Nem felejtjük el, meg azt sem, hogy a nyeregben ülő kerékpáros nem megy lépesben, ha már lehet menni gyorsabban is, mint gyalogolva. Sőt, elég sok fizikailag képtelen is 3-4 km/h-val haladni.
Azért ne felejtsük el, hogy a biciklit toló ember kétszer olyan széles, mint a nyeregben, de lépésben haladó kerékpáros. Ami keskeny aluljáróban nem mindegy.
"Kőbánya, Maglódi út, Zugló, Nagy Lajos kir. útja felett"
Önmagában totális abszurditás egy "lanovka szerű" magasvasút Kőbányán meg a Nagy Lajos Király útján, reptéri lanovkával (?) meg a komplett rákosdubaji felhőkarcolós baromsággal, még a finanszírozóktól függetlenül is.
Fel nem foghatom, hogy ez az egész egyáltalán felmerül reálisan opcióként.
Miért nem jó az valakinek, ha van rendes vasút, 4 vágány a 100a-n, meg egy Dunakeszi(Vác)-reptér-Monor viszonylat a 70-esról a 100d-re, amikről át lehet szállni majdnem mindenhol, de akár zónázó is.
Nagyon sok száz milliárd teljesen felesleges vasbeton helyett, amin - a költségeket tekintve - ráadásul szinte mindegy, hogy 20 méteres gadgetbahn megy vagy 150 méteres szerelvények járnak...
Ha volna rá kapacitás, erre (70->100a elővárosi vonat) simán most is volna igény, legalább egy szóló KISS erejéig, reptér nélkül is.
Ja, tudom, miért nem jó ez, a nagyvasúton a mezítlábas gyalogokkal kellene utazni Zuglóban a reptérről, ez tényleg tragédia.
Én nem is tagadom, hogy nem előnyös, hogy az infra sarkall szabalytalanságra, sőt, az autók között kevésbé magabiztos barátnőmnek is a Petőfi híd járdáját javasoltam, amikor arra mentünk (én a híd útpályáján szoktam menni, de elég tempósan), és ezen a helyszínen (szűk, 2x2 sávos híd) meg is értem, miért járdáznak a bringások. Azokat viszont nem értem, akik 25-30-cal veretik ezen a szűk helyen, lecsengetik a gyalogost, a rossz irányból feltévedőket sem értem (főleg a déli járdán!), es egyszer, kétszer, sokszor így közlekedik, senkit nem láttam még lépésben, de max. 10 km/h-val csorogni, sem a Szabadság híd járdáján.
Az Erzsébet királyné útja aluljáró fontos kapcsolat, hiszen Zugló nyugati részéről a belváros felé az egyetlen kapcsolat - a Rákosrendezői sorompót, a Vasútmúzeumnál lévő felüljárókat, a Kacsóh Pongrácz aluljárókat nem tartom értelmezhető kapcsolatnak. De az akadálymentes Erzsébet királyné úti aluljárón is legfeljebb 30 mp szabályosan áttolni a bringát, és kb. ennyi idő lépésben átcsorogni. De még a lépésben átcsorgás kompromisszuma sem történik meg a kerékpárosok részéről!
Na de pont ez a baj, hogy vannak a rendszerben Petőfi hidak és ez általánosan koptatja a "járdán, gyalogosok között nem biciklizünk" szabályt. Mert ha ott lehet, akkor máshol is. Pont az ilyenekről van szó, amikor arról beszélünk, hogy a rossz infra miatt szabálytalankodnak a kerékpárosok. Kialakul az a benyomás, hogy a szabályokat betartva nem lehet értelmesen közlekedni, mert még infra is belevisz a szabálytalanságba és részben ettől van az, hogy a kerékpáros szarik a szabályokra.
Mondjuk az Erzsébet királyné útjai aluljáró kulcsfontosságú helyen van gyalogos- és kerékpáros szempontból is: egy kerékpáros szempontból jól, biztonságosan használható útvonalat választ el a Ligettől, ahol szintén normális körülmények közt lehet haladni. A többlet-távolság a következő szabályos lehetőségig (és vissza...) pedig inkább kilométerekben mérhető.
Ezzel nem azt mondom, hogy az ön- és közveszélyes átkelési módok rendben vannak, előzékenynek kell lenni és figyelni egymásra, és akkor nincs konfliktus.
A Petőfi híd járdája az a mocsok, ahol direkt terelnek fel oda és az infrastruktúra tervezője számolt is azzal, hogy majd a kerékpárosok (irányhelyesen, ha sikerül nekik) tekernek a járdán, a város nem bünteti, csak félrenéz, az oszlopokat és gyalogosokat, no meg a járda kátyúit kerülgető kétkerekűek majd megoldják, és ki lehet pipálni, hogy a híres-hírhedt nagykörúti bringasáv át van vezetve Budára délen is!
