Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
Rendkivül negativ tapasztalatokat szereztem anno a ZMKA-n a hallgató társak ezirányú tudásáról, pontosabban tudatlanságukról.
Akik egység parancsnoki vagy vagy egység parancsnok helyettesi beosztásra vágytak a végzés után egy idővel azoknak igen nagy többségének fogalma sem volt egy hadosztály összetételéről, létszámáról, fegyverzetéről, mozgásáról, stb.
Pedig ha ezred Pk. vagy Pk.h akar valaki lenni jó ha tudja, hogy hová tagozódik be az az ezred amit Ő akar vezetni.
Az M-Kieg ismereteket meg egy tantárgynak fogták fel amiből kell egy minimum kettest kapni és haladjunk lépjünk tovább.
ez még a három éves nappali képzés volt ahol lett volna idő megtanitani a mozgósitást is.
Az a probléma, hogy a visszaemlékezések során sokan keverik a béke rendszeresített és a hadi rendszeresített létszámot. Ha a béke rendszeresített létszám megvolt, akkor sokan úgy vélték, hogy az volt a hadi állomány. Egyébként az állomány létszáma soha nem érte el a béke rendszeresített létszámot, mert mindig voltak vezényeltek, időszak közben leszerelt katonák. Egy gl. z. általában az időszak végére 10-15 fő béke hiánnyal rendelkezett, amit "M" esetén tartalékos állománnyal pótoltak volna.
Igen, a 90-es évek elején volt egy próbálkozás, hogy honvédelmi dandárokat hoznak létre, amelyek "M" esetén kerülnek feltöltésre. Volt valamikor 93-94-ben egy nagy gyakorlat talán Szabolcsban, ami az erőfeszítések ellenére sem sikerült valami fényesen. Akkor is az egész országból hordták össze a felszerelést. Azután szépen csendben elhalt az egész.
A terepen a zárt elhelyezés hátrányai (és előnyei) nem jelentkeznek.
Az alegységek szétszórva táboroznak, étkezésüket, tisztálkodásukat, egészségügyi ellátásukat szintén szétszórva biztosítják.
Nincsenek óriási központi "intézmények".
Ebben a helyzetben nem alakulhat ki a teljes egységet érintő egészségügyi gond egyrészt, másrészt a viszonylag kis konyhák ellátását könnyebb biztosítani.
A higiéniai feltételek biztosítása is könnyebb, mert kisebbek a követelmények, viszont szorosabb az ellenőrzés.
Költségekben természetesen jóval többe is kerül.
Egy teljesen feltöltött egység állandó fenntartása teljesen más követelményeket jelent, mint egy sorozott keret/kiképző alakulaté.
Nagyságrenddel drágább, és két háromszor akkora területet is igényel. A "szocialista" haderő nem erre épült, így nem is volt erre alkalmas.
Nadehát ma már ez Magyarországon elvileg megoldott, hiszen hivatásos a haderő. (És nincsenek feltöltött dandáraink, tehát meg sem kell oldani.)
1986-ban (?) a 9.Ho. HDM ÜTI szolgálat esti jelentésében KÖJÁL vészhelyzetről adott le távmondatot a nagyatádi laktanyában lévő helyzet miatt.
Bizottságok.
stb.
Röviditem.
Kiderült, hogy az atádi laktanyában a személyi feltöltöttség elérte a 91%-t és ez különböző eü problémákhoz vezetett.
A laktanyáink élelmezési szolgálatainak 1975 utáni korszerűsítésekor a jobb helyeken 350-450 fős étkezdék épültek.
Már ahol épült új.
Még ilyen helyeken is ha tényleg feltöltöttek egy alakulatot (amúgy nem töltöttek fel) az étkeztetés már 6-8 turnusban kellett megoldani.
A 91%-os feltöltöttség kevesebb mint 5 hónapig állt fent (ráadásul csak laktanya és nem egység szinten) és már az is vészhelyzetet okozott, ezért igen gyorsan egy héten belül megszüntették.
Ezred vagy dandár teljes (100%-os) feltöltés, hosszabb időre, szóba se jöhetett.
Tehát a teljesen feltöltött ezredünk, dandárunk kifejezéseket az én agyam már ezért is tiltja.
Ahogy a közkedvelt : első lépcsősök voltunk teljesen feltöltve mondások se igazak.
A teljes feltöltöttség kettő hónapra korlátozódott.
A vízalatti átkelés már télen volt, egy HK zászlóaljjal.
Az éleslövészet pedig még a HKSZ. előtt, szintén egy HK zászlóaljjal. (Plusz a komendáns zászlóalj, mert nagy területet kellett biztosítani minden nap.)
