Ha nem fűtöd a garázst, akkor rendben van, de akkor mire jó? Pl korróziós szempontból rosszabb egy kocsinak egy fűtetlen garázs, mint a csillagos ég. Tárolni lehet a garázsban, de fagyveszélyes dolgokat nem. Tevékenykedni sem az igazi ott. Ahogy lentebb megtárgyalták, egy hideg kocsiba beszállni sem nagy öröm.
Ha meg fűtöd, akkor nagyobb lehet a hőigénye, mint az egész PH-nak. A tél nagy részében elmegy a ház fűtés nélkül, de a garázsba be kell vezetni a gázt. (Mondjuk a benzint már amúgy is bevezetted...)
En tovabbra is a haz melle tennem. De a garazs feloli hazfalat szigetelnem ugyanugy mint a tobbi kulso falat, igy a garazs kicsit segit (nincs ezen a falon szel, es esetleg nincs olyan hideg mint kint).
Az egyetlen megoldando kerdes a komoly legzarasu ajto.
Inkabb adminisztrativ kerdes, hogy egy ilyen garazs futesere forditott energiat be kell-e szamitani a PH-ba. Miert ne lehetne egy passziv hazam, es egy nempassziv garazsom?
Amugy konkretan nem tudom mekkora veszteseget jelentene a PH szamitasokban egy garazs, ami kicsit szigetelt, sok szabadonallo felulete van, szarul zarodo ajtaja, ettol a rendes kulsofallal elvalasztott haz, nem PH de jolzarodo ajtoval, ami egy haztartasi helysegbe nyilik.
Az antibaki csak az egyik része a talaljból történő csöves hőkilopás problémakörének. Egy másik része az, hogy a talajban felfelé szivárgó sugárzó radon gáz ne jusson be a csőbe. Gondolom a Rehau azért a pénzért a radonbiztos cuccot árul.
Igen, így. Persze, hogy hová jó tenni a Rehaus szakaszt, a ház elé közvetlenül, vagy a beszívótoronyhoz, esetleg mindkettőhöz és a közepe a "noname" az még nyitott kérdés...
Úgy érted, hogy mondjuk a házba való bemenetel előtt az utolsó 5-10m lenne awaduct a többi előtte sima KG cső ? Szerintem ötletnek nem rossz, de nehéz igazolni azt, hogy ez így működne-e.
A Rehau-s talajhőcserélő legnagyobb problémája az ára. Az jutott eszembe, mi van, ha csak egy része Rehaus a talajhőcserélőnek, a többi sima nem antibakis cső. Vélemény?
Az amiről te beszélsz szerintem az már autószerelő műhely kategória és nem garázs. Én biztosan nem fogok a garázsomban TÉLEN autót bütykölni - de nem vagyunk egyformák. Én a garázsba se vizet se telefont nem vezetnék be. Telefonra internetre egyébként vannak más megoldások is. A garázsomat amit a közvetlen a ház mellé de nem vele egybe fogok építeni, csak tárolásra ( autók és ami polcokon esetleg a kocsi mellett elférnek) szándékozom használni. A beállás semmivel sem lesz rosszabb mint ha egybe épült volna a két épület. A garázsból a házba kb 2 méterrel több út és egy plusz ajtón való átmenettel tudok bemenni mint ha egybe lenne a két épület. Azt hiszem ez vállalható kompromisszum azért, hogy a ház könnyebben megfeleljen a PH kritériumoknak és ne kelljen PH négyzetméterárból garázst építenem. Még egyszer kihangsúlyoznám, hogy PASSZÍVHÁZRÓL beszélgetünk. Egy hagyományos háznál egyetértenék az egybeépítés logikusságával.
