AcidMan Creative Commons License 2010.04.19 0 0 20125
-AP-nál 1 km=10.000 t aszfalt.
Persze ez nem pontos, mert itt lentebb írták, hogy sok mindentől függ.
Tegyük fel, hogy 7+7+4 cm vastagon, 22,5 m szélesen.
(a szélesség dolog elég képlékeny valami, mert a sávszélességek:2*(3,75+3,75+3)=21m, de a sávszélességek nem tartalmazzák a vonalakat, pedig alattuk is van aszfalt, a rétegek lefelé haladva pedig egyre szélesebbek. Szóval, ha jól emlékszem, akkor 11,25-tel szoktak számolni irányonként.)
Sűrűség lehet 2,2-2,4 t/m3. Nálam így jön ki nagyságrendileg 10e t.
+/- 7% a vastagságból eredő eltérések miatt. Tudtommal ennyit tolerálnak.

-A bitumen mennyisége nagyságrendileg az aszfaltban 5-8% között van. Az alaprétegben kevesebb, és a kopóban a legtöbb. (Az öntöttaszfaltban, amit járdákon látsz, azt hiszem, hogy már 12% felett van a bitumen. De az nem út. :-)
Minél nagyobb teherbírásúnak szánod az utat, annál "keményebb" bitumen kell bele. Ezt mutatja az elnevezésük is. Egy típus nevében a 10/30 azt jelenti, hogy adott erővel nyomott tű hegye 10-30mm-t nyomódhat a cuccba. Ez keménynek számít. Ilyet alaprétegbe kevernak.
Pl. 60/100-ast kopórétegbe, mert a felső rétegnek nem a teherbírás a feladata, viszont ami lágy, az nem reped. Hogy végül mennyire lágy, azt az adott klíma is nagyban befolyásolja - hogy mekkora hőtágulást kell elviselnie.
De sztem 10 éve még minden aszfaltot B 50/70-nel (leánykori nevén B-65) csináltak volna. Azszem ez is most minden bitumentípus anyja, és abből finomítják a többi típust is.

Helyreigazítást, kijavítást elviselek, de ne legyen sértő. :-)
Előzmény: Roger Preed (20121)