Keresés

Részletes keresés

etwg Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84255

Azért itt több kutya is el van ásva.

Azt hittem, hogy az elmondottakból ez már mindenkinek világos.

 

  • Ha egy motor nem forog, joval nagyobb áram folyik a tekercseken, mint amikor forog, ezért pontosan itt kell vigyázni a legnagyobb árammal, ami egyöntetüen a feszültség függvénye lesz. Ilyenkor még nem jelentkezik a motor impedanciája, csakis az ohmikus ellenállása - ami adott esetben csak néhány ohm. Ezért itt árt a nagyobb feszültség a leginkább. Igy nem tudom ajánlani a 18V-t.
  • Amint megindul a motor megjelenik a tekercsek  indukcioja is - azaz imagináris ellenállás növekszik és emiatt csökken az áram is. Ez általában lineárisan történik, igy minél gyorsabban forog a motor annál nagyobb az iz imagináris ellenállása. Ettöl áll be valahol az egyensuly, hogy az adott feszültségre milyen áram fog a tekercsen folyni, és ehhez milyen fordulatszám tartozik. Hogy ez mikor, milyen mértékben következik be, azt nem lehet elöre tudni, és a motorja válogatja.
  • A motor a forgás közben ellenergiát is termel, EMV vagy mi francnak hivják manapság, a kommutátor minden megszakitás alkalmával egy elég jelentös áramot küld vissza a tápegységbe (fordulatonként legalább 3x). Ennek a hatása is valahol jelentkezik. Minél jobb a tápegység (alacsony kimeneti impedancia ) annál inkább változik ez az áram is hövé (a motorban ég a kefe, melegszik a kommutátor). Sok elektronikus áramforrás rövidzárvédelemmel van ellátva, a legegyszerübb esetekben mindössze egy méröellállo van a motorral sorba kötve és azon méri egy tranzisztor az áramot. Ez az ellenállo egy kicsit csökkenti a tápegység belsö ellenállását, amitöl az "megpuhul". (Ha visszacsatolás is van akkor nem). A puhább áramoforrásokban a hö egy részét az elektronika nyeli el.
  • Ehhez még hozzáadodik a PWM megszakitása is, ha az gyakoribb, mint a kommutátor megszakitás (forgási frekvencia) az energiák jelentösen összeadodhatnak. Ez az energia is a kefékre adott feszültség fügvénye.
  • Azaz a kitöltési tényezövel, nemhogy a keletkezett höt tudod csökkenteni, hanem pontosan forditva az növekedni fog.
  • Ez az oka, hogy itt jol elbeszélgettünk, hogy mindenkinek világos legyen, hogy hogyan müködik egy modellvasut PWM környezetben. A világon mindennek ára van, igy a szép folyamatos lassu menetet is meg kell fizetni. Ennek ez az ára, ezért kell nagyon vigyázni, hogy mit csinálsz, milyen feszültségeket használsz.
Előzmény: jani129 (84245)
sxapuka Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84254

Szia!

És Fuggerth mozdonyok?

Előzmény: martisz (84249)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84253

Pl.:

 

 

(a képet egyik topiktársunktól kaptam).

Előzmény: Törölt nick (84251)
martisz Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84252

Láttad már a műhelyüket? Én igen. Olyan alkatrészbázisuk van, hogy sírva fakadtam...

Hozzá 3-4 ember, aki minden nap csak ezzel foglalkozik.

Plusz úgy szerezték be a modelleket, hogy azt is figyelembe vették, mire akarják használni, nem akciós ár vagy elfekvő raktárkészlet alapján.

Hamburgban a közel 300 mozdonyból látsz kb 130-140-et az asztalon mozogni. A többi lent áll a tárolón, karbantartásra várva.

 

Javítás menete:

Kollégák 8kor megkávéznak.

Kapnak egy napi listát.

Mozdony szétszed - Rossz motor, panel, zsámoly, stb... kuka - új ki a ládikából - beforraszt - próbál - összerak - pipa

 

Ha napközben lerohad valami, akkor helyette van 30 másik.

 

Nálunk:

Szombat 5kor kelés. Redbull, cigi, redbull, cigi...

asztalok bekapcs, vizuális és audio körbetekintés, aki a legjobban sír vagy a legszenesebb, az szétszed.

