Keresés

Részletes keresés

megaliner Creative Commons License 45 perce 0 0 195078

Rendkivül negativ tapasztalatokat szereztem anno a ZMKA-n a hallgató társak ezirányú tudásáról, pontosabban tudatlanságukról.

 

Akik egység parancsnoki vagy vagy egység parancsnok helyettesi beosztásra vágytak a végzés után egy idővel azoknak igen nagy többségének fogalma sem volt egy hadosztály összetételéről, létszámáról, fegyverzetéről, mozgásáról, stb.

 

Pedig ha ezred Pk. vagy Pk.h akar valaki lenni jó ha tudja, hogy hová tagozódik be az az ezred amit Ő akar vezetni.

 

Az M-Kieg ismereteket meg egy tantárgynak fogták fel amiből kell egy minimum kettest kapni és haladjunk lépjünk tovább.

 

ez még a három éves nappali képzés volt ahol lett volna idő megtanitani a mozgósitást is.

Előzmény: miki19620201 (195077)
miki19620201 Creative Commons License 8 órája 0 0 195077

Az a probléma, hogy a visszaemlékezések során sokan keverik a béke rendszeresített és a hadi rendszeresített létszámot. Ha a béke rendszeresített létszám megvolt, akkor sokan úgy vélték, hogy az volt a hadi állomány. Egyébként az állomány létszáma soha nem érte el a béke rendszeresített létszámot, mert mindig voltak vezényeltek, időszak közben leszerelt katonák. Egy gl. z. általában az időszak végére 10-15 fő béke hiánnyal rendelkezett, amit "M" esetén tartalékos állománnyal pótoltak volna.

Előzmény: megaliner (195074)
miki19620201 Creative Commons License 8 órája 0 0 195076

Igen, a 90-es évek elején volt egy próbálkozás, hogy honvédelmi dandárokat hoznak létre, amelyek "M" esetén kerülnek feltöltésre. Volt valamikor 93-94-ben egy nagy gyakorlat talán Szabolcsban, ami az erőfeszítések ellenére sem sikerült valami fényesen. Akkor is az egész országból hordták össze a felszerelést. Azután szépen csendben elhalt az egész.

Előzmény: megaliner (195065)
Hehe164 Creative Commons License 16 órája 0 0 195075

A terepen a zárt elhelyezés hátrányai (és előnyei) nem jelentkeznek.

Az alegységek szétszórva táboroznak, étkezésüket, tisztálkodásukat, egészségügyi ellátásukat szintén szétszórva biztosítják.

Nincsenek óriási központi "intézmények".

Ebben a helyzetben nem alakulhat ki a teljes egységet érintő egészségügyi gond egyrészt, másrészt a viszonylag kis konyhák ellátását könnyebb biztosítani.

A higiéniai feltételek biztosítása is könnyebb, mert kisebbek a követelmények, viszont szorosabb az ellenőrzés.

Költségekben természetesen jóval többe is kerül.

 

Egy teljesen feltöltött egység állandó fenntartása teljesen más követelményeket jelent, mint egy sorozott keret/kiképző alakulaté.

Nagyságrenddel drágább, és két háromszor akkora területet is igényel. A "szocialista" haderő nem erre épült, így nem is volt erre alkalmas.

 

Nadehát ma már ez Magyarországon elvileg megoldott, hiszen hivatásos a haderő. (És nincsenek feltöltött dandáraink, tehát meg sem kell oldani.)

 

Előzmény: megaliner (195074)
megaliner Creative Commons License 16 órája 0 0 195074

Máshonnan közelítek.

 

1986-ban (?) a 9.Ho. HDM ÜTI szolgálat esti jelentésében KÖJÁL vészhelyzetről adott le távmondatot a nagyatádi laktanyában lévő helyzet miatt.

 

Bizottságok.

stb.

 

Röviditem.

Kiderült, hogy az atádi laktanyában a személyi feltöltöttség elérte a 91%-t és ez különböző eü problémákhoz vezetett.

 

A laktanyáink élelmezési szolgálatainak 1975 utáni korszerűsítésekor a jobb helyeken 350-450 fős étkezdék épültek.