mellesleg előbb szerintem elkell dönteni hogy az ember most olcsón akar valamit vagy szépnek, vagy PHnak mert a három együtt nem megy, kompromisszumot kell kötni... Pl egy bizonyos hirhedt cég villaparkjába voltam párszor budán. Gyönyörűséges a garázs, terméskővel kirakott körben mész bele mint egy barlangba és úgy sűlyed a hegybe le mint valami látványosság, kis ív meg, virágok amit akarsz, mozgásérzékelős garázskapu, semmi gombbal való nyomkodás vagy ilyesmi. A házba egy másik kis barlangszerű folyosón jutsz be alulról, egyébként főbejárat nincs is, csak így alulról, rejtett világítás, a falba épített hatalmas akvárium és ez még csak a garázs... nem kell felöltözni hogy beszállj a kocsiba, nem hideg a kocsi, mert stabil 22 fok van a garázsban... de a hajad égnek állna ha tudnád mind ez mennyibe került... :)
lehet de az így is úgy is kell rá akár a ház része a garázs akár az általam említett megoldás. Ezért nem írtam hozzá garázsajtót sem. ráadásul egy ph garázskapu meg ebből kiindulva akkor nem félmilla hanem vagy kettő... és attól még hogy a garázs ajtó ph nem beltéri ajtót fox tenni a kocsi meg a nappalid közé.... maradjunk az ésszerűség határain belül szvsz... ha nagyon HP garázst szeretne valaki az meg inkább tegye be a pincébe szvsz... én is ezt fogom tenni.
azt miért nem lehet hogy ház mellett 6x7es betonplaccra 10x10es gerendalábra szerkezet rá OSB benne 10es gyapot, kivüről ugyanaz a vakolat mint a házon, ajto a garázsban a házba, teteje akár bitumenes akár a házon lévő cserép de a falazathoz hasonló tetőszerkezeten... Ez lenne vagy félmillió(SK) és kívülről senki nem mondja meg hogy miből van, belül meg nincs hideg...
Biztos, hogy ennyire reménytelen dolog a PH és a garázs?
Persze a ház mellé ragasztott garázst elfelejthetjük, mert hatalmas külső felületet ad az épülethez. Tegyük fel inkább, hogy a garázs a ház része.
Legyen az A esetben egy 5x6 m-es szoba a ház sarkában, ablakokkal. Legyen a B esetben ugyanitt egy garázs. Azt szeretnénk elérni, hogy a B esetben a ház vesztesége ne legyen nagyobb mint az A esetben.
Extra veszteségek a B esetben (A hoz képest): - A 6-7 m2 garázsajtó (ez a legnagyobb veszteség) - A garázsajtó nyitásakor fellépő légcsere hővesztesége - Kocsi hőtartalma, amikor elmegy - Esetleges szoláris nyereség elvesztése az ablakokon
Nyereségek: - Kisebb ablakfelületek - Kocsi hőtartalma, amikor jön - Légcsere hiányában a rekuperátor vesztesége
A garázs hőveszteségek nagy része arányos a garázs hőmérsékletével, ezért a garázs hőmérsékletét úgy választjuk meg, hogy ellensúlyozzuk az extra veszteségeket. A garázs és a ház többi része közötti felületeket hőszigeteljük, és ezt a szigetelést úgy hangoljuk, hogy a kívánt garázshőmérséklet adódjon. A csökkentett garázshőmérséklet miatt a garázs és a ház közötti ajtó sem olyan kritikus, a kisebb deltaT miatt. (Nem kell mégegy teljes értékű bejárati ajtó.)
Fontos, hogy a garázst úgy helyezzük el, hogy minél több felülete a ház külső felülete is legyen, így a csökkentett hőmérséklet a ház nagyobb felületén eredményez veszteségcsökkenést.
Ha sikerül úgy méretezni az egészet, hogy a garázs hőmérséklete kb a ház és a külső hőmérséklet középértéke legyen, akkor a fűtési idény legnagyobb részében élvezhetjük a garázs kényelmét.
A csökkentett hőmérséklettel más helyiségek esetén is érdemes élni. Hasonló megfontolásból (is), saját házunk külső felületeinek jó részét a kamra, lépcsőház, kazánház, szárító és gardrob adja.
