Igen jól tudod!
A motor indítását követően az első 30sec a legkritikusabb időszak. Járó motornál a főtengely és a siklócsapágyak között elhelyezkedő olajfilmen fordul el a főtengely tehát nincs mechanikus kapcsolat a csapágy bélés anyag (ólom szerű puha anyag) és a főtengely között!
Este mikor beállítod a ménest az istállóba :) megszűnik az olajnyomás és a főtengely saját súlyának és a gravitációnak köszönhetően kinyomja maga alól az olajat és "leül" a csapágyakra.
Indításkor amíg az olajnyomás és ennek köszönhetően az olajfilm fel nem épül van a legnagyobb igénybevételnek kitéve a motor.
Ennek a jelenségnek a benzines motorok is ki vannak téve!
Én reggelente először beindítom a vasat, garázs nyit, kapu nyit manuálisan. D-ben alapjáraton kigurulok, garázs és kapu becsuk. Amíg nem üzemmeleg addig a fordulatot próbálom a minimumon tartani. Sőt a fűtést sem kapcsolom be csak ha már üzemmeleg a motor.
Leállításnál hasonló a folyamat, a turbó kímélése miatt egy kicsit még ketyegtetem a garázsban.