Már ahol épült új.

 

Még ilyen helyeken is ha tényleg feltöltöttek egy alakulatot (amúgy nem töltöttek fel) az étkeztetés már 6-8 turnusban kellett megoldani.

 

A 91%-os feltöltöttség kevesebb mint 5 hónapig állt fent (ráadásul csak laktanya és nem egység szinten) és már az is vészhelyzetet okozott, ezért igen gyorsan egy héten belül megszüntették.

 

Ezred vagy dandár teljes (100%-os) feltöltés, hosszabb időre, szóba se jöhetett.

 

Tehát a teljesen feltöltött ezredünk, dandárunk kifejezéseket az én agyam már ezért is tiltja.

 

Ahogy a közkedvelt : első lépcsősök voltunk teljesen feltöltve mondások se igazak.

 

--------------------------------------------------------------

 

Egy dandár akkor volt teljesen feltöltve ha :

 - hk dandárnál ha  mind a 2900 - 3100 katona ott volt, ott aludt, ott étkezett, egyszerre gyakorlatozott,

 - gl. dandárnál ha mind a 3100 -3900 katona ott volt, ott aludt, ott étkezett, egyszerre gyakorlatozott,

 

Lehet, hogy sokan úgy gondolták ha 2-3 zászlóalj megmozdul akkor az egsz dandár megy.

Logisztikai szempontból ez csak egy kikülönités akár mit is fog ott csinálni az a 2-3 zászlóaljnyi erő aki elment.

 

Tehát az, hogy egy dandár fel lett töltve és hónapokig úgy működöt az 1980-as évek végén, az számomra utópia.

Se pénzügyileg se máshogy erre az MN nem volt erre képes.

 

A dandár részleges és időrendelig nem egybe eső feltöltései természetesen létre jöhettek már akkor is.

 

Előzmény: Hehe164 (195072)
Hehe164 Creative Commons License 17 órája 0 0 195073

Zárójelben teszem hozzá, hogy a vízalatti átkelésen is volt két zászlóalj harckocsi, csak nem ugyanabból a dandárból. :-)

Előzmény: Hehe164 (195072)
Hehe164 Creative Commons License 17 órája 0 0 195072

A teljes feltöltöttség kettő hónapra korlátozódott.

A vízalatti átkelés már télen volt, egy HK zászlóaljjal.

Az éleslövészet pedig még a HKSZ. előtt, szintén egy HK zászlóaljjal. (Plusz a komendáns zászlóalj, mert nagy területet kellett biztosítani minden nap.)

Ezen teszteltük az új fejlesztésű csapatrádiókat, amik aztán soha nem kerültek rendszeresítésre, mert a rendszeresítés már a '88-as leépítésre esett volna...

A teljes létszám idején akkora területen helyezkedtünk el, hogy volt olyan kolléga akit két hónapig nem láttam.

Előzmény: megaliner (195071)
megaliner Creative Commons License 18 órája 0 0 195071

A dandár nyár végén kezdett, és november elején végzett.

(Előtte HKSZ. majd éleslövészet Táborfalván, utána vízalatti átkelés.)

 

Úgy nagyjából két hónapig a teljesen feltöltött dandár.

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Ez nagyon új információ.

Irigyellek a tapasztalatokért.

 

Nem is tudtam arról, hogy lett volna olyan magyar katonai alakulat 1980 után bármikor melyet feltöltöttek volna 100%-ra és több hónapig együtt is maradtak.

 

Izgalmas lehetett a béke ellátás több aspektusa is.

Pláne egy teljes dandárnál.

Az kb. 2700-3900 ffő hadi létszámon akkoriban.

 

A víz alatti átkelés gyakorlásakor a dandár többi része (kb. 80-90%)  hadi ponton  hídon kelt át ?

 

Előzmény: Hehe164 (195070)
Hehe164 Creative Commons License 23 órája 0 0 195070

"az hány napig élt ?

 

Négy napig ?

Öt napig ?"

 

Úgy nagyjából két hónapig a teljesen feltöltött dandár.

HKSZ.-től a Bazalt végéig.

