2001-ben még ha jól emékszem határozatlan időre ki lehetett vonni a forgalomból átmenetileg az autór, az új 6 hónapos szabály csak 2005 óta él. De azt mondod, hogy az autón nincs műszaki, ergó, rendszám ide vagy oda, az az autónincs forgalomban. De mindegy. Most van az, pontosan 2005 óta, hogy hat hónapokra lehet kivonatni, de ezt lehet meghosszabítgatni, nem kell visszahelyezni az autót, és adót meg biztosítást fizetni rá, sőt nem is értem a dolgot, ugyanis az okmányiroda nem fogja forgalomba helyezni az autót, ha nincs rajta műszaki. Onnantól pedig nincs adó, és nem kell biztosítást. A 10 éves átmeneti kivonás az meg az előminősített autókra vionatkozik, és ha jól emlékszem szintén 2005 óta van.
A lényeg a lényeg, írasd át, aztán minősítés, műszaki, majd okmányiroda ahol kérni kell az autó forgalomba helyezését és átrendszámozását. Kis spórrolási trükk mindenkinek: az NKH-s műszaki vizsgán szóljatok, hogy rendszám érvényesítő matricát nem kértek (mert ugye másnap az új rendszámra újra meg kell venni), és ha az autótok nincs forgalomban, akkro kérjétek meg az ügyintézőt, hogy a forgalomba helyezést és az átrendszámozást egy eljárásban bonyolítsa le, úgy kevesebb az illeték. Na nem nagy összegeket spóróltok, de kis pénz is pénz. Az NKH vizsga díja pedig 10490 Ft (ha pontosak az emlékeim).
Mivel akkor még az "átmeneti kivonás" lehetősége nem létezett, 6 hónapokra tudtuk csak kivonni a forgalomból, de ezekkel az amúgy még 2 tiszta lapot tartalmazó szürke forgalmi be is telt. Ezért kellett 6 havi biztosításokat (évi 4-5 ezer forintokat) meg 2200 forint 6 havi súlyadót fizetni a kocsira. Éves szinten nem volt 10 ezer forint kiadás sem, hogy nem dobtuk ki a kocsit. Most már ki tudnám akár 10 évre is vonatni, mert megvan a lehetőség rá, de most már belekezdtem a rendbetételébe, talán jövő nyár környékén meglesz.
A közterheket tök fölöslegesen fizetitek rá, mivel nincs az autó forgalomban és arra sem adót, sem biztosítást nem kell fizetni. De ez mindegy.
Az eljárás, először muzeális minősítés, autó pante állapotú legyen, és akkro mint a kés a vajon. A minősítések naptára mindig fenn van a MAVAMSZ honlapján.
Aztán akár még ugyanaznap, ha ügyes vagy műszaki vizsga, és akár még ugyanaz nap Visegrádi utcai okmányirodába rendszámért. Ha az egészet egy nap akarod lezavarni, akkro odaállsz reggel hatkor a minősítésre, fél kilencre biztos kész vagy, átmész az NKH vizsgaállomásra, ahová előre bejelentkeztél arra a napra, és azután szintén délutánra van előjegyzett időpontod a Központi Okmányiropdában. De ha nem sietős, megcsinálod három különböő nap, vagy ketőn, ahogy akarod, a sorrend nem változik. Elsőre csak az NKH vizsgaállomásán lehet vizsgáztatni.
Ha már itt tartunk: úgy látom, Te valamennyire jártasabb vagy nálunk ebben a témában.
Adott egy autó, jelesül egy Wartburg, 353 W deLuxe. 1976 márciusi forgalomba helyezésű, szürke forgalmis. Zöld forgalmija sosem volt, 2001 októberig volt műszakija, közterhek fizetve vannak rá (éves szinten nem egy nagy összeg). Édesapám nevén van, aki szerencsére még köztünk van, korához képest jó egészségben. Megörököltem tőle, mikor vette gy Zsigulit 1991-ben de átírva sosem lett. Most vásárolgatom hozzá a cuccokat (karosszériaelemek, egyéb aprócuccok, amúgy hiánytalanul megvan mindene, de meg van bontva, nem komplett), szeretném egy teljeskörű felújítás után OT-ztatni. Tételezzük fel, hogy készen van (ez 1-1.5 év minimum, tehát most csak fiktív dolog), kulcsra indul, vizsgaképes. Hogyan tovább? Előbb Mozaik utca, NKH (mivel több mint 10 éve nincs műszakija), és utána érvényes műszakival OT, vagy vigyem egyből a Boldizsár utcába, és egyszerre műszakiztassam és OT-ztassam (ha van erre lehetőség) az Autóklubnál (tehát vizsgázhat -e ott is, nem kötelező a Mozaik utcába vinnem)? Tudom, hogy hülyén hangzik a kérdés, csak nem akarok semmit sem elbökni, mivel "családi ezüst" az autó, és Matiz-ékhoz hasonlóan eszmei értéke is van.
