- a kitérőnek van egy A és egy B vége, mindkét végén 4-4 egyszerre mozgó csúcssín és 1-1 elég bonyolult szívdarab (ezekkel együtt kezelendő az őket összekötő fura alakú síndarab feléjük eső fele is);
- az A-végi szívdarabon a kocsik mindig ugyanazon oldali kerekei gördülnek végig az A-végi csúcssínek állapotától függetlenül (ez igaz fordítva is);
- a B-végi síndarabon attól függően gördül át a kocsi jobb-, vagy baloldali kereke, hogy az A-végi csúcssínek hogy állnak (ez fordítva is igaz).
Tehát célszerű a csúcssínek állapotától függően az ellenkező oldali szívdarabokat kapcsolgatni.
Ennek a kitérőnek az egész belső vágányzata el van szigetelve a szélső sínektől, lévén a belső síneket közösen használja mindkét ív. Pont a közepénél a középrész is ketté van választva, és mindegyik kis kapcsoló a szemben lévő belső szakaszt vezérli. Meg lehetett volna oldani, hogy a mellette lévő szakaszt vezérelje, de akkor a kapcsoló alatt sok helyen kellett volna keresztbe forrasztgatni, átvágni a nyákot, és féltem, hogy esetleg felszakad a réz réteg. Inkább kívül elvezettem egy vékony vezetékkel a szemben lévő belső vágányhoz.
A sárga és barna vezetéket kapcsold a transzformátor tartozék (~16V) kimenetéhez.
Ekkor néhány pillanat után elkezd mozogni a figura. Megfigyelheted, hogy a mozgása nem lesz szabályos.
Ha van kék vezeték is pl. WC-n akkor azt a barna vezeték felőli pólusról nyomógombal tudod elindítani. (itt ajtónyitás, következő impulzus zárás, és így felváltva.)
A fekete vezetékpár, ha van, a külön beszerezhető hangmodul bemenetére csatlakoztatható, ha nincs hangmodul szabadon kell hagyni.
Ha megnézed a LokSound oldalakat a legtöbben láthatod, hogy kínálnak "hangos dekódert" mindenféle mozdonyhoz, de van egy ilyen "általános gőzöshang" is.
A kereskedő Bécsben viszont azt mondta, hogy ő hang nélkül kapja, amikor jön a kedves kuncsaft akkor beprogramozza neki arra, amit csak akar. Nyilván a webáruházakban is ez a helyzet. (tehát feltehetőleg nem gyárilag vannak programozva, hanem eladáskor beprogramozzák)
Köszi (meg roberke-nek is) ! Azért merült fel bennem mert az M&H webshopjában tallózva találtam olyan mozdonydekódert hogy "LokSound V3.5 dekóder univerzális gőzös Hang- és vezérlődekóder" ebből gondoltam hogy egy gőzöshang minden gúzöshöz. De örülök ha nem így van :-D
Nem nagyon van sablon. Ha mégis, akkor sokszor a hangdekóder a modellvasutat leviszi a játékkvonat kategóriába. (Ez jellemző, ha valakik félreviszik a hanganyag elkészítését, és igénytelenül választják ki a hanganyagot. Sajnos ilyen példa az EMD GP38-as USA dízel hangja MÁV NoHAB-nak eladva.)
A gőzösöknél már más a helyzet, ha valaki egy kicsit odafigyel, akkor sok hasonlóság van, amivel lehet a hang összeállításakor a munkán spórolni. Tipikusan ilyenek a német "egységmozdonyok" (Einheitslok), amiben erős átfedések vannak: legjobb példa erre a BR24 és a BR64. A két mozdony között "csak" annyi különbség van, hogy a 24-es szerkocsis. Minden egyéb tök ugyanaz. Vagy a nem REKO, vagy Neubaukassel BR01 és BR03. Itt is vannak átfedések, csak a 03-as ugye 3 hengeres, nem kettő. A régebbi gőzösöknél is vannak olyan slot-ok, amiket fel lehet használni több modellben is, pl. a porosz gőzösök, vagy a MÁVAG gépei közül a jellegzetesen pöfékelő 324, vagy 375. De itt is el lehet követni hibát, ahogy sajnos bele is esett ebbe egy nagy gyártó: a BR50-es hangját kicsit hangszerkesztővel "megizmosították", és háromhengeresként betették a Märklin/Trix BR45-be. Apró szépséghiba, hogy a BR45 kéthengeres gép volt, és nem lehet átállítani hanganyagot... Kapott is a MIBA az olvasóitól anno, hogy ciki..:-)
Én szoktam figyelni a különbségekre. Ha a BR01 mellé veszel egy másik gőzöst is, pl. egy BR38-at*, akkor az teljesen másképp fog szólni. Míg az előbbi egy jellegzetes "egységmozdony", a neki jellemző hangokkal, addig a BR38-as az egy klasszikus porosz vas, még az álló helyzeti sziszegése sem azonos.
(*= tudom, hogy a BR38 sorozatban voltak olyen mozdonyok is, amik nem a porosz P8-asok, hanem szász, bajor gépek. De a modellgyáraknak köszönhetően a legtöbb embernek a porosz P8-as ugrik be, ha BR38-ról beszélünk, nem feltétlen a Sächsische Rollwagen".)
Leoperáltam a régi kapcsolót és kinematikát farigcsáltam a helyére. De szó szerint faragni kellett. Új kerékpárok és universal-kupplung, egy kis modernizálás. Mást nem csináltam vele.
Köszönöm a segítséget, közben sikerült. Valóban ragasztva volt, az egyik engedett, a másik kis pöcök beletört. Végül is, úgy néz ki össze fog jönni a dolog...