Keresés

Részletes keresés

Hierro Nyh. Creative Commons License 2007.11.24 0 0 28
Meg 1944-ben a rövid életű - vagy inkább halvaszületett - Vésztői Tanácsköztársaság vezetői is be akarták adni felvételi kérelmüket. :)
Előzmény: showtimes (23)
jamaica2 Creative Commons License 2007.11.24 0 0 27
Bocs Stocton és Darlington 1925.
Előzmény: Zicherman Istvan (9)
jamaica2 Creative Commons License 2007.11.24 0 0 26
Az hogy az ENSZ ben még nem volt benn a fejlődő világ és a nyugati szövetséges tagok nem szavazták volna meg. A szovjet küldött elhagyta mérgében az ENSZ -t és máris megszavaszták az ENSZ haderőt Kim Ir SZen ellen.
Előzmény: concrete-11 (22)
vadállat Creative Commons License 2007.11.24 0 0 25
"A csatolás a szovjeteken múlott, s nem máson."

Én sem állítottam mást.

"A blokkban azt csináltak, amit akartak, lásd 56, 68..."

Ezek a beavatkozások alapjában véve a Varsói Szerződést szegték meg.
Előzmény: showtimes (23)
Péter az állat Creative Commons License 2007.11.23 0 0 24
"miért nem lett közös a munkaerőpiac,"

De volt olyan, csak valami gulágnak hívták. :-)

:-(
Előzmény: terrariumos (12)
showtimes Creative Commons License 2007.11.23 0 0 23
A csatolás a szovjeteken múlott, s nem máson. Gondolod, ha 1950-ben Sztálin úgy dönt, hogy Lengyelországot LSZSZK néven a SZU-hoz csapja kitört volna a 3. világháború? Nos, tuti nem. A blokkban azt csináltak, amit akartak, lásd 56, 68...

Egyébként a Bulgárok egyszer jelentkeztek, de nem kellettek a birodalomba.
Előzmény: vadállat (20)
concrete-11 Creative Commons License 2007.11.23 0 0 22
És mi akadályozta, hogy másképp járjanak el mint Ukrajnával, amelynek szintén külön szavazata volt tudtommal?
Előzmény: Zicherman Istvan (21)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.11.23 0 0 21
1947-ben Dimitrov felajánlotta, hogy Bulgária belép a Szovjetunióba (korábban, 1945-ben ugyan ezt felajánlotta Csojbalszan is, Mongóliával). A szovjet kommunista vezetésnek viszont szavazókra volt szüksége az ENSZ-ben.
Előzmény: vadállat (20)
vadállat Creative Commons License 2007.11.23 0 0 20
A Szovjetúniónak bufferzóna kellett a nyugattal szemben, erre volt jó Kelet-Európa.