A NAR által jelzett helyszínnek amúgy van elkerülési lehetősége, 300 méterrel hosszabb, mint az aluljárón át. De mivel nem egy Duna-híd hosszúságról, hanem 30 méterről van szó, így lepattanni és áttolni is körülbelül 30 másodperc, úgy mindösszesen. Az nyilvánvaló, hogy mind a metróállomás, mind a vasúti megállóhely produkál olyan forgalmat, amikor nem szerencsés a gyalogosok közé nyeregben ülő bringásokat beengedni.
Ahogy az Erzséber királyné útja, aluljáró nevű helyszín is, sosem volt kerékpáros infrastruktúra, gyalogos aluljáró volt, akadálymentes rámpákkal, és ezt kezdték a bringások gyalog- és kerékpárútként használni, szokásjog alapon. Csak épp le sem szarják, hogy
1) nincs ott kétkeréken keresnivalójuk
2) ha már nem szállnak le, legalább próbáljanak meg a gyalogosok tempójával tekerni.
A kétoldali rámpákról simán beesnek annyival, amivel tudnak, ha meg éppen a derékszögű kanyarba ketten érnek, kétfelől, akkor kocc.
Plusz láttam ott már maxirollert, és "U-rendszámos" nagymotort is átkelni, nyilván nem tolva, szinte már várom, mikor manőverezik át valaki egy smarttal is.
Szóval, ha már teker az ember, ne legyen rest szaros 300 méterrel többet menni, nem lehet mindenhová a legrövidebb úton át megérkezni, mert a kerékpáros közlekedőkön kívül - csodák csodája - mások is vannak a városban. Az újpesti vasúti megállónál indokolt, hogy ne kóvályogjanak kétkerekűek a gyalogosok között, és indokolt +300 métert megtenni VAGY továbbra is opció 30 mp alatt áttolni a bringát.
"De a KRESZ szabályozta azt is, hogy milyen esetben mehetsz át a vasúti átjáró piros jelzésén."
Mint ahogy most is. Gyakorlatilag soha, semmivel. Még a megkülönböztető jelzést (= kék lámpa + sziréna) használó jármű (mentő, tűzoltó, stb.) SEM! Azonkívül diplomata, külföldi, bizonyos autómárkát használó, vagy félisten SEM!
Az északi összekötő vasúti hídról Angyalföld felé úgy lehet biciklivel menni, hogy lejön a kerékpáros a hídon, átmegy az aluljárón, majd vagy megy egyenesen a Váci út felé vagy kanyarodik balra a Kámfor utcába. Amit minden kerékpáros (engem is beleértve) figyelmen kívül hagy, az a kerékpárút vége tábla az aluljáró előtt. A szabályos megoldás az lenne, hogy ott mindenki leszáll, áttolja a biciklit, majd a túloldalon felszáll. Senki nem csinálja ezt. Nem tudom, mióta ilyen a helyzet ott, de évtizedekben mérhető. Tetszik, nem tetszik, a kerékpáros infrastruktúra arra neveli a közlekedőket, hogy hagyják figyelmen kívül a KRESZ szabályait. Pontosan ugyan az a hatásmechanizmus, mint az építkezés után kint hagyott 30-as tábla vagy a soksávos városon belüli főút, amin kilométereken keresztül nincs zebra. Csak míg a kint hagyott 30-as tábla viszonylag ritka és előbb-utóbb le is szedik, a kerékpáros infrát évtizedeken keresztül ilyenre tervezték.
Az 1970-es években kicsi költői túlzással minden évben volt busz-vonat baleset.
Majd minden évben sok halottal.
Erre 1979-ben vagy 1980-ban (?) megjelent egy újság cikk amiben a firkász - mint később kiderült füllentett - azt írta a Volán Vezérigazgató szájába adva :
....".....Amelyik buszvezető ezentúl átmegy egy piros lámpán, azt kirúgjuk..."
az akkor hatályos KRESZ nem így rendelkezett, de ha a VEZIG ezt mondja, akkor ez így van.
Ezt a cikket ráadásul kinagyították és minden tartózkodóban kifüggesztették.
Elsőnek P.Pisti futott bele.
5-ös út táborfalva aut.megálló.
A vasúti átjáró fényjelző készüléke piros/vörös.
Mindkét irány belátható, de ugye ha átmegy = kirúgják.
Nem ment át.
Jó 60 percig állt ott.
M5 még nem volt, jó 5-6 km-s dugót csinált.
A második nem tudom ki volt.
Én a negyedik eset voltam.
Helyszín 3-as út vasúti átjáró, Nagyút-Visonta vasútvonal.
Mindkét irányban jó 600 métere belátható sík terep, még bokor sincs.
