Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
A nemzetközi forgalomban részt vevő (RIC-es) kocsikon megmaradt az osztály jelzése. (Egy francia, vagy német nem sokat értett volna a "Párnás/Fapados feliratból, meg egyébként is elég egő lett volna ez külföldön.) A behúzottvégűek akkoriban kellett, hogy a nemzetközi forgalomban részt vegyenek, mert szerintem volt hiány ilyen kocsikban.
Én is így látom. A mozdonyokról mondjuk hamar leverték a koronás címeres táblákat. (ráadásul értékes bronzból voltak. :-((
Mivel a kocsikon nem emlékeztetett semmi az elmúlt rendszerre, azokat inkább mékén hagyták. Apropó! Akkoriban nem "Fapados" és "Párnás" volt az osztály jelzés helyett? Vagyis a tanoncok gyártáskorinak festették, hiszen osztály jelzés van rajta!
(De ettől még akár készíthették volna a tanoncok az '50-es évek állapotának megfelelőre is. De OK, hajlandó vagyok azt is elhinni, hogy a gyártáskorinak alkották meg. Megjegyzem, a feliratozás formája kevesebbet változott '38 és '54 között, mint '56 után.)
A 8/1953/7262/37 iktatószámú dokumentum tartalmaz egy 1952 december 3-i keltezésű, Közlekedésügyi Minisztérium I. Vasúti Főosztálya által kiadott rendeletet, mely rendelkezik a személykocsik feliratozásának módosításáról. (1954-ben ment ki a kocsiátvevőknek rendeletben 18/1954 szám alatt)
Ez tartalmazza többek között a pályaszámok áthelyezését a kocsi széléről a közepére, egyúttal megnövelte azt 125 mm-ről 150 mm-re.
Mondjuk érdekes lenne olyan utasítást találni, ami szerint egyes feliratokat sárgával, másokat fehérrel kell festeni. Olyanról hallottam, hogy valamikor fehérrél, máskor sárgával festettek.
Talán azért, mert a modell az elkészülte óta - 53 év - bent állt a KM csarnokában/raktárában időjárási viszonyoktól mentesen, nem érte erős napfény, szél, eső, hó és jég.
A sárgulás nem stimmel, mert az 1:5-ös modellen van fehér felirat is, a csavarkapocs terhelhetősége. Hogy az miért nem sárga, azt nem tudom. De ha hazamegyek, Neked is elküldöm a képeket (ha el nem felejtem).
Viszont 1954-ben az 1938-as előírások szerint feliratozták volna?
Ez egy jó kérdés. Ha a Közlekedési Múzeum ABa 2501-es behúzottvégú kocsijának a modellje az '50-es évek állapotát tükrözi, akkor valamilyen sárgás színt alkalmaztak többnyire. A bajom azzal a kocsival az, hogy Rev. dátumként 1954-et szerepeltettek rajta, de a kocsi végén a fényezés dátumaként meg 1938. A kettő szerintem üti egymást, mert 16 évig nem bírta ki egy festés akkor sem.
Ha érdekel, képet tudok róla küldeni, amin a feliratok is látszanak.
Na, én most jól behúztalak a kérdésemmel a csőbe... Mert elkezdtem nézegetni a képeimet, Szécsey I. monográfiáját, és tökre elbizonytalanodtam több tekintetben.
Sorba menve:
Az V. korszak a legegyszerűbb, arról van minta, fényképek minden mennyiségben, a feliratok is könnyen megszerkeszthetők:
A szín... valami ilyesmi, szerintem a RAL kód szerintem így nem értelmezhető. Persze ezt is már megszítta a Nap, de hogy milyen volt eredetileg...?
A nemrégi felújítás után ilyen lett:
III-as korszak:
A magam részéről ebben a korszakban utazok, és több problémával szembesültem. Az egyik szoknya kérdése, mert a korszak közepére ('60-as évek eleje, '50-es évek vége) a főkeretet eltakarták. Így:
(Itt már van generátor a forgóvázon.)
A szín valahogy olyan, amilyennek rezgaras leírta, kevés zöld keverve több feketébe.
Én valami ilyesmire kevertem (Revell 62 fényes zöld és fényes fekete):
Erős fényben sötétzöldnek látszik, gyenge fényben feketének. Én is próbálkoztam, néha jobban sikerült, néha tól sötét lett.
Megjegyzem, hogy zöldként inkább valami lágyabb (picit sárgásabb árnyalatú) zöldet kéne használni, de én még csak ezután fogok vele próbálkozni.
A tető törtfehér. Többféléből kevergettem, fogalmam sincs, miből milyen arányban. De szerintem nagyot nem lehet tévedni, mert a MÁV-nál többféle beszállító volt, és amilyet hoztak, olyat kentek a kocsira. A feketészöldre ugyanez igaz.