Körbetekintés, hogy van-e donor, ha nincs akkor fejvakarás, csíkosműhely, vagy alkatrészrendelés (hááát, talán 3 hónapon belül megjön...)

Elhalltak törlése a menetrendből, variálás hangos anyázások közepette, vagy visszaírás, ha csíkos mesterünk sikerrel javította.

Napközben a még bukdácsolók teljes takarítása, újrakábelezése (Kocsi-mozdony összeköttetés cseréje, mert ellentétben a németekkel itt nincs minden kocsi végén érintkezős kupplung, hanem direkt kábellel vannak összekötve, ami rendszeresen törik, szakad)

Zárás után redbull, cigi, ha kell asztal javítás, váltó csere, stb...

 

Vasárnap reggel ugyanez, ha imáimat meghallgatták odafent, akkor indul a tereprendezés.

 

Szóval ennyivel spécibbek a dolgok :-( (Tudom, nem kell annyit dohányozni:-))

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (84248)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84251

Nem valószínű, csak ott gyakrabban cserélődik a "stokk". Amúgy a Loxx-ban gyakran feltűnnek olyan járművek is, amelyeket még csak emlegetnek az újdonságlisták, de még nem kaphatók. Valószínűleg tesztpályának használják és hát már miért ne lenne ugyanez a helyzet a MiWuLa-ban is. :)

Előzmény: Törölt nick (84248)
baktairrrr Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84250

Szia!

 

Követendő példának ott van a Trix Rh1012-es modellje. Kívül-belül remek.

Előzmény: Dolmi mackó (84247)
martisz Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84249

Nos, a teljesség igénye nélkül, fentről lefelé:

 

8 olyan gép van, ami eddig évente 1-szer lett leszedve, zsírzás végett (magyarán nem hibásodott meg, csak le lett kenve):

 

TRIX ÖBB 1012

ROCO ÖBB 1216

ROCO ÖBB 1016 (Mozart, Semmering, Haydn)

ROCO ÖBB 1044

2 db ROCO Nohab 014-es

ROCO M62 loksound

 

A többi ROCO gép dekóderes volt, vagy vezetékszakadásos

Egy Roco Nohab motorcserés

 

PIKO Desiro (csak vezetékszakadás volt a zsámolyoknál)

 

TRIX 185, Hercules, hobby széria, de meglepően jól bírják.

 

Gützold M62, szinte az összes motorcserére vár, és eszik a dekódereket

 

Fleischmann (itt elég széles a paletta, fele már bontóban, alkatrészbázis, ami megvan, az kb 2 havonta nagyszervíz)

 

végén a TRIX, legtöbbjük fél év után már alkatrészbánya,

még pár darab tartja magát, de max 2-3 hétig, aztán 2 óra szenvedés a javítással.

 

És van kb. 20 db olyan mozdony, ami még egy kört sem volt képes menni az asztalokon, magyarán használhatatlanok, max. vitrinbe valók.

 

 

 

Előzmény: martisz (84242)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84248

Csak úgy felmerült bennem, vajon a hamburgi Wunderlandosok, vagy a berlini Loxxosok egyedileg gyártott, ill. felspécizett mozdonyokat futtatnak ?   :-)

Előzmény: martisz (84242)
Dolmi mackó Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84247

Jah, azt elfelejtettem írni, hogy a Trix mozdonyaim belsejét még soha nem láttam, hiszen dekódert se kellett beléjük rakni, elég újak, karbantartás se esedékes még, én meg azon az elven vagyok, hogy ami jól működik, azt nem cseszegetem :-)

Előzmény: Dolmi mackó (84246)
Dolmi mackó Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84246

De Trixből van egész normális belbecsű mozdony is, vagy nem?

Herkulesre és Br185-re gondolok, ha jól tudom ezek egy alapra lettek építve.

 

Nekem mindkettőből van, a herkulest újként vettem 16-ért (gari és számla nélkül), a BR185-öst 25 körül (számlával), és mindkettő digitális.

Mondjuk nem valami halk futásúak, de eddig nem volt velük gondom.

 

Múltkor voltam a keszthelyi múzeumban, sajnos nem volt túl sok időm a vasútmodell múzeumban nézelődni :-(

De majd legközelebb bepótolom a lemaradást :-)

Gratula mindenkinek, aki részt vett a munkában és sok sikert a folytatáshoz!

