Ez a fórumot Testaccio Rabja az alábbi sorokkal indította 2002. februárjában:
Ki szereti nálam jobban Rómát? A rómaiakon kívül ki ismeri nálam jobban Rómát? És kit gyötör nálam jobban az, hogy mégsem ismerem igazán? Ki vágyik nálam jobban Rómába? Ki akarja mindenét pénzzé tenni, hogy hosszabb időre mehessen? Ki ír könyvet Rómáról Vagy ha nem ír, ki beszél magában állandóan Rómáról? Ki őrült bele Rómába nálam jobban? Ki indul mindennap hajnalban? Kinek van kedve nálam is Róma-őrültebb lenni? Ki írna ide Rómáról? (Háromnapos turisták kíméljenek, bár a jobb kérdésekre nekik is felelek.)
Szeretnék ennek szellemében itt csak történelemről, épületekről és szobrokról, kertekről és szökőkutakról mesélni, és hallgatni mások élményeit.
Természetesen egy utazásnál fontosak a gyakorlati tanácsok is, ezért indítottunk egy másik fórumot Utazási tanácsok Rómába utazóknak címmel, ahol felteheted kérdéseidet közlekedéssel, szállással, belépőjegyekkel és hasonlókkal kapcsolatban.
Segítségedre lehet ebben a kereső is, illetve a fórummal szorosan összekapcsolódó http://roma-szenvedely.eu/ oldal, ahol rengeteg infót találsz.
Tartsd tiszteletben a topiklakók kérését, és szívesen látunk mindkét fórumon:)
Edward Lear, aki vilàghiru (bàr csak tegnap òta - egy grafikàja miatt - tudok ròla, tènyleg-igazàbòl pedig csak 1 òràja...), zseni, aki Itàlia-csavargò is volt a '800-as èvekben, imìgyen ìrta meg, khm... ìgy magyarìtottàk:
Volt egy öregúr Gretnába,
beleesett az Etnába.
"Nagy a meleg odabenn?"
Erre azt felelte: "Nem!"
Hazudós öregúr Gretnába!
(Tegnap eltèvedtem egy kicsit a ròmai Afrika-negyedben ès belebotlottam az Ördög szèkèbe, ami valamikori Elio Callisto sìremlèke, a Kr. utàni 2. szàzadbòl. Egy pici rom az òkorbòl, szorosan a 60-as èvek lakòèpuletei kozè zàrt terecske kozepèn, meghokkentem, mi az ordog ez itt?!?!, az infòtàblàt olvasva meg kiderult, hogy a legendàk szerint tènyleg a sàtàn trònjàra bukkantam rà, ami a règi, szèp, falusi idokben pont a Szent Pèter bazilikàval àtellenben, egy dombon nyùjtott gyakran menedèket pàsztoroknak, utazòknak, majd lett a gonosz eroket kìsèrtok szeànszainak ès csodàk megvalòsulàsànak fòkusza. Talàn...
Az infòtàbla aljàn làthatò rajz nagyon tetszik, elgondolkodtam, minden màs volt nem is annyira règen. Utànanèztem a szerzonek, meglepodtem, micsoda szòrakoztatò figura volt ez a Lear... Sok èven àt utazta, kutatatta ès jegyzetelte-illusztràlta az itàliai vidèket.)
Nekem kicsit zűrös az emlék. Bejáratnál kaptam egy audioguideot, de nem mondták, hogy már az olasz nyelvű vezetés előtt kezdjem el hallgatni a bevezetőt. Gyakorlatilag végig késésben voltam, állandóan kerestem a kütyün a megfelelő szöveget.
A San Lorenzo kerengőjével kapcsolatban igazad lehet. Mise volt, ezért nem akartunk annyira előre merészkedni, bár láttam, hogy tűnnek el ott emberek :))
Manipura írta a napokban, hogy készül a Domus Aureaba. A képek biztos meggyőzik, hogy jól döntött. Sőt engem is meggyőztek, hogy vissza kell menni. 2000-ben még nem volt kobakvédő.
A San Lorenzo kerengőjét én belülről közelítettem meg, a szentély jobb oldalától volt a kijárat.
