Részemről meg símán kihagynám a kúpos részt. Most néztem meg a saját tákolmányomat - 100 literes papír hordó, fedelébe két cső - kb. 40-60 liter között lehet a forgács és fűrészpor keverék elegye, és a porszívó porzsákjában nincs semmi (azon a két marék forgácson kívül, amit a cső tisztításakor kiszívattam).
Megvettem a hozzávalókat, rétegelt lemez, OBI-s "hobby glass" víztiszta plexi, 150 x 50 x 0.2 cm-es. Levágtam a rétegelt lemezt, szalagfűrészen körkivágó segéddel kivágtam az alját, kimartam a veder peremére illeszkedő nútot, majd a belő kört is átvágtam és kipótoltam+ragasztottam mint a mókus itt, sör szisszent + széles mosoly, menni fog ez.
A plexi csíkot az 50cm-es szélénél hosszában kettévágtam, így lett 2 db. 150x25-ös csíkom, gondoltam az egyik lesz a vésztartalék ha valamit elb***ok. A forgácspörgettyűt egy 35cm átmérőjű régi rossz porszívó fémvedrére gondoltam ráilleszteni. Az OBIban a számomra megfelelőnek tűnő plexit gyanakodva méregettem, mert nem voltam biztos hogy a 2mm-es vastagsággal reccsenés nélkül megúszom a kívánt átmérőre hajtogatást. De egy eladó srác igen belelkesült amikor meghallotta hogy mit készülök barkácsolni, és ő maga (én nem mertem) lekapta és kb 50cm-re könnyedén összetekerte a plexicsíkot. Mondom akkor menni fog az 35cm-re is.
Nos, nem.
Vagy én vagyok a béna, vagy ez a 2mm-es vastagság nem kóser ilyen átmérőre de még bőven csavarozás előtt megreccsent ahogy a fedélre rá akartam hajtogatni. OK, akkor járjunk a végére, és emeljük a tétet, kivágtam egy 46cm átmérőjű kört (ugye 150cm hosszú plexicsík max 47,7 cm átmérőre elég) , és az elpattant csíkot tesztelés céljából elkezdtem felcsavarozni, mondván ennek úgyis mindegy már. Olyan lapos csavarokkal amivel a srác is operált a videóban. Ugyan nincs itthon ilyesmi átmérőjű tárolóm, de meg akartam tudni mire jó//nem jó ez a vastagságú plexi.
Nos, nem és nem.
Ez a reccsenés "álltó" helyében történt, a legszélső csavar már a helyén volt amikor a plexi itt megadta magát. Pedig a csavart 3-as fokozaton tekertem be, előtte teszteltem kis plexidarabbal melyik az a fokozat ami éppen behajtja és nem reccsenti meg a plexit. Csak arra tudok gondolni, hogy a 2mm -es vastagság sok neki, még majd fél méretes átmérőhöz is, nagyon feszül ezek szerint.
Node nem adom fel, most már csakazértisplexi oldalfala lesz a leválasztómnak. Csak még kísérletezni kell kicsit :-) 1-1.5mm lehet a tűréshatár, valami ilyesmit fogok beszerezni de OBI-ban 2mm-es volt legvéknyabb. Még nyomozom Miskolcon hol lehet ilyet kapni.
Mivel kommutátoros motorról van szó az alu szóba sem jöhet. A galvánelemhatás miatt. A 4-5cm átmérőjű kommutátor komoly teljesítményre enged következtetni. A viszonylag vastag és vörösréz tekercselés pedíg arra hogy szerencsés esetben lehet megúszod kefecserével. Őszínte szívvel drukkolok neked.
értelek és egyetértek. meg is lepődtem hogy milyen becsületen megcsinált motor. a forgórész vastag drót (vagy vastag alu?), le van lakkozva rendesen. a kommutátor vagy 4-5 centi átmérőjű. ott van a rés a szeletek között, nincs kiöntve. a rés tökéletesen tiszta, az egész motor tisztal belül. pedig van benne kilóméter. két szénkefét még megérdemel, bízom hogy nincs más baja. nem ő állt meg, én állítottam le, és utánna már nem indult.
Nincsen benne trükk, talán annyi, hogy szélesebbre volt hajtogatva a lap. Így egy menetben kivágta a hornyot, a csapot meg másik lappal, két oldalról egy-egy állítva/fektetve vágással. Persze macerás, de ha sokat csinál egyszerre az ember, belefér az állítgatás. Ma már másképpen csinálnám.
