gazo2 Creative Commons License 2010.04.11 0 0 239
Kedves Levelezőtársaim!

Amiről az alábbiakban hírt adok, csak áttételesen illik az általam indított témába.

Tegnap egy kis küldöttség utazott a Duna menti Tass községbe a Tassi Helytörténeti Egyesület meghívásának téve eleget. Egy régi hajókatasztrófa áldozataira emlékezve koszorút helyeztünk el a Duna vizén. Bajáról az önkormányzatot Virág Zsófia, a Bajai Televíziót Zöld Levente, a Helytörténeti Klubot Albert Iván kollégám és jómagam képviseltük.

A meghívást annak köszönhettük, hogy a tassi egyesület tagja, Neszményi György felhívta a figyelmet a hajdani hajókataszrófára.. (A Bajai Helytörténeti Klubban Albert Iván 2008-ban előadást tartott a témáról a 90. évforduló alkalmából.)

Hogy mi történt 1918. április 7-én, röviden összefoglalom. Előző napon, egy szombati nap délutánján indult el a bajai kikötőből Budapestre a Drina gőzhajó. Vasárnap hajnali 3 órakor éktelen csattanásra riadtak fel a hajó alvó utasai Rácalmás és Tass térségében. (Tass nem közvetlenül a Duna mellett fekszik.) A Drina összeütközött a Budapestről jövő Szófia nevű hajóval, mely kettévégta a Drinát a hajó tatrészénél, ahol a 2. osztály utasai voltak, és amely azonnal elsüllyedt. A kormányos a partra kormányozta a megmaradt hajót. 64 ember, asszonyok, férfiak, sőt gyermekek lelték halálukat a Drina fedélzetén levő levő utasok közül. A Szófia utasai sértetlenek maradtak.

Az áldozatok egy része bajai és bajaszentistváni lakos volt. (Bajaszentistván akkor még önálló község volt.) Az áldozatok között volt egy csávolyi asszony is, Csurai Lajosné. (A Petőfi Népének egy Csávály faluoldalt készítek, az adatot ennek kapcsán tudtam meg a neves csávolyi helytörténésztől, dr. Mándics Mihálytól.)

A Duna Gőzhajózási Társaság a balesetet a Drina kormányosának hibájául rótta fel. (A vizsgálat iratait nem ismerjük.) Kétségtelen, hogy a kormányos a Drinát Paksnál már zátonyra vitte, majd a zátonyról elszabadulva a Drina nekiment egy hajómalomnak. A kapitány a partra akarta vezényelni a hajót, de erélytelen volt, belenyugodott a kormányos szavába, miszerint fel tudja a fővárosba vezetni a hajót. A pontos körülményeket nem ismerjük. A katasztrófa előidézésben közrejátszott, hogy a Duna vízállása a jelenleginél is alacsonyabb volt, ezért összeszűkült a hajóút. A köd miatt a látási viszonyok is rosszak voltak.

A katasztrófa híre vasárnap délután érkezett Bajára. A Független Magyarság című bajai újság április 9-én, kedden adott hírt a vasárnap hajnalban bekövetkezett tragédiáról.

Tisztelettel:
Gál Zoltán