Szvsz a Rico cuccok a legkedvezőbb ár/értékarányúak. Nekem jó tapasztalataim voltak vele. Amit nemrég vettem észre hogy pl. az USA-ban, ahol gyártják hihetetlenül olcsók. Pl. egy oboanád 6 dollárba kerül plusz a postaköltség/shipping cost ami kb 4 dollár egy darab esetén. Noha a postázás elég rizikós a Magyar postával... Sőt, ha valaki 10-es csomagolást vesz akkor csak 40 dollár és 7 dollár a shipping, azaz egy nádra kb 1500 huf jön ki. És a magyar kereskedők ezt adják utána 4 ezer huf-ért el.
Fúvókából mindenképp a stílusodnak megfelelőt válassz. Nekem kezdőként Vandoren B40 Profile 88 van, és mikor észrevettem, hogy a régi szorítóm már az első alkalommal megkarcolta, vettem hozzá egy Vandoren bőr szorítót is. Szerintem egyébként ez a legnagyobb előnye, mármint hogy nem tesz kárt a fúvókában. Persze, biztosan van a hangszer hangjában is érezhető hatása. Azt pl. már én is észreveszem, hogy a háromféle (kétféle bőr és egy fém) szorítólap között van némi különbség. Szerintem egyébként dögös a bőr szorító, egy csavaros, így könnyű feltenni, levenni, és nekem a hangja is jobban tetszik, kicsit lágyabb, mint a régi fémmel volt.
Nádból is Vandorent használok, próbáltam Rico Royalt, de nem tűnt olyan nagyon jó minőségűnek. Persze a mostaniakat is mindig meg kell egy kicsit csiszolgatni, mert túl durva a felületük, és gyakran előfordul, hogy a tanáromnak le is kell szednie belőlük, mert egyenetlenül vágják a gyárban.
Az biztos, hogy amikor lecseréltem a régi fúvókát, úgy éreztem, hogy egy új hangszert kaptam, akkora volt a különbség a kettő között. Egyébként én is éppen a felújításon gondolkodom, de kicsit bonyibb a helyzet a polírozáson és a párnacserén túl, mert ha már szétszedik, érdemes volna a billentyűk nikkelezését ezüstre cserélni, de ez elég nagy költség így együtt.
Ha még gondod van a hangszereddel, akkor tudok hangszerészt, aki lelkiismeretesen fog vele bánni.
Szeretném viszont kicserélni a fúvókáját, mert már eléggé viseletes (karcos belülről, és lehet, hogy nekem szélesebb nyílású kéne a 2es nádhoz).
Szóval: Biztosan a Vandoren lesz a Beszt off. (mivel ez a legdrágább magasan, meg hát az "A" márka) - 20.000Ft környékén.
Aztán Amati, meg Rico Royal (ez a kettő kb. egy árkategória) - 5000ft környékén.
Mi a véleményetek a Rico Royal- ról? Jó, vagy elmegy, vagy az amatival egy szintú, vagy jobb?
(ezt megint megkérdeztem szép magyarosan)
Másik kérdésem: a bőr szorító mivel másabb (jobb) a fémnél? (gondolom azért mert egy kicsit rugalmasabb és jobban veszi a szorításerősség változtatást)
Érdemes egy ilyenbe beruházni?
Utolsó kérdésem: Ha fúvókát cserélek, akkor érdemes esetleg egy generálfelújítást is, vagy nem lényeg...?
Most meg jól megtörtem kiváló Humboldt márkájú soft nádamat. Annyira kis vékonkák ezek a nádak hogy elég egy apró mozdulat, valamihez kissé odaütni, máris annyi, s ugrott párezer ft.
2000-, HUF. Nem vettem, mert nem illeszkedik. Átalakítások szükségesek a parafánál. Nem valami márkás Krebs vagy Humboldt, hanem egy magyar vállalkozás terméke. Az oboanád meg számomra nem valami jó, elég kemény és ugyan a magas hangokat kiválóan visszadja, de mivel még kezdő vagyok szeretnék halkabban zenélni, s a mélyebb tartományokban maradni. Viszont elég sok könyv van, hogyan lehet a nádakat saját magunknak megcsinálni. Valószínű hogy a profi zenészek otthon vagdossák a kívánt nádat.
Azt nem tudom, de ahogy tapasztaltam a tanulás első időszakában (nálam még később is) csupán a hangszer egyszerű megfúvása is igen jelentős technikai alapok elsajátítása után lehetséges, s talán ezt egy robosztusabb nád elősegítheti. De lehet kipróbálom, holnap megyek a Dohány utca melletti üzemelő hangszeres fickóhoz s veszek egyet fagottnádat.
Időközben nem sokat jutottam előre az oboatanulásban. A helyes nád beszerzése fél évet tartott, mivel szaküzletekben egyféle keménységű van, holott mint a klarinétnél legalább 10 féle létezik. Mostmár döcögve de mennek az egyszerűbb dalocskák. nme lehet összehasonlítani mennyire nehezebb rajta játszani mint egy klarinéton. Olyat hallottam a dörzsöltebbek fagottra való náddal játszanak, mert sokkal egyszerűbb. Nem próbáltam. <a href="http://www.youtube.com/watch?v=PGzOJBeig_k" target="_blank">Ezen a felvételen</a> a nagymester Heinz Holliger Mozartot játszik. Döbbenetes milyen lazán dolgozik.
Én figyelem a topicot, de sajnos nem vagyok szakértő. Ha gondolod, akkor kérdezd meg a tanáromat, ő biztosan tud Neked segíteni a választásban. Levélben küldöm a címét.
