Szóval...
Bocs mindenkitől, aki már unja, de ezt nem árt sokat ismételni:
MINDEN SZOMBATON 9-12 ÓRA KÖZÖTT MODELLVASÚTBÖRZE A LÁNG MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN, BP. XIII. ker. ROZSNYAI U. 3. Az M3 metró Forgács utcai megállójától egy sarokra.
Mindig van,aki most kezd, vagy most kezdi újra a szakmát...
nem érdekes itt rágni a témát (nem pontosan a te válaszodra reagáltam, hanem inkább általánosságban), mert ez már igen mély vizekre vinne. A trafokhoz, csak annyit, ahhoz, hogy egy 50 Hz es trafo 1-2 kHz-t is átvigyen éppen gyengiteni kell a vasmagot (légréssel), mert az a nagy mágnesességet nem képes ilyen nagy frekvencián változtatni.
A Déli mozdonyai - a magyarok - valóban zöldek voltak. S.B D.V. (D.S.A.) mozdonyait az 1931-es államosítás után festették egységes MÁV feketére. Az utolsó igazgató Pogány Sándor egy tanulmányában szemléletesen és alaposan leírja, milyen is az a zökd. Mivel most itt tataroztak és most pakolok kifelé, még egy hét is mire megtalálom. Szórul-szóra felteszem.
Ami a Slezák könyvet illeti, magyar részét Lányi Ernő írta. Természetesen a könyvből sok kimaradt(helyhiány). Lányitól is tudom milyenek voltak a mozdonyok, mert ő 1928-tól fényképezte őket az erkélyükről. A zöld a felvételeken jóval világosabb, és a szürkéje is más. Gyakorlott szemnek üvölt. Ernő örjöngött is rendesen - teljes joggal - amikor a 109.109 a sosevoolt zöldet kapta.
Mivel a Fialovits anyag DV(DSA) része két forrásból származik érdekes össuehasonlítani e mozdonyokat, zöld (még Graf fényképezte és a felszámoláskor Pogány az egészet - már amit megmentett, mert kezdték kidobálni. Azt akadályozta meg -Fialovitsnak adta. Fialovits soha nem volt déli vasutas, de azon a vonalon mint MÁV mérnök sokat dolgozott. A gépeket maga csak 1931-től fényképezte (Addig csak MÁV-ot, vagy ritkán külföldit)az Északiban a két fűtőház összeérő homlokfala előtt, az un. Fialovits műteremben. Kegyes csalással a mozdonyokra fából régi formájú rétegeslemezből kivágott DV számot feliratot ragasztott(ezek ma is megvannak). Egyedül a 206 (gyorv. mozd.) sikerült még átmázolatlanul felvennie.
Fecus
délben kimaradt (kifelejtettem)az 520, de rezgaras pótolta. Azt a legolcsóbban Kleinbahnból érheted el, de a Giesl ejektoros kéménybl hengerest kell csinálnod. A Kabinen Tender is jó , mert abból is maradt egy (igaz csak annyi érkezett) az Istvántelken csarnokban van, a 303 társaságában. A legjobb a Gützold 520, de a füstszekrényajtót cserélni kell. A gép jó, szép és elég drága, de megéri. Volt egy átalakítás nélkül, de visszavitték a germánokhoz(ha jól emlékszem 501 "sor"). Nos a Gützold szerelvényei sokban megfelelnek a MÁV változatnak. Megoldás a fénykép, vagy a tatai útiu, azt körüljárhatod. mindent visszatettek rá, nem hiányos.
Szerintem Etwg képei között keresgélj, én még nem tettem fel a kocsikról képeket. Kocsikat nem is csináltam, csak az épületeket festettem át. Tegnap a fűtőházat alakítgattam. Híg festékkel átfestettem a tetőt, majd letöröltem papírzsepkendővel. A mélyebb részekben, pl. a csepekek szélénél megmaradt a festék, így szerintem szebb lett. Az épület oldalával, a téglás részen is működött ez a módszer. Hogy milyen lett, majd eldöntitek, igyekszem minél előbb feltenni képeket.
A serfőzde kocsi jó vétel. A szlovák ROCO gyártotta, már kifogyott. Tedd fel a képét, mert nekem nincs, és ca. 3 éves történet. Felejtek! Akkor tudtam micsoda, de kellene újra kátnom. Az bizti, hogy járt hozzánk.(ennyire még emlékszem)
Te ez már régóta fúrja az oldalamat. A Déli Vasuti mozdonyok tényleg zöldek voltak? Egyáltalán, vagy csak legalább egy rövid idôre? Mert a Slezak könyvben (Südbahn Lokomotive) nincs egy mukk sem arról, hogy zöldek lettek volna, és a fekete-fehér fényképeken nem látszik a szürke több árnyalata, ami a zöldet mutatná.
Vagy a 109.109 jelenlegi zöld színe csak most ugrott ki valaki fejéböl? Az igaz, hogy az angol Southern Railway és az ö mintájukra az amerikai Southern is zöldre festette a mozdonyait, mintegy utalva arra, hogy délen a táj mindig zöld. És ha emlékezetem nem csal, a francia Midi (PLM - Paris-Lyon-Mediterrain) szintén zöld mozdonyokat használt. De a Déli Vasút is? Mikor?