 

Előzmény: martisz (84242)
jani129 Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84245

A mérésről nem tudok beszámolni, én soha nem mértem ilyesmit,

de,

azért egy lehetőségként felmerül, hogy esetleg a motor a kitöltési tényezők egy részintervallumán a kitöltési tényező

reciprokával arányos mennyiségű áramot vesz fel(az impulzus ideje alatt, így szinten tartva a teljesítményt).

 

Ez a kérdés számomra azért lényeges, mert ha a kitöltési tényező csökkentésével pihentetni lehet a motorokat,

akkor fölösleges beépítenem a feszültségcsökkentőt.

Akkor jó lenne a 18V is.

Azért azvalószínű, hogy a különféle motorok a különféle frekvenciájú PWM jelekre más és más áramfelvételt fognak adni.

Előzmény: etwg (84227)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84244

Hali!

Kardánhajtás, 3 pólusú Mabuchi motor (ami a Hobby PIKO-kban is van), lendítősúly. Szénkefe nem cserélhető, ugyanaz, mint az ominózus E93 esetében. Lenz, Tran, DigiTools dekóderekkel szépen, csendesen fut, a zárófényeit át lehet kötni élethűre.

 

Mindent egybevetve: szép, jó modell, de nem keszthelyi szintű üzemvitelre tervezték.

Előzmény: martisz (84232)
róbertke Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84243

Melyik gyártmány bírta eddig a legtovább két szervíz között?

Előzmény: martisz (84242)
martisz Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84242

Köszönöm a kimerítő válaszokat, segítségeteket !

A leírtak alapján ezek is bírni fognak legalább annyit, mint a TRIX és a Felischmann sinus meg rundmotoros gépei. (ehhh, műszakilag gyalázatosak)

Javarészt ezek adták fel a harcot, de nincs értelme motort és hajtást cserélni bennük (ráadásul fél év, amire megjön az alkatrész), ha ugyanazért a pénzért vagy olcsóbban kapható egy új PIKO mozdony.

Mennek dekorációnak valamelyik fűtőház elé vagy mellé, legalább építésre tudom fordítani azt az időt, amit ezek elb....sztak az életemből, állandóan ezekkel van a gond, irgumburgum :-)

 

Köszönettel:

 

martisz

 

Előzmény: Dilemma78 (84237)
Holmanó Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84241

Van külön börze topic, a liliput második világháborús szettet szerintem első körben többért próbáld eladni, bár ha sürgős, akkor nehezebb jó áron eladni őket.

 

Szóval nem biztos, hogy írni kellene, hogy sürgős az eladás, viszont azt érdemes odaírni, hogy a legjobb ajánlatott tevő viheti a modelleket és, hogy az árak a minimál árat képezik :-)

Előzmény: attila3d (84240)
attila3d Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84240

Sziasztok!

Kérlek segítsetek!  A barátom hallásjavító készülékét sürgősen ki kell cserélje. Ehhez néhány, vitrinben és dobozban tartott H0-os kocsijától kényszerül megválni. Gondolom jó helyre kerülhetnek és ezzel is meggyorsíthatjuk az Ő hallásának mielőbbi jobbítását.

A modellek:

  Roco 45168 

  Roco 45167 16000Ft/együtt a 2 db

  Roco 45306  7000Ft

 

 

  Roco 46331  8000 Ft

  Liliput 240064  10000Ft

 

Elérhetősége: Péter +36 20 2615992

 

Köszönöm a segítségeteket!

Attila

 

 

C.Joe Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84239

Sziasztok. Kérdezném a következőt. Az esztergomi vízháznak fellelhető e valamiféle méretezett rajza? Eddig csak sematikus ábrákat találtam méret nélkül. A képet beszúrtam a vasutállomások.hu oldalról

. Köszönettel. C.Joe

rezgaras Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84238

diesel693 írta:

 

> hogyan lehetne sebességet változtatni a hagyományos vezérlő egységekkel ?

 

Állandó terhelés mellett igaz (de akkor sem szigorúan egyenesen arányos). De mint mondtam, ez nem mond semmit a teljesítményrôl és a hatásfokról. Ha jól emlékszem, az eredeti vita ezekrôl szólt.