A tábori posta háklis volt. :-)

De legalább a telefonközpontjaink jól működtek. :-)

Indultak az M zárolt járművek is. :-)

Nem irigyeltem a behívott tartalékosokat...

 

 

Előzmény: megaliner (195068)
megaliner Creative Commons License 24 órája 0 0 195069

A hadosztály hdm. vizsgán Sz.Zoli avval fogott meg, hogy a gl. dandár** átkelési idejét  Vác dél - Leányfalu észak között rosszul számoltam ki.

Amúgy igaza volt.

 

 

két hibát vétettem.

1./ A két dunai ponton hidon is 30-40 km/h-val számoltam, holott ott csak 15-20 km/h a megengedett legnagyobb sebesség.

 

2./ Nem a dandár M állományával számoltam, hanem a béke létszámmal és béke technikával.

 

Igy azután ott ötös helyett négyest kaptam.

 

** = Lehet, hogy nem gl. dandár hanem gl. ho volt ?

Ara emlékszem, hogy kb. 2-3 órát számoltam.

megaliner Creative Commons License 24 órája 0 0 195068

A dandár nyár végén kezdett, és november elején végzett.

 

---------------------------------------

 

 

Melyik dandár.

Ne keverjük a kettőt.

 

Arról beszélünk, beszéljünk most amelyik a parancsnoktól az őrkutyáig ott állt és a harckocsitól a konyhások mosogató rongyáig mindennel valóban el volt látva.

 

az hány napig élt ?

 

Négy napig ?

Öt napig ?

Előzmény: Hehe164 (195067)
Hehe164 Creative Commons License 24 órája 0 0 195067

Igazából a Bazalt több gyakorlat sorozatából állt.

A dandár nyár végén kezdett, és november elején végzett. (Előtte HKSZ. majd éleslövészet Táborfalván, utána vízalatti átkelés.)

Gyakorlatilag ez az év gyakorlatokkal telt. :-)

Előzmény: megaliner (195065)
megaliner Creative Commons License 25 órája 0 1 195066

Az ilyen és hasonló politikusoknak rendezett villogásokat sohasem szerettem.

feleslegesek.

Drágák.

Időt rablók.

 

Ha más módon, katonai felső vezetők képzése céljából bármely alakulatunkat, (ezred, dandár) mozgósitották volna

 - az eredeti tartalékos állományával az eredeti harci és egyéb (akár lebiztositott) technikájával és

 - ők egy-két hétig végrehajtottak volna együtt

 - felkészülést, összekovácsolást,

 - menetet (kb. 100 km)

 - gyakorlatot (3-4 nap)

 -  menetet hazafelé 100-150 km

 - haditechnika karbantartás  kb. 2 nap,

 - értékelés kb. 1 nap,

 - leszerelés kb. 1 nap 

 

annak lett volna értelme.

 

De az, hogy 3- napra Záhonytól - Lentiig összetrombitálok 150-200 egymást nem ismerő hivatásos tisztet a Bakonyba és papir (térkép) bohóckodást tartok velük, igazi mozgások nélkül, annak semmi értelme nem volt.

 

megaliner Creative Commons License 25 órája 0 1 195065

Ez volt a BAZALT ?

 

Az egész országból - szó szerint - összehordtak mindent, hogy legalább a legfelső felső vezetők lássanak életükben egyszer egy élő dandárt, egyben.

 

Lefilmezték.

.

Majd 3-4 nap múlva mindenki hazament.

 

Amúgy gl.dandárnak NINCS kukom zászlóalja, igy ott se volt.

Talán egy kukom század igen ?

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Hasonlót csináltak mégegyszer amikor Göncz Árpád Köztársi Elnöknek mint a hadsereg Főparancsnokának akartak villogni.

 

akkor Területvédelmi Dandár néven Ceglédre hordtak össze mindent.

Hetekig vasúti fuvarozták az M eszközöket Ceglédre.

A létszám igy se lett meg.

 

 

Előzmény: Hehe164 (195064)
Hehe164 Creative Commons License 25 órája 0 0 195064

A tatai dandár az ászervezéskor biztosan kapott egy feltöltött "KUKOM" zászlóaljat 1987-re.