Az 1960 körüli feliratokban tudok segíteni, ha igényled, viszonylag pontosan sikerült az évek alatt rekonstruálni ezeket.
II. korszak:
A takarólemezek sötétebb árnyalatúak, mint a lemezek:
De azt, hogy pontosan ez milyen színt takar fogalmam sincs, csak találgatni tudok, hogy esetleg fekete. (Ez a kép a '40-es évek legelején készült.)
Még cifrábbá teszi a helyzetet, hogy a gyártáskor valami világosabb keretet kaptak az oldalukon, sőt, az első ABa kocsik még más pályaszámokat kaptak (2135-44). Arról nincs információm, hogy gyártáskor a barna alapszínt kapták-e meg (mint az ABak kocsi), vagy már a sötétzöldet.
Ilyen volt a keretes fényezés:
Ennek a korszaknak további hátránya, hogy a feliratok (főkereten levők) számomra nagyrészt ismeretlenek.
Minek utána jól bevittelek az erdőbe, töprenghetsz, hogy mi a fenét is csinálj meg tényleg a nyers modellekből...
Az anyaga 1,5mm vastag polisztirol mivel műgyanta öntéshez készül. Kivülről 0.15mm vastag sárgaréz borítást kapott amire a szegecsek fotómaratással (hidrogénperoxid és sósav) eljárással lettek elkészítve, kettő rétegben. Az utólag a vagon oldalára szegecseléssel felerősített lapos idomokat külön alkatrész ként marattam . Amit utólag lassabb kötésű pillanat ragasztóval rögzítettem a vagon oldalára, mivel az egész szegecs sor egy alkatrész ként készült el, volt pár perc pozicionálni. Forrasztásnál úgy sem melegedne egyenletesen mindkét felület és ez a 0.075mm vastag 1mm széles szegecseléssel ellátott alkatrész nyúlna és deformálódna.
Az külön öröm számomra ha nincs rajta kardános hajtású generátor.
Jelenleg elkészültek az első gyanta öntvények is teljes megelégedésemre mivel ezzel most próbálkozok először.
Festés szempontjából mind a három korszak érdekel és a RAL kódok is amiből kikeverhető!
A képen elég vörös a színe, de ez lehet a kamera hibás szín-egyensúlya miatt is. Csak megjegyzem, pont az ilyen munkához (szegecs-pántok felforrasztása egy lemezre) szerintem a legcélszerűbb alpakkát használni.
Osztom Alkotásu véleményét, a forgóvázzal szerintem is valami nem OK. Mintha a kocsiszekrény is túl magasan állna. Maga a forgóváz is mintha nagy lenne, de ez lehet optikai csalódás is, hiszen az gyári és gondolom ott azért pontosra készítik.
A színe eredetileg MÁV sötétzöld volt. Az, ami úgy készül, hogy egy vödör feketéhez hozzáadtak egy pohár zöldet.
Először egy kérdés: milyen korszakra akarod megfesteni? Jelenlegi? III-as korszak? Gyártáskori állapot?
Másodszor egy észrevételt engedj meg: ha van rá lehetőséged, olyan forgóvázat tegyél alá, ahol a szekunder rugók (laprugók) csak 3-an vannak. Illetve valamiért arányaiban furcsa a forgóváz. Abban sem vagyok biztos (messze a képeimtől), hogy kardános-e a generátor. A kocsi gyártásakor meg azt hiszem csupán szíjhajtású generátorokat használtak.
T.cim! Természetesen az eredeti /valódi méret/érdekelne.Legjobb lenne egy méretezett kerék rajz,de ha ilyen nincs akkor a tengelyátmérő és afutófelület átmérője is megteszi "Amodellméreteket természetesen tudom.Fáradozasodat előre is köszönöm.Tisztelettel Zsolt.
Tudnád esetleg pontosabban fogalmazni? Az igazi kocsiról kérdezel vagy valamelyik modellről? Milyen méretarányban (építési nagyságban)? Melyik gyártótól? Mit értesz "tengelyfuraton"? (a modell kocsiknak tóbbnyire csúcsos tengelyük van és nem furat, hanem egy mélyedés a csapágyazásuk.)
Érdekelne a halbertstadti vagonok kerekeinek a méretskálája,külünös tekintettel a tegelyfurat és a futófelület átmérőjére.Segítségeteket előre is köszönöm.
Köszönöm. Érdekes. OT. Vajon miért van mindkét változaton a kémény elöl, egy hosszú, vízszintes kürtővel? Én bizony egyenesen fölfelé építettem volna, kicsit hosszabbra, a huzat végett. De bevallom, nem sok kemencét építettem eddig (csak segédkeztem, de az sem kenyérsütő kemence volt).