Ha bármikor akarták volna ezeket az országokat a Szovjetúnióhoz csatolni, arra a legnagyobb esély a világháború után lehetett volna szerintem.
Előzmény: terrariumos (7)
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.23 0 0 19
Nem ironia. Tisztelet. Igaz nem folyamatosan követem az Ön munkásságát, de szerintem történelemböl jeles. Ön ért a témákhoz, utánnaolvas, kutakodik. Ha tényleg kormányra kerülnél, Ön lenne a hadügy (közlekedési) miniszter. Mivel a történelem a legnagyobb tanító. Ön számomra olyan mélységekben tárja fel elöttem a multat, amit egyszerüen meg lehet értni. Sosem leszek miniszter, de Ön megérdemelné. Ön többet tud ezekröl a témákról, mint az egész akadémia, mert Önt érdekli.
Előzmény: Zicherman Istvan (16)
concrete-11 Creative Commons License 2007.11.23 0 0 18
Tök érdekes volt szerintem.
Előzmény: Zicherman Istvan (16)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 17
Én arra nem voltam kíváncsi.
Ott ahol mindenből presztízskérdést csináltak, nem szép egy ilyen bizalmatlanság lenni.
Előzmény: Zicherman Istvan (16)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.11.23 0 0 16
Nem értem az irónia okát.:(((
Csak idéztem egy részletet a saját cikkemből (,,A vasutak megjelenésének és katonai alkalmazásának rövid története, 1900-ig"), mivel az olvtárs kíváncsi volt, hogy honnan a nyomtáv-probléma.:(((
Előzmény: Törölt nick (14)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 15
Vigyázni kell az ilyen viccelődéssel, mert mi van, ha véletlenül tényleg kormányra kerülsz?:)
Előzmény: Törölt nick (14)
Törölt nick Creative Commons License 2007.11.23 0 0 14
István, az Ön hozzáértése lenyügöz, számomra az Ön TUDÁSA követni való példa. Köszönöm. ( ha egyszer kormányzati pozícióban leszek feltétlen számítok Önre).
Előzmény: Zicherman Istvan (9)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 13
Munkaerőpiac:(( Munkakerőgazdálkodás.
Előzmény: terrariumos (12)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 12
Valami olyasmi, hogy miért nem lett közös a munkaerőpiac,
a jövedelmi szint,
esetleg a nyelv is.
Előzmény: Zicherman Istvan (9)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.11.23 0 0 11
Te voltál kíváncsi a nyomtávra.
Ott a válasz.
Előzmény: terrariumos (10)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 10
Ez kit érdekel? Ide tartozik?
Előzmény: Zicherman Istvan (9)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.11.23 0 0 9
Vasúti nyomtáv
..................................
A vasutak közvetlen őse, ha mondhatjuk, a XVI-XVII századi városi ,,fapályás lovashintók" voltak, és ezek nyomtávja is körülbelül 5 láb volt. A bányákban alkalmazott csillepályák nyomtávja, viszont, változó volt - 2 és 5 láb között. A legsikeresebben tervezett vasút (Nagy-Britanniában), a Martir - Tayefaile vonal volt, amelynél a lóvontatta utasszállító kocsiknál a nyomtáv szintén 5 láb volt, és ez megfelelt a kor katonai tránjeinek keréknyom-távolságának (a kocsikat ugyan abban az üzemben gyártották, ahhol a hadsereg számára a furgonok készültek). Ennek a vasútnak a sikerét az hozta meg, hogy itt alkalmazták először az öntött vassíneket, és a rebordákkal ellátott kerekeket. Ezen a sín-kerekek kapcsolási elven működik a vasút a mai napig.
Úgy tartják, hogy ez a vonal szolgált alapul George Stephenson számára, amikor 1825-ben hozzálátott első gőzvasút pálya építéséhez, Stokton-Darlington között. Stephenson kezdte alkalmazni a 4'6" nyomtávú sínpályát (4 láb 6 hüvelyk - 1372 mm), ami teljes mértékben megfelelt az Anglia északi részén használt közutak kerék-távjának. Viszont első gőzmozdonya tervezésénél nem sikerült racionálisan elrendezni annak berendezéseit, és a gőzhengert, ezért kénytelen volt - mint írta - a nyomtávot két és fél hüvelykkel szélesebbre venni. Így jött ki a ma is használatos nyomtáv:
4'6" + 21/2" = 4'81/2" (1435 mm).
Stephenson rengeteg megrendelést kapott gőzmozdonyaira, ezért ez a nyomtáv gyorsan elterjedt Európában és Amerikában. Néha úgy is szokták nevezni, mint ,,stephenson-nyomtáv", néha úgy is, hogy ,,a normális vasúti nyomtáv".
