Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
FélOFF: Sokadik rátekintés után jobban megnéztem a képeidet. Egy ideje már a modulokban hiszek, a "klasszikus" terepasztalok nem hoznak lázba. De a tiéd nagyon jól néz ki! Nagyon szép a terepmunka, nincs "vurslihangulata" hogy még van 6 négyzetcenti, oda még tegyünk be egy körfűtőházat vagy egy olajfinomítót... Egyszerű vonalvezetésű, elegáns! Gratulálok, le a kalappal!
Amit lehet meghagytam a donor gépből,(tehát az alvázat is) és arra építettem rá a Car-Systemes kellékeket.
Ezek ilyen olcsó kis reklámautók, így bátran lehetett fúrni faragni.
Két ok miatt vetemedtem ilyesmire.
Az egyik, hogy a régebbi korszakokhoz nemigazán lehet car-systemes autót kapni.
A másik meg nem az EÜ-s fizetésemhez kalibrálták az árakat. Sajnáltam
30-40 ezer Ft-ot kiadni egy ilyen kis játékautóért.
A gumikereket és a kormányozható futóművet néhány ezer Ft-ért összevadásztam a vaterán.
(valami kínai koppintás lehet, de működik)
A motort és a hajtást az Ebay-n vettem azt is elfogadható áron.
Az akkukat egy helyi elektronikai boltban vásároltam, hordozható telefon akkupakkok szétvágva.
Postával, mindennel 12 ezer Ft-ból állt meg egy autó kb 2 éve.
Persze kell még festegetni, antikolni az majd a jövő zenéje lesz.
Sajnos az Opel Blitz álló makett maradt a kis kedvenc T1-es Volkswagen kisbusszal együtt. Nem találtam hozzá megfelelő gumikereket, futóművet és hajtást.
Amik voltak azok mind nagyobbak, nem fér alá.
A Faller árul hozzávalót de olyan áron, hogy nem érdemes vele foglalkozni, legalább is nekem nem.
Aztán hogy készítetted az "épített autókat"? Gyári alvázra raktál más felépítményt vagy magad készítetted az alvázat is? Jól látom, hogy van egy Opel Blitz is?
Tehát kell a tesztautó, az acélszál és a rétegelt lemez alap.
A rétegelt lemezből kivágod az úttest vonalát. (Magát az úttestet egy kicsit domborúra szoktam csiszolni, így valóságszerűbb főleg az én korszakomban.) Én szakaszokat szoktam csinálni és
összeillesztem a terepasztalon, de csak ideiglenesen csavarozom.
Ha minden stimmel akkor belerajzolom a vezetőszál nyomvonalát. (figyelve az oldal távolságokra, pótkocsis kanyarodás stb) Szabad-kézzel szoktam, hogy egy kicsit
csámborogjanak az autók, ne legyen olyan mintha sínen mennének.
Ha megvan a rajz visszaszedem a darabokat és kis dremelő koronggal belevágom a hornyot. (ezért van kisebb szakaszokból, így egyszerűbb vele dolgozni).
Utána mehet a helyére, esetleg még tűreszelővel megigazítom a hornyokat, hogy ne legyen sorja.
Fogom az acélszálat belenyomkodom a horonyba és mindjárt folyékony pillanatragasztóval tele is töltöm.
A fémionok hatásásra az rögtön bele köt a horonyba és így megyek tovább az acélszállal.
Ha ez kész és szépen megkötött mindenhol, akkor átcsiszolom az egészet, hogy a vezetőszál felsőrésze
síkba legyen a rétegeltlemezzel. Ha belecsiszolsz az acélszálba az sem baj, csak arra vigyázz ki ne jöjjön.
Ha valahol mégis feljön csavarhúzóval visszanyomod és engedsz bele ragasztót.
Ha ez is megvan jöhet a mestertapasz. Spaknival felhordod szépen fedje az egész utat, de csak vékonyan.
Utána ezt is átcsiszolod, leportalanítod (porszívó, vizes szivacs stb). Ezután teszt !
Ahol kilép az autó a nyomvonalból ott még csiszolsz rajta, aztán megint teszt.
Ha tökéletesen működik jöhet rá az útfesték. Ha megszáradt megint teszt. :-)
Fenét, egész életemet felöleli a modellek, makettek világa! Csak tapasztalatom az, hogy nem igazán találkozik a kérdés és a felelet. Ami az volt, hogyan az első lépés? Lényeg, lassan eljutok a projektem olyan pontjához, ahol el kell dönteni, hogy adjak e lehetőséget néhány közúti jármű mozgatásához is. A jármű most" másodlagos, de számít a jövőre nézve. A lényeg, hogy a közút alapjaiba be e építem azt a bizonyos acélszálat, amiről már van kis fogalmam, de hogy milyen legyen, egy adott járműhöz arról fogalmam sincs. Ami biztos nem tudom milyen távolság a felszín és a drót között, és mennyire számít egy jármű súlya, persze gondolom a meghajtás növelhető, de az úton tartás az itt a lényeg, na meg az, hogy én egy saját gyártású kockakő burkolaton dolgozom, mivel a kereskedelemben kielégítő minőséggel nem találkoztam.
