Siphersh Creative Commons License 2010.02.11 0 0 4902

"épp az a vicc, hogy valaminek a létezését a tudomásomra hozod, majd közlöd, hogy attól még objektív hogy nincs róla tudomásom :)"

 

Nem hoztam tudomásodra semminek a létezését.

 

Nagyon furcsa, ha úgy gondolod, hogy amikor a galaxis túlsó felében lévő porszemről beszéltem, akkor én a tudomásodra hoztam az illető porszem létezését.

 

"ha valamiről senkinek nincs tudomása, akkor honnan tudható, hogy van?"

 

Nagyon furcsa, hogy ilyet kérdezel. Ha a "tudható" alatt azt érted, hogy lehetőség van tudomást szerezni róla, akkor a válasz a tapasztalat. Ha azt érted alatta, hogy van, aki tud róla, akkor ellentmondasz a mondat első felének.

 

"én azt nevezem létezőnek, amiről tudomásom van. érzékszervi vagy gondolati tapasztalásom van róla. amiről nincs, azt nem tudom van-e."

 

Hogy mit nevezel létezőnek, nem ízlés kérdése. Akkor tudsz kommunikálni, ha olyan értelemben használod a szavakat, mint mások. Ha más értelemben használod a létigét, mint a jelentése, az nem kommunikáció. De ha ezzel azt akarod mondani, hogy aminek nem tudsz a létezéséről, arról nem mondod, hogy létezik, azzal csak azt mondtad, hogy igazat mondasz.

 

"létezése irreleváns, nincs befolyással a tapasztalatomra."

 

Az egy nagyon furcsa világ lenne, ahol csak az van befolyással a tapasztalatomra, amiről tudok. Egy ilyen világban nem lehetne semmit megtudni.

 

"objektív az, ami a tapasztalattól független létező. én azt mondom, nincs ilyen. így kell érteni azt, amikor azt mondom: nincs objektív valóság. nincsenek tapasztalattól független létezők."

 

A saját tapasztalatodról beszélsz, ugye? Vagyis te vagy Isten. Mondtam, hogy nehezen tolerálom a buddhizmust, de ez a fajta tomboló nárcizmus a legnaívabb, legfelületesebb buddhizmusnak is a legízléstelenebb arca.

 

"ha valamit tapasztalok, akkor azt én tapasztalom, tehát a tapasztalatom nem objektív. teljesen szubjektív."

 

Azt senki nem hiszi, hogy a tapasztalat objektív.

 

"ebből következik, hogy semmit sem tudok tapasztalni, ami objektív."

 

Nem következik. Hol a logikai kapcsolat aközött, hogy a tapasztalat szubjektív, és hogy semmit nem lehet tapasztalni, ami objektív? Ez egy következtetés? Ez nem következtetés.

Előzmény: msmks (4897)