A SAn Paoloról és a Lateráni Bazilikáról azt írja az egyik angol nyelvű könyvem , hogy: két rettentően fontos és rettentően unalmas templom. Van benne igazság, bár a kerengők mindkettőben gyönyörűek.
2014-ben én is washingtoni impresszionista képeket láttam Rómában, az Ara Pacis melletti új kiállítóteremben. A National Galleryből vagy a National Museumból, inkább az előbbi. Az is kicsit csalós volt, mert a képek kb harmada Eugene Boudin műve volt, aki a legjobb indulattal is csak előfutárnak nevezhető. Én is elsősorban ugyanezért nézem meg a kiállításokat, mindig sok kép jön az USA-ból, ahova nem vágyom különösebben, impresszionista képek esetén francia kisvárosokból, ahova azért még én sem utazom el egyetlen Monet képért. A magánygyűjteményekben levő képeket pedig csak ilyen kor lehet látni.
Fotókat kizárólag dokumentációs céllal készítek. A saját emlékezetem megerősítésére. És ha belelendülök én is cserélgetem a memóriákat.
Augustus és Lívia háza úgy látszik titkosítva van. Vagy ez az ok/ürügy az újabb római utazásra.
Ja, és ezek a freskók azok, amikről Te írtál, rákerestem a neten és összevetettem a képeket. Tehát ott vannak. Viszont ugye annyit láttunk, hogy magam is összekeveredtem. Az egész Balbiból ez volt a legjobb! Főleg a repülős :))
Balbihoz: Fantasztikus vagy! A képfeltöltésnél gyanús volt valami. A férjem többször ide-oda cserélte a fényképezőgép kártyáit, mert nem fértünk el, törölni kellett. Ilyenkor a törölt képek helyére ugranak be a később készültek. Így keveredhetett a Forumosok közé a Balbi. Mert bizony a freskók ott vannak! Nagyon bírtuk őket, azért készültek róluk képek. Íme (a minőség nem üti meg a mércét, de ez most dokumentációs céllal van):
Augustus és Livia háza nekünk is kimaradt. Most nem is akartuk, múltkor meg zárva volt (azt hiszem).
Ez a tábla volt a kerek épület bejárata előtt, ebből én úgy gondolom, ismét igazad van. Sőt, amikor a mennyezeten átkukucskáltam, akkor egy másik templomrészletet láttam, freskókkal. "Újakkal" persze.
Igazából azért néztük meg az impresszionistákat, mert Washingtonba biztos, hogy nem jutok el, a másik, a Musée d'Orsay meg esélyes lehet, de ki tudja mikor...
Gladiátorok még mindig vannak, de jóval kevesebben, mint múltkor.
A San Clemente februárban csak 5€ volt. Egészen biztos vagyok benne. Egy éven belül lett kétszerese... Ott én sem bírtam ki hogy ne fotózzak. A felső templomban kénytelen voltam, mert sokan voltak és a többiek fegyelmezettek voltak. Beálltam a kapuba és kintről készítettem egy-két képet. De így persze kimaradt a Masolino freskós kápolna.
A Crypta Balbi nekem sem jött be. De tavaly voltam a Sata Maria in Via templom kriptájában a Corson. A falon freskók nagy méretű fotói lógtak, amelyek állítólag ereedtileg ott voltak, de most a Balbiban vannak kiállítva. Én nem emlékeztem rá, hogy láttam volna a Balbiban. Ti most láttátok?
Forum/Palatinus. Én sem tudok betelni vele. Amikor először jártam ott digitális géppel, akkor 200 felvétel készült, ráadásul mindet megtartottam. Láttátok Augustus és Livia házát? Már kétszer pattantam le róla és a honlapjuk sem ír semmi konkrétat
a látogatás lehetőségiről. Nagyon jó, hogy a rampán a táblákat is lefotóztátok, erről még nem írnak a könyvek semmit.
A másik épület, ami most nyitva volt (és a képen mennek be a látogatók)az tulajdonképpen a Cosma és Damján belső oldala?
