Ha ezt próbálod, akkor miért nem ezt mondod a kisregények helyett? Egyébként meg van némi igazad, de azért nem mindegy, hogy ki mennyire az - én meg erről pofázok már egy ideje.
"A kisebb teljesitmenyu motor ha kozelit a teljes terheleshez, akkor ezekbol jelentosen tobbet bocsat ki mint egy nagy, mert az meg boven lambda 1gyel szaladgal."
Marmint ha ugyanannyi ido alatt gyorsitasz fel x sebessegrol y-ra a kismotoru autoval, meg a naggyal.
Egy kisebb teljesítményű motor ugyanúgy használva kevesebbet fogyaszt
Es? A fogyasztas csak egy dolog. Az emisszio a lenyeges, meghozza nem a teljesen artalmatlan CO2 hanem a CO+HC+NOx.
A kisebb teljesitmenyu motor ha kozelit a teljes terheleshez, akkor ezekbol jelentosen tobbet bocsat ki mint egy nagy, mert az meg boven lambda 1gyel szaladgal.
A testvertopikban pont most volt errol szo.
soha nem szoktam lepadlózni
Igen, te nem teszed meg, de a vezerloegyseg megteszi helyetted.
Egyet értek. Vállalom hogy nem vagyok valami "tiszta" autó ügyben, sőt... Viszont máshol, ahol nem áll érdekemben szennyezni (mert ugye vezetni szeretek, autókat is szeretem, főleg azokat amik gyorsak és hangosak) oda figyelek, például hőpumpás fütés, hoppá, globálisan máris környezetvédőbb vagyok mint "egyesek" :) akik azt hiszik hogy nagyon k. barátok, hát nem... :)
Igazad van, én is csökkenthetném a környezetszennyezést, ha egyáltalán nem ülnék többet autóba. Ha a topicban mindenki vállalja, hogy így cselekszik, akkor én is.
"Bár az valóban hiányzik belőle, hogy mi az elfogadható, és miért."
Meg hogy kinek, milyen nezopontbol. Az ember anyagi helyzetenek fuggvenyeben azert igencsak at tud alakulni az, hogy mi kornyezetvedelem, es mi az, ami mar pazarlas...
(Viszont az igaz, hogy az ember barmilyen allapotban _torekedhet_ arra, hogy visszafogja a fogyasztasat/igenyeit, bar siman megtehetne, hogy nem foglalkozik ilyesmivel. Ekkor viszont a multimilliardos, aki "csak" 530-as BMW-vel jar (pedig lenne penze barmire), szinten kornyezetvedo; lehet, hogy meg nalad is nagyobb. :-) )
"Hát persze, eddig is értettem, csak éppen nincs igazad. Mégpedig azért, mert arra még lehet elfogadható érvet találni, hogy miért jár valaki inkább autóval, mint biciklivel (vagy akár robogóval), de arra már kevésbé, hogy miért jár normális autó helyett olyannal, ami kétszer vagy háromszor többet fogyaszt."
látod, itt kerülsz tévedésbe. nagyba. mert aki védi a környezetet, az nem ül autóba, ha van más opció. aki meg nem védi, az ne pofázzon.
Dehogynem, már akkor is megmagyaráztam, de a jelek szerint nem értetted meg: attól, hogy 130 lett a megengedett. Ez tehát szabályos, így - megfelelő műszaki állapot esetén - biztonságos is, míg gyorsabban haladni szabálytalan, azaz tilos, ezért veszélyes is, mert elvileg nem kell számítani ilyen sebességgel haladókra. A 120 nem lassú, bárki mehet annyival, ha kedve tartja. Persze, a belső sávban nem illik sokáig haladni ilyen sebességgel, feltartva ezzel azokat, akik kihasználnák a 130-at. De hát ez nem újdonság, hiszen a belső sávban amúgy is csak előzéskor szabad haladni, illetve akkor, ha a többi sáv tele van.
Mondjuk onnan is meg lehet kozeliteni a dolgot, hogy tokmindegy, 120-e vagy 140 a szabaly, csak lehessen ra szamitani, hogy azt szinte mindenki tartja. Ez meg, amig a tobbseg ugy gondolja, hogy a KRESZ-ben siman felul lehet biralni azt a szabalyt, amit mi hulyesegnek tartunk, nemigen teljesul, sz'al tan ezt is meg lehetne becsulni. :-)
(Mer'ugye az nagy konfliktus-, es emiatt veszelyforras, mikor valaki elter az "elvart" tempotol (akar folfele, akar lefele). Csakhogy, ez az elvart tempo nem pont a KRESZ-ben lefektetett kene legyen?)
Ő írt elég sokat, de én valahogy nem látom, hogy az én okfejtésemmel mi a baj. Bár az valóban hiányzik belőle, hogy mi az elfogadható, és miért. Én ugyanis nem akartam szintén kisregényt írni. A lényeg az, hogy a környezetvédelmi szempontokat figyelmen kívül hagyni bunkóság.
5 perc mire eléred a 130.000km/h-t az autópályán :)
Azt speciel soha nem érem el, de ha 130-ra gondoltál, hát abba sem halok bele, ha az tovább tart egy percnél. Bár az is igaz, hogy abba sem, ha az autópályára felhajtáskor mégis lepadlózom a gépet. Máskor viszont nemigen szoktam, még előzéskor sem. Akkor előzök, amikor lehet padlózás nélkül is (mert néha azt is szoktam, még a Fabiával is).