Igazi magyar, MÁVAG mozdonyt nem lehet egyszerűen kreálni. Tudomásom szerint még olyan osztrák mozdony sincs modellben, ami Magyarországon járt (pl. Déli Vasút mozdonyok). Csak a MÁV külföldi eredetű mozdonyai jöhetnek számításba.
410 - Most volt róla szó itt. Vagy Piko vagy Fleischmann BR55 lehet az alap.
411 - A "Truman". Model Loco árulja kitben. Kisebb átalakítással lehet MÁV-osítani. Károly Imre bácsi írt egy cikket róla. Lényegében ugyanazokat az átalakításokat kell elvégezni, amiket a MÁV hajtott végre az eredeti amerikai mozdonyon. (meg persze meg kell építeni a kitet)
520 - BR52. Volt Piko-ban is és mások is gyártották - talán minden jelentôs gyártó az elmúlt 50 évben. Mint itt valaki (JSB?) kifejtette, a magyar 520-asok túlnyomó többsége az ún. "Wannentender" kivitel volt. Tudomásom szerint a MÁV nem nagyon alakította át ôket, úgyhogy csak felirat kell rá.
Itt a vége, fuss el véle. Vagy van, aki tud mást is? A "Lajos király udvari vonatának" a mozdonya (Trix, Maerklin???) is nagyon hasonlít a Sigl eredetű régi magyar mozdonyokhoz, de az a modell olyan szemtelenül drága, hogy nem hiszem, hogy valaki is nekiesne magyarítani.
Hirtelenjében.
A 109.109 alma mert még 2000 svájhci frankért is nagyképüsködnek körülötte. A levelibéka zöld meg nem is a jó szín (lásd Pogány Sándor DSA igazgató korabeli leírását, ill. Lányi Ernőt aki más akkor fotózott, és a déli Márvány utcai hídjánál lakott. Ők csak tudják)
ROCO BR 57 a II. vh-ban az erdélyi visszavonuláskor komoly szerepet játszott. A pályaszámokat most kutatom. Fénykép van de oly éles szögből, hogy nem látszik, a gép teljesen azonos. SEMMIT SEM KELL ÁTALAKÍTANI.
Jó még a Fleischmann BR 55, ami átalakítzás után lehet akármelyik 410. (lásd tegnap mind a 16 hozzánk került gépet a topicon. Lehet még a BR 01 régi kazánnal. A 034 és 038 járt Pestre(Berlinből) Előbbi a magyar 303 tanulmánygépe volt . Fotó van , he kell adok.
Van még, de az komoly beavatkozást igényel.
üdv. JSB
> Tud valaki választ adni a múltkori kérdésemre, mi szerint mit is vettem?
Feltételezem, hogy azért nem ír senki, mert fogalmunk sincs. Azt nem tudod kideríteni, hogy ki gyártotta? Semmi beleöntött gyártási felirat vagy logo? Ha a fényképét valahol közzétennéd, talán valaki (JSB?) rájönne az eredetére akkor is, ha a feliratot az elôzô tulajdonosa rakta rá. Talán úgy ki lehet deríteni, hogy sár vagy arany jutott a tulajdonodba.
Feltetted már a vízfestékkel patinált kocsik képét valahova?
Más.
Ez a kis külföldi kirándulás vetett fel bennem egy kérdést. Mivel nem láttam magyar gőzmozdonyt a gyártók kínálatában, tudtok-e egy rövid listát adni azokról a típusokról amelyeket gyártanak külföldi színekben és valaki itthon át tud festeni egy elérhető összegért. Kicsi az esélye, hogy az asztal építés mellett rögtön mozdony építésbe/frizírozásba kezdek. De legalább egy gép kellene majd rá ami magyar.
Tud valaki választ adni a múltkori kérdésemre, mi szerint mit is vettem?
"Egy fehér zárt 2 tengelyes kocsi. Olyan festéssel mintha otthon alfasettel csinálták volna. A feliratok:
BAUERNEBL
Sörfőzde
MAV
Telephelye Kassa
Gs 517052
20DM volt. Elhoztam. Vagy különlegesség, vagy hibás gyártás (persze az is különleges lenne;-)) "
(Füsti)
Szombat délelőtt azon tanakodtam, hogy börze vagy Füsti. Aztán a pénz eldöntötte a dolgot (hónap vége...)
Elég sokan voltak már nyitáskor. A fűtőházban a modellkiállítás érdekes volt, náhány (epés) megjegyzéssel:
- az összkép borzalmas volt, nem tudom elképzelni, hogy nem lehetett volna látványosabban, szebben (!) elrendezni,
- a kispesti asztalon nem sok érdekes volt, szenvedtek a járművek, a kiállítók - és a nézők is,
- a veszprémiak stílusa (sajnos) nem változott, hogy finoman fogalmazzak: nem vonzó,
- a szombathelyi anyag szép volt, látványos (amint azt a szombathelyi kiállításon is láthattuk),
- nekem úgy tűnt, de javítsatok, ha tévedek, hogy egy vágány erejéig össze volt kötve a veszprémi és a szombathelyi modulsorozat (?).
A standard modellkiállítás (a bejáratnál) szerény, de azért nem rossz (nekem persze a 0-ás tetszett!).
Az egyebekről majd a nagyvasúti tpicban.