 

Előzmény: Törölt nick (84231)
Dilemma78 Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84237

Emilioban írtam én is véleményt, előzetesen nagyjából az előttem szólóhoz hasonló!

Előzmény: martisz (84232)
baktairrrr Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84236

Szia!

 

Leírnám az én tapasztalataimat:

 

Nekem 3,5 éve van egy, irdatlanul sokat ment (napi átlag kb 1 óra, ami otthoni asztalon szerintem sok...). Motorja jól bírja, de nem szerelhető, ráadásul fix, ragasztós rögzítése van, viszont egyszerű, mint egy vasgolyó. Kardános hajtása van, nem volt vele gond. Én nézegetem a fogaskerekek kopását is, tekintve, hogy az egyik forgóvázban a Piko zsírja dolgozik, a másikban Agip Blasia S200 hajtóműolaj- szerű kenőanyag.

Nem tapasztaltam különösebb kopást, aznos a két forgóvázon. A keréktengely forgóvázban felfekvő felületén tapasztalom a legnagyobb kopást, de ez sem vészes.

Tehát szerkezetileg nekem (műszaki szemmel) megfelelő, a többi mozdony (Roco, stb..) árához képest. Lassúmenete érdekes módon kifejezetten jó, nem tapasztalok  nagymértékű ugrálásokat. Legkisebb sebessége néhány átlagolt mérés alapján 3 talpfa/5 másodperc. Hosszútávú lassúmenetben sem tapasztaltam melegedést nagyobb terheléssel sem (10 személyvagon, 40 tengely). Vonóereje elég nagy annak ellenére, hogy nincs rajta tapadógyűrű (roco síntisztító és 5 személyvagon társaságában még felmegy egy 8 cm/1méteres emelkedőn). Az alábbi tapasztalatok megegyeznek Digitools és Esu Lokpilot V3.0 esetében is, de elég sok próbálkozás kellett a megfelelő beállításhoz.

 

Eddigi problémái: áramszedő lemezeit meg kellett hajtani, a gyári nyomóerő nem volt megfelelő, polírozni kellett. A kerekein lévő fém bevonat most kezd elkopni, kilárszik a réz futófelület. Emiatt nagyon szedi a koszt (habár elég tisztának mondható a sínfelület), ez baj, csere esedékes lehet.

 

Egyébként működési szempontból azt mondanám, hogy most kb elérte a kádgörbe (élettartam görbe) közepét :) 

 

Azt viszont nem merném kijelenteni, hogy 10 évig menni fog a kiállítás asztalán, viszont vehettek belőle egy raklappal.

Előzmény: martisz (84232)
Dolmi mackó Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84235

Ezt írta múltkor Csíkos úr, az expertre:

Persze majd megírja ő maga is a véleményezést, ráadásul változhatott is azóta, mondjuk én 1047-est nem látok az expertek között, csak ezt a 1216-os Taurust.

 

 

 

"Kidolgozása jobb, mint a megszokott PIKO-é.

Belül is rendben van, tisztességes elektromos panel, zárfények, le is lehet választani rendes, élethű üzemhez DCC üzemben. A motorja ugyan ennek sem fenékig tejfel, de a modell bizony ár/érték arányban nagyon jó! Azt most nem tudom, hogy Taurus-a van-e a cégnek, ami nálam volt az egy ÖBB 1216-os (felül van a harmadik lámpája, és négy ajtajat van).

 

Taurus fronton pillanatnyilag a JC a legjobb, szerintem. Igaz, drágább, mint a PIKO Expert, de ennél is az ár/érték arány igencsak jó!"

 

 

 

Dolmi mackó Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84234

Piko Expertet vegyetek, taurus is van belőle, igaz nem hazai vonatkozású, és az ACME taurus se sokkal drágább, bár gondolom nektek nem 1-2 darab kellene és úgy már összességében nagy a végső árkülönbség.

 

Legalább átesnének egy igazi tartósteszten :-)

Állítólag lényegesen jobbak belbecsben is, azthiszem Csíkosháttú úr is jobbnak itélte az expert pikokat.

Előzmény: martisz (84232)
róbertke Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84233

Én a saját szememmel láttam a Csíkosmester által méregdrága Piko mozdonyból  kiműtött motort, hát meggondolandó a beruházás. :-))

Előzmény: martisz (84232)
martisz Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84232

Üdv az uraknak !