George Stephenson fia, Robert Stephenson kitartott amellett, hogy a nyomtávnak szélesebbnek kell lennie (5 láb - 1524 mm, vagy 5 láb 3 hüvelyk - 1600 mm). Ő abból indult ki, hogy így ,,kényelmesebben lehet elrendezni a gőzmozdonyok belső mechanizmusait".
Abban az időben nagyon kevesen gondoltak arra, hogy a vasúti nyomtáv szélességének kiszámításánál figyelembe kell venni az adott országban legelterjedtebb nyomtávot, már nem is beszélve a kontinentális pályákról. Úgy tűnt, hogy ez a távoli jövő kérdése. Nagy-Britanniában a kezdetek óta változó nyomtávú vasúti pályákat alkalmaztak. 1833-ban Brinel mérnök felajánlotta, hogy a Nagy Nyugati vasúti pályát 7 láb (2135 mm) széles nyomtávval építsék. Ő úgy gondolta, hogy ez elősegíti a nagyobb szállítási sebességet és biztosítja a jóval nagyobb szállítási kapacitást. A vasútvonal felépült. Rajta kívül még három vonalon különbözött a nyomtáv a stephensoni standardtól - 1676 és 1600 mm. Ebből következik, hogy már a vasúti közlekedés hazájában is, elejétől fogva, négy különböző nyomtávot alkalmaztak! Valamivel később ez a szám tovább gyarapodott.
Eleinte, míg a különböző részvénytársaságok és cégek által épített vasutak nem alkottak egységes hálózatot, ez az összevisszaság nem okozott különösebb gondot. Viszont az első pályák megjelenése után 20 évvel - a XIX. század 40-es éveiben - a vasúti nyomtáv kérdése az egyik legaktuálisabb államérdekű és társadalmi kérdéssé vált Angliában. Ott, ahol a különböző nyomtávú vasutak találkoztak, az utasoknak át kellett szállniuk, a terheket pedig át kellett rakodni. Ez nagyon sok kényelmetlenséggel és idővesztességgel járt együtt. Végül a kérdést megvitatta a brit Parlament.
Felállítottak egy különleges parlamenti bizottságot, amely 1846. augusztus 12-én, 46 szakértő véleményére alapozva döntését, elfogadott egy nyilatkozatot, ami a nyomtáv problémáját volt hivatott megoldani. A bizottság megállapította, hogy a szélesebb nyomtávnál az építési költségek magassabbak, de senkinek sem sikerült kiszámolnia, hogy mi alapján kompenzálódnak ezek a kiadások a vonalak üzemeltetése során. A nyilatkozat elfogadásának pillanatában Nagy-Britanniában a következő nyomtávok voltak használatban, és adott méretekkel a következő hosszúságú pályák rendelkeztek:
4'81/2" (1435 mm) - 3228 km;
5'3" (1600 mm) - 55 km;
5'6" (1676 mm) - 55 km;
6'2" (1880 mm) - 43 km;
7' (2135 mm) - 469 km.
Végeredményben a stephensoni nyomtáv-méret mellett döntöttek, és ez lett az általánosan elfogadott. Ráadásul a szélesebb nyomtávú vasút átépítése keskenyebbé jóval olcsóbb, mint fordítva. Ez is egy fontos szempont volt a döntéshozatalnál.
Ugyan ekkor, viszont, komoly érveket hoztak fel az 5'3", 5'6" és 6'2" nyomtáv mellett. Mondossze a 7' mellett nem kardoskodott senki.
A brit Parlament által hozott törvény kötelezte az összes vasúttársaságot és tulajdonost, hogy építsék át vonalaikat a 4'81/2" méretre (1435 mm). Az összes további pályát is ebben a méretben kellett építeni. A törvény megszegése esetén a ,,hibás vasútvonalnak" 10 font sterlinget kellett fizetni 10 mérföldenként naponta! Mindössze Írországgal tettek kivételt, ahol meghagyták az 5'3" (1600 mm) nyomtávot.
Az európai kontinenssel eleinte szintén komoly bajok voltak, de itt is leginkább a ,,stephenson-méret" volt mérvadó. De ezenkívül, például, voltak más méretek is: Németországban a Badeni-vonalon a 6' nyomtávot alkalmazták, Spanyolországban, majd utána Portugáliában - 5'6", az Amsterdam - Arnheim vonal szintén szélesnyomtávú volt. Egyes svájci vasútvonalak is jelentősen elütöttek a ,,brit standarttól".
Viszont ez a helyzet nem maradhatott változatlan - az utasok átszállása, és a rakományok áthelyezése túl nagy, semmivel sem indokolt idő és pénzpocsékolásnak bizonyult. Az akkor létező államok között az egységes nyomtávra vonatkozóan szerződések köttettek. Ilyen szerződéseket kötöttek, például, Frankfurt városa és a Hesseni nagyhercegség, Hollandia és Poroszország. A Német Vasúti Igazgatóság vezetése végleg egységesítette a hálózatot, szintén a 4'81/2" méret mellett döntött. Végeredményben a stephensoni méret lett általánosan bevállt az európai államok többségénél.
