az ARNOLD Németországi gyárát Junius 30-án bezárták (65 embert küldtek el).
Ezekszerint a Rivarossi sem tudta megmenteni az immár 40-éves céget, akik az N-méret uttöröi voltak és maradtak a mai napig.
Allitolag az Arnold márkanév megmarad (lehet, hogy majd a Rivarossi meg a Lima fogják a modelleket gyártani saját gyáraikban.
NoHAB festes ugyben kellene tanacs... Olyan nem voroscsillagos es nem is csikos NoHAB -ot szeretnek festeni, amelyik narancs (piros), es a teteje szurke. Volt ilyen? Ha volt, akkor melyik ?
A legközelebb a 0-ás méret van, de annak is elég sok változoja van:
Ime a lista:
O(17) .266"(6.75mm) 1:45.2 1.250"(31.8mm)
O .250"(6.35mm) 1:48 1.250"(31.8mm)
A régi 0-as méret tehát 1:45, az uj (profi kivitel - PROTO48) az 1:48.
A kettö más más sineket használ. A Proto48 alacsonykarimáju kerekeket, modellhü sineket a régi gyakorlatilag a 3 sines verzio (Lionel, Bing, Maerklin stb.) durva sinekkel rossz kerekekkel.
A villamos tehát nem passzol egyikhez sem (esetleg akkor, ha legalább valamelyik nyomtávot betartották.
Ha valakinek még nincs programja július 8-ára (vasárnap), velünk tarthat azon a körutazáson, amelyet a Kapos Volán farmotoros IK55 buszával teszünk. Kaposvárról indulunk délelőtt. Útbaejtjük a mesztegnyői kisvasutat, ahol különvonat vár minket, és felkeressük a rendszeresen nem használt vonalrészeket is. A Balaton-parton is rövid látogatást teszünk. Aki szeretné, a visszaúton beutazhatja a Kaposvár-Siófok vasútvonalat is. További részletekért kérdezzetek.
Nem muszáj okvetlenül egyirányba haladniuk. Jo, ha ugy kötöd be a trafokat, hogy azok egyirányu forgatására ( a nyil ugyanarra mutasson) akkor egy irányba menjenek a vonatok. Ha ez nem áll fenn, akkor a rosszul mutato trafo polusait fel kell cserélni.
Rövidzár kizárt (ha csak valami más balhét nem csinálsz), dioda, meg egyéb nem kell.
Digitálisra ez nem érvényes, ott az egyik (nem megszaggatott) sin egyszerüen össze kell kapcsolni a felsö vezetékkel, és ott ugy mennek a vonatok ahogy akarod, hiszem minden mozdonynak saját vezérlöje kell hogy legyen (a cim kiválasztással kiválasztod a mozdonyt meg a hozzátartozo trafot.)
Ha nagyon akarod, és nem vagy egészen balfácán az elektronikában, akkor itt is szétoszthatod a tápot és külön áramkör lesz a villanyosoknak (felsövezeték), meg külön a többinek, azaz két boosterrel dolgozhatsz, amelyek nem lesznek annyira leterhelve. Ilyenkor ugyanaz az aljárás mint DC esetén.
Hello Mindenkinek
Régen irtam, csak olvastam a fórumot mostanában,de a felsővezeték épitőket talán érdekli,hogy a Beleznay boltban, az Alkotás utcában van új Vollmer HO-ás oszlop 280ft/db.Darabra is lehet venni,és többféle hosszúságú vezeték is van,szintén Vollmer,amiknek az árát nem kérdeztem, mert a vezetékezést nem gyári anyagból szeretném megépiteni.Egyelőre ennyi ,sziasztok
Halogéén!
A "HOBBYEX" igazából HOBBEX. Annó dacumál "VEB Eisenbahn-Modellbau Plauen" névre hallgatott, ők csinálták a BTTB-nek a felsővezetéket. Szép a cuccuk, de már nem az az árkategória. A Veissmann oszlopokat egy ezres körül mondták darabonként az Erkel u.-ban, mármint a TT-t.
Mindenkihez, aki "óberlejtungol"!
A >Helyes vágányon a TT vasúttal< című ősrégi kiadvány szépen lerajzolva magyarázza el a felsővezetékes üzemet.
steve
Rajzold le, es rajossz, hogy nem tudsz zarlatot csinalni. Eleve az van, hogy ha jol kotod be a trafokat, ugye minden mozdony egyiranyban halad.
Ma bekotottem a teljes kulso kort, jelzoket, mindent, kiralyul mukodik. A sinfektetes 80%-a keszen van. Meg bekotesre var 4 jelzo, 7db valtoallitomu.
Elfogyott idaig csaknem 7m flex-sin :-) kb. 16m 3 eres vezetek, 2 tubus ragaszto, egy teljes lap a zuzalekkobol...szoval alkottam rendesen.
Na, ezert kerdeztem... ha egyik vonat erre, masik vonat arra, es a ket trafo ugyanazon polusa ossze van kotve, mig a masik polus a felsovezeteken illetve a masik sinen van, nem lesz zarlat ? Vagy egy kis diodas varialas kell csak ?
Nemcsak ránézésre,de még szétszedés után sem lehet ezt megállapitani, de hála az Istennek ez nem is fontos.
Az irányváltos trafoknál nincs kimondottan nulla (azaz mindegy, hogy melyik csatlakozot használod annak). Csak ritkán szoktak ebböl problémák adodni.
(vannak balhék néha a DC meg az AC kimenet között egy trafon belül, mert annak is teljesen önállonak kellene lennie - azaz galvanikus kapcsolat nélkül, ami nem mindig igaz -de ez már egy másik ügy).
