mo1987 Creative Commons License 2010.04.28 0 0 20232
Kicsit szeretnék kitérni a Balaton környékére (tudom, hogy jelenleg az M43-asról van szó, csak gondoltam megosztom veletek).
A roads.extra.hu címen a jövőbeni 2034-re tervezett országos úthálózatot szemlélve a legnagyobb tavunk elérhetősége több irányból is időigényes lesz a nyári forgalom idején.
Tekintsük először a déli partot.
Az igaz, hogy az M7-es révén jelentősen javult a megközelíthetőség, de csak Bp. és az Adria felől. Hiányolom a 67-es és 68-as főutak nagyobb volumenű fejlesztését, mely vonalakon csak burkolatmegerősítés és településelkerülő-szakaszok vannak tervben. Ezeket nyugodtan lehetne- ha nem is gyorsforgalmi, de - 2x2 sávos főúttá fejleszteni, így jelentősen javulna például a Szigetvár-Kaposvár-Balaton, továbbá a Barcs-Keszthely kapcsolat is (szerintem nem utólagos szempont).
Most nézzük az északi part helyzetét.
Ez bizony már sokkal több gondot hordoz magával, hiszen domborzati, tájkép- ill. természetvédelmi okokból nem lehet csak úgy fejlesztgetni. Az északi partnak nagy reménye lehet a leendő 77-es főút (Veszprém-Tapolca-Keszthely), ám ez csupán a tehermentesítést tudja szolgálni, a gyorsabb elérhetőséget viszont már nem, mert 2x1 sávos jellegéből kifolyólag 90 km/h-nál - sőt Pula-Monostorapáti között 60 km/h-nál- nagyobb menetsebességet és biztonságos előzést nem lehet rajta végrehajtani a szembeforgalom veszélye nélkül. Bár vannak tervben elkerülőszakaszok, de abban nem lennék biztos, hogy ezt sikerül Kapolcs és Pula esetében megoldani. Nagy előny lenne, ha ez az út legalább a Veszprém-Pula közötti szakaszon 2x2 sávosra lenne bővítve, de abban én is teljesen egyetértek, hogy onnantól Keszthelyig maradjon szigorúan a 2x1 sáv.
Véleményem szerint nem lenne rossz a 84-es út Balatonedericstől a jövőbeni M9-es autópályáig történő 2x2 sávossá bővítése, de emellett továbbra is főút maradna. Ilyen tervet sem láttam sehol. Ezen kívűl az országos térképen fel van tüntetve a 83-as főút Győr-Tapolca vonala, amelyen nagy forgalom esetén időigényes lesz lejutni a magyar tengerhez (2x1 sáv 90 km/h, 120 km-es táv).
Javasolnám egy Győr-Pápa-Devecser-Sümeg-Keszthely M83-as gyorsforgalmi út kiépülését, amely Tapolca számára is nagy jelentőséggel bírna. ( Ez utóbbi az M1 és M76-os gyorsforgalmi utakat kötné össze).
Megjegyzés: Nem vagyok közlekedésmérnök, csak egy civil hozzászóló.
Szerintem egy efféle fejlesztésből látszana az, hogy mennyire fontos számunkra a Balaton.