Fuchs Péter szerint "fegyverpornó", szerintem csak egyszerűen egy kliségyűjtemény és pátoszos ömlengés arról, hogyan lehet képes valaki egymagában megfordítani egy birodalom sorsát.
Commodus egy szánalmasan őrült császár volt, nem pedig zsarnok. Ez volt a legnagyobb ferdítés a filmben.
A köztársasági allűrök sosem érnek véget. Scott az utolsó 20 évben már csak szemetet alkotott... semmitmondás a köbön.
"Mióta császár vagyok, 4 évem volt háború nélkül, 4 békés év a húszból. És mivégre... Csak kardot hoztam, semmi mást."
Ahogy az amerikai filmek is csak bombasztikus semmitmondást.
"Hát egy két apróságtól eltekintve (tényleg volt egy Lucilla nevű lánya Marcus Aureliusnak - akinek tényleg meghalt a férje, tényleg 180-ban halt meg...) kitaláció az egész. Ezt egy kicsit sajnáltam."
Egy dolog volt fikció: M. Aureliust nem a fia ölte meg.
Lucilla Commodus nővére volt, Aurelius egyik lánya, aki a valódi megtörtént eseményekben is szerepet játszott, az egyik merényletet ő szervezte a császár ellen...
"Legalább egy Maximus nevű valaki lett volna akkoriban ... de sajnos nem volt."
Annyi volt a különbség, hogy bár éppenúgy Aurelius (egyik) kedvenc tábornoka volt, nem lett árulás áldozata, nem vált belőle rabszolga és gladiátor, és valószínűleg párnák közt halt meg, bár erről semmi biztosat nem tudunk. A források sajnos meglehetősen hiányosak még a 2. századból is...
Helló!
Szerintem nagyon jó a film,és Russel Crowe is nagyon jól néz ki (hiába nőből vagyok!).A filmzenét nem tudja valaki honnan lehet letölteni?Az emailem:perger_@freemail.hu.Előre is köszi.
Ajánlom a Conan a barbár c. filmet a Gladiátor kedvelőinek. Hasonló a történet, bár nem annyira monumentális, de a zenéje szerintem bőven felveszi a versenyt a Gladiátorral.
Na, ha nem idegen toled az olvasás, akkor javaslom, hogy olvasd el az Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokról? c. Philip K. Dick könyvet. Kicsit gondolkozz el róla, aztán húzd be otthon a függönyt, úgy este 9-10 körül, kapcsolj le minden fényt, és ha lehet, valami nagyon jó minoségben indítsd el a filmet, jó hangosra tekerve a volumét. (ha az elso öt percben nem érzed át, mirol is van szó, akkor meg hagyd a fenébe.)
Az milyen, amikor LA tüzei felrobbannak, és Holden pupillájában visszatürözodik. Brrrr - a filmtörténet egyik legszebb képsora+Vangelis. Ja, és lehetoleg a rendezoi változatot nézd, és annyit segítek, nem biztos, hogy mindenki ember.
isten ments, hogy ilyeneket gondoljak rólad... csak a BR szerintem tipikusan az a film, ami megosztja a nézúket: akinek bejön, nagyon bejön, akinek nem, annak egyáltalán nem
nekem sokat számított valszeg, h. annak idején még moziban láttam először, középiskolás fejjel; igaz, az nem a director's cut volt, alámondással meg mindennel, de akkor is fantasztikus volt a nagy vásznon
Márpedig az ember háta is borsódzik bele, mikor Russel barátunk ordítja a harcosainak vágta közben, hogy: Hold the line!!! A Roma victor!!! pedig igenis rohadt jól hangzik angolul, legalábbis, ahogy Crowe mondja. És még egy, ami hihetetlen jó: My name is Gladiator...
Halgassátok meg, és rájöttök, miről beszélek.
A Blade Runnert meg beszerzem, és hidd el, meg fogom érteni, nem vagyok egy barom. Pl. az 1984 is k...ra tetszett, pedig az se a tempójáról híres:))) Ja, és két órát a Sátántangóból is kibírtam...:) Szóval nem vagyok egy hollywoodbuzi-dvatmozis.