Ki is vonultak teljes létszámban a '87-es nagy HKSZ. alkalmával, és az ez évi nagyobb hadgyakorlatokra is. (Nagy "HKSZ." a dandár teljes létszámával és technikájával vonult ki, behívták a tartalékosokat, és a lőszerjavadalmazásokat is vittük a felvonulási körzetbe. Három nap alatt lezajlott.)

Előzmény: megaliner (195063)
megaliner Creative Commons License 26 órája 0 0 195063

ezekből kettőnél jártam.

Klasszikus 3 fős zászlóaljak.

 

Iskola példa szerűen pontos kimutatások.

Rend.

Szabályszerűség.

 

Amikor azt kérdeztük :

 - az eszközöket mikor indították be utoljára ,?

...............mondtak egy évszámot ami 3 évvel azelőtti volt.

Hozzátették, hogy akkor kaptak engedélyt és üzemanyagot, hogy eszközeik 20-30%-t beinditsák.

Arra nem, hogy meg is mozduljanak velük.

Arra is külön, felsőbb engedély kellett, hogy saját eszközeik egy részét beinditsák.

 

Megkérdeztem a győri pk.-t mikor kapott engedélyt utoljára  mozgositásra ?

 

Meglepő választ adott : Mi majd minden évben mozgósitunk ?

 

Mikor a részletek felől kérdeztem ez nála azt jelentette, hogy majd minden évben a KIEG. küld neki 30 napra egy kukom z-hoz lebiztositott tisztet vagy tts-t, hogy 30 napig (22 munkanap) reggel 8-tól du. 16.00-ig mint tartalékos ott szolgáljon.

 

Olyat már meg sem mertem tőle kérdezni (kb. 50+ éves volt), hogy ismer e olyan aktiv tisztet az 5. hadseregben aki még látott mozgositott és feltöltött kukom zászlóaljat egyben ?

 

 

Előzmény: miki19620201 (195062)
miki19620201 Creative Commons License 1 napja 0 0 195062

A hadseregnek is volt három önálló kukom zászlóalja (Devecser, Kaposvár, Győr), de ezek "M" alakulatok voltak.

Előzmény: megaliner (195061)
megaliner Creative Commons License 1 napja 0 0 195061

már az is szomorú ha csak hadtest rendelkezett kukom zászlóaljjal amivel azelőtt hadosztály.

 

de a lényeg az, hogy az a három zászlóalj mennyire volt feltöltve és kiképezve?

 

 

Előzmény: miki19620201 (195060)
miki19620201 Creative Commons License 1 napja 0 0 195060

1988-ban az 5. Hadsereg három gépesített hadtesttel és a közvetlenekkel rendelkezett. Mindegyik hadtest rendelkezett egy-egy kukom. zászlóaljjal.

Előzmény: megaliner (195045)
megaliner Creative Commons License 2 napja 0 1 195059

UAZ-t nem, de sok másfajta (teher) autót bizony tényleg kerestünk égre földre.

Nem lettek meg.

 

Elkerültem az ilyen ügyekről,től és rájöttem, hogy ahol 40.000 - 50.000 járművet kell, vagy kellene évente leltározni ott nem szenzáció ha 2-5 vagy 10 év múlva rájössz, hogy X típusból már 6 éve hiányzik 3 db.

 

És nem csak egy típusból hiányzott.

 

Majd jött a gengszterváltás és az esztelen bezárások és minden keresés feleslegessé vált.

 

Nem a csökkentés volt rossz dolog hanem annak levezénylési módja.

Amikor megjelent egy 5-8 fős bizottság szerdán egy faluban és péntek reggelre mindenkit kirúgtak a laktanyából, kifizettek, elvették igazolványaikat. lezárták a laktanyát egy fapecséttel és azt nem őrizte senki hétfő délutánig mire a mi bizottságunk leért leltározni, felmérni.

 

volt ahol az elbocsátottak sok mindent összetörtek.

volt ahol semmit.