Impresszionista kiállítás. Én sajnos már kimaradok belőle. Én minden kiállítást megnézek, ami érdekel, akkor is ha nincs köze az adott városhoz, ráadásul és a modern műveket is kedvelem, bár valami minimális figuralitásra szükségem van. Kandinszkijt például nem tudom követni a pont-pont-vesszócske korszakába. A lista utolsó néhány művészének én sem hallottam még a nevét sem. Vuillard-t én is egy kiállításon fedeztem fel, azóta keresem a képeit. Az viszont minden kiállításon szokás, hogy a húzóneveknek csak 1-2 képe van. A Monet és barátai vagy a Renoir és köre tárlatokon mindig a barátok és a kör művei vannak többségben, nagy többségben.
Látszik már a Colosseumnál, hogy megtiltották a gladiátoros fotózkodást?
Elbarikádozzák felújítás miatt az Aventinon a narancsligetet. Ez az egyik kedvenc helyem. A munkálatok várható befejezését nem találom, remélem gyorsan elkészül.
Én is tegnap voltam az ortopéd orvosnál. Még nincs vészhelyzet, de erőteljes a térdben a kopás. Úszás, szobabicikli, fekvőhelyzetben végzett lábgyakorlatok, hyraulon sav kapszula. Továbbá: " párás szemmel rebegne hálaimát a térde, ha leadna 5 kilót. 10 még jobb lenne, de legyünk reálisak". Ez szó szerinti idézet a dokitól.
Szóval tegnap este pontosan ilyen gondolataim voltak nekem is. De aztán eszembe jutott Sir James Levine. Ő egy nagy-nagyon híres amerikai karmester a70-es éveiben. 2 hete láttam a Müpában az élő közvetítést a Metropolitan Opera bemutatójáról. Sir Jamesnek volt valami súlyos betegsége, tolókocsiban van, nem fog meggyógyulni. Ott ült a tolókocsiban és levezényelte az előadást. A Tannhauser volt műsoron ami 5 ( azaz ÖT) óra.
Elkezdem lementegetni az utibeszámolóitokat. Nem fogom kiadni, ne ijedjetek meg. Kiderült, hogy tönkrement a csípőm, nem leszek már sokáig mozgásképes. Szeretném azt mondanni, hogy ennek Róma és egyéb utazásaim az oka, de ez nem teljesen igaz. Elmentek minden linket, amin fényképek vannak, kigyűjtök minden beszámolót. Ha egyszer már nem fogok tudni kimodfulni a lakásból, ezeket fogom olvasgatni.
Nyelvgyakorlás céljából elővettem a 8-10 évvel ezelőtti Medioevo történelmi folyóiratokat. Ezek egyikében találtam a következőt.
Aula Gotica. A Santi Quattro Coronatiban található. Nem a San Silvestro kápolna, amelyiket már többen láttuk, hanem a pontosan fölötte levő, amelyben 1230-40 között készült freskók találhatók. A freskók létéről a 80as évek óta tudtak. 7 réteg későbbi ráfestést kellett leszedni, mire előkerültek. A munka 2007-ben fejeződött be. A freskók nagyon jó állapotban vannak, gyönyörű színekkel.Témájuk az évszakok, zodiákus jelek, erények stb. A széleken építészeti és növényi mintákkal.
Japánok nyugdíjba menetel után kezdenek tanulni Főleg kézműves tanfolyamokon, rajziskola, kerámiakészítés stb. De náluk is csak a 70 fölöttiek ilyen szívósak, az 50-esek már puhányak, a fiatalok pedig már a Mátyás templomtól a Várig is csak vonszolják magukat
Annyit gondolkodom ezen mostanában. Nyomaszt az öregség gondolata, tartok attól, mi lesz, ha már ennyire se bírom magam, mint most. Tehát nem gyűjtögetek (nagyon) vénségemre, hanem, amikor lehet utazom. Ki tudja meddig tehetem. Viszont mérhetetlen irigységgel nézem a (leginkább) nyugat-európai nyugdíjasokat... Itthon nagyon sokszor arra gondolok: Istenem, remélem tarkón vág valaki egy szívlapáttal, mielőtt idáig eljutok...