Ezen teszteltük az új fejlesztésű csapatrádiókat, amik aztán soha nem kerültek rendszeresítésre, mert a rendszeresítés már a '88-as leépítésre esett volna...
A teljes létszám idején akkora területen helyezkedtünk el, hogy volt olyan kolléga akit két hónapig nem láttam.
Nem is tudtam arról, hogy lett volna olyan magyar katonai alakulat 1980 után bármikor melyet feltöltöttek volna 100%-ra és több hónapig együtt is maradtak.
Izgalmas lehetett a béke ellátás több aspektusa is.
Pláne egy teljes dandárnál.
Az kb. 2700-3900 ffő hadi létszámon akkoriban.
A víz alatti átkelés gyakorlásakor a dandár többi része (kb. 80-90%) hadi ponton hídon kelt át ?
A dandár nyár végén kezdett, és november elején végzett.
---------------------------------------
Melyik dandár.
Ne keverjük a kettőt.
Arról beszélünk, beszéljünk most amelyik a parancsnoktól az őrkutyáig ott állt és a harckocsitól a konyhások mosogató rongyáig mindennel valóban el volt látva.
Az ilyen és hasonló politikusoknak rendezett villogásokat sohasem szerettem.
feleslegesek.
Drágák.
Időt rablók.
Ha más módon, katonai felső vezetők képzése céljából bármely alakulatunkat, (ezred, dandár) mozgósitották volna
- az eredeti tartalékos állományával az eredeti harci és egyéb (akár lebiztositott) technikájával és
- ők egy-két hétig végrehajtottak volna együtt
- felkészülést, összekovácsolást,
- menetet (kb. 100 km)
- gyakorlatot (3-4 nap)
- menetet hazafelé 100-150 km
- haditechnika karbantartás kb. 2 nap,
- értékelés kb. 1 nap,
- leszerelés kb. 1 nap
annak lett volna értelme.
De az, hogy 3- napra Záhonytól - Lentiig összetrombitálok 150-200 egymást nem ismerő hivatásos tisztet a Bakonyba és papir (térkép) bohóckodást tartok velük, igazi mozgások nélkül, annak semmi értelme nem volt.
A tatai dandár az ászervezéskor biztosan kapott egy feltöltött "KUKOM" zászlóaljat 1987-re.
Ki is vonultak teljes létszámban a '87-es nagy HKSZ. alkalmával, és az ez évi nagyobb hadgyakorlatokra is. (Nagy "HKSZ." a dandár teljes létszámával és technikájával vonult ki, behívták a tartalékosokat, és a lőszerjavadalmazásokat is vittük a felvonulási körzetbe. Három nap alatt lezajlott.)
...............mondtak egy évszámot ami 3 évvel azelőtti volt.
Hozzátették, hogy akkor kaptak engedélyt és üzemanyagot, hogy eszközeik 20-30%-t beinditsák.
Arra nem, hogy meg is mozduljanak velük.
Arra is külön, felsőbb engedély kellett, hogy saját eszközeik egy részét beinditsák.
Megkérdeztem a győri pk.-t mikor kapott engedélyt utoljára mozgositásra ?
Meglepő választ adott : Mi majd minden évben mozgósitunk ?
Mikor a részletek felől kérdeztem ez nála azt jelentette, hogy majd minden évben a KIEG. küld neki 30 napra egy kukom z-hoz lebiztositott tisztet vagy tts-t, hogy 30 napig (22 munkanap) reggel 8-tól du. 16.00-ig mint tartalékos ott szolgáljon.
Olyat már meg sem mertem tőle kérdezni (kb. 50+ éves volt), hogy ismer e olyan aktiv tisztet az 5. hadseregben aki még látott mozgositott és feltöltött kukom zászlóaljat egyben ?
UAZ-t nem, de sok másfajta (teher) autót bizony tényleg kerestünk égre földre.
Nem lettek meg.
Elkerültem az ilyen ügyekről,től és rájöttem, hogy ahol 40.000 - 50.000 járművet kell, vagy kellene évente leltározni ott nem szenzáció ha 2-5 vagy 10 év múlva rájössz, hogy X típusból már 6 éve hiányzik 3 db.
És nem csak egy típusból hiányzott.
Majd jött a gengszterváltás és az esztelen bezárások és minden keresés feleslegessé vált.
Nem a csökkentés volt rossz dolog hanem annak levezénylési módja.
