Nem is biztos, hogy jól járnál. A '70-es évek elején pár évet lehúztam műszerfejlesztésen. PCM berendezések vizsgálatához csináltunk célműszereket. A kolléga, akinek a wobblert elmagyaráztad, szintén nem ma kelt ki a tojásból...
Igen, ez teljesen logikusan hangzik. Nem tudom miért így alakították ki. Ezt kell elfogadnunk. Talán egy fél digitet megtakarítottak, ha az utolsó karakter 0 vagy 5 lehet csak. De ennek a mai világban nem látok reális hasznát.
Nincs avval nagy baj. A volt 25-ös "kerek frekik" maradtak amik voltak. Úgy is hívják őket. 133.0, 125.5 pl.
Közéjük kerültek be az új, harmadolt frekik. A sok számjegy miatt a valódi frekit nem lehet kiírni, ezért már "csatornát" mondanak. Így kicsit átmegy lassan a köztudatba. Pl. Budaörs volt 124.500. Lett belőle 124.51. Azt már csak a bennfentesek tudják, hogy ez a valóságban 124.50833-at takar.
Sajnos muszáj volt a plusz sok csatorna. A világ boldogabbik felén már kezelhetetlen volt a kevés freki/csatorna.
Tekintve, hogy egy vitorla is simán elhallik 100 km-re. Így azonos freki csak 200 km-el odébb lehetne. Elég megnézni egy Frankfurt körzetét. Egymásba érnek a kisebb repterek körülötte, nem beszélve a hatalmas nagygépes forgalomról. Ma már a legkisebb légi eszköznek is KELL rádiózni és ahhoz kell freki.
Akár 12.5-re, akár 6,25-re tették volna, mindenképpen új rádiókat jelentene. A régiek akkor is eldobósak lennének, mert az újakkal nem dolgozhatnak együtt.
De e felsőbb légterekben ez már régen így volt. Az, hogy itt ennyire zűrösen zajlott, az annak is a következménye, hogy "ej ráérünk arra még, szólt Pató Pál" alapon gondolkodtak a legtöbben. Az itteni nagyságrenddel kisebb forgalom talán nem is indokolná. De ezért volt rá 10 év. Ráadásul a környező országokkal is szinkronban kell lenni pont a nagy hatótávolságok miatt.
A frekik elnevezéséről: teljesen mindegy minek nevezik és az mi a fizikai valóságban. Amit mond a tájék, a Jeppensen, azokat a számokat kell beállítani. Egy DME freki betekerésénél sem tudja szinte senki, hogy az a valóságban igen-igen messze van attól. Vagy egy ILS freki az a valóságban 2 frekvencia. Egy LOC és egy GLS. Egy 110 MHz körüli és egy 330 körüli egyszerre.
Tudható már most, hogy nem lehet az "s"módú transzponderre átállást sem megúszni.
Persze drága egy 8.33-as rádió. Drága? Egy jó mobilteló ára.
Ráadásul ha nem egyéni fürkészek vadásszák maguknak, akkor klub vagy egyesület méretben már sokkal olcsóbb. Ha sporteszközként az ÁFA se lenne rajta, akkor már még lejjebb menne.
Nekem is ott figyel a polcon a daxli-Orivohm, de vagy 37 éve sikerült egy olyan mini digitális multimétert begyűjteni 10 korsó sör áráért, ami nem vadul meg a DC-re szuperponált váltótól, viszont zsebben elfér. A szkóp? Az 50 Dezsőért beszerezhető bankkártya méretű kis digitális szkóp is nagyon praktikus, pláne, ha földfüggetlen környezetben kell mérni. Ettől persze még a jó öreg 1555 se megy nyugdíjba...
Köszönöm a segítséget, hogy figyelted mit csinálok a rádióval.holnap kapok némi vékony koaxot, amit ki tudok dugni az ablakon, és fél méterre kitartva a betontól csinálni egy függőleges antennát. Jobb lesz, mint az üvegre felragasztott drót. :-)
Tisztában vagyok a wobbler működésével, de most nincs a közelemben ilyen műszer. A volt cégemnél van, dehát én már több, mint tíz éve nyugger vagyok, már a portás kutyája is megugat, nem a farkát csóválja :-)
Majd otthon, a végleges helyén kell kipróbálni. Bár én még mindig azt mondom, kár belém ez a ketyere, mert én csak egyik vevőjét tudom használni. Az R-809m2 mellé kerül. Az is bírja már ezer éve.