Egy acélszál van beépítve az úttestbe. Hornyot vágunk a rétegelt lemezbe a nyomvonal mentén, majd beragasztjuk pill. ragasztóval az acélszálat, utána mestertapasszal simára tapaszoljuk az úttestet. Majd megy rá az aszfaltfesték.
Ezt a szálat követi a jármű, aminek kormány-összekötős futóműve van mint az igazinak és azon van egy réz kar mágnessel.
Ez a kis irídium mágnes tapad rá az acélszálra menetközben és annak megfelelően kormányoz.
A kis autókban hátsó meghajtás van motorral és akkuval. A kerekei gumiból vannak a tapadás miatt.
Ez az alapfelállás, ezt még lehet cifrázni útelágazással, megállókkal, vagy akár digi üzemmóddal.
Tisztelt nagyérdemű! Nem akarok belerondítani e topikba, de volna egy kérdésem ami azért érinti ezt a világot. Foglalkoztat néhány közúti jármű, busz, haszonjármű járatása, és érdekelne hol kezdjem el? Hol van róla némi irodalom? Hol, és ki tudna benne segíteni? Kérdésem komoly, annyira, hogy modellek illetve asztal építésében jártas vagyok, de tudományom itt kimerül. Azt, hogy olvassak vissza több évet a fórumon, mert volt már róla szó anno, azt hagyjuk. Annyit tudok, hogy valami vezető huzalt beépítenek a az út alá, és az első kerekek között van egy érintkező kis rézlemez, de a többi már magas. Ha valaki úgy gondolja válaszával segít, azt megköszönném!
"Milyen kenőcsöt, krémet vagy egyéb kenőanyagot javasoltok a modellek fogaskerekeinek kenéséhez?"
Szerintem az fontos, hogy a kenőanyag (zsír-olaj) ne kőolaj származék legyen, mert az idővel megtámad(hat)ja a műanyag alkatrészeket. (Fogaskerekek). Műanyaghoz a szilikonzsírok talán jobbak lehetnek, nem "öregszenek", nem agresszívek, kevésbé érzékenyek a hőmérséklet változásra, habár ez utóbbi a modellvasútban kevésbé szempont...
De sok helyen lehet kapni, csapágyboltokban, sztem a modellboltokban is van.
Én amúgy ezt használom: https://www.der-schweighofer.at/Titanfett-10-ml-a25427 Most hirtelen itt találtam, de annak idején a Modellkitt-ben vettem. Nekem bevált vagy 15 éve, nem szárad ki, nem öregszik, a műanyag alkatrészeket nem támadta meg...
az FMH-ban (1119 Budapest, Fehérvári út 47.) szeptember 2.-án most szombaton Makett Verseny lesz, ahol is polgári jármü kategóriában kötöttpályás járművek is megmérettetésre kerülnek. Aki teheti nézzen ki, mert sokféle festési bemutató lesz amit a terepasztal vagy jármű építésben kamatoztatható.
Illetve mindenkit kérnék arra aki kilátogat, hogy valami kitűzüre irja ki a nick nevét. Mondujk így: INDEXVasútmodell Jóska Pista... :) így talán könnyebben megtaláljuk egymást.
Picit pontosítok: a gyári forgóváz tudott volna fordulni (egy alátét betétele után), hanem egy szebb, műgyanta forgóváz került a helyére, viszont ezen nincs lépcső - ellentétben a gyárival.
A lépcső egy bontott Fleischman kocsi lépcsője, azt vágtam le borotvapengével, és ragasztottam rá. Ezt úgy sikerült megoldani, hogy még a 380-as íven is elmegy. A probléma csak annyi, hogy 1-gyel több lépcsője volt a kocsinak. Amikor Lajost kérdeztem, hogy okoz-e neki gondot, udvariasan kicsit később jelezte, hogy fotomaratni kell oda egy lépcsőt. Úgyhogy most fáj a fejem, hogy kivel csináltassak hozzá dupla lépcsőt...
Egy kicsit haladgattam az MSE kocsival, elvileg szerkezetkész lehet. A kérdés még egy kicsit a lépcső kialakítása. Van is, de 1-gyel kevesebb, mint kéne.
De azért ahhoz képest, hogy kitt, volt benn bőven korrigálnivaló. ("Ha ezt egyszer a Klubban elmesélem...")
A forgóváz cseréje viszont várakozáson felül jól sikerült Teljesen jól sikerül hozzáigazítani a gyári alvázhoz.