Látom óriási kényszert érzel arra, hogy beleköss bármibe.
Akkor most én is kötekednék veled egy kicsit:
Elsőként egy picit régebbi:Amikor Szemesen bemutattam a régi kishajóm motorját, akkor a nyájas kollégák egyszerűen "capuccino-keverőnek" nevezték. - Valószinüleg egy evezőt mutogattál motor gyanánt, ugyanis a capuccinót is kanállal keverik, arra pedig max az evező hajaz. A tej gőzöléstől lesz habos - nem hiszem, hogy vízsugárhajtóműved van.
Megfelelő áttétellel valójában bármelyik motorfajtából lehet nyomatéskosat...vagy pörgőset is csinálni... - Még véletlenül sem, semmilyen áttétel nem változtatja meg a motort. (Ha pirosra festet az autó karosszériáját az sem.)
A nyomaték nem varázsszó - mint sokan hiszik újabban - Nem, nem a nyomatékról hiszik ezt, hanem a teljesítmény nevű parasztvakításról.
Sok helyen hallottam már, hogy két egyforma teljesítményű motorból az egyik lehet "erősebb", úgymond - merthogy "nagyobb a nyomatéka".
Hát pedig nagyon nem erősebb attól - legfeljebb alacsonyabb fordulat-tartományban adja le UGYANAZT ! a teljesítményt. Tehát mondjuk a Volvó FH 16-ost csak a fordulatszám külömböztetni meg a Ferrari Enzótól. Mindkettő 660 lóerős az egyiknek viszont 2500 Nm a nyomatéka. Tudom-tudom mindjárt méretezel egy olyan vátót amivel az Enzo motor is mozgatja azt a 60 tonnát mondjuk 82000 fordulaton (elárulom nem fog menni)
Nem véletlen az újabban 6 fokozatú kézi-...vagy akár 7 fokozatú automata váltók megjelenése is. Persze, hogy nem véletlen, de gondolkodjunk Béláim, milyen váltónak is hívják a "sebességváltót" helyesen? Nyomatékváltónak. Ha "feljebb" kapcsolsz azzal a nyomatékot csökkented - ez csak akkor megy ha van miből.
A hatásfok kérdésről meg csak annyit, hogy melyik (mondjuk 100 lóerős) motor fogyaszt kevesebbet, a dízel vagy a benzines?