Elfogyhat heteken belűl a dízeljárművek ellenőrző adalék alapanyaga, az ablue! Anélkül a dízeles teherautók nem indulnak el és ez az áruforgalom leállását okozhatja Európában! A szlovák Duslo üzem gyártja az alapanyagot, a szlovák kormány már vésztartalékot vásárolt fel, de így is csak két hétre elegendő a gyártás! A nagy cégek már pánikfelvásárolásokat hajtanak végre! A kutakon is elkezdett kifogyni az adblue! Az Európai Unió a klímabarát energiára való átállásra szólította fel az országokat, kizárólag tisztán árammal működhetne minden jármű!
Jovo hettol mar lesz adblues dizel, sot csak az lesz a kutaknal, mivel annak az ara nem lesz korlatozva. Es maximum csak a rafizetessel gyarthato meg eladhato 480 forintos normal dizelbol lesz majd nemi hiany. Fe szerencsere a dragabb es kjobb dizel meg benzint barmelyik autoba be lehet tolteni.
A modern dízelautók egy része automatikusan korlátozza a motorteljesítményt,ha kifogy az AdBlue a tartályból,de van olyan is,hogy be sem engedi indítani az autót,ha nincs benne AdBlue.
Csak ott a bibi, hogy pl. a mezőgazdasági munkagépek jelentős része is adblue-pozitív, ahol aztán gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy mennyi Co2-t meg NO-t bocsát ki ....
Az addblue külön tartályban van és soha nem keveredik a dizelolajjal. A tartályból a kipufogó rendszerbe kerül és ott a nitrogénoxidokkal lép reakcióba. Az autó tud működni addblue nélkül is, csak akkor nem teljesíti azokat a környezetvédelmi normákat, amelyre engedélyezve lett a forgalomba helyezése.
Nekem inkább az a gyanúm, hogy mesterségesen próbálnak meg hiányt generálni a piacon, hogy a most kínálatban lévő, agyonbonyolított és rövid élettartamú autókat minél drágábban tudják rákényszeríteni a vevőkre.
Mert új autót fognak venni, főleg azok, akik eddig is 3-4 évente cserélték az autójukat.
Csak a mostani helyzetben ezek nagyrésze is kivár, próbál az előző autójával még járni.Viszont emiatt sokkal jobban le fog pusztulni a használt gépkocsipark, több alkatrész kell, ott is lehet szépen emelgetni az árakat....
lehet épp ennek előzménye a létrehozott hiány. merugye a hiány áremelést generált eddig, hiszen a hiányzó mennyiséghez képest nagy kereslet ellensúlya a magas ár. a magas árat kevesen képesek kifizetni, ezért elég a kevés mennyiség is. na most egy kicsit az lehet, hogy a csökkenő keresletet próbálják a magas árban realizálni, ézért a magas árelőzménye lesz a hiány. a drága alkatrész, drágult készárut eredményez. :O
Annyit tennék hozzá, hogy a felsoroltak a normál autókban is ott van, tehát ez sem indokolja az állítólagos plusz chip-hegyeket az elektomos autóban.
A generátor témához annyit, hogy a fékezés-visszatáplálás miatt nem kell plusz generátor a villamos autóba, mert ezt vagy a villanymotorral meg lehet tenni, vagy ha mégis külön építenek be, akkor ugyanolyan generátor kell, ami a normál autóban az ottani akkut tölti.
Ellenben a villamos autóban nincs turbó, ami ismét egy szenzor és chip-gyűjtőhely a hagyományos autónál.
Mondjuk az elég beszédes, hogy a hibrid autók ára nem lényegesen magasabb a hagyományos autókhoz képest, holott ott aztán (elvileg) van a normál motorhoz is minden meg az elektromos hajtáshoz is..... ha igaz lenne az autógyárak marketing dumája, akkor 2x-3x árakat kellene látnunk.
bizonyos értelemben vett generátor (áramfejlesztő) van, hiszen a fékezés, lassulás által létrejött energia az akksiba töltődik vissza, v. nem használ az autó abból áramot. persze a vezérlő egység (computer) milyen eszközökből tevődik? v. a menetközben működő megfigyelő eszközök, sávtartó (mármint az autót a sávban tartó), követés megfigyelő (tood a ütközés megelőző), önparkoló szenzorok, ...?
no és természetesen ezek nem csak az elektromos autók eszközei lehetnek. persze a légnyomását figyelő szenzorok és a fékek kopását figyelők is ott vannak, hogy említsünk még párat ...
Egy elektromos autóban nincs befecskendező-rendszer, nincs kipufogórendszer, nincs váltó, nincs hűtés, nincs DPF, nincs lambdaszonda, nincs generátor, nincs kuplung.
Ezekhez kellenének a szenzorok és chipek.
Ha szigorúan vesszük, egy elektromos autónak max. a felébe szabadna kerülnie egy hagyományos autóhoz képest.
Mivel a fentiek hiányoznak az elektromos autóból, ezért se chip, se szenzorok tömege nem kell hozzá.
Ezért marketing bullshit az autógyártók propagandája, hogy milyen bonyolult és komplikált az elekromos autó és mennyi chip kell oda.
Gunnar Herrmann, a Ford európai vezérigazgatója, aki úgy látja a CNBC beszámolója szerint,
A GLOBÁLIS CHIPHIÁNY MÉG 2024-BEN IS FENNÁLLHAT.
Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy nehéz pontosan megjósolni, hogy mikorra állnak helyre teljesen a beszállítói láncok. Herrmann hangsúlyozta azt is, hogy a félvezetők hiányát tovább fokozza az elektromos autózásra történő átállás. Példakánt egy belsőégésű motorral szerelt Ford Focust említett, amely durván 300 chipet tartalmaz. Ezzel szemben egy új típusú tisztán elektromos modellben mintegy 3000 félvezető kerül felhasználására a gyártás során.
Így leirni hülyeség szerintem. Nem mintha értenék hozzá, de úgy értelmezhető hogy vesz a traktoros 100L gázolajat amihez a kút automatikusan bekever X mennyiségű adbluet, de ő még vesz + 50 litert
Nem csak japán autógyártók érintettek, hiszen a Renesas az autóipari félvezetők globális piacának 30%-át birtokolja.
Érdekes módon a francia és az amerikai gyártóknál valahogy nincs chip-hiány. A VW 6-12 hónapos szállítási határidőt ad meg új autónál, a Citroent meg 6 hétre megkapod.
Az egész azzal kezdődött, hogy a japán Ashai Kasei Microdevices gyárában tűz pusztított, majd a koronavírus-válság hatásait rosszul mérték fel az autógyártók. Most március 20-án pedig egy újabb japán üzemben, a Renesas nevű cég Naka városában található gyárában leégett az autóipari félvezetőket gyártó egyik – a termelés kétharmadáért felelős – gépsora.
Ezek a Japán gépsorok, ajaj....
Miből vannak ezek, kiszáradt fából, hogy ilyen gyúlékonyak? :D