 

Bátorkodom megszakítani a fizikaórát :-))

Szóval, kellene pár info H0 PIKO (Taurus és társai) ügyben.

Kéne pár új mozdony Keszthelyre, az áruk egészen kedvező, viszont még csak vitrinben láttam Piko gépet.

Vélemény kellene, nem kinézetről, mert az olyan, amilyen.

2 méternél közelebb úgysem lesz az üveghez, úgyhogy tök mindegy, hogy műanyag az áramszedője, vagy hogy festett a kereke...

 

Engem főleg az érdekelne, hogy tapasztalatotok szerint (már akinek van),

Kibír-e hosszú távon napi 9 óra munkát a szerkezet?

Kardános hajtása van?

Szénkefe cserélhető, vagy csak egyben a motor?

Milyen motor van benne? 5 vagy 3 pólusú? Típus esetleg?

Milyen dekóderrel üzemel megbízhatóan és ugrálásmentesen?

Fogaskerekek mennyire bírják a strapát?

Alkatrészutánpótlásra van lehetőség?

 

Köszönettel:

martisz

 

Törölt nick Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84231

"

medvend írta:

 

> a kefés egyenáramú motorok fordulatszáma a feszültséggel arányos."

 

Ha ez nem lenne igaz, hogyan lehetne sebességet változtatni a hagyományos vezérlő egységekkel ? (FZ-1, stb.)

Előzmény: rezgaras (84229)
rezgaras Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84230

És még csak nem is induktív!

Előzmény: rezgaras (84229)
rezgaras Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84229

medvend írta:

 

> a kefés egyenáramú motorok fordulatszáma a feszültséggel arányos.

 

Nézd, én nem akarom tovább ragozni a dolgot, csak megjegyezném, hogy ez a kijelentés csak erôs korlátozással igaz (ha a terhelés állandó) és szerintem a motorok müködésének a leírásához rossz kiindulási alap. Különösen akkor, ha a teljesítményre és hatásfokra nézve akarunk következtetéseket levonni. (pont azért, amit írtam korábban, hogy egy motor nem rezisztív terhelés).

 

Előzmény: medvend (84226)
medvend Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84228

"Az U stabil, az I is nagyjábol az" Igaz, de csak az integrált értékekre, pontosan ezért állandó a teljesítmény! Impulzus üzemben alacsony fordulatszámon a motor az impulzus ideje alatt nem tudja felvenni a feszültséghez tartozó fordulatszámot, ezért állandóan gyorsítási üzemben működik. Innen ered a gerjesztési idő alatti áram növekedés. A mérésekről: pillanatnyi áram és feszültség- oszcilloszkóppal, egyforma motor terhelési viszonyok mellett.

Előzmény: etwg (84227)
etwg Creative Commons License 2011.02.16 0 0 84227

Az impulzus felülete az U

 

Sajnos itt van a kutya elásva.

 

Az impulzus felülete abszolut nem egyenlö az U-val (feszültséggel), hanem U x T, (ahol a T a kitöltési tényezö), amiböl az következne, hogy a medvend kolléga ábráján a teljesitmény görbe egy szép lineáris, de srég vonal lenne, mert a P=IxUxT az ilyen áramkörben. Az U stabil, az I is nagyjábol az, azaz csak a T változik - az meg lineárisan (azaz nem igen jönne ki a vizszintes vonal).

 

Nem akarok tovább nagyon erröl vitatkozni, csak maga a méréstechnika érdekelt volna, ahogy ezt a grafikont felvették.  Az érdekelne, hogy mit és hogyan mértek, mert a grafikon nagyjából megfelel a valoságnak, ha valaki elárulja hozzá a mérési eljárást. 

 

 

Előzmény: jani129 (84223)
medvend Creative Commons License 2011.02.15 0 0 84226

A kétféle vezérlési módban persze van eltérés, de a kefés egyenáramú motorok fordulatszáma a feszültséggel arányos. A feszültség alatt pedig átlagot kell értenünk. Nagy terhelésnél nagyobb lesz az eltérés, főleg a kisebb fordulatszám tartományban. De ez már lassan egy másik topikba való eszmecsere.

Előzmény: rezgaras (84225)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!