Törölt nick Creative Commons License 2010.03.14 0 0 17467

Ha már szárny, próbálgassuk.

 

A szárnyakon keletkező felhejtóerő függ az állásszögtől, a szárny felületének nagyságától és a hajó sebességétől. ( persze a profiltól is, de ezt most hanyagoljuk)Mivel a hajó sebessége változik, vagy az állásszőget, vagy a felületet változtatni kell. A felületet legegyszerübben egy V formájú szárnnyal lehet változtatni. ahogy a test emelkedik fel, csőkken a szárny vízbemerülő része, létrejőn egy egyensúlyi állapot. Itt csak az a gond hogy egy hagyományos testnél nehéz úgy elhelyezni a szárnyakat, hogy ne sérüljenek. Ideális lehet egy doboz keeles hajó, (pl. amit most építek), vagy egy trimarán A hajótest közepétől a széléig kell elhelyezni a szárnyat. Így aránylag védett is lenne, és ha dől a hajó akkor is létrejönne egy kiegyenlítő nyomaték.

 

 

 

De mi van az orr szárnnyal? Jó az a gondolat, hogy akár egy gumi torziós rúgóval ellátott kis szárnyat felteszel, alapban mondjuk 20 fokban. Ahogy nőne a sebesség a szárny szöge változna (csökkenne) de ki a franc lesz aki a megfelelő rugót legyártaná, és ki az aki megmondja az esetleges gyártónak hogy milyen legyen?

 

Most számolgattam: egy 6 fokban álló, 0.6 m2 felületű szárnyon, 10 km/h sebességnél kb 270 kg, 30 km/ sebességnél, meg nagyjából 2050 kg felhajtóerő keletkezik. Ezt mindenképp szabályozni kell, főleg ha figyelembe veszem, hogy a hajó terhelése is változó. 2000 kg-os erőknél meg az állítható kivitel már nem gyerekjáték.

 

Én úgy látom, marad a V megoldás, (az önszabályzó) csak a védelem problémás, a vízben úszó vackokkal szemben, és a kikötésnél, főleg ha parton akarsz kikötni!

 

És akkor még mi van a hullámzással? Egy fix szárny mit csinál ha  a hajó hosszirányban megdöl mondjuk 10-12 fokot? A szárny állásszöge negatívba fordul, viszi a testet a víz alá. Na jó, ez nem fog bekövetkezni, mert elveszted a sebességet, de elég kellemetlen érzés lehet.

 

Esetleg az is megoldás lehet, hogy a szárnyak adta lehetőséget csak annyira használod ki, amennyit a hajó súlya egy fővel enged. vagyis a szárnyakon max X felhajtóerő keletkezik. És akkor még mindig ott van az a kérdés, hogy mennyi lesz a végsebesség, ha a szárnyakon haladsz.  Hülyeség, erre van megoldás a csiga emelkedése és a motor fordulatszáma ezt megadja.

 

Szóval elég sok probléma, de megoldható. Szerintem  a legnagyobb feladat a sérülékenység, a szállíthatóság, és a vízrerakás leckéje. Ha ezekre van jó megoldás, a többi már kikisérletezhető.

 

Majd meglátom, ennek még nekem érnie kell.

Előzmény: MedZ (17457)