Számoljunk is egy kicsit (csak durva becslés):
Átlagos téli nap kint 0 C, bent 20 C, a garázsban meg 10 C.
Legyen a ház földszintes, az 5x6 m-es garázs alja, teteje, és két oldala, a ház külső felülete is egyben (kb 90m2), mondjuk A esetben 0.12 W/m2K a fal, és van 3m2 ablak 0.9 W/m2K. A 10 C-os garázzsal megtakarítunk úgy 150W-ot. Kis kereséssel a legjobb garázsajtó amit találtam 1.3 W/m2K volt, az elvisz kb 90 W-ot. Élég-e, a maradék 50-60 W a további veszteségekre?
Egyébként a szekcionált garázsajtó nem tűnik a legjobbnak, mert aránylag vékonynak kell lennie. A fent említett ajtónak 0.9 W/m2K volt az ajtólapja. Valószínűleg egy hagyományos kétszárnyú garázsajtó, 10cm poliuretán szigeteléssel sokkal jobb eredényt adna.
Egy fűtetlen garázsban a vízcsapot is fagytalanítani kell télen, szóval vihetek magammal egy vödörben vizet, ha kezet akarok mosni.
Külön kell bevezetni a szennyvízet, villanyt, internetet (mert manapság bármilyen szereléshez internet hozzáférés is kell), házi telefont (hogy az asszony ne fáradjon, mikor kész az ebéd).
Külön út kell hozzá a kert végéig, és nem az előkertig.
És meg le kell betonozni egy kocsi fordítót, mert az asszony tolatva tuti lekocolja a házfalat. Előkertből tolatva már csak a kerítést és a kaput kocolja le.
Szóval kisebb alap kell hozzá igaz, de x3 annyi beton megy a hozzávezető útba - 36 m2 garázs + 100m2 térbeton. Míg előkertben csak 30-40 m2 térbeton kell.
Mert Magyarországon a keskeny frontoldali és mélyebb telkek lettek kimérve. A széles frontoldalhoz több utca kell, így relatívan kisebb az eladható terület.
"hat nem tudom, ha a garazs kozel van a hazhoz, es egy fedett valamin lehet atmenni, aminek netan oldala is van, hogy a csapo esotol se azzak el, azt hivom en osszeepitesnek. lehet hogy masnak mast jelent ez a szo, nekem pont ezt."
Én az egybeépítés alatt azt értem amikor a garázs szerkezetileg is része a háznak.
Azért mindenki figyelmét felhívnám, hogy most passzívházakról beszélünk ugyebár. Egy passzívház esetében a bejárati ajtó is tetemes költség - pusztán kényelmi okokból két bejárati ajtót megvenni szerintem több mint luxus! Én a pocsékolás kategóriába sorolnám. Ugyan ez vonatkozik a hőszigetelésre. Aki nem hiszi csináltasson PHPP számítást garázzsal a házban és anélkül. A különbség nem kevés lesz akár Ft-ban mérve akár energia szükségletben nézve.
De tegyük fel hogy, valaki barkácsolni akar tél-víz idején a temperált garázsában - hát nem tudom én még +10 fokban sem szivesen bütykölnék hosszú ideig. Minden mást lehet egy teljesen fűtetlen független garázsban is csinálni.
"Pl. nem kapcsolódhat tartószerkezetileg a házhoz, mert akkor a csomópontok rögtön sérülnek."
Ennek további folyománya az, hogy az ennyire független épületrészek mechanikailag is külön mozognak, tehát ahol összeér a két épület, oda valószínűleg valami rugalmas tömítőcsíkot kell kitalálni (mivel az illeszkedésnél a vakolat, festés valószínűleg mindig repedni fog).
Hat szerintem odatervezve sem muszaj azonos szerkezettel legyen, de ertem mar miert gondolkozol teljesen maskepp.
