Törölt nick Creative Commons License 2009.12.27 0 0 7533
Szia!

A kérdésre ha mélyen bele akarunk menni nem is olyan egyszerű a válasz, így csak a felszínt világítom meg.

Tegyük fel akkor a szünetmentesen van 100W-nyi terhelés, ha jól értelmezem (keringető + kazán).

Az 24V-ról elvileg 4,2 A-t venne fel, de számolhatunk a veszteségek miatt 5A-rel.

Ha van mögötte 144Ah kapacitásod akkor elvileg 29 órát üzemelne, de ebben az esetben nem.... Miért is?

A két eltérő kapacitású akkumulátoron ugyanaz az áram fog keresztül folyni - 5A.

Sajnos az akkumulátorok kapocsfeszültsége nem egyforma mértékben fog csökkenni, az akkumulátorok eltérően kezdenek el lemerülni. Hogy milyen eltérő mértékben, az sok mindentől függ:
- akkumulátorok típusa (ciklikus, nem ciklikus, felépítés, stb)
- állapota
- kisütés előtti töltöttségi állapotuk.

5A-rel kisütve a kisebb 44Ah-s akkumulátor durván 9 óra alatt esne le 10,5 V körüli feszültségre elvben. Az alá nem illik már meríteni, mert elkezd közelíteni az akkumulátor az újrahasznosítás felé. Azaz ez a a fesz, ami alá nem szerencsés már menni ólomaksi esetében, de az még jobb ha ezt sem éri el. Ugyanis elindul erősen a szulfátosodási folyamat.

Ha ráadásul sima autóakkumulátorról beszélünk, akkor a kapacitást C/20 értékkel adják meg. Azaz ha az aksit a névleges kapacitásának 20-adnyi áramerősséggel sütjük ki. Ez pl 44Ah esetében 2,2 A lenne. Azonban a kisütés ebben az esetben 5A, az durván C/9. Ekkor már nem vehető az akkumulátor teljes kapacitása csak kevesebb, katalógusadat mennyivel - általába 10% körüli csökkenés C/10-nél. Az egyik oka, hogy a nagyobb áramerősség miatt a belső ellenálláson nagyobb hő disszipálódik.

Tehát a te esetben - ha jó állapotú aksikról beszélünk - durván a gyakorlatban 7 órát fogni menni a dolog elvileg. De ezt6 sokminden befolyásolhatja - pl ha pincében van és hideg a hőmérséklet, stb. Ekkor a nagy akisid kapocsfeszültsége valahol a megfelelő tartományban lesz - 12-13V között - míg a kicsié 10,5V-ra esik.

Ez baj. Az inverter nem látja külön a két aksit, csak a bemenő feszültségét, ami mondjuk 23V körül lesz, és az inverter 21V-nál kapcsolna le. Azaz tovább meríti az aksikat, aminek következménye az lesz, hogy a kis aksi mélykisülésbe kerül, és hamar kuka lesz.

Ezt egy módon lehet megakadályozni ilyen esetben: külön kell figyelni mindkét aksi feszültségét, és akkor kell lekapcsolni a rendszerről, amikor a kisebb lement 10,5 V környékére. Ezt megcsinálni annyi, mintha vennél egy másik 44Ah-s aksit.

Két sorba kötött aksinál a kicsi fog "dominálni", ahhoz kell igazítani mindent, a nagy kapacitását nem fogod tudni kihasználni..

Ilyen felépítésben, ahogy szeretnéd, én inkább vennék egy másik 44Ah-s aksit - vagy esetlegesen egy 100Ah-st, ha szükségesnek érzed. Persze ha csak ez van, akkor viszont 5 órát ugyan elmehetsz vele bőven - ha jó állapotúak!!!! - de a 100Ah-s aksinak nincsen mellette értelme. Legalábbis kapacitásban nem fogod tudni kihasználni.

A helyedben csinálnék egy próbát, és pl először óránként, majd amikor a kis aksi kapocsfeszültsége 11,5 V alá esik negyedóránként mérném multiméterrel, mennyit tudsz áthidalni.

Mert ha valami ki tudja milyen régi akkumulátor akkor rosszabb eredmények fognak kijönni.

Bocsánat, ha túl hosszú voltam, de talán így kerekebb a mondanivaló.

Attila

Előzmény: pirolizo (7531)