Az biztos, hogy a műanyag hangszerről mindenképp lebeszélnélek. Nekem egy régi Rudall-Carte fa hangszerem van, és még úgy is, hogy nincs felújítva, hallhatóan szebb a hangja, egy műanyaghoz képest. Arról nem is szólva, hogy egészen más egy fa klarinétot tartani, mint egy műanyagot. Sokkal jobb érzés tisztogatni, nézegetni, játszani rajta. De ez egy kicsit már szentimentális megközelítés. :-)
Az biztos, hogy ha a nagyobb nevű márkák közül szeretnél választani, akkor mélyebben kell a zsebedbe nyúlni. Ha nem tervezel komolyabb zenei karriert, akkor érdemes megfontolni egy használt, de felújítható darab vásárlását.
Még kezdő klarinétos vagyok, most állok hangszervásárlás előtt. (kb. 4 éve tanulok... magamtól egy kölcsön hangszeren.) A hangszer egy "Százlábú" Amati Luxus. Kis próblémája, hogy az alsó regiszter és a felső hangjai eltérőek. (Fújok egy fisz- t fent, utána megnézem a zongorához az alsóbb fisz- t és nem passzol..., mélyebb lesz). Ez a hangszer hibája, vagy csak kizárólag fújástechnika.
Tanácsot szeretnék kérni, mi a véleményetek a következő márkákról:
Amati, Selmer, Leblanc, Roy Benson. (A Selmer meg a Leblanc tudom hogy kb. az autó közül a Mercedeshez meg a BMW- hez lehetne hasonlítani)
Műanyag klarinétot érdemes venni?
Mennyivel másabb a hangja, mint a rendes fának?
Előre is köszönöm válaszotokat (remélem nem sértek meg senkit a tegeződéssel)
Üdv. csurákos Karesz
Ui.: Remélem, attól, hogy már egy éve kihalt ez a fórum, még nézegeti néhány hozzáértő zenészféle...
Én február tizedike óta tanulok. Úgy látom, hogy Te teljesen profi vagy. :-) Remélem találsz tanítványt, mert az eddigi kutakodásaim alapján nem egyszerű dolog tanítványt találni. Mintha mindenki érdektelen volna a zene iránt.
Igen, még így öregen is gyönyörű hangszer. Szívesen felvenném a kapcsolatot a tanároddal, mert szeretnék elkezdeni megtanulni rajta játszani. Noha ez elég kemény diónak ígérkezik, leírások alapján nem egyszerű hangszer.
Az interneten találtam egy honlapot, ahol egy japán fickó lépésről lépésre leírja az oboa megismerését. http://oboe.webseason.net/ A gond hogy már két éve nem frissíti, és mailokra sem válaszol.
Tudni lehet Magyarországon kb hányan játszanak ezen a hangszeren? Klarinéton gondolom nagyságrendekkel többen.
Kicsi képen is nagyon szépnek néz ki! Már csak azért is, mert látszik rajta, hogy nem két perce reszelték valamelyik távol-keleti gyárban bakeliltből. :-)
Sajnos úgy tűnik, hogy nemcsak oboások, de klarinétosok sincsenek erre. :-(
Ha esetleg valmilyen infó kellene a hangszeredről, vagy kellene, aki felújítja, akkor - ha gondolod - megkérdezem a tanáromat, hogy tud-e segíteni. :-)
Köszi, rákerestem, de ha figyelmesen megnézed a találatokat, akkor mindegyikben fuvoláról van szó, elvétve említenek klarinétot, és akkor is csak listaszerűen. Egyébként én is erre a következtetésre jutottam, 1955-ben felvásárolta őket egy másik cég, utána nem gyártottak ezen a néven.
Jaj, de jó, hogy megtaláltam ezt a topicot. Úgy látom mostanában nincs nagy forgalom, remélem azért idetalál még valaki.
Szóval kezdő vagyok, túl az első órán. :-) Találtam egy Rudall-Carte Bb klarinétot, fa testtel, és nem nagyon találok semmit a hangszer jelenéről. Ti tudtok róla valamit? Azt tudom, hogy angol, nagy múltú manufaktúra, de ennél többet nem találtam. Segítsetek lécci!
Sziasztok!
Hangszert bérelnék Januártól pár hónapig. Azaz, ha valaki kölcsönadná az övét, havonta fizetnék érte. Ár megegyezés szerint. Fúvóka, nád van.
A topikba is vagy az email címemre - mbv@freemail.hu - is válaszolhattok.
Hálás lennék, sürgős.
Köszi.
hát nálunk azt szokták mondani hogy inkább csak figyelj ha nem tudod úgy játszani szóval a hülyeséget ne játszd be :) ha már tudod követni, akkor játssz.
nincs felvételem most kéznél. a rázenében játszom, ez egy 30 éves fúvószenekar.
Hát ezaz amitől tartok. Amikor négyen játszunk, akkor is gyakran egy-két hanggal előbb/utóbb fejezem be, mint a többiek... Na majd elválik. Én egyenlőre sokszor azt sem tudom, hogy mire figyeljek, hogy tudjam hol tartunk...
Milyen zenekarokban játszol? Csak klarinéton, vagy máson is? Nincs valahol valami felvételed, amit meg lehet hallgatni?
a zenekarban az a jó, hogy rutint ad, azt mondják az első pár próbán már az is jó ha tudod követni hogy hol tart a zenekar, fontosabb ez, minthogy befújj mindenféle furcsa dolgot amit a többiek már rég túlhaladtak :))
én már többmint 10 éve játszom két zenekarban, azt figyeltem meg, hogy már akkor is tudom hol tartunk ha oda se figyelek :)