saussente Creative Commons License 2010.02.08 0 0 16465

Látom óriási kényszert érzel arra, hogy beleköss bármibe.

Akkor most én is kötekednék veled egy kicsit:

 

Elsőként egy picit régebbi:Amikor Szemesen bemutattam a régi kishajóm motorját, akkor a nyájas kollégák egyszerűen "capuccino-keverőnek" nevezték. - Valószinüleg egy evezőt mutogattál motor gyanánt, ugyanis a capuccinót is kanállal keverik, arra pedig max az evező hajaz. A tej gőzöléstől lesz habos - nem hiszem, hogy vízsugárhajtóműved van.

 

Megfelelő áttétellel valójában bármelyik motorfajtából lehet nyomatéskosat...vagy pörgőset is csinálni... - Még véletlenül sem, semmilyen áttétel nem változtatja meg a motort. (Ha pirosra festet az autó karosszériáját az sem.)

 

A nyomaték nem varázsszó - mint sokan hiszik újabban - Nem, nem a nyomatékról hiszik ezt, hanem a teljesítmény nevű parasztvakításról.

 

Sok helyen hallottam már, hogy két egyforma teljesítményű motorból az egyik lehet "erősebb", úgymond - merthogy "nagyobb a nyomatéka".
Hát pedig nagyon nem erősebb attól - legfeljebb alacsonyabb fordulat-tartományban adja le UGYANAZT ! a teljesítményt. 
Tehát mondjuk a Volvó FH 16-ost csak a fordulatszám külömböztetni meg a Ferrari Enzótól. Mindkettő 660 lóerős az egyiknek viszont 2500 Nm a nyomatéka. Tudom-tudom mindjárt méretezel egy olyan vátót amivel az Enzo motor is mozgatja azt a 60 tonnát mondjuk 82000 fordulaton (elárulom nem fog menni)

Nem véletlen az újabban 6 fokozatú kézi-...vagy akár 7 fokozatú automata váltók megjelenése is.  Persze, hogy nem véletlen, de gondolkodjunk Béláim, milyen váltónak is hívják a "sebességváltót" helyesen? Nyomatékváltónak. Ha "feljebb" kapcsolsz azzal a nyomatékot csökkented - ez csak akkor megy ha van miből.

 

A hatásfok kérdésről meg csak annyit, hogy melyik (mondjuk 100 lóerős) motor  fogyaszt kevesebbet, a dízel vagy a benzines?


 

 

 


 

Előzmény: GPS (16462)