Ez is igaz, a tető nem ideális hely. A kéttengelyes szerkezet és a nem rugózott kerekű kivitel miatt már a billegésre való hajlam is kellemetlen, azonnal jelentkezik rosszabb áramszedésben.
Most szedegetem össze az alvázra való fittingeket (nem adtak mindent az öntvénnyel - ez is dühítő, meg a figyelmetlenségem a vásárlásnál), és ha kell, nem tétovázok, ha a dobozokból a külső felületük meghagyásával helyet nyerek alváznehezéknek. Egy biztos: a 2 mm-es vasra bármit rögzíthetek, nem fog deformálódni. :-)
Na igen. Plusz a 2mm-es vaslemez, 43 gramm. Úgy tapasztalatból 150-200 grammot találnék ideálisnak, hiszen nem kell sok kocsit vontatni.
A tetőbe ólmot tenni szerintem csak óvatosan lehet, hiszen felemeli a súlypontot. Ettől billenékeny lesz a modell, ami persze a pályán nem abban jelentkezik, hogy felborul (vagy ha igen, ott már a pályával van a komoly baj!), hanem siklásra lesz hajlamos. Mondjuk ha nincs más megoldás, meg lehet tenni. De egy motorkocsinál én inkább az alváz alá raknám a súlyt.
...de kevés lesz: az 1 mm-es ólomlemez mindössze 31 gramm (0,1 cm*2,5 cm *11 cm*11,34 g/cm³). Ha a tető is kap belülről bélést, akkor duplázhatom, és a belső falakkal is növelhető a tömeg.
Köszönöm, jó ötletek. Az üléses főleg tetszik (úgyis az arra legfeljebb távolról hasonlító Zzemokit használtam volna). Az elválasztó falak is lehetnek ólomlemezből. Természetesen a WC-be is jut. Az alvázra is férni fog, most már látom.
Természetesen a mellékkocsi ezzel szemben pillekönnyű lesz. És a futására is jobban ügyelek, mint a hajtással rendelkező motorkocsinál. Erre a Bramos a minta: a CSD-s Studenka mellékük annyira könnyű, hogy csak a Roco univerzális kuplungjával tudom rátolatva felakasztani, ehhez képest egyszer megfutamodott, és a lejtőt még elhagyva úgy 2-3 métert gurult, részben ívben. Ilyen jól gördülő modellt sosem láttam. :-)
Mindenhová, ahol nem látszik: tető alá, ablakok alatti falrészek mögé, sőt, a belső berendezést (ülések) is megcsinálhatod ólomból, kicsit macerás, de megoldható. Minden üres teret, akármilyen kicsi, célszerü kitölteni. Az ólom lágy, könnyen alakítható kalapáccsal, késsel, egyszerübb formákat öntés nélkül is ki lehet alakítani.
"Ha pedig súly kell, lehet ólmot tenni bele" - hát ez az. Lábon van a masina (olyan lett, amire számítottam: kúszni is tud, de persze a végsebessége ijesztő lehet - nem teszteltem, majd a dekóderben lehatárolom), most következne súlyozás. Egy kéttengelyes motorkocsiba hová lehet ilyet tenni - ha belső berendezést is akarok? Legalább 100 grammot látok szükségesnek.