Elő kell venni a hagyatéki leltárt, és megnézni, ha átadták, akkro a póthagyatéki kihagyható, de minden más marad. De nem szokott benne lenni, amit nem muszáj, ami nincs nyilvántartva sehol, azt nem szokták fölvenni, hogy ne kellejen illetéket fizetni utána. De ha mindenki ismerős, az jó, egyszerűsíti a dolgokat. Első körben a közjegyzővel beszélj, nála megvannak az iratok.
A motor felteszem a bácsi nevén van még mindig, és hagyatéki leltárban nem szerepel, így nem szerepel a hagyatékátadó végzésben sem. Járművet pedig csak tulajdonostól lehet szerezni. Szóval először is fel kell kutatni a bácsi örököseit, (leszármazóit, azok leszármazóit esetleg) és kell egy póthagyatéki eljárás a helyileg illetékes közjegyzőnél. Az örökösök bemennek, és elmondják, hogy hagyatékot találtak, kérik maguk számára átadni, aközjegyző ezt némi kis pénz, (kb 10-15e Ft) fejáben és pár hét várakozás után átadaj. MInden örökösnek jelen kell lenni, különben még hosszabb az eljárás, merta közjegyzőnek hivatalos úton kell felkutatni az örökösöket. Az özvegynek is jelen kell, mert le kell mondani az amúgy erre a vagyontárgyra nem is vonatkozó özvegyi jogáról, és a végzés megtámadásának jogáról, ahogy egyébként ez utóbbiról mondjanak le az örökösök is, azzal is két héttel gyorsabban lesz joegrős a végzés. Ahogy a végzés jogerőre emelkedett, aznak meg kell venni a motort az örökösöktől. Most mrá a tiéd, bemenehetsz a az okmányirodába, bejelented, hoyg elveszett a forgalmija, kérsz egy igazolsát az adatairól, egyben átíratod a nevedere, és csináltatsz tözskönyvet a nevedre. Azután az igazolással viszed OT vizsgára, utána műszakira, aztán újra okmányiroda a Visegrádi utcában most már, és kérsz rá OT-s rendszámot, és kapsz forgalmit. Sok szerencsét, nem egyszerű, de működik, én tavaly végigcsináltam.
Nyilván triviális az út, de a te biztosan tudod, mit kellene tennem:
1961-es Pannonia, tegnap tettem rá szert. A története miatt csak. Papírok nincsenek meg, forgalomból ki lett vonva. Kevés munkával OT-képes lehet, néhány éve teljesen restaurálták, kívül-belül, ami munka most van rajta az abból adódott, hogy elég szar helyen tárolták, ez látszik rajta.
A lényeg: nagypapám testvére vette anno, első és egyetlen tulajdonosa volt. Ő is vonatta ki a forgalomból, szürke forgalmija volt, a rendszáma ismert. Alvázszám, motorszám rendben. A bácsi meghalt pár éve, azóta kallódott itt-ott. A felesége él még.
Papírozni szeretném, ha kell akkor OT-vel, ha nem kell akkor "simán". De a lényeg, hogy mi a menete, kivel, milyen szerződést írjunk erről.
A sallang meg annyi, hogy ugyan ez csak egy a többtízezer TLF-ből, de apám, nagybátyám ezen tanultak motorozni. Nem ilyenen, ezen. Ezen vannak lefotózva, suhanc korukban. Ez az értéke számunkra, a családban maradhatott a motor, nem került idegen helyre.