Nemtudom, hogy mitől tudna megszorulni a kefe egy gyalugép motorjában? Ez nem trabant dinamó, ahol a csöpögő benzincsap és az üzemi viszonyok között a porral elegyedve elkoszolodott és megszorulni tudott a kefe. Ami aztán produkált mindenfajta hibajelenséget. Volt amikor olyan szikrázást csinált, hogy a kommutátorszeleteket is beégette. Ezeket a hibákat felszabályozás után tisztítás után orvosolni lehetett. Általában csak az egyik kefe volt beragadva. 220v-os gépek esetében én még nem találkoztam olyan esettel amikor nem a forgórész lett volna szar. Nem akarlak elkeseríteni de , meg kellene vizsgálni a menetzárlat és szakadás ellen a rotort. Sokszor látható amint kiszakadt a vezeték a kommutátorból. Sokszor a túlthelés esetén a vékonyvezetékből készült tekercs mintegy biztosítékként müködik és kiég. Ennyi pont elég ahhoz hogy szikrákat dobáljon és a keféket bekormozza amit én inkább kráteresedésnek neveznék. Tapasztalati tanácsok ezek, tudományos alapok nélkül. szia
"A forgórész kommutátorát tisztítsd ki egy vasfűrészlappal a réz érintkezők közötti részen,"
Manapság már nem kell "mikázni" az olyan kommutátorokat amik gyárilag sincsenek kimélyítve. A szigetelés olyan anyagból van, ami együtt kopik a kommutátorral, így nem rakódik közé a szénkefe kopadéka sem.
"viszont a szíjtárcsa rá van préselve. legalábbis nem találok semmi nyomát hernyócsavarnak vagy hasonlónak. így viszont az első csapágyat nem lehet egyszerűen kicserélni, mert ahhoz a szíjtárcsát is le kellene venni."
Az enyémnek egészen a tárcsa tövében van a csavarja, a pajzs síkján belül. A pajzson van egy kivágás, hogy hozzá lehessen férni. (az enyém leesett magától, másikat esztergáltam acélból)
Ha már ott vagy, légy szíves a szénkefék méreteit megadni, beszerzek én is tartalékot.
Ilyet a legtöbb fúrógéphez adnak. Felcsavarható markolat. Ebbe megy az a bizonyos pálca amit lehet állítani. Csak ettől nem lesz merőleges a furat. Ha a mail címemre megírod a címedet akkor küldök egyet ajándékba.
De, természetesen figyelmesen elolvasom amit írsz!
Arra reagálva írtam azt, hogy ha esetleg cipővel is rámész akkor is kb. a felét kibírja annak amit Te írtál.....ami ahhoz viszonyítva, hogy a fenyődeszka milyen árban van a többihez képest nem rossz.
Vagy én nem fogalmaztam 1értelműen, vagy Te értettél félre.
kiszedtem a motort és széthúztam. egész komolyan van megcsinálva! A kommutátor felől nem a szokásos pilincka csapágy van hanem egy méretes 6200. Elöl van rajta egy nagy fém ventillátor, külön az is kiegyensúlyozva. A kommutátor kicsit kormos, de a közök teljesen tiszták, üresek.
viszont a szíjtárcsa rá van préselve. legalábbis nem találok semmi nyomát hernyócsavarnak vagy hasonlónak. így viszont az első csapágyat nem lehet egyszerűen kicserélni, mert ahhoz a szíjtárcsát is le kellene venni.
A korom a szikrázástól van. Az egyik szénkeféd rugója gyengébb volt vagy jobban szorult a helyén ezért nem nyomódott neki eléggé a kommutátornak, ezért szikrázott és kopott el hamar. Az új szénkefék berakásakor takarítsd ki a szénkefe fészket jó alaposan és hasonlítsd össze a rugó erőket is. A forgórész kommutátorát tisztítsd ki egy vasfűrészlappal a réz érintkezők közötti részen, majd ha körbeértél a kifürészelgetéssel, akkor utána egy finom, 800-1000-es csiszolópapírral csiszold körbe az egész kommutátort, hogy ne legyen sorjás se.
Ha van csapágy a forgórészen akkor érdemes azt is kicserélni egy kalap alatt valami jó minőségü porvédős csapágyra.
Én 2 db 1m3-es ládát csináltam tavaly tavasszal, őszre puposan tele volt mind a kettő. Egy 5 kg-os komposzt gombát is rászórtam az év közben rendszeresen, locsoltam is, árnyékos helyen is van, mégsem komposztálódott le, talán csak a legalja a ketreceknek. Rengeteg faforgácsot is raktam mindig bele, rétegezve a gazzal, meg a konyhai hulladékkal. Úgy látszik nem elég a gombával sem 1 év a teljes komposztálódáshoz. Már nem puposodik egyik ketrec sem, összeroskadt, de még mindig majdnem tele vannak.
Most csinálhatok majd még 2 m3 új ládát, hogy legyen mibe pakolni a nyáron.
célgépek nélkül értelmetlen. csak a gyalult anyag előállítása is szívés ha sok m2 kell. a profilmaró szerszám nem kétfillér. és kell egy asztalos maró meg egy előtoló.