Látatlanban azt mondanám, hogy az oszlop alá, a polisztirol átvágásával tegyél be egy párnafát, amit a falhoz fogatsz, pl. átmenő csavarokkal. Ehhez rögzíted az oszlopot, a fal felől induló, előre behelyezett, az oszlopon átmenő csavarokkal. még egy lehetőség, hogy az oszlop fal irányába eső méretét megnöveled 8 cm-rel, és az egészet süllyeszted a polisztirol hab vésésével. Nem hiszem, hogy ölyan problémás lenne a hóvezetés eltérés, hiszen gyakorlatilag egy lehatárolt térben lenne az oszlop is.
ez a házfalhoz rögzítés necces része a szerkezetnek, merthogy a falon már van 8 centi polisztirol, háló, glett, nemesvakolat. a fal tövében pontalapot csinálok, ez az alja. az oszlopokat vagy nagyon hosszú csavarokkal rögzítem a falhoz, ami a közbeeső 8 centi polisztirol miatt szükségképpen megenged valamekkora oldalirányú mozgást. vagy felengedem a betonkoszorúig és ahhoz, vagy a tetőszerkezet gerendáihoz rögzítem.
Valamikor egy aszinkron motoros felsőmaró asztala volt (tudjátok, 400Hz-es motor, felülről lógó marószerszám, tonnás masina).
kb 75x70 centis, szép darab acélöntvény :)))))))
Sajnos elég kicsi a lik rajta kb 70mm, de azon tűnődtem, hogy ott a középen megmaradó részen nem lehetne-e kialakítani egy legalább öntvényvastag lukat, akkorát, amibe azért már beférnek a harmincas tengelyes maróim is, és akkor dupla marógép lehetne....
Arra figyelj, hogy a házhoz rögzítés ne legyen nyomatékbíró, ill. a házfalhoz rögzített oszlopokkal a vízszintes elemek kapcsolata ne legyen nyomatékbíró. Amiatt, mert a két rendszer nagyon eltérő merevségű és alapozású, így feszültség gyűjtővé válik a kapcsolat. Biztosan láttál már olyan melléépítést, ahol testes repedés mutatja a 'demarkációs' vonalat :)
Az még nincs kitalálva :) a szarufákat nyilván túl kell eresztenem a szélén, hogy pontosan mennyire, azt a meglevő háztető ereszmagassága határozza meg, azzal kell futnia, hogy az ereszcsatornák találkozzanak. Azért csinálok autocad modellt, hogy ezeket centiméterre ki tudjam számolni. A taréjszelemen "belső" végét a háztető valamelyik kézre eső gerendájához vagy a betonkoszorúhoz fogom rögzíteni, a külső vége lehet, hogy kap egy függőleges alátámasztást.
az ablakokat télire fixre berakom, nyáron kiveszem. nyáron csak 3+2 tartóoszlop marad, télire további 7 oszlopot is berakok, amelyek csak az üvegtáblákat fogják.
Én a Triton marónak 340x250 mm-es betétlapot készítettem. A betétlap 20 mm-es szegélyen ül, így a szabad nyílás 300x210 mm, ami elég ahhoz, hogy elforgatva a marót a helyére lehet tenni.
A régebbi hozzászólásaim között találsz részletesebb leírást.
A feszített köteles merevítés nem hangzik rosszul, csak az a baj, hogy az jellemzően előfeszítésre használatos, pl. gerendák túlemelésére. Ki kellene találni valami egyszerű automatizmust, ami télen-nyáron tartja a kötélerőt, a nyúlás - rövidülés követésével. Ilyen lehet pl. ellensúly kötélvégre akasztása. A 45 fokos merevítéssel semmi probléma nincs, ne a talpgerenda-oszlop-talpszelemen által meghatározott síkba rakd (oda az ablakok kerülnének), hanem mellé. Így el fog férni az ablak is, sőt, lehet, hogy a 45 fokos könyökökhöz ki lehet találni valami jól működő ablaktábla rögzítést. Ha az ablakokat bukóra szeretnéd megcsinálni, akkor a buktatás iránya meghatározza, hogy a merevítő elemek kívülre, vagy belülre kerüljenek.
Hol szeretnél sarokmerevséget biztosítani ? Alul, vagy felül ? Netán András kereszt-szerű megoldással ? Ezen múlik igazán a csatlakozások megoldása - szerintem.