Ezt a kort mar lefutottuk, akkor sem tudtal magyarazatot adni, mitol lett hirtelen a 130 (es csakis az, a 140 mar eeeletveszelyes) biztonsagos, a 120 pedig lassu a palyara? Hogyan elted meg nagy szabalykovetokent, hogy eddigi vilagod osszedolt, es mar a 130 is biztonsagosnak szamit?:)
van olyan lakott terület, ahol balra mező van, jobbról meg a gyárfal, ott nem foglalkozom az 50-el.
Ez érthető, de azért remélem, ott sem mész százzal!
autópályán meg a 130 egy kényelmes tempó az autómnak, de ha sietek, akkor szintén nem foglalkozom a sebességhatárral, mert bután van kialakítva.
Miért, milyen sebességhatár lenne az okos? Annak idején azt írták a nagy reklámtáblákra, hogy ez biztonságos és dinamikus, ami nagyjából igaz is. Persze, vannak olyanok, akik mindenáron száguldozni akarnak az országutakon, akárhány ember életét és vagyonát veszélyeztetik is ezzel, az ilyeneknek nyilván se nem dinamikus, se nem biztonságos.
érdekes, hogy a régi KRESZ-ben városban még 60 volt - ladák, polskik, sokdák -, ma viszont, amikor (hajóltudom) EU-s szabályozás a minden autóba ABS, meg légzsák, meg ilyen-olyan biztonság, csak 50.
Én erről azt hallottam, hogy azért kellett levinni 50-re, mert mindenki gyorsabban ment a megengedettnél, és azt szerették volna elérni, hogy legalább ne 70-nel menjenek, hanem legfeljebb 60-nal. Persze, vannak olyan helyek, ahol simán meg lehetne engedni a 60-at, vagy akár a 70-et is. Néhol meg is teszik. Szerintem több helyen kéne, bár tartok tőle, hogy ebben az országban akkor is túl sokan lennének, akik jelentősen túllépnék a megengedett sebességet. És ez szerintem így is marad addig, amíg nem fognak gyakorlatilag mindenhol mérni, és komolyan büntetni. Mert a magyar ember ilyen, mindig azt nézi, hogy hogyan lehet kijátszani a szabályokat, és lenyomni másokat.
Hatugye, most nem is a nepszerusegrol van szo. :-)
A nepszeru zoldpart az valami olyasmit mondhatna, hogy ne szennyezzunk... mar olyan nagyon sokat, olyan kornyekeken, ahol nagyon sokan elnek... ha ez nem tul nagy keres. Ez meg azert mar hasonlit az afrikai torzs "ne olj... meg senkit, aki nem bantott teged" parancsolatahoz. :-)
"érdekes, hogy a régi KRESZ-ben városban még 60 volt - ladák, polskik, sokdák -, ma viszont, amikor (hajóltudom) EU-s szabályozás a minden autóba ABS, meg légzsák, meg ilyen-olyan biztonság, csak 50."
Majd lehet megint 60, ha a legzsak szeria lesz minden gyalogosba is. :-)
De azert ne tegyunk mar ugy se, mint hogyha a gyengebb autokat allandoan kiporgetnek a gazdaik, az erosebbeket meg szinte sose. Mer' en az 1,2-es Ibizaval szinte alig eloztem, a Zalfaval meg ugy erzem, hogy mast se csinalok szinte. (Meg ezt forgatom is, me' szereti, a Seatot meg nem forgattam, mer' nem szerette.)
Nem lennek nagyon meglepodve, ha a vegin' az jonne ki megiscsak, hogy csak az elpofogott uzemanyagmennyiseggel aranyos az ossz-szennyezes, valahogy. :-)
(De: kezdjuk tan az elejitul. Az alapveto kornyezetvedesi szlogen ugy szol, hogy: ne fogyassz.)
...egyszerűen nem hiteles a véleményed. így már érted?
Hát persze, eddig is értettem, csak éppen nincs igazad. Mégpedig azért, mert arra még lehet elfogadható érvet találni, hogy miért jár valaki inkább autóval, mint biciklivel (vagy akár robogóval), de arra már kevésbé, hogy miért jár normális autó helyett olyannal, ami kétszer vagy háromszor többet fogyaszt.
azaz szinte mindegy, hogy padlógázon vagy félgázzal gyorsítasz, mert megközelítőleg ugyanakkora teljesítményt ad le a motor.
Ezt azért nem nagyon hiszem, mert egy ilyen motor sem ugyanúgy húz félgázzal, mint padlóval. Tehát nyilván nem ugyanakkora a leadott teljesítménye sem.
Ha szinte sosem padlózod le, akkor két lehetőség van:
5 perc mire eléred a 130.000km/h-t az autópályán :)
Varázsló vagy.
Nagyon gyakran le kell padlózzam a Volvómat, mert 70-80 fölötti tempónál már nem ugrik annyira meg, és azért mégis 170Le. Teli tankkal egy pár motyóval benne lemértem, 1435kg szoval még csak azt sem lehet mondani hogy nehéz.