1. Ti mit javasoltok fafajtának?
- sima lucból az egészet, és mondjuk valami erős lakkal lekenni az ülő és hátlapot? Mondjuk ha lehet, akkor inkább kerülném a fényes bevonatot, jobban szeretem a selyemfényt.
- sima lucból a váz, az ülőlap (és a karfa) meg valami erősebből (pl vörösfenyő vagy bükk)?
- Erdei (borovi) fenyőből az egészet?
- Nagy marhaság lenne az egészet bükkből (vagy más lombos fából) csinálni? Milyen fajtákat javasolnátok?
Persze az ár is fontos, de mivel kb 0.2 m3 anyag kell, így egy 200E-es m3 árral számolva is nagyjából 40e Ft, ami még belefér. De ha azt mondjátok, hogy mondjuk borovi is bőven megteszi, akkor persze azt választanám.
2. Ilyen kerti bútornál mennyire fontos, hogy tényleg asztalos minőségű legyen a faanyag? Pl ha gyalult építő fát használok, vékonylazúrozom, akkor milyen gondjaim lesznek, hogyha nem megfelelően száraz a fa?
3. Méretek
-Alapvetően étkezőpad lenne a funkciója, azaz normál magasságú étkezőasztallal lesz használva. Milyen magasan legyen ebben az esetben az ülőmagasság? Jelenleg 47 cm-t terveztem.
-Persze jó lenne, ha kényelmesen hátra is lehetne dőlni, és hosszabb távon üldögélni rajta. Ekkor milyen ülőlap mélységgel érdemes tervezni? Mennyi lenne az a maximális hossz, amivel még azért kényelmesen hátra lehet dőlni? Ugye minél mélyebb a pad, annál jobban lehet esetleg végignyúlni rajta (délutáni szieszta), viszont ebben az esetben egy 47cm-es ülőlap magasság esetén már kényelmetlen hátradőlni.
Nalam is, a motor meghajt egy tengelyt amin a fureszlap (-tarcsa, kes regio szerint) van, es mindkettorol ledaralodtak a ferde fogak (szerintem lagyinditas hianya miatt).
Akkor nala (Arvai Zoli) csak a tengely kopott le, nem pedig a motortengely?
Örülök, hogy sikerült megoldani! Mit mondtak mikorra ígérték az érkezését? Nekem a fűrésztárcsára legalább két hetet kellett rá várnom.
Ha kell a koronghoz a marószár, szóljál, szívesen segítek. Én 8 milliméter átmérőjű szárat csináltattam, de olyat csináltatok, amilyenre neked szükséged van!
Szia Zoli! Majdnem elfelejtem megköszönni a múltkori felajánlásodat, miszerint beszerzed a 65mm -es fűrésztárcsát és megcsináltatod a tengelyt hozzá. Nos sikerült nekem is megrendelni nagy nehezen, a tengely ügyben lehet igénybe veszem a segítségedet. köszi mégegyszer
Jól látom, hogy a betétnek a deszkáit nem fűrészelted fel 7-8 cm széles darabokra, hanem a kb. 15 cm széles deszkákat egyben gyalultad és táblásítottad? Nem fog így megrepedezni a deszkák közepénél?
De egyébként nagyon szép gratulálok! Milyennek találod a Triton marót, mik a tapasztalataid vele kapcsolatban? Már csak azért kérdem, mert Te a nagy ipari gépekhez vagy szokva. Éppen ezért nálad a használatból adódó különbségek, előnyök, teljesítménybeli különbségek rögtön szembetűnnek!!!
Akkor is inkább fa ajtónál ahol hajlamos elvinni az erezet a pántfúrót.
Nem viszi el a pántfúrót, ha a gondosan kijelölt helyet előtte megfúrod egy 2...2,5 mm-es fúróval.
Ilyen vékony fúrót az erezet sem viszi el oldalra- viszont a pici furat bitangul megvezeti a pánthelyfúró hegyét - onnantól már nichst ugribugri oldalra.
"....Én azt vettem még észre ha nem derékszögű a pántfúrás akkor az ajtó nem akar megállni rendesen kinyitott helyzetében,ez pl belső fiókos szekrényeknél nem éppen jó."
Biztos vagy abban, hogy ez ezért volt?
Szerintem nem.
Sokkal inkább bejátszott az, hogy a pántok tengelyvonala hozzád képest az ideális 90 fok-tól feléd, vagy tőld elfele tért ki a függőlegesből.
Szerintem az, hogy a kivetőpánthely furat mennyire van derékszögben fúrva az nem triviális dolog. Egyszerűen van ennyi tűrés a rendszerben.
A pánt-oldal irányban gyak nem is ér hozzá a fenékfúrás oldallával hanem a csavarozható talp az ami meghatározza a vasalkatrész pozícióját. Az meg gyak derékszög.
Az volt a lényeg hogy minél stabilabb legyen.Ezzel lettek eddig a legjobbak a pánthelyek az állványos fúrót kivéve.Biztosan közelebb van a merőlegeshez mintha csak kézzel fúrnám.De ha nem itthon marom ki és mondjuk 2.5 m magas egy ajtó akkor ez a legjobb megoldás.
Csomó ajtót csináltam fényes bútorlapból gardrob szekrényre túl drága volt az anyag is meg az élzárás is ahhoz hogy elcsesszem.Én azt vettem még észre ha nem derékszögű a pántfúrás akkor az ajtó nem akar megállni rendesen kinyitott helyzetében,ez pl belső fiókos szekrényeknél nem éppen jó.
Na jó: amit Freud néven árulnak, nem lehet rossz, azért a Bosch sem hülye, hogy elrontsa ennek a névnek a renoméját (bár láttunk már ilyet, valaha a Grundig is a minőség szinonimája volt, ma meg török). Bosch néven is kapsz jó lapot, érdemes megfontolni az itteni tapasztalatokat. Ami olcsó és Bosch, az viszont már gyanús.