Zavart érzek az erőben. Szóval ha nem gond, elővezetnék egy kis elméletet. Vannak ugye a háromfázisú motorok. Egy részüket 230/400 V-os tekercseléssel, a 3kW felettieket általában 400/660 V-os tekercseléssel készítik. Ez annyit jelent hogy az előbbieket 3x 230V-ra tekercselik, az utóbbiakban 3x 400V-os tekercs van. A 230V-os tekercselést lehet csillagkapcsolásban 3x400V-os hálózatra kapcsolni vagy egyfázisú betáplálású 3x230V-os kimenetű frekvenciaváltóról deltakapcsolásban használni. A 400/660V-os motor csak ipari hálózatról használható, indításkor csillagkapcsolással csökkentett árammal felpörgethető, aztán deltába kapcsolva elkérhető tőle a teljes teljesítménye.
Lehetséges a háromfázisú motorokat kb 1,5kW teljesítményig segédkondenzátorokkal indítani és üzemeltetni, de az indítónyomaték és a végső teljesítmény kb. 1/3 -ra csökken.
Léteznek eleve két fázisra, kondenzátoros üzemre tervezett motorok. Mindegyiknél generális probléma az indítás és az üzemi állapot összehangolása. Induláskor brutális áramfelvételük van. Az olasz kompresszoroknál a 2,2kW-os motorokhoz általában röpsúlyos kapcsolót használnak. Ameddig felpörög, addig az indítókondenzátor rajta van, amikor elérte a kellő fordulatot, a röpsúly megszakítja az indítókört. Nálunk áramrelét használt pl. az IMI, ami jó hálózaton működött is, de nem mindig jött létre az indítási áramrelének szükséges kb. 55A! Ilyen motor volt anno a betonkeverőmön, amit csak berántással lehetett bekapcsolni, utána persze ment mint állat, megfogni se lehetett.
Vannak aztán a kéziszerszámok univerzális motorjai. Ez egy külön kategória, egyenáramú, szénkefés, kommutátoros motorok. Kis méret, brutális teljesítmény, amíg megy addig jó, utána eldob.
"Ha a motornak kell valami indítófázis, vagy indító kondenzátor, akkor az egy szükséges kellék. Enélkül nem működik, de a biztonsági relé nélkül igen."
OK. Feltételezem akkor, ha egy összerakott szerszámgépet (pl kézi körfűrész, vagy felsőmaró) építek asztalba, akkor erre nincs szükségem, mert a motorindító már része a gépnek.
"Ha kikapcsolják, vagy lecsapja valami a kismegszakítót akkor a relé elenged, és ha visszanyomják a kismegszakítót akkor a motor nem fog elindulni semmiképpen."
Ez alapján a biztonsági relét érdemes a gépasztalra szerelni . Köszönet!
Avatatlan szemnek mindkettőn van egy bekapcsoló zöld gomb, meg egy kikapcsoló piros, plusz a biztonsági kapcsolón van még egy burkolat is egy piros gombával.
Ha a motornak kell valami indítófázis, vagy indító kondenzátor, akkor az egy szükséges kellék. Enélkül nem működik, de a biztonsági relé nélkül igen.
A relé meg egy olyan dolog, hgy még véletlenül se lehessen bekapcsolva hagyni semmit. A gomb semmi mást nem csinál, csak zárja egy relé behúzótekercsét, ami után az saját magát tartja áram alatt addig amíg kap áramot. Ha kikapcsolják, vagy lecsapja valami a kismegszakítót akkor a relé elenged, és ha visszanyomják a kismegszakítót akkor a motor nem fog elindulni semmiképpen. Ez jó, ha fűrészed van, és beszorul a szalag!tárcsa, vagy ha 1-nél több ember lófrál a környéken. Meg egyébként is jó ha van.
A biztonsági relés kapcsoló helyettesíti a motorindítót, vagy a motorindító mindenképpen kell, és az már csak gusztus kérdése, hogy biztonságosabbá teszem a reléssel?
A relés olyan, hogy ha áramszünet van, akkor nem indul be a gép, ha visszajön az áram, hanem újra be kell kapcsolni kézzel. A motorindító az sztem egy segédfázist indít, vagy indítókondenzátort, de ez motorfüggő. Az egyik biztonsági dolog, a másik szükséges kellék.
Mekkora a minimálisa jvasol illetve az ideális mérete az asztal lapjának? Az eredeti rajzasztal 70cmx110cm. Szerintem ettől nagyobb kellhet. Szerintetek?
Összecsukva -viszonylag- kicsi helyen kell elférjen.
Talán első (??) hozzászólásomban pontosan ugyanezt a megoldást írtam le :) Igaz, nem PVC könyökkel, hanem második porszívó cső eredeti gépcsatlakozójának a tartály belső oldalára vezetésével, így lett belül kanyar. Kipróbáltam egy kiváló marker anyaggal is: féket szereltem, és a fékpor természetesen a földre hullott a többi kosszal együtt, mert elfeledkeztem valami alátét takaró leterítéséről. Na, ezt is felszívattam - és a porszívó porzsákjában nem lehetett a fekete por nyomát látni.