Oroszországban egy kicsit más volt a helyzet. Itt az első vasútvonal Szentpétervár - Carszkoje Szelo között 6' (1829 mm) nyomtávval épült. A pályát 1837-ben adták át, azaz 12 hónappal azután, hogy George Stephenson felépítette az első vasútvonalat Stokton és Darlington között. Ez még abban az időben történt, amikor a 4'81/2" méretet még érték komoly kritikák, és sok esetben még nagyobb nyomtávú vasútak épültek.
A Szentpétervár - Moszkva vonalat 1843-ban kezdték építeni. A nyomtáv választásánál a pálya egyik mérnöke, Melnyikov, sokáig tanulmányozta az USA vasúthálózatát, és a következőket írta jelentésében: ,,Néhezen elképzelhető, hogy a vasútvonal egyik legfontosabb tényezője (azaz a nyomtáv szélessége), ami szinte véletlenszerűen lett elfogadva Angliában, ideális legyen bármely állam szükségleteire nézve. A mai napig nincs ok arra, hogy a 4'81/2" méreten felül a nyomtáv miért ne lehetne nagyobb, vagy kisebb. Sőt, sok amerikai mérnök úgy gondolja, hogy amennyiben akkor rendelkeztek volna a jelenlegi tapasztalatokkal, és meg kéne szabniuk a vasúti pályák nyomtávját egy olyan országban, ahol még nincs vasút, akkor az 51/2", vagy akár a 6' méretet választanák."
Oroszországban akkoriban még nem volt olyan vasútvonal, amely komoly gazdasági jelentőséggel bírt volna. A 4'81/2" méretnél nagyobb nyomtáv biztosította a mozdonyok belső szerkezetének racionálisabb elrendezését, megnőtt a kazán mérete, nagyobak lettek a vagonok és a bennük szállítandó terhek súlya, jobb lett a szerelvények stabilitása, aminek köszönhetően sebességük is megnőtt. Volt még egy érv: a cár előírta, hogy a nyomtávnak olyannak kell lennie, hogy komolyabb akadályok nélkül szállítani lehessen az akkori orosz hadsereg legelterjettebb ágyútípusát - a 9-fontos tábori löveget.
Erre válaszul Melnyikov felajánlotta az 5' (1524 mm) szélességű nyomtávot, ami 89 mm-el szélesebb a ,,stephensoni méretnél". 1842. szeptember 29-én el lett fogadva ,,A Szentpétervár - Moszkva vasútvonal Bizottságának felállításáról" kormányrendelet. Korának legnagyobb vasútvonala 650 km hosszú volt, és ez volt minden orosz és finn vasúti pálya őse.
Az 1435 mm, és szélesebb, nyomtávú vasúti pályákat ,,szélesnyomtávúnak" nevezik. A kisebb méretűeket ,,kisnyomtávú" vasútnak nevezik. Az utóbbiak a másodlagos pályák közé sorolhatók. Csak az USA-ban, 1890-ben, a vasúti pályák hossza elérte a 20.800 kilométert. Európában a kisnyomtávú vasutakra is bevezettek több szabványméretet - 600, 750 és 1000 mm. A gyakorlatban viszont az egész világon összesen 30 pályaméret létezik, kezdve a legkisebbel, ami. 420 mm.
Összeségében a Földön a vasúti pályák k.b. 75%-a stephensoni nyomtávval rendelkezik, 11% - ennél szélesebb, és k.b. 14%-ot tesznek ki a különböző kisnyomtávú vasutak.
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 7
Nem értelek. Annál inkább, nem?
Előzmény: vadállat (4)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 6
Akivel szövetséget akarsz, arra nem gyanakodhatsz.
Előzmény: Törölt nick (2)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.11.23 0 0 5
látom, hogy ha így folytatod - nem leszel hosszúéletű.
Előzmény: terrariumos (3)
vadállat Creative Commons License 2007.11.23 0 0 4
53-ban meghalt Sztálin.
Előzmény: terrariumos (-)
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 3
Látom, te vagy itt a főokos!
Miért volt, hogy a németek a birodalomba akarták tagozni a szövetségeseiket, a szovjeteknek 40 év alatt sem sikerült?
Előzmény: Zicherman Istvan (1)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.11.23 0 0 1
Nem a vasutas forumon kellett volna kérdezősködnöd?
vagy mindenáron minél több topikot kívánsz nyitni?
Javasolnám, hogy lapozz vissza, biztosan megtalálod a neked valót, mármint megfelelő témában.

Ja - és ez nem a polidili.

Üdv:)
enakivagyok2 Creative Commons License 2007.11.23 0 0 0
Uni0
terrariumos Creative Commons License 2007.11.23 0 0 topiknyitó
Nem sikerült a szovjetizálás.:)
Az olyan apróságok is, mint a vasúti nyomtáv különbözősége, minek kellettek?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!