Hogy mitől jó film a Blade Runner? Most erre olcsó poőn lenne azt mondani, ha 3 megnézés után nem jöttél rá, hiába magyarázza bárki is... legfeljebb azt tudom (nagyjából) elmondani, nekem miért tetszik:
- számomra elképesztően megragadó hangulata van: a színej, a hangok, háttérzörejek, az effektek, a díszletek mind-mind nagyon megfognak
- annak ellenére, hogy nincs benne ötmásodpercenként akció, teljesen rabulejt a történések lassú hömpölygése
- az igen egyszerű történet olyan mélységes és alapvető kérdést feszeget, hogy mitől és meddig vagyunk emberek, s ami nagy erénye, hogy nem akar valami leegyszerűsített hollywoodi egyértelműsített választ adni rá, hanem nyitva hagyja a kérdést, hogy bárki tetszése szerint elgondolkozhasson rajta
Nem kötözködni akarok, de hogy hangzik mindez angolul? Merugye ha latinul lenne, akkor még hangozna is valahogyan, de a béna amerikai mondatok annyira röhejesek... Végül is így is fel lehet fogni...
És a Gladiátor messze nem az isten, csak egy nézhető ésélvezhető film. A közelébe nem állhat a Blade Runnernek, és nem tudom megmagyarázni, miért... (mellesleg kétszer én is elaludtam rajta, mert tényleg nem az a film, amit agyatlanul, bambán lehet bámulni. Már bocsánat)
Na emberek, akkor mondjátok meg, hogy miért jó a Szárnyas Fejvadász? Kérek szépen instrukciókat, hogy mi a péket nézek benne, mert annyira egyetértetek itt, hogy milyen király film, én viszont háromszor kezdtem neki megnézni, de egyszer sem sikerült végig. Hihetetlenül unatkoztam, ugyanis.
Szóval segítsetek, mert hülyén halok meg.
Ja, és semmi fikázás, én se fikázok.
Mindenesetre a Gladiátor az isten, de szinkronnal sux!!!
Hold the liiine!!!!!!!
Roma victtoooooooooor!!!!!!!
Sikerült megnéznem videon is a Gladiátort. A szikronon sajnos érződik, hogy max. 2 napot foglalkoztak vele, úgyhogy marad az angol nyelvű vagy a DVD verzió (esetleg DivX) :-(
Tudom, rég lerágott csont ez a Gladiátor, de én csak most néztem meg, jobb későn, mint soha alapon. Nem bántam meg. Azt sem, hogy megnéztem, meg azt sem, hogy nem siettem vele. Ahogyan néztem, rettenetesen tetszett (Russel Crowe meg a kicsi Phoenix főleg), a zenéje teljesen elvarázsolt, az "akciók" gyomorszorítóak voltak, Róma csodaszép volt. Aztán, amikor vége lett, akkor lettem igazán dühös magamra, hogy megint hagytam magam hülyére venni, hagytam magam elvarázsolni (ez persze nem baj néha, a mozinak erről is kell szólnia) ettől a felfújt lufitól. Szóval, hogy lenyűgözve néztem itt a nagy büdös semmit több mint két órán keresztül, és még élveztem is. Miközben azt is tudtam, hogy ennyi hülyeséget belepréselni egy filmbe azért nem semmi. A spanyol-témát nem is említem, annyian írtátok már, aztán jött még ez a megkímélem a legyőzött ellenséget, mert annyira nagyon erényes vagyok, és a nép eztán majd azért szeret, ahogy azt a Móricka elképzeli. És tudom azt is, hogy ez a Commodus vívott néha, de azért ez az ő nagy halála meglehetősen nevetséges volt. Azt meg már más is írta, hogy hol voltak a rabszolgák? És miért volt ennyire steril ez a gyönyörű Róma?
Szóval, a lényeg az, hogy ez egy gyönyörűen megcsinált, lenyűgöző lufi volt, aminek nem szabad bedőlni, de jó megnézni. És Russel Crowe az Isten (a Szent Atya pedig az őse, akit házi istenként tisztelt, mine tették általában a rómaiak)
Bizony sokan attól hiszik magukat önálló gondolkodásúnak, hogy mindent kritizálnak. Holott kritizálni csak akkor érdemes, ha valakinek kialakult értékrendszere van, különben az egész esztelen cinizmusba fullad. De kialakult értékrendszere csak nagyon kevés embernek van. A Gladiátort is kezdetben sokan szidták, pedig tényleg értelmes film, a töménytelen mennyiségű amerikai szeméthez viszonyítva kiemelkedik a többi közül.
A csatajeleneteket pedig tényleg értelmetlen volt felgyorsítani.
