Lépésben haladtunk ma az IC vonattal Rétszílas és Simontornya között - 40. vonal.
Az egykori távírópóznák nem lettek kiszedve (!!!!), hanem csak a beton támok fölött lettek elfűrészelve/baltával szétverve. Többszöri utánszámolást követően a múltkori eredmény jött ki: 2 szelvénykő között (200 méter) négy oszlop volt. Ez most már fix adatnak tekintheted.
Szétszedted már valamelyiket megnézni, mi a helyzet?
Mert én 3 üzemóra után tegnap szétszedtem és elkezdte az alátét berágni magát a bronzba. Mivel én 2-2 alátétet tettem oldalanként- egy csigához négyet- így a bronzcsapágyakra egyet-egyet fixre odaragasztottam, a másikat hagytam szabadon. Így ma fogom összerakni, majd újabb 3 üzemóra után szétszedem és most már reménykedem.
Mesterem, tanácsodat köszönöm. Egyetértünk, ez így nem az igazi. Ellenben a vágóprogramom nem tud körbevágni. Továbbá középső vezetőállásos mozdonynál nem is cél, hogy olyan képet mutassak, amit nem láthatunk a fülkéből.
Abban az esetben, ha meglesz a negyedik oldali poszter, oldalra már nem kell szűkíteni a látószöget. Tehát közelebb vihetem az objektívet a szélvédőhöz, és egy kicsit előre megdönthetem a kamerát, valamint csak fentről valami sildet rátehetek. Valószínűleg egy a célra kidolgozott karosszéria készül, mindezek figyelembe vételével.
A vasútmodellezés kicsit olyan, mint a filmes díszletek, hogy az összkép számít igazán. Ha jól néz ki, akkor senki sem veszi észre, hogy nem 8-10 méter hosszú az állomás (kinek van ennyi helye egyáltalán?). A vonatok hossza is hasonló: két méteres szerelvény H0-ban már elég betyár szerelvénynek tűnik, pedig amúgy 15 kocsi nem olyan sok a nagyvasúton.
...és bele se menjünk az anyagvastagságokba! A méretarányos felsővezeték szinte észrevehetetlen lenne. Olyan ez, mint a H0pur vágány. Megszokta a szemünk a 2,1-2,5 körüli profilokat. Amikor meg besokkolnak az 1-1,5 mm magas sínszálakkal, akkor hirtelen olyan kis gyöngusznak tűnik. Pedig csak méretarányos. Mondjuk főleg keskeny nyomközön markáns a különbség, ahol a két sínszál közel van. De nyomkarimák, keréktalpak, kapaszkodók, tetővezeték, áramszedő, mind-mind torzított. És ez így teljesen rendben van :)
Azzal én is tisztában vagyok, hogy nem kell törekedni a teljes modellhűségre.... pld: próbaképpen készítettem mérethelyes (H0) felsővezetéket, hát brutálisan hosszú lett....
A Kiskunfélegyháza-Szentes-Orosháza vonalon jellemzően 120 métert mértem, ami a nyíltvonali 1:300-as hossztorzítás mellett 40 centis távolságot ad, ami otthonra már sok, de modulon szépen mutat. Egzakt 1:87-ben már 140 centi körüli lenne, ami modulon is elképzelhetetlen. A távíróhálózat kisebb otthoni terepasztalon szerintem hasonlóképp életképtelen, mint a felsővezeték. Átláthatatlanná, zavarossá teszi az összképet, de igényes, mértékletes kivitelezés és jó nézőpont mellett hatásos is lehet.
"A póznáknak egymástól való távolsága átlagosan 100 méter, de ez a távolság rendszerint kisebb a kanyarulatokon, ellenben nagyobb a sík területeken, hol is a drótok hossza két pózna között 400-500 méterre rúghat."
A távíró póznák távolsága terepviszonyoktól és ív viszonyoktól függően erősen változik. Egzakt szám talán nincs is. Azt olvastam, hogy régen a távíró póznákat átlagban 100 méterenként állították fel. Sík vidéken, egyenesben ez lehetett 400-500 méter is. Ívben illetve dimbes-dombos terepen 100 méternél jóval kisebb is. A száz méteres távolság 1:87-ben 115 cm-re adódna. Tehát a kis otthoni asztalokon nem lehet valóság hűen modellezni, szerintem próbálj ki többféle elhelyezési távolságot és amelyik a legjobban mutat azt alkalmazd.
Segítségeteket kérem. Információm nincs róla,lemérni meg nincs kedvem. HO méretnél,egyenes szakaszon milyen távolságban kell elhelyezni a távíró póznákat a töltés mellett vagy milyen kocsi hosszban,ha a vagon 282mm? Utóbbi esetben másfél-két vagon??? Köszönöm.
Következő műsorunkban a képernyő középső részén vékony, színes csík lesz látható. :-)))
Ez volt anno a szélesvásznú mozik előtti műsorvezetői bejelentés parafrázisa. Jelen esetben három színes foltról beszélünk.:-)
Javaslatom: mivel a Mobius alapértelmezett látószögét a fülkeimitációval erősen korlátozod, így bőségesen elegendő hasznos képmezőként az oldalablak és a baloldali szélvédő által befoglalt képet használnod. A nyersanyagon a vágóprogramban ezt kikroppolod és máris kész a tuti élmény (lásd kép). Igaz, hogy így a HD-t egy kicsit elbukod, de még mindig jobb, mint hogy egy fullHD anyagnak a háromnegyede fekete fülkebetét legyen.
Vagy másik ötlet, hogy ezt ugyanúgy kilukasztod, ahogy a Roco csinálja és oda beteszel alfacsatornán egy mozdonybelső fotóját. Sokat kell vele tökölni, de mindenképp látványosabb, mint a sötét A, B, C oszlopok.
Egyik gép kapott műanyag csigákat Zzemokitól, most azzal megy. Sajnos a csigák végéből le kell szedni másfél mm-t, és az első csigánál ez nem sikerült tökéletesen, így egyik irányba nagyon kattog a hajtás, de a másik irány jó.