Azert az AC-DC dolgokkal meg tisztaban vagyok... Tudom, mit hova kell azert kotni. Mondjuk jobb megkerdezni, mielott a Roco trafot hanyattvagom... Csak hogy pl melyik a DC nullja, ranezesre nem tudom megallapitani. En mar igy halok meg :-)
Minden jol nevelt trafonak van egy vontatási kimenete (mozdony van rárajzolva, vagy Fahrspannung, Bahn, vagy egyszerüen csak DC - egyenáram). Ez két darab csatlakozobol áll.
Vannak trafok amelyiknek van egy nem szabályozott kimenete is (válto, vagy Zubehör vagy AC van odairva). Ezt a kimenetet ne használd vontatásra. Ha tényleg nem tudod eldönte melyik micsoda, köss rá egy 12V-os égöt, és ha azonnal világit, illetve nem tudod szabályozni az a váltokimenet, ha szabályozni tudod a feszültséget az a jo kimenet.
Ennek az egyik csatlakozoja megy majd az egyik sinszálhoz (1.trafo) vagy a felsövezetékhez (2.trafo), a másikat kösd össze a másik trafo ugyanolyan csatlakozojával, majd pedig innen menjen a vezeték a kapcsolopult közös pontjához. A kapcsolopult egyes kapcsoloival kapcsolhatod majd az egyes sinszakaszokat.
Azért elövehetnél valamilyen elektromos tankönyvet kb. a 8. osztálybol, és néz utánna, hogy miért is mennek azok a marha elektronok a drot egyik végéböl a másikba. Ennyit illik tudni még egy házmesternek is, különben nem modellvasut az amit épitesz.
A fesövezetékböl a legszebb szvsz a Sommerfeldt, de Vollmer sem rossz. Van egy uj cég is csak nem tudom pontosan a nevét HOBBYEX vagy valami ilyen azoknak is aránylag jo rendszerük van és elég olcsok (a volt CONRAD)
Miutén igen körülményes a felsövezetéket megszakitgatni, igy jobb megoldás ha annak a sinnek a megfelelöjék kötöd a felsövezetékhez, amelyik alul sincs megszaggatva.
Azaz ha az egyik trafobol (1.trafo) a piros vezeték egyenesen a sinszálhoz vezet a kék meg a szakaszok kapcsoloihoz (majd azokon keresztül a mésik sinhez), akkor a felsövezeték trafojábol (2. trafo) a kéket kösd az elöbbi trafo kék vezetékéhez (még a kapcsolok elött), a pirosat meg egyenesen a felsövezetékhez. Igy az egyik trafoval (1.trafo) a dieselt fogod vezérelni a 2.trafoval meg a villanyost. Ha kikapcsolod valamelyik szakaszt, akkor mind a két mozdony ott megáll.
Elore leszogezem, hogy _nem ertek az elektrokikahoz_... szoval, amit lentebb irta, hogy dizel egy sinen erre- villanygep arra... Ilyenkor a szakaszolt sinek a 0-on vannak, es a "kek" vezetek a nem szakaszolt sin illetve a felsovezetek ?
A megoldás nagyon egyszerü. A villamosmozdonyok többségét át lehet kapcsolni felsévezetékre. Ilyenkor a mozdony egyik oldalán levö kerekek szedik az áramot illetve az áramszedö a tetön.
A diesel mozdonyt tehát egy trafoval tudod szabályozni, amelyik a sineket táplálja a villamosmozdonyt meg egy másikkal, amelyik csak az egyik sinhez van kötve illetve a felsövezetékhez. (Ha nem menne a villamosmozdony akkor forditsd meg a sineken).
Jo, ha azt a sinszálat használod közösnek, amelyik kapcsolokkal meg van szaggatva (illetve az azokhoz vezetö trafopolust). Igy a villamosmozdonyt is ugyanugy fogod tudni kapcsolgatni mint a dieselt, mégis esetleg pont ellenkezö irányba fog menni.
Meg-e lehet-e oldani-e? Szóval, arra vonatkozna a kérdés, hogy meg lehet oldani, hogy a terepasztalon egyszerre diesel és villamos mozdonyok közlekednek? Természetesen úgy, hogy a villanyos a felsővezetékről működik?
Hopp, ez nem lett az igazi...
Az egyik toronyoszlop a másik mellé került, pedig valójában a vízszintes gerenda másik végéhez tartozik, de gondolom így már el lehet képzelni.
(Az sok "II" a toronyoszlop, a sok "=" pedig a keresztgerenda.)
Hagyományos magyar keresztgerendás felfüggesztés, tehát a két toronyoszlop között nem drót van kifüggesztve, hanem egy gerenda (olyan anyagból, mint maga a toronyoszlop, és szép zöld :-)).
Tényleg, JSB! Ha végülis Keszthely lesz a nyerő, szerinted hogy oldhatnám meg a felsővezetéket? Merthogy azt a fajta állomási felfüggesztést még nem láttam modellben... Van valami remény, hogy esetleg megjelenik, vagy csak házilag lehet megoldani? Esetleg Deák?
Annak idején ilyen gépek voltak az Almásfüzitői Timföldgyárban is. Amikor odakerültem(1996 ősze), éppen akkor vágtak szét 1 zöld és 2 piros gépet (az egyik asszem az A26,010 volt, de erre nem veszek mérget). Utána még 2 zöld járt addig, amig a cég csődbe nem ment (1997 május vége) Akkor eljöttünk onnan és sajnos nem tudom mi történt. Egy nagy hibát elkövettem: Nem fotóztam le...(:-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((