Figyu, nem azért megy át a körúti bringasáv pirosán a kerékpáros, és hajt ezzel a sávval párhuzamosan a járdán, mert rossz az infra, hanem azért, mert leszarja a közlekedésére vonatkozó szabályokat.
"Ha összességében mérlegelek, akkor közlekedési módtól függetlenül szinte mindig a kerékpárosok okozzák a legtöbb megoldandó problémát a közlekedésem során, akkor is, ha bringán ülök."
Érzésre ez életszerű és reális.
A város elsősorban autósra van tervezve, gyalogolni meg muszáj.
Ez két, különböző dinamika, a kerékpár meg egy harmadik.
A különböző dinamikájú forgalmak kapcsolódnak - és akadályozzák egymást.
A város nincs jól (és kérdés, hogy mennyire lehet) tervezve kerékpárra.
Aki közlekedik - ugyanaz az ember, ahogy Te is. A környezet más.
Azért gondolom így, mert szerintem a szabályozási környezet (beleértve a konkrét forgalomtechnikát is) visszahat a szabálykövetési hajlandóságra (függetlenül attól, hogy ez szerintünk jó-e vagy rossz).
ui: aki esetleg úgy gondolja, hogy ezt csak azért mondom, hogy felmentsem a szabályszegőket, meg szerintem a szabály betartása opcionális, annak javaslom a nevem melletti piros x használatát.
Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy a kerékpárosok arányaiban több és kirívóbb szabálytalanságot követnek el, mint az autósok. Nagyjából 1/3-1/3-1/3 arányban kerékpározom, autózom, tömegközlekedem (megállók között gyalogosként, ugye) Budapesten.
Ha kerékpáron ülök, szinten minden bringasávos pirosnál állva valós veszély, hogy piros-sárgánál induláshoz készülve egy lendületből érkező kerékpáros vagy motoros 0 oltaltávolsággal elzúz mellett, ahogy majdnem minden (5-10 km-es) utamon jut egy olyan pirosnál állás, ahol lendületből elmegy mellettem a kerékpáros, robogós, rolleres, akár forgalmas gyalogátkelőhelyről van szó, akár erős keresztező forgalom. Megállnak a lehető legkésőbb, amikor már muszáj, és ahogy van egy kis ablak a keresztirányban közlekedők között, már nyomják is neki.
Ha gyalogos vagyok, minden, ismétlem, kivétel nélkül minden utamra jut olyan, amikor meglévő kerékpáros infrastruktúra ellenére a bringás a járdán csenget le, centiz ki, és neki áll feljebb, hogy nem tud haladni. Autósok azért ritkán akarnak lenyomni a járdán.
Autóban ülve sok a pofátlan, főleg a másfelé karanyorodó sávoknál, amikor nyilván utolsó utáni pillanatban jut eszébe a nem torlódó irány sávjából besorolni a torlódó irány sávjába, de mivel körülöttem is van másfél tonna, simán nem engedem be azt rohadjon meg (ha elfogyó sáv van, onnan meg beengedem az érkezőket, mert nincs más választásuk). Piros első két másodpercében még elég sokan átcsúsznak sajnos, ez kb. tény, ahogy a hosszabb, egyenes, széles utakon, hiába 50 km/h a limit, inkább 70 lesz sokaknál, főleg olyan helyeken, ahol korábban az volt. Amit nagyon be szoktak nézni, azok a jobb horgok,ott nagyon észnél kell lenni, amikor az út melletti kerékpársáv/kerékpárút keresztezésével tudnak jobbra, kis íven fordulni, ott muszáj lassítani és figyelni a kanyarodókat, mert legalább a fele annyira figyel a gyalogosra sréhen szemből, hogy a háta mögül érkező kerékpárost nem látja meg.
Ha összességében mérlegelek, akkor közlekedési módtól függetlenül szinte mindig a kerékpárosok okozzák a legtöbb megoldandó problémát a közlekedésem során, akkor is, ha bringán ülök.
Szerintem segítene, bár kicsit félek attól, hogy ezt meg pláne akként értelmezik helytelenül, hogy akkor ez balra, a túloldalon folytatódik. Ahogy Ásítósárkány is írta, valamiképp, ha közúti sávok is rákerülnének, akkor egyértelmű, hogy melyik oldalon kell lenni, bár én a kerékpáros információs irányjelző táblára voksolnék továbbra is, amely az építkezés után is maradhatna a helyén.
Ha jól emlékszem trizs77 mesélt arról anno, hogy hogyan lett egy ilyenből halálos baleset.
(emlékeim szerint szabály betartós sztrájkot tartottak, tehát, mindent betű szerint. A beragadt vörösnél megállt, a mögötte lévő dugóban meg történt egy halálos baleset).