pROF Creative Commons License 2009.12.29 0 0 176918
Ahogy írom. A gépjármű közlekedéshez kapcsolódó összes központi bevételek (jövedéki és egyéb közvetlen adók) csak a töredékét fedezik az összes társadalmi költségnek. Amennyire emlékszem, úgy kb 1/3 részre elég a befolyt bevétel. A többit a közösből pótoljuk ki, olyanok közös pénzéből is, akik soha az életben nem használnak gépjárművet. (Legfeljebb tömegközlekedés közben.) A vonatkozó tanulmányok (legalább kettő ilyen is van, az egyik valamilyen EU-s kiadvány, a másik kifejezetten Magyarországról szólt) már ebben a topikban is számtalanszor be lettek hivatkozva. (Sajnos annak idején nem vettem a fáradtságot, hogy elmentsem ezeket könyvjelzőként, így most nem tudom kapásból előszedni őket. De kis időt rászánva biztos elő lehet őket találni a Google-el. Akit tényleg érdekel, megtalálhatja.)
Pontosan ezeknek a tanulmányoknak az eredménye az a nem is annyira új keletű EU-s közösségi irányelv, amely hosszú távon a távolság alapú, teljes költség megtérítést szolgáló útdíjak bevezetését szorgalmazza. Tudtommal már számos helyen tesztelnek ilyen rendszereket, és ebbe az irányba mutat a friss szlovák útdíjemelés is.
Előzmény: Mr. Irdatlan (176907)