Gondolom a síkló katamaránoknál a két test és a fedélzet között áramló levegő emelő hatásának is szerepe lehet a fogyasztás csökkenésében. Ahogy elnézem a súlyt, (12T) és a teljesítményt, a test egy része mindig vízben van, így az áramló levegő emelőhatása folyamatosan érvényesűl a sebességgel arányosan.
Más: hétvégén kicsit szórakoztam. Összehasonlitottam azonos hosszúságú, szélességú, merülésű, oldalmagasságú hajók paramétereit. Talán mást is érdekel.
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/6/9/8/THM_0007173698.jpg)
Ha még arra is rájövök, hogy a hullámkeltő ellenállás görbéjéből, hogyan lehet következtetni az elméleti testsebesség feletti ellenállásról, akkor nagyjából helyben vagyok. Az biztos, hogy a félsikló hajóknál a görbe nagyjából folytatolagosan emelkedik, de a merüléses hajóknál ez nagyon hirtelen is megugorhat, dacára a kezdeti alacsony értékeknek. Lásd a trimaránom kudarcát.
Azt hiszem erre a gerinc vonala adhat valamilyen magyarázatot