Kedves Citroen DS ! Nem tudom hogy ismerjük-e egymást, valószínüleg igen mert mi is DS-ben "utazunk".
Valószínünek tartom hogy a 195 R 15-őt mint eredeti gumiméretet csak elírtad.
Ugyanis : 1964-ig elől és apótkerék 165x400(mm)-es, hátul 155x400-as volt rendszeresítve.
1964 szept.-től ők is áttértek a szokásban lévő zoll méretű felnire, bár az új máret mm-ben is kifejezhető volt,
vagyis elől és a pótkerék180HR380, hátul 155 vagy 165HR 380-as volt. A 380 mm egy mm híján 15".
1966-tól a DS 21-eseket és később a 23-asokat már elől-hátul egységesen 180HR380mm.es, vagy ha úgy tetszik 180HR15"-tel szerelték.
Az Európai gumikereskedelemben a 380-as méret még mindik unikumnak számított, ezért a DS-ek gyártásának 1975 évi befejezése után a 185HR380/15" vált használhatóvá.
Tehát a lényeg az, hogy 195-ös abroncsot soha nem alkalmazott a gyár. Bocs. ezért a kis helyreigazításért.
Egy érdeklődő válasza, miután elküldtem a hirdetésben leírt 94 db. képet, és am két oldalas leírást:
"Tisztelt Pintér úr! A képeket, és a tájékoztatást megköszönö levelemet nem szántam se alkudozásnak, se vitatkozásnak, pusztán az álláspontomat szerettem volna udvariasan közölni Önnel, és nem reakcio nélkül hagyni korrekt ajánlatát, ahogyan ezt (tapasztalatból tudom) sokan megteszik... Amit az idézetben leirt, azzal tökéletesen tisztában vagyok, és egyet is értek, az árak kb igy alakulnak, ahogyan leirja, vagy még igyebbül... (egy autójavitót vezetek, ahol a fö profil karosszériajavitás, és fényezés, autószerelök is dolgoznak nálunk, magam sok éve nem szerelek már) Az autójavitásban szerzett tapasztalatom, és a veteránozás iránti vonzalmam is sokéves, ezért is szeretnék egy 312-est, és bátorkodom azt gondolni, hogy képben vagyok a témában... A szürke autó ismert elönyei mellett tartogat annyi ráforditani valót addig, amig olyan lesz, amilyennek szeretném, (és amilyennek gondolom ön is szeretné) hogy az irányár kellöképpen távol essen az elképzelésemtöl ahhoz, hogy alkudozásba kezdjek, ezért nem tettem ajánlatot... Mindemellett, ha esetleg ennyiért nem kelne el a gép, (amin nem lepödnék meg) de Önnek semmiképp se áll szándékában megtartani, és elvégezni azt, amit még igényel a gép, és az árelképzelése jelentösen módosulna lefelé, érdekel továbbra is a gép, mert továbbra is remek felújitási alapnak tartom...! Tisztelem, és jó értelembevéve irigylem Önt a 7db púpos miatt..! Üdvözlettel: Lakatos Attila"
Csak, ha érdekel valakit: van 2 Escort Mk1 és egy R8 kasznim, felesleges. Van velük mit kezdeni. Ha valaki a céljaihoz tudja használni, szerény vételár ellenében elvihető. Én ezekből már nem csinálok autót, de nem szeretném, ha a sörösdobozok sorsára jutnának.
Ja, és vannak Escort Mk1 combi elemek is - oldalablak, ilyenek -, de az autó nagyon rossz állapotban van. Viszont van jóállapotú forgalmija, az utolsó bejegyzett tulaj Bp környékén megkereshető. Bp és környéke a lelőhely mindegyikhez.
DS-re Michelin 195 R15 XAS, XVS gumi való, de vannak ezen belül is változások, pl milyen évjárat, mert hátra 185 R15 is tettek, volt 165 R15-ös is.
A mellékelt linken alul van méretváltó értelem szerűen ki kell tölteni (195/80 R15 a DS mérete) és ez alapján tudsz találni más méretűt, hogy ne csaljon az óra. Nekem is van DS-em azért tudom ezeket a dolgokat, de nekem eredeti Michelin gumijaim vannak. Esetleg tudsz 1-2 infót vagy képet küldeni a kocsiról?