 

de amikor kinyitod egy számodra ismeretlen laktanya ajtaját és azt sem tudod mihez nyúlj mit nézz át először ?...........................:-((

 

Ilyen helyzetben sokszor írtuk azt a jkv.-be hogy FELLELT  ÁLLAPOTBAN találtunk

 - X db 5 tonnás teherautót,

 - Y db páncélszekrényt,  ismeretlen beltartalommal,

 - Z db akármit

 

akkor soha tudhattad, hogy jó-jó tényleg X db 5 tonnás teherautót találtatok de mennyit kellett volna találni ?

 

Nem beszélve a "T" anyagokról.

Amit általában - az esetek 99%-ban rendben és időben elvittek - azok a fegyverek voltak.

A lőszerek már úgy-ahogy de azokat is elég hamar elszállították, hozzá értő katonák.

 

De a többi..........................:-(( 

 

 

Előzmény: Tomsz85 (195058)
Tomsz85 Creative Commons License 2 napja 0 0 195058

Azért köszönöm! 

Akkor leírom amit én tudok róla, végülis Magyar Honvédséghez kapcsolódik, úgyhogy ON téma. :) A főszereplője 2db UAZ, valószínűleg ez is 469, már csak az évből adódóan is. 

Placskó József: Volt egyszer egy Orenburg, Egy gázvezeték építésének eddig ismeretlen körülményei című könyvben olvasható. Ha érdekel, pdf-ben megvan. Videó is van róla a neten. 

Szóval röviden a lényeg. Az egyik építési helyszínen az eredeti szovjet tervekhez képest kb. 10-szer annyi földmunkát kellett elvégezni, a kivonult magyar vállalaltnak erre nem volt gépe, új gép beszerzést a kormánybizottság nem engedélyezett. Ekkor Placskó József 2db UAZ-t kért. A bizottság viccnek vette, a kormánybizottságnak a Honvédelmi Minisztérium részéről Oláh István miniszterhelyettes volt a tagja, aki az ülés után félrehívta Placskót, aki elmondta hogy a 2 UAZ-t valószínűleg el tudja kint cserélni egy markolóra. Oláh intézett nekik 2 UAZ-t. Korábban a szovjetek érdeklődtek a magyaroknál, hog ynem adnának-e el nekik 2 UAZ-t. Kint aztán a 2 UAZ-t elcserélte egy vadiúj markolóra. Gondolom nem teljesen hivatalosan. Végül a 2db új kocsi helyett egy újat és egy használtat adtak a szovjeteknek. A munka végeztével nem tudták lepapírozni a markoló hazahozatalát, így haza kellett volna hozni a 2 autót, de az egyiket a ruszkik már összetörték, a mséiakt meg nem szívesen adnák vissza. Végül rendőrségi iagzolás tszereztek hogy a kocsik összetörtek és leadták őket vasba. 

 

Nem emlékeztem hogy ilyen hosszan le van írva a könyvben, a kocsik végső sorsa is, csak most gyorsan beleolvassam, hogy pontosat írjak. 

Bár én úgy emlékszem, hogy egyszer valamit írtál róla. Valami olyasmit hogy aztán egyszer egy leltárnál égre-földre keresték a 2db UAZ-t. Aztán persze rosszul is emlékezhetek, keverhetlek is valakivel, bár te szoktál olyan jól történetet mesélni. 

Előzmény: megaliner (195057)
megaliner Creative Commons License 2 napja 0 0 195057

Azt a történetet nem ismerem.

 

De ha igaz UAZ-469 sztorira vágysz itt egy megtörtént eset.

Fertő tó déli part.

 

A hont védő hősünk Fittipaldinak képzelte magát és keskeny úton nagy tempónál megcsúszott berobogott (egyes elbeszélők szerint berepült) a tóba.

 

Kimászott.

Az UAZ meg bugy-bugy lesüllyedt.

De másnap havazott és két-három nap múlva fagyott ígért a meteorólógia.

Kétségbeeséses telefon  Sopronból a Kerület központból, hogy most mit csináljanak a Budapestre a Labanc utcába ?

 

Az idős (hogy ne mondjak öreg) országos gjmű főnök annyit válaszolt.