Végigolvasva a hozzászólásokat, elgondolkodtam néhány dolgon.
A filmnek volt mondanivalója, persze jól elbújt az akciók és a busszúvágy történet mögött.
Annyira elbújt, hogy azok sem vették észre akikről szól.
Mai világunkban divat sztárnak lenni, viszont szégyen hétköznapi, közönséges embernek lenni. Ezért már mindenki kézzel-lábbal tiltakozik, hogy nehogy a többiek közé sorolják. Ez a mozikijáratoknál is látszik a beszélgetésekből: "...jó lett volna a film, ha nincs tele giccses sablonokkal, a buta népre ezek hatnak de ÉNRÁM nem...lám én még azt is tudom, hogy az egész nem volt ám igaz, mert..."
És mindenki egyből zseni filmesztéta lesz, majd elkezdi a karaktereket kritizálni, a forgatókönyvet szidni stb.
És a filmben jön ez a Maximus, aki tiltakozik a sztárság ellen. Ő már kitűnt a tömegből, már bizonyított, mégis egyszerű és közönséges akar lenni. Nem csupán sodródik az eseményekkel, többször átvehetné a hatalmat, ha vállalná az ezzel járó kiemelkedést.
1. az életminőségnek nem a tömegből kiemelkedés a mércéje...
De ha egyáltalán nem akar sztár lenni, miért lett mégis az, mint hadvezér és mint gladiátor is. Ezt ő maga is megválaszolja.
2. a tömegből nem azzal lehet kitűnni, hogy hangosan harsogom: "én nem vagyok közönséges", hanem úgy, hogy amit csinál az ember, azt nagyon jól kell csinálni...
Ezen kívűl a film betekintést ad a politika hátterébe, a nép manipulálhatóságába, a demokráciák sebezhetőségébe, a puszta erő gyengeségébe a többséggel szemben. Ezek már a nyilvánvalóbb üzenetei.
Én mikor leültem megnézni, akciófilmet vártam, de ehhez képest meglepően sok mondanivalóval találkoztam, és ezek zseniálisan voltak beágyazva egy mindenki számára élvezhető és emészthető közönségfilmbe.
És az itt említett nyálas jelenetek szerintem jól ábrázolták a 'főhős' vágyait, érzelmeit, még akkor is ha néhányaknak ettől felfordult a gyomra. Ez van, ezt nem lehetett volna elvontan, művészien ábrázolni, mert akkor a fő lényege veszett volna a filmnek. Egyszerű hétköznapi vágyak - egyszerű hétköznapi ábrázolás.
Azért persze volt ami nekem se tetszett.
Nálam például nem jönnek be a kapkodásos vágású csatajelenetek, itt mindig kiesek a történetből.
Néhány egyszerű részletre pedig valóban odafigyelhettek volna a készítők.
Talan tobbeket erdekel, hogy a film novembertol elejen megjelenik DVD-n! Allitolag 4 ora extra talahato a ket darab lemezen. Ha valakit erdekel leirhatom az extrakat, ugyanis szerenysegem kesziti a magyar nyelvu boritot. :))
Sziasztok!
Ha én olvastam felszínesen a topicot, akkor bocs, de mintha a zenénél csak Hans Zimmert emlegettétek volna eddig. Ő is nagy király (Esőember!!!), de Lisa Gerrard nevét mindenképpen meg kéne említeni, akivel közösen jegyzik a Gladiátor zenéjét. Ő a Dead Can Dance-ben és a This mortal coilban nyomult eddig, van pár szólólemeze is talán, csak ajánlani tudom.
A film kivételesen jó, ez abból is látszik, hogy ennyi értelmezési réteget is le tudtatok hámozni róla. Szerintem egyszerűen egy bölcs emberről szól...
Én nem találom a forgatókönyvet a megadott címen. Nincs más tippetek?
Próbálj(atok) kicsit elvonatkoztatni. Ez a film nem a császárról és nem az ókori Rómáról szólt. A Gladiátor NEM TÖRTÉNELMI FILM, hanem egy parabola. A tömegről szólt, és a tömegnek.
Én pedig javaslom Ráth-Végh István idevágó műveit (pl. Az emberi butaság) elolvasni azoknak, akik kételkednek abban, hogy egyes római császárok valóban olyan rosszindulatú, buta, vérfertőző és őrült egyedek voltak, mint amilyennek Commodust a film ábrázolja.