pancserzoli Creative Commons License 2009.11.11 0 0 2349
Sajnos lehangoló a kép.

Ha azt akarjuk tudni, hogy a KGST országokban a Kőbányai út mennyire képvizelte magát, akkor azt kell látnunk, hogy ott a csehek a saját fejlesztéseikkel, a románok a licenceikkel sokkal nagyobb szeletet hasítottak a tortából, mint mi. Nem csak a nagy vasúton, hanem a városi villamosban is.

Jugoszláviában igenis szép történet a sok villamos motorvonat. A MÁV-nak pontosan ugyanekkor, az 1980-as évek elején kellett volna ugyanilyeneket rendszerbe állítani, nem megvárni a pofáraesést.

Sok eladás volt Tunéziában - vasútépítés, állomásépítés, vonatok - ez is egyfajta siker, eltekintve a dízel rendszer megbízhatatlanságától. A Csörgő-mutációk még csak hagyján, de a dízelmotorvonat azt hiszem nem jött be.

A kubai szeletről ne is beszéljünk, csehek, luganszkiak uralták a terepet - a 70 db-os széira - kubai púpos - már rég eltűnt a nagyolvasztókban, én legalábbis nem tudok róluk.

Egyiptomról nem tudunk, Urugvájban talán még jár Ganz MD-mutáció. A 916-t különösen imádom, mert annyi képen rajta van.

Ha SZU-t nézzük, az a rengeteg motorvonat - sok százas széria a Kőbányai úton nagyon soknak számít - hihetetlenül eltűnik az évtizedek otani vasúti sorozataiban. Hát még9iscsak volt ott Mityisinszkij gyár , mégiscsak volt rigai gyár, mégiscsak volt luganszki gyár: ezek ontották a cuccost kifelé. Itt is a csehek húzták ki a gyufát, nagyon sok Skoda mozdony került a Szovjetúnióba. Hogy aztán ez nekik megérte-e, vagy jó-e nekik ez még ma - azt én nem tudom megítélni. A SZU nagy sorozataival mindenképp az az érzésem, hogy visszavetette a fejlődést/fejlesztést. A cári időkben kifejlesztett E mozdony Er altípusába sok száz gőzmozdonyt beszállítani nagyszerű dolog lehetett, de 1960_ig gőzmozdonyt, gőzhajót(!) nagy sorozatban szállítani, ugyanazt a dízelpójezdet az 1970-ez évek végéig nyomni - hát nem tudom, mennyire jelentett kihívást. Biztos piac - végülis ilyen dolgokból élt az ország -, de semmi kihívás, semmi fejlesztés, csak az elkényelmesedés. Az imádott Ikarus 200-as sorozattal ugyanez a gond.

Mindehhez viszont vegyük Új-Zéland motorvonatait, amely igazából egy angol gyarmatosítás, de - amennyire én tudom - sok új technológiát hozot a Ganz-Mávagba - és abban az országban az a 44 vonat ma is játszik.:)