Amikor megjelent egy 5-8 fős bizottság szerdán egy faluban és péntek reggelre mindenkit kirúgtak a laktanyából, kifizettek, elvették igazolványaikat. lezárták a laktanyát egy fapecséttel és azt nem őrizte senki hétfő délutánig mire a mi bizottságunk leért leltározni, felmérni.
volt ahol az elbocsátottak sok mindent összetörtek.
volt ahol semmit.
de amikor kinyitod egy számodra ismeretlen laktanya ajtaját és azt sem tudod mihez nyúlj mit nézz át először ?...........................:-((
Ilyen helyzetben sokszor írtuk azt a jkv.-be hogy FELLELT ÁLLAPOTBAN találtunk
- X db 5 tonnás teherautót,
- Y db páncélszekrényt, ismeretlen beltartalommal,
- Z db akármit
akkor soha tudhattad, hogy jó-jó tényleg X db 5 tonnás teherautót találtatok de mennyit kellett volna találni ?
Nem beszélve a "T" anyagokról.
Amit általában - az esetek 99%-ban rendben és időben elvittek - azok a fegyverek voltak.
A lőszerek már úgy-ahogy de azokat is elég hamar elszállították, hozzá értő katonák.
Akkor leírom amit én tudok róla, végülis Magyar Honvédséghez kapcsolódik, úgyhogy ON téma. :) A főszereplője 2db UAZ, valószínűleg ez is 469, már csak az évből adódóan is.
Placskó József: Volt egyszer egy Orenburg, Egy gázvezeték építésének eddig ismeretlen körülményei című könyvben olvasható. Ha érdekel, pdf-ben megvan. Videó is van róla a neten.
Szóval röviden a lényeg. Az egyik építési helyszínen az eredeti szovjet tervekhez képest kb. 10-szer annyi földmunkát kellett elvégezni, a kivonult magyar vállalaltnak erre nem volt gépe, új gép beszerzést a kormánybizottság nem engedélyezett. Ekkor Placskó József 2db UAZ-t kért. A bizottság viccnek vette, a kormánybizottságnak a Honvédelmi Minisztérium részéről Oláh István miniszterhelyettes volt a tagja, aki az ülés után félrehívta Placskót, aki elmondta hogy a 2 UAZ-t valószínűleg el tudja kint cserélni egy markolóra. Oláh intézett nekik 2 UAZ-t. Korábban a szovjetek érdeklődtek a magyaroknál, hog ynem adnának-e el nekik 2 UAZ-t. Kint aztán a 2 UAZ-t elcserélte egy vadiúj markolóra. Gondolom nem teljesen hivatalosan. Végül a 2db új kocsi helyett egy újat és egy használtat adtak a szovjeteknek. A munka végeztével nem tudták lepapírozni a markoló hazahozatalát, így haza kellett volna hozni a 2 autót, de az egyiket a ruszkik már összetörték, a mséiakt meg nem szívesen adnák vissza. Végül rendőrségi iagzolás tszereztek hogy a kocsik összetörtek és leadták őket vasba.
Nem emlékeztem hogy ilyen hosszan le van írva a könyvben, a kocsik végső sorsa is, csak most gyorsan beleolvassam, hogy pontosat írjak.
Bár én úgy emlékszem, hogy egyszer valamit írtál róla. Valami olyasmit hogy aztán egyszer egy leltárnál égre-földre keresték a 2db UAZ-t. Aztán persze rosszul is emlékezhetek, keverhetlek is valakivel, bár te szoktál olyan jól történetet mesélni.
Ez érdekes --ki segitette a felderitlst? Nemzetközi vizeken ez minek minősül? (irán , Jemen esetében =terrorizmus, kalózkpdás )a légi drónok 2000km feletti hatótávval?
Az orenburgi építkezés kapcsán nem teljesen hivatalosan átadott 2db UAZ történetét nem tudod feleleveníteni, vagy azt, hogy keresték-e őket? Persze csak ami publikus.
Nézd a teherautó, ha katonai zöldre is van festve akkor is puha célpont.
A vadászrepülőknek nem ez volt a céljuk hanem más repülők de hazafelé tartván amolyan szabad vadászatot tartva (még bombázók) is - kicsi költői túlzással - szórakozásból csak kilőttek 1-2 teherautót.
naponta sokat.
És nem csak ők.
Partizánok.
Az ellenség is.
Egy katonai teherautó sofőr önvédelme az esetek 90+ %-ban abból áll, hogy megátkozza az őt támadót.
valaki egyszer nekiállt megirni a II. világháború magyar szálljtói történetét.
Nem fejezte be.
De a kéziratból arra emlékszem, hogy a kevés 100%-os személyi veszteséget szenvedett magyar alegység (sajnos volt ilyen) egyike az úgynevezett MÁVAUT század volt.
Talán Boldizsár Iván írt róluk.
Nem sokat mert Ő nem ennél az alakulatnál szolgált hanem az úgynevezett ikresített másiknál.