NNa, még délelőtt repült az R990 helikopter az autópálya fölött. Az ablakból rálátok, nem volt bekapcsolva semmi, mondván, mennem kell oltakozni. Gyorsan átállítottam 125,5-re a rádiókat, hallottam is Szeged meg Nyíregyháza felé tartó forgalmat a VX7-en, de a Genave hallgatott. A helikoffer még ide-oda járkált az M1 fölött, majd elment nyugati irányba. Később egyszer csak bejelentkezik a tájékoztatónak, kéri a repterv zárását, Tatabányán leszáll. Később nézem a VX7-et, 128,100-ra volt állítva, eltekertem közben. Tehát az alpha500 vette kristálytisztán a helikoptert! Mondom én, hogy antenna! A VX7 érzékenysége 0,1 mikrovolt körüli, az alpha500 meg 2 mikrovolt körüli, tehát nagyothalló :-)
Tehát működik az rendesen, kis testi hibával.
Amikor hozzám került, 124,5 MHz-en állt. Budaörsöt hallgatta rajta a gazdája. Bpesten szólt rendesen ezek szerint. Lehet, hogy a bemeneti szűrő ,,ki van hegyezve, nem lapos"
Sajnos, wobblerezni nem tudom a bemenetét, nincs ilyen műszerem. Nálam otthon Győrben a péri frekin ketyeg majd, ott kb. 10 m magas repsávos GP lesz az elején, tizenegykét kilométer a reptér. Kőrishegy sincs messze. Meg a két freki se, de ha még a pápait is belegondolom, lehet, hogy jót tenne a wobbler.
A Becker 2008-2010-es rádió családnál minden panelt ki lehetett húzni a tüskesorból és élére állítva visszadugni. Így akár mindkét oldalról mérhető volt akár teljes üzem közben is. Csak a tápstabi és a csatváltó mechanika maradt a vázban.
Akkor néhány fotó. Az első egy ,,tájkép", a következőn látszik, hogy ügyesen, egy kis drótfogantyúval felhajtható a nyák. Micsoda szervizbarát ötlet ugye!
A harmadik képen a kezem mellett a bemeneti szűrő trimmercsavarjai láthatók, hüvelykem alatt az antennabemenet, baloldalt alul a hangfrekvenciás trafó és a komplementer végfok (a doboz oldalára kent hővezető pasztára csavarozva, lazán).A két hosszú szürke dobozban rengeteg kvarc lakik (hatvan évvel ezelőtt ha ennyi kvarcot lát egyrakáson egy amateur, a mentő viszi el), a két keskenyebbik az oszcillátor-rész, a szélesebb a meghajtó és az adó. 10 W PEP körül van a teljesítménye. Kettős keveréssel alakítja ki az üzemi frekvenciát, érdekes megoldással, hogy mind a 360 csatornán működjön. Szimmetrikus keverők vannak a tiszta jelek érdekében.
A bal képen az adóból jövő koax, a relé, a BNC és a fehér-fekete drót, ami a vevőpanelre megy. Látszik, hogy a koax a BNC-ről van leforrasztva. Alul a hangfrekis trafó. A következő képen a bemeneti szűrők látszanak, és a két függőleges sorban a keverők és első KF-ek. A harmadik képen az egész panel, jól látszik a két vevőbemenet, majd jobbra lefelé a 2. KF a demodulátorig. Baloldalt a NAV rész áramkörei, abba még nem ártottam bele magam, nem fogom használni. A negyedik kép a HF. végfok :-)
Ezen a két képen a NAV rész szögbeállító dobja és annak potmétere látszik. Körbeforgatható, nincs végállás. Itt is van két szigszalagos drót, valószínűleg a hiányzó DIM potira mentek. Látható még a BNC-ről jövő fehér-fekete drót. A másik kép a csatornaváltókapcsolók dobját, kúpfogaskerekeit, kapcsolóit mutatja.
Talán nem untattam senkit, hisz egy szép ,,ketyere" nézegetéséből is lehet tanulni. Holnap elutazom Győrbe a vakcinámért, pénteken csinálok valami rendesebb antennát.
Írtam: kevés az ablakra ragasztott 60 centis drót. Kijjebb kéne dugni az antennát. Ezt majd pénteken fogom tudni, addigra lesz koax, csatlakozó, antenna, átmenet BNC-ről RCA-ra.
A régi központi antenna megszűnt már két éve, na az zavarta a tájékoztató frekit, a zajzár állandóan kinyitott. Szerencsére azt kicserélték, de nálunk még tévé sincs a lakásban.
Én itt Tatabányán háromszor hallottam elég zajosan forgalmat a VX7-en, a Genave nem reagált. Kevés az ablakra ragasztott 60 centis drót még akkor is, ha a nyolcadikon vagyok.