vrobee Creative Commons License 2010.03.13 0 0 197885
Azt azért mondjuk ki, hogy a felújítás alternatívája a teljes lerohadás után végül a megszüntetés. Ami szerintem nem vállalható fel, és remélem, nem csak én gondolom így. Igen, ez a közvetlen hasznosságon és a BKV-n túlmutató kérdés, Bp. egyik nevezetességéről, műszaki emlékéről lévén szó.

Vagyis szvsz. a megtartás esetén pedig csak az azonos állapotban felújítás, és a fejlesztés közti különbözet szaldóját kellene nézni.

Amúgy az egyik legalacsonyabb utasszám legfeljebb a kötöttpályások között igaz. A Fogas elsősorban túristavonal, a hivatásforgalom valóban kicsi, de szezonban a jó kihasználtság azért jellemző.

Van persze egy alternatíva: külön jeggyel, szezonális menetrenddel közlekedtetés. Szerintem a fogas pozíciójából következően ez nem jó megoldás: Körbenőtte a város: van valamekkora hivatásforgalom, aminek más módon ellátása pluszköltség, plusz van a kirándulócélhoz kb. párhuzamos busz.

Na szóval ha felújítás:
A fogas, ha menetrendi paramétereiben versenyképes lenne, a 90-es busz által ellátott területekről igen komoly forgalmat átvehetne. Attól tartok, ehhez kicsit kevés a jelenleg feltárt terület. A Normafai meghosszabbítás részben egyvágányú pályán max. néhány milliárd lenne, ott viszont igen komoly "utasforrás" van, két kisebb ABC-t beleértve. Nem véletlen, hogy minden menetrend esetén a Svábhegynél visszaforduló buszok nagyságrendileg rosszabb kihasználtságot mutatnak fel a továbbmenőknél.
A vonal kihagyja a Pethényi út térségét, viszont eléri a Széchenyi hegy társasházainak a (jelenleg többnyire a nem közeli buszhoz kigyalogló) társasházait.
Szóval szerintem egy csúcsban 10, napközben 15 percező fogas egyáltalán nem irreális. Nyári hétvégeken az egész napos 10 perc is kellhet.
Busznak természetesen maradnia kellene egyrészt a Konkoly-Thege út miatt (itt a két nagyobb utasvonzó létesítmény: az ex-úttörőtábor és a KFKI), másrészt a Nógrádi-Pethényi-Orbán tér térség miatt, de ezt nem szükséges egy járattal megoldani, és a fölső részről a buszoknak nem szükséges a Moszkva térre menniük. (Csak egy kósza ötlet: a 112-vel "keresztbe kötés" lehet, hogy sok utasnak adna lehetőséget arra, hogy a hozzá közelebb megálló járatot használja.)
Előzmény: attus germanicus (197852)