Pedig a szárny az egy méltatlanul mellőzött trükk ám. Abból indul ki, hogy egy jó méretezett szárny az a tolóerő12...20%-a között zabálja a tolóerőt.
Vagyis: 100 kg emelő-erőhöz 12...20 kiló tolóerőt használ fel.
Nekem a siklásban nincs gyakorlatom - de a merülésesben van némi.
Én látom, hogy az én hajóm úgy 9-10 km/h merüléses-sebesség környékén már egyszerűen nem tudja mit kezdjen a felesleges tolóerővel - amit a vitorláktól kap. Más szavakkal: pocsékba vész az a remek tolóerő.
Ha én ezt egy szárnyra közvetíteném, akkor állítom neked, hogy mázsányi emelőerőt tudnék átadni a testnek - és akkor már messze nem úgy nézne ki az én vitorlázásom sem.
A szárnyak felhajthatósága (kikötéskor) meg már "nem feladat" egy hajókonstruktőrnek :-))))
.