Küldjetek ki egy járőrt csónakkal még ma, mielőtt befagyna a tó, és verjenek le négy fa oszlopot.

Jelöljék meg hol van a viz alatt.

És letette a telefont.

 

...............................:-)))

Előzmény: Tomsz85 (195055)
Atis57 Creative Commons License 2 napja 0 0 195056

Sziasztok!

 Ez  érdekes --ki segitette a felderitlst?  Nemzetközi vizeken  ez minek minősül? (irán , Jemen esetében =terrorizmus, kalózkpdás )a légi drónok  2000km feletti hatótávval?

 

 

https://infostart.hu/kulfold/2025/12/19/dobbenetes-katonai-sikert-ertek-el-az-ukranok

 

Mivel több ujság is megirta .angol, francia , horvát  nem gondolnám blöffnek.

Tomsz85 Creative Commons License 2 napja 0 0 195055

Köszönöm a hosszú magyarázatot! 

Az orenburgi építkezés kapcsán nem teljesen hivatalosan átadott 2db UAZ történetét nem tudod feleleveníteni, vagy azt, hogy keresték-e őket? Persze csak ami publikus. 

Előzmény: megaliner (195045)
BBODRI Creative Commons License 2 napja -7 0 195054

Na figyelj öcsibá,te nagyon el vagy tévedve a tapolcai viszonyokkal mert mi nem jártunk kocsmába mivel nem engedtek ki...

 

Esetleg eltávra nagyon ritkán úgy 3-4 havonta ha szerencséd volt, meg szabadságra amit kötelező volt kiadni 1 időszakban 1szer...

 

Én pld: a nem egészen 2-évem alatt 3szor voltam kimaradáson..de volt olyan is aki még annyit sem.

 

Egyébként nem a piás katonatisztekre gondoltam..D

Előzmény: megaliner (195051)
megaliner Creative Commons License 2 napja 0 0 195053

Nézd a teherautó, ha katonai zöldre is van festve akkor is puha célpont.

 

A vadászrepülőknek nem ez volt a céljuk hanem más repülők de hazafelé tartván amolyan szabad vadászatot tartva (még bombázók) is - kicsi költői túlzással - szórakozásból csak kilőttek 1-2 teherautót.

naponta sokat.

 

És nem csak ők.

Partizánok.

Az ellenség is.

 

Egy katonai teherautó sofőr önvédelme az esetek 90+ %-ban abból áll, hogy megátkozza az őt támadót.

 

valaki egyszer nekiállt megirni a II. világháború magyar szálljtói történetét.

Nem fejezte be.

 

De a kéziratból arra emlékszem, hogy a kevés 100%-os személyi veszteséget szenvedett magyar alegység (sajnos volt ilyen) egyike az úgynevezett MÁVAUT század volt.

 

Talán Boldizsár Iván írt róluk.

Nem sokat mert Ő nem ennél az alakulatnál szolgált hanem az úgynevezett ikresített másiknál.

 

 

 

 

Előzmény: M.Zoli (195052)
M.Zoli Creative Commons License 2 napja 0 0 195052

Koszi.

 

https://panzerworld.com/truck-production-numbers#sources

 

Nemedi Laci rakta be a 2. vh-s topicba, vannak ott adatok a nemet hadsereg tgk vesztesegeirol. Abszolut alatamasztja amit irtal.

Előzmény: megaliner (195046)
megaliner Creative Commons License 2 napja 0 4 195051

ezért mondták sokan hogy"buta mint egy katonatiszt"

 

-----------------------------

 

Szegény volt az eklézsia így nem jutott minden katonatiszt mellé a helyi kocsmában pallérozott tapolcai okos kiskatona.

 

 

megaliner Creative Commons License 2 napja 0 6 195050

Megjött az értelem........................:-((

 

Miért nem tud otthon maradni, csöndben ?

 

 

BBODRI Creative Commons License 2 napja -5 0 195049

Óhhh,

 

Azok a régi szép idők, na ezért mondták sokan hogy"buta mint egy katonatiszt"..

Előzmény: megaliner (195047)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!