Az, hogy egy uj hazhoz toldott garazs elut, az plane izlesek es pofonok. 20 ev mulva mar egyaltalan nem fog latszani hogy vacakabb anyagokbol volt eredetileg esetleg. Viszont egy uj haz, amitol 10 meterre van a garazs, hat nekem meg az az, amitol fogom a fejem. Tenger penzert ujonnan epiteni valamit ami ilyen impraktikus....
Hát azért egy korrektül megépített új ház + egy hozzá TOLDOTT garázs (amiről te beszélsz) kissé elüt egymástól szerintem.
Ugyanakkor vannak dolgok, amit nehéz megoldani. Pl. nem kapcsolódhat tartószerkezetileg a házhoz, mert akkor a csomópontok rögtön sérülnek. Ha meg így van, akkor statikailag önhordónak kell lennie azon az oldalon, ami lehet drágább, mint +1 fal oda. Ha meg + fal, lehet különállóan is.
Persze ha azt nézzük, ezen a módon lehet "egybe", de ez igazából nem egybe, csak "mellétámasztod" a garázst a meglévő kész háznak. Nem ugyanaz, mint ha beletervezve, azonos szerkezettel megépül.
nade amiket irtal, azok az arak total fuggetlenek attol, hogy mekkora a tavolsag a garazs es a haz kozott.
kobol, vagy bontott kismeretu teglabol is epithetek garazst a hazam melle eppugy mint a telek vegebe. meg bontott tetot is tehetek a hazam melletti garazsra.
egyedul plusz egy ajto fog kelleni, de cserebe egyel kevesebb fal van.
Igaz, de azért az nem egy masszív végeredmény. :D Ennyi erőből fóliasátrat is hívhatnánk garázsnak. :) (falun használják is arra...)
Amúgy meg pár éve azt írtam le ide a fórumra, hogy a mai autókat nem igen kell védeni az elemektől. Az emberek gyakran cserélik, ideje nincs átrozsdásodni. Hát szeretném, ha megváltozna ez a dolog, és tartós dolgokat vennék, 20-30 évekre. De jelenleg nem erről szól a világ. De hátha... Na akkor érdemes már garázsba tenni. :)
A 70-e ft-os obis favázas kocsibeállót is be lehet lambériázni kívülről pár szál párnafának használt léccel, kb 1500 ft/nm áron és még egy szigeteletlen garázskapu 50e ft-os díját valamint az aljzatbetonnak használt 5 m3 betont figyelembe véve is 300e ft alatt marad az ára. Ha nincs beton aljzat (csak pl zúzottkő), akkor sok helyen építési engedély sem kell. (Tudtommal.)
"...a kulonallo garazs miert olcsobb mint az egybeepitett??"
Ez így ebben a formában nem igaz, mármint, hogy mindig olcsóbb. Inkább úgy mondanám, hogy ha a házzal együtt van, akkor tuti drágább, de ha valaki különálló garázsnak is csupa bolti "friss" cuccból áll neki, akkor az biztos nem olcsóbb.
Nekem pl. azért olcsó, amit leírtam: a házba a bontott/innen onnan kapott anyagokat nem tudtam elhasználni (használtam kisméretűt tömegfalnak, de maradt belőle így is), amiből épül a garázs. De ez másnál is igaz lehet, ha odafigyel. Merthogy a garázsfalnak nem kell most 0,15k , eleve semmi szigetelés, még a fal is szedett vedett, tető is lehet bontott anyag, stb. Nem ezt fogod mutogatni a vendégeidnek. ;)
De ha valakinek nincs bontott anyaga, az hozasson 1-2 kocsi követ (~20E fuvarral felénk), pár köb homokot, pár zsák cementett, és kőből rakva olyan garázst lehet építeni, aminél semmi sem olcsóbb. Simán ki lehet hozni max 10-15E/nm-re.
A zsalukő kibetonozva marha drága dolog, csak azért mondom, mert vki említette nemrég. Eleve a beton iszonyat megdrágult, és még a zsalu is annyi, mint egy komoly tégla+ a munka se kevés vele. El kell feledni.