vrobee Creative Commons License 2010.03.27 0 0 97
A 412/417 csak kívülről hasonlít a többi 400-asra.

Nem azt mondtam, hogy a kettő ugyanaz, hanem hogy annak alapjain készült. Nyilván ha nem lettek volna komoly szerkezeti változások, akkor nem lehetne full alacsonypadlós változaban. Volt az Ikarusban teljesen önálló alacsonypadlós terv is, talán 700-as széria? Ez sajnos sohasem került a megvalósíthatóság közelébe.
Luxemburgi 417-esről nem tudok. Wuppertalban és Drezdában járt egy kisebb széria, azok már a Tiszánál meg valamelyik másik volánnál vannak. A varsóiakat már leállították, Pozsonyban is volt talán néhány, ezek már nem járnak. 412-eseket főleg innen északra lehet még látni.


A nyugati fejlesztések inkább fél alacsony padlósok voltak és ez egy kicsit blama.

Ez egyáltalán nem blama szvsz., nyilván azért ilyenek, mert a megrendelő így kérte.
A színházpadló egy jó kompromisszum tud lenni, ahol a forgalom ezt lehetővé teszi. A hátsó híd, a motor elhelyezése ilyenkor hagyományos, a busz szerkezete egyszerűbb, a jármű olcsóbb.


A 405-ös hasonló kategóriájához pedig sehol nem tudnak összeszedni megfelelő főegységeket. Torz szülöttek jönnek létre. Ezek a járművek speciális közlekedési helyekre (szűk utcák, alacsony átjárók, kis utas szám) készülnek.

Bocs, de ez egyszerűen nem igaz, készült már akkor is jó midibusz, főleg ha az alacsonypadló nem feltétel. Volt pl. a MAN-nak is midibusza. Vagy ha már Volvo, akkor a B6, aminek pl. volt már akkor alacsonypadlós változata. A 405 ezzel szemben valódi selejt, szégyen, hogy kijött a gyárkapun. Színvonalbeli összehasonlításért csak elég megnézni az Egyedi Autóbuszgyár két évvel későbbi járgányát (E91, ennek az utóda a lent említett S91). Abban nincs semmi forradalmi, de egy igen jó alacsonypadlós midi. (Ahogy az EAG buszok voltak általában. Nem véletlen, hogy az jóval tovább birtokolt nívós piacokat, és a tönkretétele a "gazda" Irisbus hathatós, aktív közreműködésével is csak 2007-re sikerült - Az Ikarusszal ellentétben.)


Egyébként az az érzésem, hogy azt az álláspontot képviseled amelyik érdekelt az EVO, de akár a Volvo buszok vásárlásában és ezt műszaki kérdésekkel indokolja holott pl. a 417-es is német főegységekkel gyártódott.

Nem. Én azt az álláspontot képviselem, hogy ne mondjuk a másodvonalbeli, vagy egyenesen ócska buszokra, hogy forradalmiak, meg jók, csak azért, mert Magyarországon gyártották őket. Ahogy írod, az Ikarus ugyanannyira volt magyar, mint a szóban forgó mostani termékek. Ezek egy része jó vagy megfelelő minőségű, más része nem. Én azt szeretném, ha a minőséget a hazai gyártóktól is megkövetelnénk. Igen, legyen egy kis hátszelük. De pusztán egy piros-fehér-zöld masni segítségével ne lehessen minden szart átvetetni a közszolgáltató cégekkel, akik aztán a gatyájukat ráfizetik az üzembentartásra - természetesen a mi pénzünkből! Szerintem a magyar ipar érdeke sem az, hogy versenyképtelen termékekkel a belföldi piacon vegetáljon, hanem hogy jó minőséget gyártva több lábon állhasson.
Az Ikarus az utolsó években sajnos bemutatott néhány nagyon negatív példát. Az okokról lehet beszélni, a jelenséget nem szerencsés letagadni.

Jelenleg a gyárak között nincs ott az Ikarus, sem az EAG, ez tény. (Ill. az Ikarus név birtokosa - egyébként nem teljesen jogtalanul- az ARC, az Ikarus-EAG vonalat még az említett Webasto S91 viszi tovább - talán). Érdekek képviseletéről tehát nem nagyon értelmes ebben a vonatkozásban beszélni. A mostani gyártók közül a Kravtex és az ARC termékei szerintem viszonylag színvonalasak. Az Alfa csúnya dolgokat adott elő, de vannak jelek rá, hogy jó lehet, ha kap még esélyt. Van rá esély, hogy lesznek itthon komolyabb megrendelések, és szerintem a magyar buszgyártásnak az a jó, ha ezek a gyártók lesznek a befutók, de nem pusztán a nemzetiség és az ár alapján!
Előzmény: őszkaján (96)